Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pro - 17.03.13 - klo:16:02
-
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla? ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
-
Eipä kovaa laatikkoa paljo huijailla ainakaan nuonpäin, kovempaa voi saara kulkemaan mikäli ei ota täysiä kierroksia suurimmalla vaihteella.
Ainut on tuohon sun ajatukseen jotta muuttaa rengaskokoja niin jotta mittari alkaa näyttämään esim 60kmh täysillä kierroksilla ja sitte saakkin ajella "pinta kaasulla" mittarin näyttämää 53kmh, todellisuudes vauhti vieläkin vähemmän, eli pelkkää ittensä huijaamista tuo ;D
Portaattomien kans voiki olla enemmän vippaskonstia, esim jd menee 1900rpm 54kmh ja sen kun sais ottamaan täydet kierrokset "samalla välityksellä".. Olikin outoa kun ajellu jontikalla ja nyt olin T170 valtralla matkas ja sitä saa vinguttaa 2300rinkiä taulus ja 53kmh vauhtia.
-
Eihän tuo voi onnistua kun ei löydy välityksiä. Tekisivät vaihteiston josta löytyy välitys millä pääsee 50kmh 1500rpm ja siihen joku sähkönen nopeusrajotus ettei pääse 'liika kovaa'. On noin 15 vuotta ajastaan jäljessä oleva keksintö.
-
700 voimansiirtoon 650 banjot ja 12x12 nelikonrattaat tai 650 srj vaihteistoon 700 liikennevälitys ja 12x12 rattaat. kulkee silloin 55km/h 2 pikavaihteella ja kolmosella riittävästi...
-
700 voimansiirtoon 650 banjot ja 12x12 nelikonrattaat tai 650 srj vaihteistoon 700 liikennevälitys ja 12x12 rattaat. kulkee silloin 55km/h 2 pikavaihteella ja kolmosella riittävästi...
Just näin tiedän tehdyn, mutta kallista lystiä ku perä täytyy avata ja ostaa rattaita..
-
700 voimansiirtoon 650 banjot ja 12x12 nelikonrattaat tai 650 srj vaihteistoon 700 liikennevälitys ja 12x12 rattaat. kulkee silloin 55km/h 2 pikavaihteella ja kolmosella riittävästi...
Tarkennatko mitkä noissa on vakiona? Peräreppu auki vai koko laatikko pöydälle?
-
700 voimansiirtoon 650 banjot ja 12x12 nelikonrattaat tai 650 srj vaihteistoon 700 liikennevälitys ja 12x12 rattaat. kulkee silloin 55km/h 2 pikavaihteella ja kolmosella riittävästi...
Millä kierroksilla kulkee tuolloin 50?
-
Juu...ja kun saatte nopeuden nostettua 65 ja yli tulee aika äkkiä asiaa etukartaanikauppaan...
-
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.
pitää kuitenkin muistaa että liikennetraktorin max nopeus on 50km/h, sen teekkarin kartaani kestää moitteetta. pikavaihe menee ht2 eteenpäin vapaalle yli 70km/h, mutta mittaria huijaamalla (vauhti alakanttiin) voi kierroksia käyttää yli 2200. oikeen hyvän saa vanhasta n. 95 vuoden 8400:sta. 3000 kierroksella vauhtia on jo 80-90km/h. lyhellä akselivälilllä ja tunnetusti paskoilla valtran jarruilla ei muuta jännitystä tarvi hakea elämään...
renkaista riippuen 50km/h ja n.1600-1700r/min. .
muutoksessa ihan kaikki pitää purkaa. osat maksaa 10 000-15 000e riippuen mitä tarvii ja mistä ostaa...
