Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 30.5/32 renkaat  (Luettu 20112 kertaa)

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: 30.5/32 renkaat
on mulla ollu semmoset özkatkin. 20.8x38 koossa. kait ne ihan hyvät oli. oli 8550+foresteri 500 yhdistelmässä. sain sopivasti alliancen teräs ristikudos metsäpyörät niin vaihdoin ne alle. nyt pitäs jotain keksiä kun alliancet on ihan kaljut...siis oikesti AIVAN kaljut, 2v kesti, tiejoa on paljon koska trakorilla ajetaan paljon puuta ja risua taajamista/peltojen reunoilta ja se kulkee kovaa. 30,5 on pyöriny mielessä...belshina.

Mitäs semmonen 30,5R # 32 tänäpäivänä maksaa vanteineen ?   Mulla on valtussa nokian forest multiplus
takana 650 ja edessä 540 kiinteillä vanteilla.    Ympäri vuoden noin kilon paineilla ja kantaa hyvin
lavetinkin edessä.   Hokit tosin on hiukan harvassa, pienillä nopeuksilla aiheuttaa jonkinmoista tärinää.
Muuten kestävät ja voi huoletta mennä puunajoonkin.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Lassukka

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: 30.5/32 renkaat
Voi jessus mitä vänkäämistä. Edulliseksi ei nyt heti muistanu kehua noita mutta johtusko siitä että luulis olevan itsestään selvää että ryssät rattaat on halvempia. Tai oli, ei enää nykyään oo niin isoa eroa. Nämä renkaat kuten myös niitten päällä oleva raktori on mun, ei mun isin. Helppohan se on täälä miesten keskellä kehua isin rahoilla.
;D
On tainnut jotkut mun kirjoitukset mennä kunnolla tunteisiin ;D
Helppohan se on aina ikään tai taustaan vedota kun ei muuta keksi. Mitenpä sitä voisi mitään tietää kun ei ole 50 vuotta niitä omia tiluksia huolehtinut :-[

Mä en noista rengasasioista niin välitäkkään, isi kerto että ei niitä tartte ostaa ikinä, koska uudessa traktorissa on aina uudet kumit jotka vaihtuu samalla kun traktorikin :o 8)

Ajakaa millä ajatte, millirenkailla ja treilleillä loput 8)
Ps. muistaakseni ainoot yli 600 renkaat on paalaimessa, pellot on nääs niin hyvässä kunnossa että pysyy pinnalla ihan ilman moommakumejakin 8)

Miinussadetta odotellessa
;DAivan...mites renkaan vaikutus maan rakenteeseen, tiivistymät pinnassa tai syvällä...tai:meillä savimaa, n vallu ja vain 650/38 ja juur riittää pito äkeen vetoo, tosin 5m tume. Eli vetopito.
Ja kumma ku ei 190hv riitä jonnus mäen nousuu (18,4/38) vaik ännäl menee hyvi... :o

Viimeksi muokattu: 30.11.14 - klo:23:05 kirjoittanut Lassukka

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: 30.5/32 renkaat


Mitäs semmonen 30,5R # 32 tänäpäivänä maksaa vanteineen ?

Kutakuinkin 5200 eur pari sis alv. on ollut ilmoituksia nettikoneessa, belshina tai vastaava.

http://www.nettikone.com/muu-merkki/rengaspaketti-uusia/849395#yritys=juhakoskinen

Viimeksi muokattu: 30.11.14 - klo:22:43 kirjoittanut meedio

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 30.5/32 renkaat
;DAivan...mites renkaan vaikutus maan rakenteeseen, tiivistymät pinnassa tai syvällä...tai:meillä savimaa, n vallu ja vain 650/38 ja juur riittää pito äkeen vetoo, tosin 5m tume. Eli vetopito.
Ja kumma ku ei 190hv riitä jonnus mäen nousuu (18,4/38) vaik ännäl menee hyvi... :o
Kyl jörniksessä on metri puoleensa rengastusta keväästä syksyyn, mutta ei yli 600:sta missään kohdassa ;D
Aina pitää katos pitää jokin pieni provo mukana niin saadaan keskustelua aikaiseksi.

Sinänsä paino ei haittaa meidän mailla koska maat ovat joko turvetta tai rakenteettomia hietamoreenimaita. Niin kauan kuin peltoon ei tule raiteita niin rengastus on riittävä noilla maalajeilla.

Liian leveillä renkailla on helppo pilata se maa sitten kunnolla kun märkään mennään sotkemaan eikä painutakkaan.

Tuosta sun jontikkas vetokyvystä en osaa sanoa mitään.

