Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe New hollandin ohjelmointi  (Luettu 23830 kertaa)

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: New hollandin ohjelmointi
Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)

 Nuissa päästönpidätyksissä taitaa olla 8000 käyttötuntia toiminta-aika vaatimus, volvon kaivimista taidetaan muutamia komponentteja poistella ennen beduiiniaan käytettynä vientiä.

Jännä laittaa laitteistolle toiminta-aikavaatimus jos sen toimivuutta ei kukaan seuraa? Onhan niitä ihan tuliteriä vehkeitä mistä on riisuttu kaikki pöntöt pois eikä vaikuta kenenkään toimintaan mitenkään...

Jos palataan tuohon optimoinnin " harrastus/rahastus"-juttuun: hyvä kello kuuluu kauas... Eli jos joku paja ryssii monta konetta niin sana kiertää ja asiakkaat kaikkovat. Esim. nostaa vain tehoa mistään muusta piittaamasta(=rahat pois), saattaa olla koneella lyhyt elinikä. Kun tarpeeksi monta konetta porsii, ei tehonnostoja varmaan enää tarvi tehdä. Nyt on hyvä muistaa kanssa mitä koneelta halutaan, jotkut haluvat tuplatehon ihan tietoisesti ottaen riskin että kestääkö tunnin vai tuhat. Sitten taas joku haluaa esim, pienen tehonnoston, vääntöä alempaa, egr:n kiinni tai muuta vastaavaa. Osaava optimoija neuvoo varmasti asiakasta riskeistä ja hyödyistä sekä mittaa koneen eri parametrejä (lämmöt, paineet, teho, vääntö, kulutus ym ym.) ja tekee säädöt sen mukaan. Tässä riski on pienempi mutta silti se on otettu riski. Tätä voi verrata sopparuuvin kääntämiseen, vaikka ruuvaisit vain tosi vähän, niin syyllinen löytyy sitten aina meisselin kahvapäästä, itse olet valinnut ruuvata.

Viimeksi muokattu: 03.03.16 - klo:23:33 kirjoittanut mekano

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: New hollandin ohjelmointi
Pakko avautua sen verran,että olkoon sitten olevenaan sitä optimointia (lue ohjelmointia). Tänään kävi ohjelman sisään laittanut asentaja toteamassa, että vetolevyhän sieltä on menossa( syksymmällä sanoi että vetolevyn vaihto olisi tuossa 5000h kantturassa, silloin ei vielä ollut tietoa tulevasta virittämisestä tai jonkun väittämästä( optimoinnista).
Kone ollut uudesta asti pelkästään pihojen auraus hommissa, kysynkin missä muussa kuin lumi hommissa tulee kokoajan edestakaisin ajoa päivässä (9-14h ja 300-500h talvessa) Ja tarkoitan edestakaisin ajolla "2 metriä eteen päin ja saman verran taakse" ei kaikissa pihoissa voi ajaa rinkiä pelkästään eteen päin  :o Minä en tästä vetolevyn aikaisemmasta hajoamisesta voi syyttää kuin itseäni ja koneen aikaisempaa omistajaa  :-X Ei ole ikävä sitä aikaisempaa vakio nyykkäriä  ;D Ainiin suunnanvaihtajan vipu alkaa kanssa vedellä viimeisiään se on kyllä jo valmistajan vika  8)

Joo o nyt on parisataa tuntia mennyt ohjelmoinnin laiton jälkeen ja liekkö vetolevy antamassa periksi vaiko pakat ???
Oireita Pykältäessä 13 vaihteesta eteen päin jonkin aikaa kurisee ja sitten vedäettäessä mäkilöihin rällättää. Tunteja koneessa 3000h.
Kytkinkopan pienestä reiästä ei tule öljyä ainakaan vielä. Toki ennen virittämistäkin oli vaihteistossa vedon katkeamis ongelmia meni ohi pakkojen kalibroinnilla.
Tuttua surullista tarinaa. Ostakaa aina sopivan kokoinen kone muu on kepuli hommaa joka on kallista. :o
Kerrankin samaa mieltä Sassin kanssa.

Totta, tosin optimoinnissa (lue: tehonnostossa) on hyvä tietää mitä konetta rassataan ja sen mukaan sitten tehoja. Oikeasti lujaa konetta voi sitten kutitella enemmän. Tähän on varmaan esim. hakettajilla enempi kokemusta.

