Pussissa tai letkussa vuoto? Kompura mennyt väljäksi? Taas joku venttiilivika? Grammeria olen tarvittaessa korjaillut. Maahantuojalla yllättävänkin kohtuuhintaisia osia. Volvon pyökkärissä pelasi halpa Grammer lähes 20 000 h ihan edullisesti korjattavilla pikkuvioilla. Eikä ollut ihan kevyessä käytössä, eikä kevyen äijän alla. Jäi koneeseen hyvin toimivana kun kone lähti. Valmetissa ja Valtrassa molemmissa yli 12 000 h istutut ilmapenkit. Joku venttiili tuli vaihdettua ja nyt meni toisesta käyttövipu poikki.
Itse korjailen penkkejä tarpeen mukaan. Toki uusi on aina uusi, mutta kun sitä on niin pihi... Useimmiten viat ovat olleet sähkövikoja, mutta tuo viitannee ilmavuotoon. Muistelen, että Grammerissa vuoti joskus kompuran letku. En muista enää vuosiko penkki aina nopeasti tyhjäksi, vai oliko siellä joku venttiili pitämässä ilmat penkissä.
Minulla oli tuossa keväällä grammerista nivelen kohdalta sähköjohto poikki ja penkki vuoti hiljalleen, kun kompuran ja palkeen välinen letku oli hieman perstynyt päästään. Siitä kun otti muutaman milliä pois ja liitti uudelleen, niin vähillä ajoilla penkki pysyy ilmoissaan jopa kuukauden päivät. Toki samalla purin sen kompuran ja huolsin. Saattaahan se laskea ilmat senkin kautta läpi, takaisku kun on siinä kompurassa.
Homma oli jopa mukava tehdä autonosturin päällä olevalla "pöydällä" kun penkkihässäkän sai hyvälle työskentelykorkeudelle.
Minulla oli myös johtoja ajoittain poikki. Yksi siinä heti istuinosan alla meni jo parikin kertaa poikki. Johdot olivat paksusäikeisiä ja eivät kestäneet sitä pyökkärin jatkuvaa niiailua. Työ oli nopeatempoista niin nivelten kohdilta johdot niivittyivät poikki. Kuori ehjä ja johto poikki sisältä. Oli ekalla kerralla paha löytää. Toisella kessalla vaihdoin ohutsäikeisempää johtoa, niin se kesti paremmin. Volvon pyöräkuormaajasta penkki ei sopinut ovesta yhtenä kappaleena, joten korjailin paikoillaan. Aika hankalaa, mutta onnistui.
Aloittajan ongelmaa en oikein usko sähköiseksi. Ymmärsin, että kompressori pyörii, mutta ei tee riittävää painetta palkeeseen. Viittaa mekaaniseen vikaan. Tuo perskaantunut letku olisi minustakin tarkistuslistan kärjessä.
Talvella pitäisikin ottaa Valmetin Grammeri pöydälle huoltoon. Väljää alkaa jo olla jonkin verran. Ja se katkennut käyttövipu korjata.