Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...  (Luettu 94233 kertaa)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Ihan hienoja tarinoita SAS saa irti provoillaan... ;D
Minusta joissakin tarinoissa on havaittavissa pientä naiviutta ::)
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Ihan hienoja tarinoita SAS saa irti provoillaan... ;D

 ;D ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

piisaa c.o.

  • Vieras
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
haluan vastata SAS:sille koska tuossa aikaisemmin perustelimme useaan mieheen asiallisesti, minkä takia iso tila voi  tuottaa laadukkaampia tuotteita edullisemmin, etkä sas perustellut miksi olimme väärässä perusteluissamme? Jos emme olleet väärässä niissä kolmessa viestissä, niin niissä lukee syyt siihen miksi olisi järkevää antaa muotoutua (paikallisten olosuhteiden ehdoilla) tilakokoluokka järkeväksi. Ja haluan ottaa esimerkin:
olenko minä kultalusikkaperseessä, jos aloitin 2001 viljelyn 20ha ja 70 sonnilla, en ole maksanut lahjaveroa tilastani, Puun myyntiä tilalla ei juuri ole minun aikaan ollut, kukaan ei ole tehnyt koskaan ilmaiseksi töitä tilallani, ja olen tehnyt tähän asti noin 2500 tehokasta työtuntia joka vuosi, raivannut ostanut ja vuokrannut peltoa vapailta markkinoilta, parantanut peltoja ojittamalla, kalkitsemalla, oikomalla ja maksanut työntekijöille heille kuuluvaa palkkaa. Nyt minulla on reilu kymmenkertainen määrä peltoa ja reilu viisinkertainen määrä eläimiä. saan tukea vähemmän peltohehtaaria ja tuotettua eläinyksikköä kohden kuin pieni tila, olen myös panostanut voimakkaasti eläinten hyvinvointiin, ja laitan omistautumisellani ansaitsemani rahat pääosin takaisin maatalouteen, jotta kuluttajat saisivat turvallista eettistä naudanlihaa silloinkin, kun isoilta tiloilta leikataan yhä enemmän tukien muodossa.. Onko minulla aarre hanurissa? Mitä pahaa siinä on, että jos toinen on omistautuneempi tai nohevampi niin eikö heidän suotaisi kantavan isomman osan kakusta, jotta pystyttäisiin kantamaan yhteiskunnallisesti mukana nekin jotka jelppiä tarvitsevat? Minun aikanani tila on saanut 50k€ avustusta rakennuksiin, ja suurin piirtein leikkurit ovat leikanneet peltotukia tuon verran eri vuosina eri tuista tilan koon takia pois... tiedän että en tule leveilemään tilan tuotoilla erityisesti ikinä, vaan minulla on ilo luovuttaa aikanaan tila jatkajalle (on se lapsi tai vieras) jolloin voi nähdä että on kantanut kortensa kekoon, kun on lähtenyt laajentamaan ja kehittämään tilaa kaikin puolin paremmaksi mitä se on ollut? Onko se että tila on isompi rangaistavaa tai paheksuttavaa, jos kaikki asiat hoidetaan selvästi paremmin kuin keskimääräinen pienempi tila hoitaisi?
ja viellä se olennaisin kysymys!!! 80- luvun alussa 20 lehmää oli hieman liikaa, ja sama huuto isommista tiloista kuin nykyisin. Miten kävisi jos nykyisin ei tehtäisi paremmin asioita maataloudessa kun -80 luvun alussa? Juu tiedän, suomessa ei olisi maataloutta (juurikaan)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tuollainen kehityskaari on kyllä kunnioitettava saavutus.
Ikävä puoli hommassa on se, että ne ketkä ehti tuollaisen saada aikaiseksi, saavat saavutuksestaan nauttia ja kannustetaan suurilla tukiaisilla eteenpäin, mutta samanlaista kehityskaarta ei ole mahdollista taata kaikille halukkaille nykyisellä politiikalla.