Tietyt koneet kun ei tahdo kestää vakionakaan niin siitä on huono lähteä nostamaankaan?
Henri

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: New hollandin ohjelmointi
Pakko avautua sen verran,että olkoon sitten olevenaan sitä optimointia (lue ohjelmointia). Tänään kävi ohjelman sisään laittanut asentaja toteamassa, että vetolevyhän sieltä on menossa( syksymmällä sanoi että vetolevyn vaihto olisi tuossa 5000h kantturassa, silloin ei vielä ollut tietoa tulevasta virittämisestä tai jonkun väittämästä( optimoinnista).
Kone ollut uudesta asti pelkästään pihojen auraus hommissa, kysynkin missä muussa kuin lumi hommissa tulee kokoajan edestakaisin ajoa päivässä (9-14h ja 300-500h talvessa) Ja tarkoitan edestakaisin ajolla "2 metriä eteen päin ja saman verran taakse" ei kaikissa pihoissa voi ajaa rinkiä pelkästään eteen päin  :o Minä en tästä vetolevyn aikaisemmasta hajoamisesta voi syyttää kuin itseäni ja koneen aikaisempaa omistajaa  :-X Ei ole ikävä sitä aikaisempaa vakio nyykkäriä  ;D Ainiin suunnanvaihtajan vipu alkaa kanssa vedellä viimeisiään se on kyllä jo valmistajan vika  8)

Joo o nyt on parisataa tuntia mennyt ohjelmoinnin laiton jälkeen ja liekkö vetolevy antamassa periksi vaiko pakat ???
Oireita Pykältäessä 13 vaihteesta eteen päin jonkin aikaa kurisee ja sitten vedäettäessä mäkilöihin rällättää. Tunteja koneessa 3000h.
Kytkinkopan pienestä reiästä ei tule öljyä ainakaan vielä. Toki ennen virittämistäkin oli vaihteistossa vedon katkeamis ongelmia meni ohi pakkojen kalibroinnilla.
Tuttua surullista tarinaa. Ostakaa aina sopivan kokoinen kone muu on kepuli hommaa joka on kallista. :o
Kerrankin samaa mieltä Sassin kanssa.

Totta, tosin optimoinnissa (lue: tehonnostossa) on hyvä tietää mitä konetta rassataan ja sen mukaan sitten tehoja. Oikeasti lujaa konetta voi sitten kutitella enemmän. Tähän on varmaan esim. hakettajilla enempi kokemusta.

Tietyt koneet kun ei tahdo kestää vakionakaan niin siitä on huono lähteä nostamaankaan?

Nojoo, tässä tapauksessa sinulla oli tiedossa että vetolevy menee vaihtoon jossain vaiheessa ja virittämällä ehkä vähän aikaisemmin. Huonoa säkää taas jos se meni niin paljon arveltua aikaisemmin.
Sanoit ettei tule ikävää vakiokonetta, ei varmastikaan tule, sen verran pirteämmän olemuksen saa ohjelmoimalla.

Tahtoo vain olla kaikissa traktoreissa joku heikompi osa tai muuten vaan koko traktori kompromissinä kasattu. Mielestäni alkaa vaan traktoreissa olla hinta/kesto-suhde olla hieman hukassa. Hinta karkaa mutta kestävyys kärsii. Sähkö- ja anturivikoja, alimitoitettuja vaihteistoja ja akseleita ja mitä vielä. Traktori on kuitenkin monipuolinen työkalu joka kohtaa monen näköistä rääkkiä ja olosuhdetta. Saahan esim. metsäkoneet ja kauhakuormaajat kestämään, tosin hinta, paino ja valmistusmäärät onkin sitten ihan eri lukemissa... vaikea yhtälö traktorin kohdalla?

Juuri tuo edestaikainen ajo on varmasti myrkkyä traktorin voimansiirrolle ja esim. kauhakuormaaja on suunniteltu kestämään tuollainen kymmeniä tuhansia tunteja. Ehkä traktoreista portaattomat tai turbiinikoneet kestää tuota parhaiten?