-
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.
pitää kuitenkin muistaa että liikennetraktorin max nopeus on 50km/h, sen teekkarin kartaani kestää moitteetta. pikavaihe menee ht2 eteenpäin vapaalle yli 70km/h, mutta mittaria huijaamalla (vauhti alakanttiin) voi kierroksia käyttää yli 2200. oikeen hyvän saa vanhasta n. 95 vuoden 8400:sta. 3000 kierroksella vauhtia on jo 80-90km/h. lyhellä akselivälilllä ja tunnetusti paskoilla valtran jarruilla ei muuta jännitystä tarvi hakea elämään...
renkaista riippuen 50km/h ja n.1600-1700r/min. .
muutoksessa ihan kaikki pitää purkaa. osat maksaa 10 000-15 000e riippuen mitä tarvii ja mistä ostaa...
Ainakin T2 vaihdettiin kardaanit jo takuuaikana vahvempiin. Ei ole tarkotus nopeutta kasvattaa vaan saada kiertämään huiput pienemmillä kierroksilla. Eikös alkupään T-sarjaa tilattu 50km/h perällä 38" rattailla ja heti vaihdettiin 42" ja kulki taas nätistä.
-
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.
pitää kuitenkin muistaa että liikennetraktorin max nopeus on 50km/h, sen teekkarin kartaani kestää moitteetta. pikavaihe menee ht2 eteenpäin vapaalle yli 70km/h, mutta mittaria huijaamalla (vauhti alakanttiin) voi kierroksia käyttää yli 2200. oikeen hyvän saa vanhasta n. 95 vuoden 8400:sta. 3000 kierroksella vauhtia on jo 80-90km/h. lyhellä akselivälilllä ja tunnetusti paskoilla valtran jarruilla ei muuta jännitystä tarvi hakea elämään...
renkaista riippuen 50km/h ja n.1600-1700r/min. .
muutoksessa ihan kaikki pitää purkaa. osat maksaa 10 000-15 000e riippuen mitä tarvii ja mistä ostaa...
Ainakin T2 vaihdettiin kardaanit jo takuuaikana vahvempiin. Ei ole tarkotus nopeutta kasvattaa vaan saada kiertämään huiput pienemmillä kierroksilla. Eikös alkupään T-sarjaa tilattu 50km/h perällä 38" rattailla ja heti vaihdettiin 42" ja kulki taas nätistä.
Meinaako männä liikaa soppaa tie ajossa kum tommosia mietit??
-
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.
pitää kuitenkin muistaa että liikennetraktorin max nopeus on 50km/h, sen teekkarin kartaani kestää moitteetta. pikavaihe menee ht2 eteenpäin vapaalle yli 70km/h, mutta mittaria huijaamalla (vauhti alakanttiin) voi kierroksia käyttää yli 2200. oikeen hyvän saa vanhasta n. 95 vuoden 8400:sta. 3000 kierroksella vauhtia on jo 80-90km/h. lyhellä akselivälilllä ja tunnetusti paskoilla valtran jarruilla ei muuta jännitystä tarvi hakea elämään...
renkaista riippuen 50km/h ja n.1600-1700r/min. .
muutoksessa ihan kaikki pitää purkaa. osat maksaa 10 000-15 000e riippuen mitä tarvii ja mistä ostaa...
Ainakin T2 vaihdettiin kardaanit jo takuuaikana vahvempiin. Ei ole tarkotus nopeutta kasvattaa vaan saada kiertämään huiput pienemmillä kierroksilla. Eikös alkupään T-sarjaa tilattu 50km/h perällä 38" rattailla ja heti vaihdettiin 42" ja kulki taas nätistä.
Meinaako männä liikaa soppaa tie ajossa kum tommosia mietit??