Lassukka

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 107
Vs: 30.5/32 renkaat
Jo vain,ymmärsin provon ja yritin taikoo yhtä hyvän ;) .
Nyt kyllä jäi aikamoine klifhänkeri et puotatteko parit päällä keväästä syssyyn? :o

Viimeksi muokattu: 30.11.14 - klo:23:32 kirjoittanut Lassukka

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 30.5/32 renkaat
Jo vain,ymmärsin provon ja yritin taikoo yhtä hyvän ;) .
Nyt kyllä jäi aikamoine klifhänkeri et puotatteko parit päällä keväästä syssyyn? :o
Juu.
Jontikalla ajetaan nykyään oikeastaan ainoastaan raskaampia hommia. Keväällä paskakärryn veto ja äestys pääosin, kesäkuussa sitten mäkkärin eteen ja siinä se saa ollakkin sitten.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: 30.5/32 renkaat
Liian leveillä renkailla on helppo pilata maa.... ;D

Vai niin. :)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: 30.5/32 renkaat
Liian leveillä renkailla on helppo pilata maa.... ;D

Vai niin. :)

 ;D ;D  Tarkotti varmaan ettei pellolle kannata mennä silloin kun tulva-aikaan pelto on hiukan kaljaa
sakiampaa...  8)

Joskus siellä pellolla vaan joutuu ajamaan märälläkin kelillä.  Silloin pehmeä rengastus on asiaa. :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

Jaa että ilmapatsas.  ;D ihan sama ilmanpaine siellä renkaassa on joka puolella, ei se silloin kanna siitä vanteen alta yhtään enempää. Mikäs helvetin näkymätön seinä tollasen ilmapatsaan sinne luo?  ;D Tuolla logiikalla ei renkaan halkaisijalla olisi mitään merkitystä kantavuuteen vanteen ja leveyden pysyessä vakiona.  ;D Kokemuksesta sanon että kyllä 710/75r42 omaa pienemmän pintapaineen ja paremman vetopidon kuin 710/70r42. Ainoa ero renkaan halkaisija, joka on luokkaa 10cm.
Moon oikias, soot vääräs.

CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

Jaa että ilmapatsas.  ;D ihan sama ilmanpaine siellä renkaassa on joka puolella, ei se silloin kanna siitä vanteen alta yhtään enempää. Mikäs helvetin näkymätön seinä tollasen ilmapatsaan sinne luo?  ;D Tuolla logiikalla ei renkaan halkaisijalla olisi mitään merkitystä kantavuuteen vanteen ja leveyden pysyessä vakiona.  ;D Kokemuksesta sanon että kyllä 710/75r42 omaa pienemmän pintapaineen ja paremman vetopidon kuin 710/70r42. Ainoa ero renkaan halkaisija, joka on luokkaa 10cm.
Tottakai tuo jäläkimmäine on parrein, ku se o ulukomitaltaan isompi.

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

Jaa että ilmapatsas.  ;D ihan sama ilmanpaine siellä renkaassa on joka puolella, ei se silloin kanna siitä vanteen alta yhtään enempää. Mikäs helvetin näkymätön seinä tollasen ilmapatsaan sinne luo?  ;D Tuolla logiikalla ei renkaan halkaisijalla olisi mitään merkitystä kantavuuteen vanteen ja leveyden pysyessä vakiona.  ;D Kokemuksesta sanon että kyllä 710/75r42 omaa pienemmän pintapaineen ja paremman vetopidon kuin 710/70r42. Ainoa ero renkaan halkaisija, joka on luokkaa 10cm.
Tottakai tuo jäläkimmäine on parrein, ku se o ulukomitaltaan isompi.

Toi ilmapatsas höpötys on ihan täyttä fuulaa joka tapauksessa.  ;D
Moon oikias, soot vääräs.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

Jaa että ilmapatsas.  ;D ihan sama ilmanpaine siellä renkaassa on joka puolella, ei se silloin kanna siitä vanteen alta yhtään enempää. Mikäs helvetin näkymätön seinä tollasen ilmapatsaan sinne luo?  ;D Tuolla logiikalla ei renkaan halkaisijalla olisi mitään merkitystä kantavuuteen vanteen ja leveyden pysyessä vakiona.  ;D Kokemuksesta sanon että kyllä 710/75r42 omaa pienemmän pintapaineen ja paremman vetopidon kuin 710/70r42. Ainoa ero renkaan halkaisija, joka on luokkaa 10cm.
Tottakai tuo jäläkimmäine on parrein, ku se o ulukomitaltaan isompi.

Toi ilmapatsas höpötys on ihan täyttä fuulaa joka tapauksessa.  ;D
Ei oikeastaan ole. Tottakai se on parempi että ilma on kantavan rakenteen alapuolella. Rengas ottaa maan "allensa" eikä ulkopuolelleen. Jos laitat mahdollisimman leveän kumin kapealle vanteelle, niin se ei ole yhtä kantava kuin leveämällä vanteella, koska kumi pullistuu vanteen ulkopuolelle.