Viimeksi muokattu: 05.03.16 - klo:16:43 kirjoittanut mekano

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: New hollandin ohjelmointi
On traktorimalleja joissa on ylimitoitettu voimansiirto ja on malleja joissa on toisin eli järki päässä niin douppaamisessa kuin käytössäkin. Valmistaja on joutunut erisyistä tekemään kompromisseja koneensa suhteen, ja käyttäjä voi omista tarpeistaan johtuen haluta ominaisuuksiin optimointia.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

jesperi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: New hollandin ohjelmointi
Kuinka tuo nyykkärin pakkojen paineiden nosto käytännössä tehdään? Olisi vastaava punainen maxxum, johon pieni piritys (~150hp) olisi paikallaan.

Viimeksi muokattu: 05.03.16 - klo:19:44 kirjoittanut jesperi

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: New hollandin ohjelmointi
Lainaus
Enemmän viittais kyllä vetolevyyn nuo oireet, jos ei sitten kardaanin kannatin laakeri pidä ääntä.
Ja eihän se vetolevyn vaihto ole kuin päivän homma.

Mitä se käytännössä tarkoittaa, kun vetolevy hajoaa pikavaihteistossa? Automaattivaihteistoissa vetolevy on kiinni momentinmuuntimessa mutta missä se sijaitsee traktorissa ja miten hajoaminen tapahtuu?

AJL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 132
Vs: New hollandin ohjelmointi
Lainaus
Enemmän viittais kyllä vetolevyyn nuo oireet, jos ei sitten kardaanin kannatin laakeri pidä ääntä.
Ja eihän se vetolevyn vaihto ole kuin päivän homma.

Mitä se käytännössä tarkoittaa, kun vetolevy hajoaa pikavaihteistossa? Automaattivaihteistoissa vetolevy on kiinni momentinmuuntimessa mutta missä se sijaitsee traktorissa ja miten hajoaminen tapahtuu?

Vetolevyhän on siinä keskellä traktoria, moottorin ja perän välissä, verrattavissa kytkin remppaan sen vaihto. Traktori poikki vanha vetolevy pois ja uus tilalle. En oo tarkemmin perehtyny sen toimintaan ja hajoamiseen. Huoltomies vaihtanu sen aina. Toisinaan sieltä ne jouset ainakin menee kappaleiks ja jotkin sorkat mitä vaihteistoautomatiikkan anturi haistelee.

Toisella koneella ajettiin 8000 tunttia ennen ku vetolevy vaihettiin ja pienemmästä se meni ensimmäisen kerran just jossain 3-4 tuhannen tunnin kohilla. Eikä ollu edes tehoja lisätty.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: New hollandin ohjelmointi
Lainaus
Enemmän viittais kyllä vetolevyyn nuo oireet, jos ei sitten kardaanin kannatin laakeri pidä ääntä.
Ja eihän se vetolevyn vaihto ole kuin päivän homma.

Mitä se käytännössä tarkoittaa, kun vetolevy hajoaa pikavaihteistossa? Automaattivaihteistoissa vetolevy on kiinni momentinmuuntimessa mutta missä se sijaitsee traktorissa ja miten hajoaminen tapahtuu?

Vetolevyhän on siinä keskellä traktoria, moottorin ja perän välissä, verrattavissa kytkin remppaan sen vaihto. Traktori poikki vanha vetolevy pois ja uus tilalle. En oo tarkemmin perehtyny sen toimintaan ja hajoamiseen. Huoltomies vaihtanu sen aina. Toisinaan sieltä ne jouset ainakin menee kappaleiks ja jotkin sorkat mitä vaihteistoautomatiikkan anturi haistelee.

Toisella koneella ajettiin 8000 tunttia ennen ku vetolevy vaihettiin ja pienemmästä se meni ensimmäisen kerran just jossain 3-4 tuhannen tunnin kohilla. Eikä ollu edes tehoja lisätty.
Vetolevy on vauhtipyörässä kytkiasetelman tilalla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: New hollandin ohjelmointi
Lainaus
Enemmän viittais kyllä vetolevyyn nuo oireet, jos ei sitten kardaanin kannatin laakeri pidä ääntä.
Ja eihän se vetolevyn vaihto ole kuin päivän homma.

Mitä se käytännössä tarkoittaa, kun vetolevy hajoaa pikavaihteistossa? Automaattivaihteistoissa vetolevy on kiinni momentinmuuntimessa mutta missä se sijaitsee traktorissa ja miten hajoaminen tapahtuu?