Ei varmaan mikään salaisuus oo että menee.. Vanhemmassa lastu, ja tuoreemmassa uus ohjelma boxissa. Vetäävät kuitenkin molemmat niin hyvin että ei oo juuri tehonpuutetta ollu. Siirtoajo kuormalla tai ilman vetää nykyään eniten löpöö, ainakin mulle tää on ihan yritystoimintaa niin jos kuluja saa pienemmäks niin aina jää tulokseen enempi voittoo.. ;D
-
Katsokaas kun mikä tahansa opastettu ADHD tanamuna puoliapina osaa istua penkillä ja painaa kaasua. Traktorin moottori vie aina liikaa soppaa yli noin 1500 (merkistä ja mallista riippuen) kierroksilla saavutettuun touhuun nähden...
lähde: Acgo Sisu Power. 3rd Generation Series 6-Cylinder Diesel Engine. http://www.agcopower.com/@Bin/1635426/SisuDiesel_6cylEng.pdf
-
Eipä kovaa laatikkoa paljo huijailla ainakaan nuonpäin, kovempaa voi saara kulkemaan mikäli ei ota täysiä kierroksia suurimmalla vaihteella.
Ainut on tuohon sun ajatukseen jotta muuttaa rengaskokoja niin jotta mittari alkaa näyttämään esim 60kmh täysillä kierroksilla ja sitte saakkin ajella "pinta kaasulla" mittarin näyttämää 53kmh, todellisuudes vauhti vieläkin vähemmän, eli pelkkää ittensä huijaamista tuo ;D
Portaattomien kans voiki olla enemmän vippaskonstia, esim jd menee 1900rpm 54kmh ja sen kun sais ottamaan täydet kierrokset "samalla välityksellä".. Olikin outoa kun ajellu jontikalla ja nyt olin T170 valtralla matkas ja sitä saa vinguttaa 2300rinkiä taulus ja 53kmh vauhtia.
Onko kukaan keksiny miten nostetaan JD:n 40km/h AP laatikon nopeus 50 km/h. Ilmeisen vaativa operaatio?
-
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.
Eipä tuo tuntunu kestävän vakio vauhtejakaan kun 2000h...
-
Eipä kovaa laatikkoa paljo huijailla ainakaan nuonpäin, kovempaa voi saara kulkemaan mikäli ei ota täysiä kierroksia suurimmalla vaihteella.
Ainut on tuohon sun ajatukseen jotta muuttaa rengaskokoja niin jotta mittari alkaa näyttämään esim 60kmh täysillä kierroksilla ja sitte saakkin ajella "pinta kaasulla" mittarin näyttämää 53kmh, todellisuudes vauhti vieläkin vähemmän, eli pelkkää ittensä huijaamista tuo ;D
Portaattomien kans voiki olla enemmän vippaskonstia, esim jd menee 1900rpm 54kmh ja sen kun sais ottamaan täydet kierrokset "samalla välityksellä".. Olikin outoa kun ajellu jontikalla ja nyt olin T170 valtralla matkas ja sitä saa vinguttaa 2300rinkiä taulus ja 53kmh vauhtia.
Onko kukaan keksiny miten nostetaan JD:n 40km/h AP laatikon nopeus 50 km/h. Ilmeisen vaativa operaatio?
Käy hakemassa agrista viidenkympin-burkin ja toivoo, että huoltomiestä kiinnostaa etsiä jostain vastaavalla kokoonpanolla olevan laitteen runkonumero ja ohjelmoi sen uuden boksin.
-
700 voimansiirtoon 650 banjot ja 12x12 nelikonrattaat tai 650 srj vaihteistoon 700 liikennevälitys ja 12x12 rattaat. kulkee silloin 55km/h 2 pikavaihteella ja kolmosella riittävästi...
Liekö noin tehty kun Valtra joskus -95 ajeli moottoritiellä hitaammista ohi 80 km/h-alueella. Oli Suolahti-Tourulan protoja käytössä jollain yksityisellä.
