Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Lemmy - 14.05.17 - klo:22:09

Otsikko: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 14.05.17 - klo:22:09
805 hajottaa aina vaihteistoöljyn peltikuorisen paluusuotimen, miksi? Vapaan paluun liittimessä ei ole painetta mitattaessa.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 15.05.17 - klo:05:32
Vuosimalli? Jos vanhempia ja asiantunteva varaosamyyjä kaupannut sen "isomman" hydepmpun kun se ehdottomasti kannattaa laittaa niin siinäpä se. Vonkuuko orbitrooli?
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.05.17 - klo:07:43
Missä 805 on vakiona peltikuorinen paluusuodin?
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: jariman - 15.05.17 - klo:08:43
Onko alkuperäis suodin, vai tarvikesuodatin vaihteiston suodattimena.
Alkuperäinen vahvistettu, ja kyllä painosta huomaa.

Eihän siellä vaihteiston matalapainepuolella ole kun 17-19 Bar paine,
Pikavaihde/ vaihteiston voitelu.

Tehty äskettäin remonttia/ tai oire tulevasta remontista, suodatin menee tukkoon
Töhnästä
( käytetty hydraulikäyttöstä lietepumppua, paskaa hydrauliikassa..?)
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 15.05.17 - klo:10:59
Vuosimalli? Jos vanhempia ja asiantunteva varaosamyyjä kaupannut sen "isomman" hydepmpun kun se ehdottomasti kannattaa laittaa niin siinäpä se. Vonkuuko orbitrooli?
Tämä 1983 eli niitä ensimmäisiä. Hydepumpun olen vaihtanut joitakin vuosia sitten, en ainakaan pyytänyt isompaa. Ohjauksen paluuletkusta kuulemma voi mitata paineen. (Edit: Mittausyhde on orbin paineletkussa, mutta siinä on sama paine, kun rattiin ei koske.) Ohjaus on ollut heikko pitkään, joten varmaan on liikaa vastapainetta. Jonkun prikan, joka tekee sen vastapaineen,  saa kuulemma otettua pois ilman suurempia purkamisia.

Tämä on se peltikuorinen suodatin kyljessä imusihdin päällä. Ei tosiaan ole vapaan paluun kanssa tekemistä vaan sen toisen pumpun tuotto pitäisi mennä orbin kautta tästä takaisin ja samalla on pieni paine vaihteiston voitelua ynnä muuta varten. Kaikki suodattimet on Valtralta, vanhempi on tukevamman näköinen. Vanhempikin vuotaa pikkusen prässätystä saumasta, kun sen laitoin kokeeksi takaisin. Uudemmissa on pistehitsit tiivisteuran pohjassa, hitsin viereen oli tullut särö. Jotain 20 h kesti ennen kuin öljyt alkaa vuotaa. Suodattimissa on mielestäni ohivuotoventtiili, joten tukkeutumisen ei pitäisi tehdä tätä.

Tarvii mennä Juubin sivuilta katsomaan, jos jotain prikkaa näkyisi.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 15.05.17 - klo:22:27
Mulle myytiin aikanaan se "isompi" pumppu.Kone vm-94. Matalapainepiirin tuotto vähän suurempi. Ja ehdottomasti kannattaa laittaa juuri se.
Suotimia halkeili ja vikaa ei kuulema ole missään,tutkittiin kyllä. Vuosien päästä taas pumpun vaihto,pahoittelivat kun ei ole kun tätä pienempää,otin sen. Halkeilu loppu siihen,samoin orbitroolin ääntely. Se metalliputken pätkä muuten joka on pumpun ja peräkopan välissä piti vaihtaa toisen pituseen ku se "isompi" pumppu laitettiin. Muutamat öljyt pitkin kenttiä. Ja orikinaali osilla. Perkule.
Ja taas Mulle naurettiin ku erehyin olemaan sitä mieltä että oisitte vähän Mulle velkaa...

Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 15.05.17 - klo:23:15
Jaa luulin jo, että joku nevakeisari on ruuvannut paineet ylös, että pakat pitää. Vuonna -11 olen hankkinut uuden pumpun ja taisin joutua vaihtamaan sen putken, jos muistan oikein. Tuolla Juubin sivuilla on näkyvissä jousikuormitteinen venttiili siitä suotimen alta. Mulla ei ole sellaista vaan pitäisi olla joku prikka jossain. Varmaan joku fiksu syy on olemassa, ettei suodin ole vasta venttiilin jälkeen paineettomana. On nuo uudenmalliset Agcon suodattimetkin paskalaatua. Tiivisteuran pohjassa on pistehitsejä, josta yhdestä lähtee siisti särö ulospäin kummassakin vuotavassa  suotimessa. Optimoitu kestämään ehkä vuoden vaihtoväli sitä 20 bar. Kannattaa seurata.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 16.05.17 - klo:05:31
Heh. Aika tarkkaan jahtasin vastausta monestakin paikasta,sen sain kuulla että jollakin muullakin tälläinen ongelma oli ollut. Eli kun putken olet vaihtanut niin isomman matalapainepiirin pumpun olet silloin laittanut. Mulle ei silloin tietoa löytynyt miksi,jospa tänäpäivävänä sieltä huollosta jo kerrottas millä tuon saa kuriin muuten kuin pumpun vaihtamalla,johan tuo isäntäkin talossa on vaihtunut.
Muistelen että tämä kysessä oleva on semmosen mustakoppisen pumppu?
Eikä se joku sassi tietäs tätä? Poks suotimien arvotusta?
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: SamiT - 16.05.17 - klo:07:02
Jaa luulin jo, että joku nevakeisari on ruuvannut paineet ylös, että pakat pitää. Vuonna -11 olen hankkinut uuden pumpun ja taisin joutua vaihtamaan sen putken, jos muistan oikein. Tuolla Juubin sivuilla on näkyvissä jousikuormitteinen venttiili siitä suotimen alta. Mulla ei ole sellaista vaan pitäisi olla joku prikka jossain. Varmaan joku fiksu syy on olemassa, ettei suodin ole vasta venttiilin jälkeen paineettomana. On nuo uudenmalliset Agcon suodattimetkin paskalaatua. Tiivisteuran pohjassa on pistehitsejä, josta yhdestä lähtee siisti särö ulospäin kummassakin vuotavassa  suotimessa. Optimoitu kestämään ehkä vuoden vaihtoväli sitä 20 bar. Kannattaa seurata.

Eiköhän ne vanhat filtterit olleet aitoa kotimaista M-Filter laatua ja nyt Donaldsonia joka tuntuu tehdyn ohuemmasta tavarasta. Donaldson on vanha ja tunnettu merkki alalla mutta näkyy nykyään valmistavan tuotteet ihan kummallisissa paikoissa, kai sitten halvimman työvoimakustannuksen perässä ovat menneet. Kai tuon suodattimen M-Filterinäkin edelleen saisi? Voisi olla edelleen se paksumpi materiaali käytössä.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 16.05.17 - klo:08:25
Kone oli -84 eikä -94.
Ja M filtteriä suositeltiin silloin lujempana. Joku muu oli tehnyt välillä ja sitten palattiin M filtteriin. 80-luvun loppupuoli.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: paalipoika - 16.05.17 - klo:21:09



Hämeentraktorihuolto myy valmetteihin M-Filtteriä           http://hameen-traktorihuolto.fi/
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 16.05.17 - klo:21:17
665 saa M-filterin vaihteistosuodattimia uskon että myös 05 sarjaan. Aikoinaan 05 sarjan moott. öljynsuodattamina jotkut käyttivät tarvikesuodattimia ,no kun pakkasella käynnisti suodattimen
kiinnityspäästä kuori pullistu, se vaan oli niin ohutta peltiä.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Toivo Tonta - 16.05.17 - klo:23:10
665 saa M-filterin vaihteistosuodattimia uskon että myös 05 sarjaan. Aikoinaan 05 sarjan moott. öljynsuodattamina jotkut käyttivät tarvikesuodattimia ,no kun pakkasella käynnisti suodattimen
kiinnityspäästä kuori pullistu, se vaan oli niin ohutta peltiä.
On se alkuperäinenkin 30 asteen pakkasella poksahtanut.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 17.05.17 - klo:18:53
665 saa M-filterin vaihteistosuodattimia uskon että myös 05 sarjaan. Aikoinaan 05 sarjan moott. öljynsuodattamina jotkut käyttivät tarvikesuodattimia ,no kun pakkasella käynnisti suodattimen
kiinnityspäästä kuori pullistu, se vaan oli niin ohutta peltiä.
On se alkuperäinenkin 30 asteen pakkasella poksahtanut.
Miksei kun käyttää halpoja mineraaliöljyjä ,aina synteettisiä.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 17.05.17 - klo:20:33
Miksei kun käyttää halpoja mineraaliöljyjä ,aina synteettisiä.
Mineraaliöljyt on jotenkin luomumpia mun mielestä kun ne kylvää tonne pitkin peltoja?

