Itse olen autoihin tilannu Englannista ja Saksasta tavaraa. Yleensä 30-50% halvempia vastaaviin kotimaisiin myyjiin verrattuna. Turboja, vaihdelaatikon osia jne... ALV-palautuksen haku vaatii hieman enemmän vaivaa mutta kyllä siinä hyville tuntipalkoille pääsee. Kun vaan tietää tasan mitä tarvitsee niin hyvin käy homma, toimitukset kotiovelle noin viikossa.
Jos joku jotain tarttee niin saa kysellä apuja.
Jos EU:n sisältä tilaa alv-rekisteröitynä yrityksenä toiselta vastaavalta yritykseltä, niin ei alvia tarvitse liikutella rahana ollenkaan.
Tavara lähtee myyjältä ilman lähtömaan arvonlisäveroa (myyjän tarvitsee tietää ostajan ALV-tunnus).
Ostaja ilmoittaa sen periaatteessa maahan tullessa suoritettavana verona mutta saa samalla sitten ilmoittaa sen ostojen hyvitettävänä verona ja lopputulos on +-0. Eli arvonlisäveroa ei tällöin liikutella kauppasumman mukana valtiosta toiseen eikä verottajankaan suuntaan.
Tuossa ohjeessa esimerkki 3.
http://tinyurl.com/po68uv8Epäselvissä tapauksissa myyjän kannattaa tarkistaa ostajan ALV-tunnuksen voimassaolo jottei joudu veroepäselvyyksissä itse maksumieheksi myöhemmin.
Näin olen itsekin tehnyt kun olen tavaraa myynyt suoraan ulkolaiselle yritykselle. Näistä eteläisten veljeskansojen firmoista ei aina voi olla niin varma... tulostin tuolta myyntipäivänä noudetun voimassaolotodistuksen kirjanpitoon mukaan.
Tarkastaminen käy vaikka tuolta:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=fi