-
tässäkin asiassa teekkari on huonomi kuin vanha kunnon 8000srj. 8000srj kartaani kestää suht hyvin vauhtejakin, teekkarin pitempi kartaani menee poikki "jo" 65km/h vauhissa.
pitää kuitenkin muistaa että liikennetraktorin max nopeus on 50km/h, sen teekkarin kartaani kestää moitteetta. pikavaihe menee ht2 eteenpäin vapaalle yli 70km/h, mutta mittaria huijaamalla (vauhti alakanttiin) voi kierroksia käyttää yli 2200. oikeen hyvän saa vanhasta n. 95 vuoden 8400:sta. 3000 kierroksella vauhtia on jo 80-90km/h. lyhellä akselivälilllä ja tunnetusti paskoilla valtran jarruilla ei muuta jännitystä tarvi hakea elämään...
renkaista riippuen 50km/h ja n.1600-1700r/min. .
muutoksessa ihan kaikki pitää purkaa. osat maksaa 10 000-15 000e riippuen mitä tarvii ja mistä ostaa...
Ainakin T2 vaihdettiin kardaanit jo takuuaikana vahvempiin. Ei ole tarkotus nopeutta kasvattaa vaan saada kiertämään huiput pienemmillä kierroksilla. Eikös alkupään T-sarjaa tilattu 50km/h perällä 38" rattailla ja heti vaihdettiin 42" ja kulki taas nätistä.
Meinaako männä liikaa soppaa tie ajossa kum tommosia mietit??
Ei varmaan mikään salaisuus oo että menee.. Vanhemmassa lastu, ja tuoreemmassa uus ohjelma boxissa. Vetäävät kuitenkin molemmat niin hyvin että ei oo juuri tehonpuutetta ollu. Siirtoajo kuormalla tai ilman vetää nykyään eniten löpöö, ainakin mulle tää on ihan yritystoimintaa niin jos kuluja saa pienemmäks niin aina jää tulokseen enempi voittoo.. ;D
En usko, että perän palikoiden vaihto tienaa koskaan hintaansa polttoainesäästöllä. Liikkeelle lähdöt vaikeutuu ja väännöt kasvaa vaihteistossa :o
Itte teetin omaan teekkariin ohjelman jossa soppaa annetaan nuukanpuoleisesti 2000 kierroksen ylittyessä ja paras vääntö asettuu ulosottokierrosten käyttöalueelle toisinsanoen jos siirtoajossa vähän kierrokset putoo, niin sitten kone vastaa ja antaa soppaa lisää. Ulosottokierroksilla esim paaleja pyöritellessä kone ei anna yhtään periksi 8)
-
Liian ahneet, takas vaan...
http://yle.fi/uutiset/liikaa_kuluttavan_auton_saa_palauttaa_saksassa__autoliitto_vaatii_korvauksia_suomessa/6540962
-
Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän :-\
-
Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän :-\
itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
-
Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän :-\
itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt. Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :( Pirun hankala paikka :-\
-
Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän :-\
itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt. Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :( Pirun hankala paikka :-\
Väsynty nimimerkki tietää ton lautaspari humpan. Tais kustantaa n.5000 €. Ei kyl menny niinkun strömsöössä. Noikin valtrat on tehty tyylillä mitä on laatikon pohjilta sattunut löytymään. Siis välityksiä/nelevedon välityksiä.
-
Tulipa kokeiltua N163Deetä Valtran lelupäivillä. Siinähän se nyt sitten oli, kunnollisen tuntuinen liikennevälitys. 50 tuntui irtoavan 'voimanupin' löysällä asennolla oikeinkin kehräten. Näemmä konfiguraattorikin antaa vaihteistolle vaihtoehdon "50kmh ecospeed" ännäläiseen direktiin.
-
Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän :-\
itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt. Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :( Pirun hankala paikka :-\
Väsynty nimimerkki tietää ton lautaspari humpan. Tais kustantaa n.5000 €. Ei kyl menny niinkun strömsöössä. Noikin valtrat on tehty tyylillä mitä on laatikon pohjilta sattunut löytymään. Siis välityksiä/nelevedon välityksiä.
Nelosen rataskehä ja sivuakseliin rataskehä maksaa karkaistuna 500€ pari, edellyttää useamman parin teettämistä :-\ On kyllä niin työläs vaihtaa että pitäisi olla jokin muukin syy laatikon ottamiseen pöydälle...