Skänsänkin pitäisi tunnettuna savitohtorina tietää mitä maalle tapahtuu kun mennään märän saven päälle sotkemaan jäätävillä akselipainoilla leveillä kumeilla jotta ei painuta.
Savessa kun on se mururakenne niin se menee helposti perseelleen märkänä.

opelmies jr

  • Vieras
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

Jaa että ilmapatsas.  ;D ihan sama ilmanpaine siellä renkaassa on joka puolella, ei se silloin kanna siitä vanteen alta yhtään enempää. Mikäs helvetin näkymätön seinä tollasen ilmapatsaan sinne luo?  ;D Tuolla logiikalla ei renkaan halkaisijalla olisi mitään merkitystä kantavuuteen vanteen ja leveyden pysyessä vakiona.  ;D Kokemuksesta sanon että kyllä 710/75r42 omaa pienemmän pintapaineen ja paremman vetopidon kuin 710/70r42. Ainoa ero renkaan halkaisija, joka on luokkaa 10cm.
Tottakai tuo jäläkimmäine on parrein, ku se o ulukomitaltaan isompi.

Toi ilmapatsas höpötys on ihan täyttä fuulaa joka tapauksessa.  ;D
Ei oikeastaan ole. Tottakai se on parempi että ilma on kantavan rakenteen alapuolella. Rengas ottaa maan "allensa" eikä ulkopuolelleen. Jos laitat mahdollisimman leveän kumin kapealle vanteelle, niin se ei ole yhtä kantava kuin leveämällä vanteella, koska kumi pullistuu vanteen ulkopuolelle.

Skänsänkin pitäisi tunnettuna savitohtorina tietää mitä maalle tapahtuu kun mennään märän saven päälle sotkemaan jäätävillä akselipainoilla leveillä kumeilla jotta ei painuta.
Savessa kun on se mururakenne niin se menee helposti perseelleen märkänä.

 :o  :o


Eikös tos ny se kantava ilma o yhtä levee ko vanne/rengaski?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: 30.5/32 renkaat
Jd 6630 on jälillä täsä vanteen halakasija-asiassa. Itellä oli 28.1-26 munkit valmet 805 :ssä. Mieluummin suurihalakasijainen ja mahollisimman leviä vanne, ni ilimapatsas siinä maan ja vanteen välisä on laaja. Pieni pintapaene, iliman että renkaan tarttee olla niin läjäsä.

Jaa että ilmapatsas.  ;D ihan sama ilmanpaine siellä renkaassa on joka puolella, ei se silloin kanna siitä vanteen alta yhtään enempää. Mikäs helvetin näkymätön seinä tollasen ilmapatsaan sinne luo?  ;D Tuolla logiikalla ei renkaan halkaisijalla olisi mitään merkitystä kantavuuteen vanteen ja leveyden pysyessä vakiona.  ;D Kokemuksesta sanon että kyllä 710/75r42 omaa pienemmän pintapaineen ja paremman vetopidon kuin 710/70r42. Ainoa ero renkaan halkaisija, joka on luokkaa 10cm.
Tottakai tuo jäläkimmäine on parrein, ku se o ulukomitaltaan isompi.

Toi ilmapatsas höpötys on ihan täyttä fuulaa joka tapauksessa.  ;D
Ei oikeastaan ole. Tottakai se on parempi että ilma on kantavan rakenteen alapuolella. Rengas ottaa maan "allensa" eikä ulkopuolelleen. Jos laitat mahdollisimman leveän kumin kapealle vanteelle, niin se ei ole yhtä kantava kuin leveämällä vanteella, koska kumi pullistuu vanteen ulkopuolelle.

Skänsänkin pitäisi tunnettuna savitohtorina tietää mitä maalle tapahtuu kun mennään märän saven päälle sotkemaan jäätävillä akselipainoilla leveillä kumeilla jotta ei painuta.
Savessa kun on se mururakenne niin se menee helposti perseelleen märkänä.

 :o  :o
http://aijaa.com/img/t/00065/13607455.t.jpg

Eikös tos ny se kantava ilma o yhtä levee ko vanne/rengaski?
Älä enään sekota noita moommakumeja tähän.

Ja voi se olla yhtä leveä, mutta ei yhtä pitkä. E: Ja lisätään vielä että eihän se vanne "normaali"kumeissakaan voi olla yhtä pitkällä kuin kumi, mutta renkaan halkaisijaan suhteutettuna pitemmällä kyllä.

Taisi muuten tulla vahingossa väärällä nimmarilla sulla ???

Viimeksi muokattu: 01.12.14 - klo:19:00 kirjoittanut JD6630