Kävin tuossa pikku mutkan korjaamolla. Yks työnalla oleva auto oli farmari audi, 100000 ajettu korjaamon johtaja sanoi, että öljyä kone "ryyppää" yli kohtuuden. Ja lisäksi luetteli saman konsernin autojen jakopään ketjuongelmista monilla moottorityypeillä. Miten tähän on tultu?
Jakopäät tehty vähän sinne päin, ketju kiertää monen rattaan takaa ja ohjurit ei kestä. Yhden 2.5Tdi:n jakopään olen avattuna nähnyt, rakennettu juuri sillä tapaa että ohjurit pettää 200-300tkm välillä.
Muillakin valmistajilla ollut nyt 2000-luvulla ongelmia jakopäiden kanssa, vaesinkin ketjullisten. Olisiko Audi ollut sitten näitä vikaisia 2.0Tdi tai 2.0Tsi malleja, kun on kerta öljy maistunut. Tuommoiselle on kuulemma "normaalia" että öljyä joutuu lisäämään jopa 1l/1000km. Ihanan kallista.
Miksi muuten farmari. Onko koiria kuskattavaksi. Itte en oikein muuta syytä keksi. Porrasperä kuitenkin lämpiää nopeammin ja sitten jos kaipaa kokoa ja tilaa niin jonkintasoinen katumaasturi. Lähtien pienistä ja halvoista kassuista ja hondista, lantikkan ja pajeron kautta aina mersun ja audin tai jeepin versioihin riippuen pussin sisällöstä.
Ei nuo Qashqait ainakaan mitenkään tilavia kärryjä ole, saati luotettavia. Samasta vaivasta kärsii kyllä lähes kaikki yleisimmät citymaasturit. Jos vajaavetoinen riittää, niin en näkisi mitään syytä maksaa siitä, että auton koria on nostettu ylemmäs, tavaratilaa pienennetty, sekä massaa ja hintaa lisätty. Jos nelikkoa tarvitsee, niin ehkä sitten. Vaikka eihän noissa citymaastureissa ole oikeaa nelivetoa, vaan "jokapyöräveto".