-
Ihan ajatuksena vaan, mitä jos teettäisi nelosen rattaaseen isomman hammaskehän ja sivuakseliin vastaavasti pienemmän :-\
itse miettiny joskus samaa... Tosin joskus voi olla se tila tiukassa. Joku harraste peli niin vois kokeilla.
Joutas seisoo jos/kun hajoaa... ;D
Megavalmettiin tuota nopeutusta on eräänkin kerran mietitty ja oikein muuta keinoa en keksinyt. Lautaspyörien hintaa en edes lähtenyt selvittämään :( Pirun hankala paikka :-\
Väsynty nimimerkki tietää ton lautaspari humpan. Tais kustantaa n.5000 €. Ei kyl menny niinkun strömsöössä. Noikin valtrat on tehty tyylillä mitä on laatikon pohjilta sattunut löytymään. Siis välityksiä/nelevedon välityksiä.
Nelosen rataskehä ja sivuakseliin rataskehä maksaa karkaistuna 500€ pari, edellyttää useamman parin teettämistä :-\ On kyllä niin työläs vaihtaa että pitäisi olla jokin muukin syy laatikon ottamiseen pöydälle...
Jaa että nelosen hammaspyörä pääakselille ja sivuakseli yhteensä 500 €... eppäillä soppii.
-
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.
olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------
mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä ;)
-
Onko jollakulla isompaa otosta mittaukseen perustuen paljonko löpöä säästyy sillä että saa pudotettua keskimääräisen kierrosluvun 2 esim 2100sta 1500n.?Siis kilometrille,ei tunnille.
Kuitenkin kokonaispainon säilyessä samana,kulkuvastus on sama,näinollen tehontarve ei muutu.Ainakin oman kokemuksen mukaan meikäläisissä mäkisissä maastoissa ainakin nopeuden pudotus 50stä 40n aiheutta monin paikoin melkoisen kepityksen ja nopeuden romahduksen kun alkuvauhti mäen alla on vain 40.
Nopeuteulla välityksellä tietysti mentäis 50 mäkeen mutta ilmeisesti keppiin on käytävä rivakasti kiinni...
Ihan tasamaalla asia varmaan eri kuin täällä.
-
Se on tää Lievosen valtra linnavuori-nokia suunnalta nopein traktori, mitä olen tavannut tien päällä.
Kulkee heittämällä ainakin 80 km/h .
Ei ole tien tukkona, kuten jussien vehkeet yleensä !
-
Onko jollakulla isompaa otosta mittaukseen perustuen paljonko löpöä säästyy sillä että saa pudotettua keskimääräisen kierrosluvun 2 esim 2100sta 1500n.
Ehkä joku 10-15%.
-
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.
olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------
mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä ;)
Nuo on pelkät osat. Vaatii sorvausta ja hitsausta. Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa. Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8) Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki. Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi. Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta. M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.
-
Onko jollakulla isompaa otosta mittaukseen perustuen paljonko löpöä säästyy sillä että saa pudotettua keskimääräisen kierrosluvun 2 esim 2100sta 1500n.
Ehkä joku 10-15%.
Siis samalla keskinopeudella,muuten vaikka sama traktori.?
-
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.
olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------
mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä ;)
Nuo on pelkät osat. Vaatii sorvausta ja hitsausta. Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa. Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8) Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki. Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi. Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta. M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.
***jep, näin sen kyllä pystyy tekemään, mutta tuo vaiva ja riski on ihan turhaa verrattuna siihen että valmiita osia on saatavilla perävälityseen.
------
mä teen joku vielä päivä takavetosen 8000srj koneen. parhaimmillaan sen saa 40k koneesta 50 tai 70k koneeksi pelkillä banjojen vaihoilla. vakiot nelikon välitykset saa olla paikallaan. etuakseliksi 05 sarjan takevdon etuakseli jossa 10p peräkärryn navat jarruilla.