Sitä minä kritisoin että miksi vain harvat ja valitut on hyväksytty investoimaan elinkelpoiseen tuotantoon ja suurin osa hyvinkin potentiaalisia yrittäjän alkuja alistetaan tyytymään olemassa olevaan, tai jopa luopumaan tuotannosta jo saavutetun edun saaneiden hyväksi.
Vapaa kilpailu ilman minkäänlaisia avustuksia olisi paras mittari yrittäjyyden kyvyistä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
haluan vastata SAS:sille koska tuossa aikaisemmin perustelimme useaan mieheen asiallisesti, minkä takia iso tila voi  tuottaa laadukkaampia tuotteita edullisemmin, etkä sas perustellut miksi olimme väärässä perusteluissamme? Jos emme olleet väärässä niissä kolmessa viestissä, niin niissä lukee syyt siihen miksi olisi järkevää antaa muotoutua (paikallisten olosuhteiden ehdoilla) tilakokoluokka järkeväksi. Ja haluan ottaa esimerkin:
olenko minä kultalusikkaperseessä, jos aloitin 2001 viljelyn 20ha ja 70 sonnilla, en ole maksanut lahjaveroa tilastani, Puun myyntiä tilalla ei juuri ole minun aikaan ollut, kukaan ei ole tehnyt koskaan ilmaiseksi töitä tilallani, ja olen tehnyt tähän asti noin 2500 tehokasta työtuntia joka vuosi, raivannut ostanut ja vuokrannut peltoa vapailta markkinoilta, parantanut peltoja ojittamalla, kalkitsemalla, oikomalla ja maksanut työntekijöille heille kuuluvaa palkkaa. Nyt minulla on reilu kymmenkertainen määrä peltoa ja reilu viisinkertainen määrä eläimiä. saan tukea vähemmän peltohehtaaria ja tuotettua eläinyksikköä kohden kuin pieni tila, olen myös panostanut voimakkaasti eläinten hyvinvointiin, ja laitan omistautumisellani ansaitsemani rahat pääosin takaisin maatalouteen, jotta kuluttajat saisivat turvallista eettistä naudanlihaa silloinkin, kun isoilta tiloilta leikataan yhä enemmän tukien muodossa.. Onko minulla aarre hanurissa? Mitä pahaa siinä on, että jos toinen on omistautuneempi tai nohevampi niin eikö heidän suotaisi kantavan isomman osan kakusta, jotta pystyttäisiin kantamaan yhteiskunnallisesti mukana nekin jotka jelppiä tarvitsevat? Minun aikanani tila on saanut 50k€ avustusta rakennuksiin, ja suurin piirtein leikkurit ovat leikanneet peltotukia tuon verran eri vuosina eri tuista tilan koon takia pois... tiedän että en tule leveilemään tilan tuotoilla erityisesti ikinä, vaan minulla on ilo luovuttaa aikanaan tila jatkajalle (on se lapsi tai vieras) jolloin voi nähdä että on kantanut kortensa kekoon, kun on lähtenyt laajentamaan ja kehittämään tilaa kaikin puolin paremmaksi mitä se on ollut? Onko se että tila on isompi rangaistavaa tai paheksuttavaa, jos kaikki asiat hoidetaan selvästi paremmin kuin keskimääräinen pienempi tila hoitaisi?
ja viellä se olennaisin kysymys!!! 80- luvun alussa 20 lehmää oli hieman liikaa, ja sama huuto isommista tiloista kuin nykyisin. Miten kävisi jos nykyisin ei tehtäisi paremmin asioita maataloudessa kun -80 luvun alussa? Juu tiedän, suomessa ei olisi maataloutta (juurikaan)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Taas on pakko antaa plussat. Jaksat vetää perustellusti, vaikka vastapuoli onkin provomielellä liikkeellä ja kaivelee vähän. Pitää se ensimmäisen polven luopujalle suoda ;D ;D