Vetolevyhän on siinä keskellä traktoria, moottorin ja perän välissä, verrattavissa kytkin remppaan sen vaihto. Traktori poikki vanha vetolevy pois ja uus tilalle. En oo tarkemmin perehtyny sen toimintaan ja hajoamiseen. Huoltomies vaihtanu sen aina. Toisinaan sieltä ne jouset ainakin menee kappaleiks ja jotkin sorkat mitä vaihteistoautomatiikkan anturi haistelee.

Toisella koneella ajettiin 8000 tunttia ennen ku vetolevy vaihettiin ja pienemmästä se meni ensimmäisen kerran just jossain 3-4 tuhannen tunnin kohilla. Eikä ollu edes tehoja lisätty.

Jep, vetolevy siirtää voiman vautipyörältä vaihteistolle levyssä olevien jousien kautta jotka vaimentaa teräviä iskuja. Joissain malleissa hiukka huono/alimitoitettu tuo vetolevy, ei tahdo kestää edes vakiona, tai no, kestää se remontin välit. Vetolevy on mitoitettu tehojen mukaan, se on yksi osa mikä voi olla eri jossain traktorisarjassa missä pienin ja suurin näyttää muuten samanlaiselta. Tehokkaammassa mallissa on pidemmät ja jäykemmät jouset.

Tuossa pikahaun tuloksena kuva TM:n vetolevystä, missä muuten näkyy nuo sinun mainitsemat sorkat:
http://www.mjrobinsontractors.co.uk/viewProduct.php?id=24133

Vetolevystä on olemassa myös kehittyneempi versio jossa levyyn on lisätty jäykkä öljy auttamaan iskujen ja värinöiden vaimentamisessa, Voith Hydrodamp.:
https://www.youtube.com/watch?v=-6KnVhVvuB0

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: New hollandin ohjelmointi
Jaa, niin yksinkertainen. Periaatteessa kuten kytkinlevy mutta kehästään pultattu vauhtipyörään. Eli voisi olettaa että liian raskaat vedot liian matalilla kierroksilla lyhentää sen toimintaikää. Tai liian ärhäkkäät/raskaat suunnanvaihdokset.  ???

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: New hollandin ohjelmointi
Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)
Meinaat että ne käytettäis kaikki VTT vakolassa testissä? Aika kallista lystiä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: New hollandin ohjelmointi
Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)
Meinaat että ne käytettäis kaikki VTT vakolassa testissä? Aika kallista lystiä.
Ei mene  kauaa kun sinetit pitää löytyä tehtaan jäliltä ,eli viritetyt on sitten laittomia sulatto traktoreita ja hyvä niin.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9782
Vs: New hollandin ohjelmointi
Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)
Meinaat että ne käytettäis kaikki VTT vakolassa testissä? Aika kallista lystiä.
Ei mene  kauaa kun sinetit pitää löytyä tehtaan jäliltä ,eli viritetyt on sitten laittomia sulatto traktoreita ja hyvä niin.

Olipas taas vilkas mielikuvitus ;D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: New hollandin ohjelmointi
Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)
Meinaat että ne käytettäis kaikki VTT vakolassa testissä? Aika kallista lystiä.
Ei mene  kauaa kun sinetit pitää löytyä tehtaan jäliltä ,eli viritetyt on sitten laittomia sulatto traktoreita ja hyvä niin.

Mihis se sinetti laitetaan nykykoneissa??
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: New hollandin ohjelmointi
Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)
Meinaat että ne käytettäis kaikki VTT vakolassa testissä? Aika kallista lystiä.
Ei mene  kauaa kun sinetit pitää löytyä tehtaan jäliltä ,eli viritetyt on sitten laittomia sulatto traktoreita ja hyvä niin.

Mihis se sinetti laitetaan nykykoneissa??

Ohjelmaan?  ??? Taitaa ohjelmasta näkyä koska on viime muutokset tehty. Veikkaan että jos esim. takuunalaista konetta tuodaan korjattavaksi niin tarkistetaan onko ohjelmaa roplattu. Taitaa menna kissa-ja-hiiri-leikiksi valmistajien ja ohjelmoijien välille, koitetaan viilata ohjelmaa niin ettei näy korjaamossa.