----
oletko tietonen käykö 300 tai 400 srj banjot 650 tai 700 perään? ja mikä on alennus suhde? 650 ja 700 käy ristiin, se on tiedossa.
-
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.
olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------
mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä ;)
Nuo on pelkät osat. Vaatii sorvausta ja hitsausta. Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa. Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8) Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki. Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi. Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta. M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.
***jep, näin sen kyllä pystyy tekemään, mutta tuo vaiva ja riski on ihan turhaa verrattuna siihen että valmiita osia on saatavilla perävälityseen.
------
mä teen joku vielä päivä takavetosen 8000srj koneen. parhaimmillaan sen saa 40k koneesta 50 tai 70k koneeksi pelkillä banjojen vaihoilla. vakiot nelikon välitykset saa olla paikallaan. etuakseliksi 05 sarjan takevdon etuakseli jossa 10p peräkärryn navat jarruilla.
----
oletko tietonen käykö 300 tai 400 srj banjot 650 tai 700 perään? ja mikä on alennus suhde? 650 ja 700 käy ristiin, se on tiedossa.
Vaiva on valtava ja riski ruma :( Ei kyllä kannata ryhtyä jos ei muutenkin ole laatikon sisälle postia...
Valmista osaa on toki vaikka minkä laista, eikös lentokentillä ole ollut pikavaihteettomia viidenkympin traktoreita pienillä pyörillä? Matalakierrosmalliakin on ymmärtääkseni saanut viidenkympin vauhdille ilman pikavaihteita... Sellaisen palikat jo auttaisi jotakin mutta ei niitä kovin moni ainakaan omalla rahalla Valtran tiskiltä osta :(
Minä en tekniikasta tuossa oikein paljoa tiedä ja omat kokemukset ei ulotu mega sarjaa pidemmälle vaikka jotain 650 osaa onkin sovellettu. Jotain osviittaa saisi varmaan siitä jos tietäisi lonkkien sopivan tai ei sopivan.
Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D
-
Se on tää Lievosen valtra linnavuori-nokia suunnalta nopein traktori, mitä olen tavannut tien päällä.
Kulkee heittämällä ainakin 80 km/h .
Ei ole tien tukkona, kuten jussien vehkeet yleensä !
Itte en kyllä kehtais sanoo ääneen, ettei pääse jostain 40-50 kulkevasta härpäkkeestä ohi ::)
-
Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D
Vetävä eiku työntövä kärry
-
Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D
Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä. Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :) Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D
-
Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D
Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä. Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :) Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D
Kuulostaa tosi kätevältä ;D
-
Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D
Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä. Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :) Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D
Kuulostaa tosi kätevältä ;D
Pirun hankala yhtäkkiä keksiä miten se planeettapyörästön välityssuhde lasketaan >:( Tai sitten niin yksinkertainen että ei hoksaa. Vanhemman mallin planeetan välitys on melko tarkalleen 5,2 enkä nyt vaan ymmärrä miten päätyisi lähtöarvoilla tuohon lukuun. Sitten olisi jo helppo samaa kaavaa soveltaa eri hammasluvuille :(
-
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa. ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
-
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa. ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Luulen kyllä että juuri valmetissa saadaan reippaimmat polttoainesäästöt ja jos kierrokset putoaa vaikka 2500sta 1700aan niin alkaa tulla jo varsinaista säästöäkin :)
-
Kaikkiin noihin hammasvälityspulmiin saa apua Lehtolan konepajalta, Tampereella pirkkahallia vastapäätä.
En suosittele itse ropailemaan sivuakseleita ym!
Esimerkiksi itsellä maksoi Case 1594HS nelikon nopeutus n. 4700€ sis alv. Banjoihin uudet rattaat sekä etuvedon pudotuslaatikkoon uudet rattaat myöskin. Kulkee nyt 42kmh.
Vaikkei valtraan liity tää mutta polttoaineensäästö on huomattava kun kone kulkee nykyajan vauhtia. Vakiona nuo taavetit matelee 26kmh.