Mulla on vähän sama juttu kuin sulla, alkuun oli 19ha ja 13 lehmää. Nyt on vähän enemmän, mutta onpa tietysti useampi yrittäjäkin. Ja jokunen työntekijä. Mutta sen sassi tietää aivan hyvin.

Mulle sopii aivan hyvin, että tuissa on leikkuria yläpäässä. Liian alhaalla se ei peltohehtaareilla saa olla, kun se menee kasvinviljelypuolella vaikeaksi. Mä olen käsittänyt, että sas on ajatuksensa saanut kelaamalla verotietoja. Kun on satojatuhansia verotettavaa tuloa, se aiheuttaa kateutta. Vaikka ihan perusjuttuja on maatilalla se, ettei verotettava tulo ole omaa palkkaa, vaan yrityksen tulosta. Backspace laittoi kehittämisen esille. Nyt on niin, että kotimaastakin alkaa saada isomman tilan pyörittämiseen tietotaitoa ja sitä pyritään myös jakamaan. Viis-kuus vuotta sitten oli eri tilanne. Voidaan jo kertoa, mitä meillä on tehty pieleen ja välttää ne sudenkuopat. Tulee tietysti uusiakin, mutta ensimmäiset toivottavasti voidaan välttää. Jaan SASin huolen maidontuotantopuolella, seuraavien kymmenen vuoden aikana ainakin kyselyjen mukaan tuotanto tulee alenemaan. En kuitenkaan usko, että ratkaisu on suosia jotain tiettyä tilakokoa, varsinkaan sellaista, joka ei mahdollista työvoiman palkkaamista. Lomitusjärjestelmän jatkuvuus on kysymysmerkki ja toisaalta tekniikka ja työmenetelmät menee eteenpäin nopeasti, lomittajan kaltainen kausityövoima on vaikea pitää mukana. Työpaikkoja on monta ja rutiineja satoja....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Ihan hienoja tarinoita SAS saa irti provoillaan... ;D
Minusta joissakin tarinoissa on havaittavissa pientä naiviutta ::)
Täytyy kantaa kortensa kekoon, että ihmisillä riittää lukemista... :)

piisaa c.o.

  • Vieras
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Keskustelu on mennyt jankkaamiseksi ja väittelyksi tilakokojen ja muiden välillä. Välillä unohdetaan faktat jotka ovat ainakin seuraavat:

1) maatalouden kokonaistukipotti tulee laskemaan ja sen pitääkin laskea
2) inflaatio syö tasaisesti reaalitukea
3) viljelijät ovat edelleen verrattain iäkkäitä suhteessa muuhun työssäkäyvään väestöön
4) syrjäisen maaseudun alueilla muut työnsaantimahdollisuudet ovat heikot

Aloitetaan viimeisestä väittämästä; maatalouspolitiikassa ei pidä olla mitään sosialipoliittisia tai aluepoliittisia piirteitä. Ei missään tapauksessa. vaikka sen 45 - 65 v- viljelijän, joka on ollut päätoimisena tilallaan 20-v, on täysin olemattomat työllistymismahdollisuudet maatalouden ulkopuolella. Ei kerta kaikkiaan ole osaamista mistään muusta eikä taitoja toimia työntekijänä toisella. Työntekijöitä kuitenkin tarvitaan, rakennemuutoksen ja tämän kannattavuuden rajoilla sinnittelevän viljelijän henkisen hyvinvoinnin vuoksi pitää olla joku tapa järjestää tälle viljelijälle mahdollisuus säädylliseen luopumiseen. Luopumiseen pitää kannustaa luomalla koulutusta ja joustoa työelämään siirtymiseksi. Jos myy 30 - 50 ha tilan ja itselle jää vähän metsää, niin kyllä sillä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä pari vuotta elämään, minkä uudelleen kouluttautuminen ja työmarkkinoille asettuminen vaatii.

3) tämä on tietenkin alueellista, mutta tiloja tulee lopettamaan a peltoa vapautuu. Nyt sitten pelimerkit ovat jatkavilla, yksinkertaisesti pitää vain tulla pois oman kylän mukavuusalueelta ja alkaa suhaamaan pidemmälle. JOs et ole siihen valmis, et ole valmis muutokseen ja puotoat kelkasta. Pitäisi myös kannustaa vapaaehtoisiin tilusjärjestelyihin kahden tai muutaman tilan kesken. Jos 20 km päässä toisistaan olevat suhaavat toistensa naapuriin, niin se on tyhmää.

2) ja 1) Tukipotti laskee monella tavalla ja siihen pitää sopeutua, tai lopettaa. Lopettaminen on aina hyvä vaihtoehto. Miten tuen sitten pitäisi jakautua? Vähin vaatimus on se, että eläinten tukea ei makseta pellon kautta  ja tukialue-eroja pienennetään. Tukialue-eron kaventamiselle ei ole mitään vaihtoehtoja, esitän sille perusteen myöhemmin, mutta se nyt valitettavasti suurella todennäköisyydella tulee koskettamaan eniten niitä, joilla on nyt suurempi tukipotti. Se on valitettava asia, mutta jotta tässä hommassa päästään eteenpäin, niin näin pitää tapahtua ja se pitää hyväksyä.

