profi international-lehden tammikuun numerossa oli Fendt 939 testissä ja kas kummaa ohjaamon melutaso oli 77 dB(A) eli mittarin mukaan meluisa ton hintaluokan koneeksi. Testikuskit taisivat ajaa vihreät EARit korvissa, kun eivät kiinnittäneet asiaan huomiota.
Desibelit kun on eri asia kun äänentaajuus. X-määrää desibelejä taajuudella Y kuulostaa vallan erilaiselta kun taajudella Z. Kilpa-autoissa ihan konkreettisesti pystyy toteamaan vaikka dB-mittari antaa saman lukeman ni toinen kuulostaa korvaan todella pahalta kun taas toinen ei miltään.
Piti hiukan tutkailla asiaa, mutta onneksi samaisen julkaisun joulukuun numerossa oli selitetty, kuinka DLG mittaa nämä traktoritestien melumittaukset.
Referoin hiukan. Ihmiskorva siis tuntee saman desibeli-lukeman matalan äänen vähemmän kovana kuin korkeataajuuksisen äänen. Tämän takia käytetään mittauksissa A-suodatusta, joka korjaa eri taajuusalueiden lukemat yhdenvertaisiksi ihmiskorvaan verrattuna.
Sitä mä en osaa tältä istumalta sitten sanoa, että onko matala ja korkea saman desibeli-lukeman ääni korvalle yhtä haitallinen, vaikka ne tuntuvat erilaisilta. Mutta koska ääni on ääniaaltojen aiheuttama paikallinen ilmanpaineen muutos ja sen voimakkuutta mitataan, niin kuvittelisin niiden olevan sit tasaveroisia ja sitä tuo A-suodatuskin kai pyrkii osoittamaan.
Hiljaisin kone, jonka DLG on mitannut viime vuosina on JD 6830 AQ, 70.3 dB(A) eli ero testattuun Fendtiin on todella iso, koska asteikko on logaritminen.