Hitsaan varmaan ite jonkun pöntön sille suotimelle, kun niitä sisälmyksiä on jo nurkissa.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 18.05.17 - klo:12:24
Miksei kun käyttää halpoja mineraaliöljyjä ,aina synteettisiä.
Mineraaliöljyt on jotenkin luomumpia mun mielestä kun ne kylvää tonne pitkin peltoja?

Hitsaan varmaan ite jonkun pöntön sille suotimelle, kun niitä sisälmyksiä on jo nurkissa.

Ootko kysyny vara-osatiskiltä tuota mitä ei ikinä tapahu? Onko niillä vielä sitä pienempää matalapainepiirin pumppua? Oisko sulla entinen tallessa ja siinä ehjä pumppu ja pystyykö vaihtamaan sen? Kun olis tieto mistä se ahistaa niin helppohan tuota olisi väljentää.
Poksahtelevia moottoriöljysuotimia teki teho filtteri,silloin joskus. Yleisnimenä tarvikesuodin räjähtää on aika kaukaa haettua.
Aika ihme jos esim. m-filter nimellä ja valumöltti nimellä suotimet samalta linjalta olisivat eri peltiä? Toki pieniä eroja kun iso ostaja aina joain haluaa mutta merkittäviä ei. Teho teki 05 sarjaan ilmanputsareita siis tarvikkeena,laskivat läpi. Tämmönen tuli huomattua kun se varmuus suodin pölähti puhaltaessa ni nakkasin menemään. Että teho filtteriä edelleen vieroksun. Donaldsoneja ja originaaleja käytössä nyt. Virosta sopuhintaan.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 19.05.17 - klo:23:31
Kyllä huoltomiehellä joku tieto oli, mistä voi väljentää. En kysellyt tarkemmin kun ei ole nyt kuitenkaan painemittaria toistaiseksi. Jollain prikalla kuristetaan, jos olisi kuula ja jousi suurempi tuotto ei edes paljon vaikuttaisi paineeseen.

Tuossa suodattimessa hajonnut pääty on noin 0,4 milliä paksua peltiä, joka on vielä ohentunut, kun painettu poimulle. Halkaisija on 95 milliä, josta seuraa, että jo 20 baarin paine vetää päätyä irti 1,4 tonnin voimalla. Mikään valmistaja ei varmaankaan tarjoa tuollaista peltipurkkia 20 baarin paineeseen. Ehkä 10 olisi vielä mahdollinen. Se on vaan päätetty tuon olevan hyvä tuohon paikkaan. Räjäytyskuvassa siinä on erillinen kotelo, ilmeisesti Volvon peruja.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 20.05.17 - klo:09:38
Ratkaisu olemassa. Hienoa!
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 17.08.17 - klo:19:23
Hyvin edistyy tämä homma. Huoltomies on ollut tulossa jo monta kertaa toukokuusta lähtien. Ostin nyt painemittarin ja koplasin kiinni. Tyhjäkäynnillä tulee yli 20 baaria ja kierroksilla yli 50 kylmillä öljyillä. Pitäisi olla siis 7 baaria ja kierroksilla lähellä 20. Ei tarvitse ainakaan ite alkaa painekoteloa hitsaamaan, kun vaan saa paineet kohdalleen. Vielä kun löytää sen kuristuksen jostain.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Cutana - 17.08.17 - klo:22:22
Heh. Kieltämättä tulee omankylän valamettihuoltaja mieleen ;D
Paska homma.
Otsikko: Vs: Volvo BM Valmetin hydrauliikka prakaa
Kirjoitti: Lemmy - 23.08.17 - klo:23:11
Lainaan tätä juubin kuvaa, jossa venttiililaatta purettuna:

http://juubi.hlan.net/tractor/915/hydraulics1/915hydraulics1_15.jpg (http://juubi.hlan.net/tractor/915/hydraulics1/915hydraulics1_15.jpg)

Lähde: http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/915/Hydraulics1 (http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/915/Hydraulics1)

Purkasin nyt omasta pois tuon paineensäätöventtiilin, joka kuvassa tulee kaikkein alimmaksi. Meinaan jättää pois tuon 2mm paksun kupariprikan, joka on venttiililaatan ja säätöventtiilin rungon välissä. Runko nousee ylemmäksi ja paineen pitäisi tippua. Huoltomies sanoi jotain prikasta, jota kaivetaan putkilähdön kautta pois, joten tuo se on varmaan.