Miksi tukialue-ero pitää kaventaa? Siksi koska nyt meille on keinotekoisesti luotu jako karjasuomeen ja viljasuomeen joka aiheuttaa sen että maatilat eivät saa toisistaan synergiaetuja toimintansa kehittämiseksi. Pohjoinen hukkuu paskaan ja etelässä valitetaan kun sitä ei saa, pohjoisessa raivataan hiilinielut rehualaksi ja etelässä kasvatetaan hömppää. Tarpeet ei kohtaa koska erityyppiset tilat on ajettu omille alueilleen. Ja se on tapahtunut ihan tukipolitiikalla. Yksi suurempi karjatila pyörittäisi ympärillään helposti kahta - kolmea yhteistyöviljatilaa, josta yhteistyöstä kaikki hyötyisivät. Eikä se yhteistyö saa keskittyä oman navan kaivamiseen, vaan siihen että sillä tuotetaan tälle yhteistyökuviolle hyvinvointia ja parannetaan kannattavuutta.

Sinisellä virkkeen pätkä joka oli hyvin mieluista lukea.
Muutenkin asiallista ilman kenenkään mustamaalaamista. Toisin kuin muutamilla itseään hyvinkin fiksuina pitävillä besserwissermanagementti"miehillä".

bullman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Piisaac. o:lla hyvin ymmärrettävä huoli eriarvoistumisesta, mutta laskujeni mukaan iso tilaa menettää enemmän noitten leikkureiden osalta enemmän, mitä keskimäärin pitkässä juoksussa saavat investointituista, niin eikös silloin kannusteta kokonaisuudessaan enemmän pieniä tiloja esim. hehtaaria kohden. Ja tietääkseni investointitukia ei laiteta kokojärjestykseen, vaan paremmuusjärjestykseen, jos inv. tukia ei riitä kaikille. Silloinhan se suosii parhaimpia, ei isoja ainakaan isoiden takia. Muuten oikein asiallista kommentointia Piisaalla... :)

piisaa c.o.

  • Vieras
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Piisaac. o:lla hyvin ymmärrettävä huoli eriarvoistumisesta, mutta laskujeni mukaan iso tilaa menettää enemmän noitten leikkureiden osalta enemmän, mitä keskimäärin pitkässä juoksussa saavat investointituista, niin eikös silloin kannusteta kokonaisuudessaan enemmän pieniä tiloja esim. hehtaaria kohden. Ja tietääkseni investointitukia ei laiteta kokojärjestykseen, vaan paremmuusjärjestykseen, jos inv. tukia ei riitä kaikille. Silloinhan se suosii parhaimpia, ei isoja ainakaan isoiden takia. Muuten oikein asiallista kommentointia Piisaalla... :)

Miten määritellään parhaimmat?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Miten määritellään parhaimmat?
Luulen, että ne arvioi rahoituslaskelmat tms. ja katsoo takaisinmaksuaikaa sekä investoinnin merkitystä tilan taloudelliseen kehitykseen. Jotain tämmöstä puhetta oli maaseutusihteerin kanssa...


Sinisellä virkkeen pätkä joka oli hyvin mieluista lukea.
Muutenkin asiallista ilman kenenkään mustamaalaamista. Toisin kuin muutamilla itseään hyvinkin fiksuina pitävillä besserwissermanagementti"miehillä".
Seura tekee, tiedätkös, kaltaisekseen  :-[

Viimeksi muokattu: 30.12.13 - klo:20:59 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Piisaac. o:lla hyvin ymmärrettävä huoli eriarvoistumisesta, mutta laskujeni mukaan iso tilaa menettää enemmän noitten leikkureiden osalta enemmän, mitä keskimäärin pitkässä juoksussa saavat investointituista, niin eikös silloin kannusteta kokonaisuudessaan enemmän pieniä tiloja esim. hehtaaria kohden. Ja tietääkseni investointitukia ei laiteta kokojärjestykseen, vaan paremmuusjärjestykseen, jos inv. tukia ei riitä kaikille. Silloinhan se suosii parhaimpia, ei isoja ainakaan isoiden takia. Muuten oikein asiallista kommentointia Piisaalla... :)

