On ollut tapana ottaa joka lohkolta korjuuaikanäyte, ja teettää Artturi-analyysi Valion labrassa. Tämän perusteella olen saanut itse mielenrauhaa laadusta, ja pystynyt suunnittelemaan eri lohkojen säilöheinien toimitusosoitteita asiakkaiden toiveiden mukaan.
Syöttökauden alussa on puolestaan otettu näytteet valmiista säilöheinästä: olen joko kairannut paaleista ennen ensimmäisen erän toimitusta, tai hakenut syötön alussa tallilla avatuista paaleista edustavan otoksen näytepussiin. Valio on toimittanut tulokset viikossa, pl. mahdolliset kivennäiset.
Keväällä Valion lopetettua ei-tuottajiensa näytteiden analysoinnin, pistin yhden satsin Viljavuuspalveluun. Firman Heinäpaketti (kuiva-aine, raakavalkuainen, tuhka, raakarasva, raakakuitu, NDF-kuitu, orgaanisen aineen sulavuus, sokeri, D-arvo ja rehuarvo) maksaa kolme kertaa enemmän kuin Valion vastaava. Lisäksi tulokset viipyivät lähes neljä viikkoa. Kaiken kaikkiaan yksi näyte käsittelymaksuineen tuli siis maksamaan 45 €/alv 0% (+postitus), ja asiakas oli jo syöttänyt puolet 70 paalin satsista ennen kuin sain edes tuloksia.
http://viljavuuspalvelu.fi/sites/default/files/sites/default/files/nir-rehuanalyysit_hinnasto2014_nettiin.pdfKysymys kuuluukin, minne lähettää näytteet jatkossa? Valtaosa asiakkaista tyytyy KA, valkuainen, sokeri ja rehuarvo linjaan, mutta osa haluaa myös kivennäiset.