Valitettavasti EU ssa on kilpailu vapaa,,,,,,,,,,,,,,Maitotoimijoiden nyt vaan pitää sopeutua tilanteeseen
Valio on uusinut kilpailustrategiansa Suomessa. Tanskalaisjohtoinen Arla ei ole Aitomaito, ei Ingman, ei edes Dynamo Laaksojen Maitokunnasta tai Kuusamon Osuusmeijerista puhumattakaan. Valio joutuu taistelemaan hyllytilasta myös tuoretuotteissa. Siksi suomalaisten maidontuottajien omistama meijeriyhtiö painaa tukkuhintoja alaspäin. Valion uutta toimintamallia tukee MTK:n maidontuottajasiipi, joka yllyttää tuottajia pilkkomaan s-kortit ja siirtämään ostoksen Lidliin tai keskolaisiin kauppoihin. Syynä on se, että markkinajohtaja myy tanskalaisten maitofarmareiden maitoa kaupoissaan. Valiolaiset mtk-hemmot työntävät päänsä pensaaseen uskomalla, että markkinataloudessa joillakin boikoteilla voidaan pitää rajasuoja tuoretuotteissa. Tosiasiassa Valio odotti liian pitkään uuden Arlan invaasiota. Markkinoiden muutokseen olisi pitänyt vastata jo aikaisemmin,mutta Valio uskoi tuoretuotteiden hintatason kestävän pitkään. Valion johdolla oli yhteistyöneuvotteluja ruotsalaisen Arlan kanssa takavuosina. Silloin keskustelut loppuivat Arlan takapajuiseen teolliseen rakenteeseen ja suomalaisten uittojen heikkoon ruotsin kielen taitoon. Nyt kun tanskalaiset agribisnesmiehet käyvät kauppaa, voi fuusiokeskustelut olla vielä vaikeita. Toisaalta keinosiemennysfirman esimerkki rohkaisee, josko meijerien puolella voisi hakea osuustoiminnallista fuusiota koko Pohjolaan. Kielitaitoisia voisi löytyä Valionkin hallitukseen. Sen verran fiksuja maidontuottajia maakunnista löytyy. Ainakin nykyisen Seinäjoen alueelta.