Miten määritellään parhaimmat?
Rahanmyöntäjä, laittaa hakemukset paremmuusjärjestykseen omien painotustensa mukaan.
Huhun mukaan yhteishankkeet voivat olla etusijalla.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Taas täällä väärinymmärystä tai tahallista.
Kultalusikka tilalla tarkoitin jo valmiiksi isoja tiloja eli tilanne 1995
ennen Rooman liittoon liittymistä en suinkaan pienviljelystiloja joita Aatami ja bulman ovat kehitelleet.
Miten voi perustella että 250 lehmän tila tuottaa laadukkaampaa maitoa kuin 70 lehmän navetta tai 40 vuotta e1 maitoa tuottanut useasti palkittu 15 lehmän karja .Mikä ihme konsti 250 lehmän tilalla on ,nyt se kannattaa kertoa kaikille maidontuottajille vaikka ehkä onkin "liikesalaisuus".Nyt varmasti saamme sensaatiomaista tietoa.Ps.Sama kuulemma lihantuotannossa.
Tutulta eläinlääkäriltä olen kuullut että isot karjat vasta ovatkin oikeita tauti pommeja.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Taas täällä väärinymmärystä tai tahallista.
Kultalusikka tilalla tarkoitin jo valmiiksi isoja tiloja eli tilanne 1995
ennen Rooman liittoon liittymistä en suinkaan pienviljelystiloja joita Aatami ja bulman ovat kehitelleet.
Miten voi perustella että 250 lehmän tila tuottaa laadukkaampaa maitoa kuin 70 lehmän navetta tai 40 vuotta e1 maitoa tuottanut useasti palkittu 15 lehmän karja .Mikä ihme konsti 250 lehmän tilalla on ,nyt se kannattaa kertoa kaikille maidontuottajille vaikka ehkä onkin "liikesalaisuus".Nyt varmasti saamme sensaatiomaista tietoa.Ps.Sama kuulemma lihantuotannossa.
Tutulta eläinlääkäriltä olen kuullut että isot karjat vasta ovatkin oikeita tauti pommeja.
Kysymyksiä:

1) miten erotellaan kultalusikkatilat ilman tolkutonta byrokratiaa ja tasapuolisuutta loukkaamatta? Vastaan itse, ettei mitenkään. Lisäksi näitä on niin vähän, ettei säästyneillä euroilla paljoa tee.

2) maidon laadusta maksetaan tiettyjen kriteerien mukaan, en tiedä miten isompi tai pienempi olisi muuten laadukkaampaa kuin noiden mitattavien suureiden osalta. Huomattavasti vähemmällä tuella per litra me kuitenkin sen tuotamme nyt. Miksi se pitäisi tehdä vieläkin vähemmällä?

3) kuulopuheita on aina. numeroiden valossa sairastamisista on päästy lähemmäs terveydenhoitoa. Isoista karjoista löytyy vain vähän poikimahalvauksia, -vaikeuksia ja ketoosia, olemattoman vähän sorkkakuumetta ja hapanpötsiä. Nämä ovat perinteisiä tuotantosairauksia, jotka johtuvat pääasiassa ruokintavirheistä, jotka taas ovat erittäin yleisiä pienissä karjoissa, joissa eläimiä on mahdoton ryhmitellä tarpeen mukaan. Utaretulehdusten määrä vaihtelee ja tartunnallisia sorkkasairauksia on enemmän. Tämä oli karkeasti lyhennettynä pari vuotta sitten tehdystä isosta pihattotutkimuksesta.

Viimeksi muokattu: 30.12.13 - klo:21:14 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

bullman

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 136
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Ok. nykyinen suuntaus onkin varmaan ihan reilu kunhan muutokset olisi ennakoituja sekä maltillisia.
Vaikka se 15 lehmän karja olisi saanut palkointoja siitä että se on lypsänyt laadukasta maitoa, se ei tarkoita sitä, että ne lehmät tykkäisivät asua siinä matalassa vanhentuneella ilmanvaihdolla olevassa parsinavetassa. lyhyellä aikavälillä pienet pihatot ovat oikein hyviä paikkoja ammuille, mutta pidemmällä aikavälillä tuppaa vaan käymään niin  että kun tila laajentaa, niin se (isoneva) tila päivittää vanhankin osion uusimpien parhaiden käytännön mukaisiksi (esim. lisää kumimatot ritiläkäytäville, parantaa ilmanvaihtoa, isontaa parsipaikkojen kokoa) Toki totta sekin että jos huonosti tai kiireellä laajennettu navetta voi hetkellisesti jopa huonontaa eläinten(kin) olosuhteita, mutta kun aikanaan tullaan katsomaan isoja tiloja, joita on pyöritetty vakiomittakaavassa 10 vuotta, on niillä lähes poikkeuksetta tarjota eläimille ja ihmisille hyvät olosuhteet kilpailukykyiseen hintaan..?! 40+ lehmäpaikan pihatoissa voi olla vaikka kuinka hyvät olosuhteet ammuille, lähinnä tarkoitin näitä parsinavetoita...
Mulla on jaettu navetat kahteen pihapiiriin jotka ovat 14km päässä toisistaan. pihapiireissä omat nav. koneet, työvaatteet vaihdetaan tilaa vaihtaessa, navetat tehty jotta mahdollisimman lähellä peltoja yms. kummassakin yksikössä omat vastaanottotilat. Nämä toimii kuin kaksi läheisesti yhteistyössä toimivaa erillistä tilaa, mutta kun sama henkilö omistaa tilat, niin ei tarvitse pelätä ohareita. tämä esimerkkinä, että on keinoja hallita (tauti)riskejä isommassakin kokoluokassa.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Taas täällä väärinymmärystä tai tahallista.
Kultalusikka tilalla tarkoitin jo valmiiksi isoja tiloja eli tilanne 1995
ennen Rooman liittoon liittymistä en suinkaan pienviljelystiloja joita Aatami ja bulman ovat kehitelleet.
Miten voi perustella että 250 lehmän tila tuottaa laadukkaampaa maitoa kuin 70 lehmän navetta tai 40 vuotta e1 maitoa tuottanut useasti palkittu 15 lehmän karja .Mikä ihme konsti 250 lehmän tilalla on ,nyt se kannattaa kertoa kaikille maidontuottajille vaikka ehkä onkin "liikesalaisuus".Nyt varmasti saamme sensaatiomaista tietoa.Ps.Sama kuulemma lihantuotannossa.
Tutulta eläinlääkäriltä olen kuullut että isot karjat vasta ovatkin oikeita tauti pommeja.
Kysymyksiä:

1) miten erotellaan kultalusikkatilat ilman tolkutonta byrokratiaa ja tasapuolisuutta loukkaamatta? Vastaan itse, ettei mitenkään. Lisäksi näitä on niin vähän, ettei säästyneillä euroilla paljoa tee.
Eikös tuo tasapuolisuus/oikeudenmukaisuus ollut sinulle kuin punainen vaate?Nyt se onkin yhtä äkkiä Aatamin suuri hyve?Nykyajan tietotekniikan aikana ei mikään ongelma.
2) maidon laadusta maksetaan tiettyjen kriteerien mukaan, en tiedä miten isompi tai pienempi olisi muuten laadukkaampaa kuin noiden mitattavien suureiden osalta. Huomattavasti vähemmällä tuella per litra me kuitenkin sen tuotamme nyt. Miksi se pitäisi tehdä vieläkin vähemmällä?  Vastaus:                 Kun lasketaan mukaan investointiavustukset taitaa olla kalleinta maitoa mitä koskaan on suomessa tuotettu isojen tilojen maito.

3) kuulopuheita on aina. numeroiden valossa sairastamisista on päästy lähemmäs terveydenhoitoa. Isoista karjoista löytyy vain vähän poikimahalvauksia, -vaikeuksia ja ketoosia, olemattoman vähän sorkkakuumetta ja hapanpötsiä. Nämä ovat perinteisiä tuotantosairauksia, jotka johtuvat pääasiassa ruokintavirheistä, jotka taas ovat erittäin yleisiä pienissä karjoissa, joissa eläimiä on mahdoton ryhmitellä tarpeen mukaan. Utaretulehdusten määrä vaihtelee ja tartunnallisia sorkkasairauksia on enemmän. Tämä oli karkeasti lyhennettynä pari vuotta sitten tehdystä isosta pihattotutkimuksesta. Vastaus:                         Suomessa euroopan lyhtikäisimmät lehmät ja sairaimmat juuri pihattojen ansiosta. .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Luonnos: tukipolitiikka 2014-2020...
Taisin jo kerran laittaa maitolitroilla jaetut kokonaistuet tähän ketjuun, muttet viittiny lukea tai huvittaa vaan olla ipulainen trollipeikko  ;D ;D siinä oli investointituet mukana kymmenelle vuodelle jaettuna.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.