Ruiskutushommiin ym kevyeen ajoon on vielä Case 1490-4, kulkee 50kmh.
Vielä kerran, antakaa Ammattilaisten laskea välitykset ym muutokset. Tää lehtolan ukko laski paperilla välitykset jne. :D
-
Kaikkiin noihin hammasvälityspulmiin saa apua Lehtolan konepajalta, Tampereella pirkkahallia vastapäätä.
En suosittele itse ropailemaan sivuakseleita ym!
Esimerkiksi itsellä maksoi Case 1594HS nelikon nopeutus n. 4700€ sis alv. Banjoihin uudet rattaat sekä etuvedon pudotuslaatikkoon uudet rattaat myöskin. Kulkee nyt 42kmh.
Vaikkei valtraan liity tää mutta polttoaineensäästö on huomattava kun kone kulkee nykyajan vauhtia. Vakiona nuo taavetit matelee 26kmh.
Ruiskutushommiin ym kevyeen ajoon on vielä Case 1490-4, kulkee 50kmh.
Vielä kerran, antakaa Ammattilaisten laskea välitykset ym muutokset. Tää lehtolan ukko laski paperilla välitykset jne. :D
Mietin tuossa planeettarempassa juuri sitä että rattaiden laatu ei ole kovin korostunut. Etelä-suomesta taannoin jostain firmasta ostin joitakin hammaspyöriä, neljä pyörää maksoi muistaakseni aika tasan satasen verolla kotona. Varastopyörät on tietenkin aina suoria ja on automaattikonein tehty suurina sarjoina eikä tietenkään varsinaiseen vaihdelaatikkoon sovi.
-
Yksi nopeuskonsti on kyllä halpa, helppo tehdä ja nopeuttaa "riittävästi". Ei edellytä kierrosten nostoa, traktorin katkaisua ja vähäinen järki on vain avuksi ;D
Vetävä eiku työntövä kärry
No en tarkoittanut sitä. Vaan tarkoittamaani asiaa monen hampaan kautta ohittaen niin satuin kattella tuossa planeettapyörästöjä ja vetoakseleita. Uudemmissa on kehällä 82 hammasta, välissä 34 ja vetoakselissa 14 hammasta. Vanhemmassa on kehällä 63, välissä 23 ja akselissa 15 hammasta. Sellainen tuli mieleen että jos tuollaiseen uudempaan soveltaisi ne vanhemman hammaspyörät ja uuden kiinnityksen siis niille niin vetoakseliin mahtuisi hampaita rutkasti lisää :) :) :) Tietääkseni vanhempiakaan ei ole juuri planeetan rattaista hajonnut mutta jos sitä pelkää niin noita välipyöriähän voi laittaa neljä tai viisikin kun kerran rakentelemaan alkaa, nopeudet on pieniä, hampaiden moduuli suuri ja kuormaa kantaa koko ajan useampi hammas :)
Konetta ei tarviisi laittaa poikki jos ei nelivedon rattaita ja siis nelivetoa tarvitse kun äärimmäisessä tilanteessa, nelipyöräjarrun sulake kyllä kannattaa napata pois ;D
Muoks! Justiin tuli vielä mieleen että jos alkuperäisosia ei hävitä niin kaksi rotevaa ukkoa vaihtaa hyvällä pulttikoneella ne takaisin alle tunnissa jolloin paskakärryn ja kyntöaurojen kanssa rompiminenkin taas onnistuu neliveto päällä ;D
Kuulostaa tosi kätevältä ;D
Paitti jotta ei :'( Sain juuri kuulla luotettavasta lähteestä että aurinkopyörän ja kehäpyörän hampaiden summa jaettuna planeettapyörien määrällä pitää olla parillinen luku, en heti ymmärrä kyllä että minkä v...n takia :o >:( Eli kaikki hammaspyörät uusiksi jos tuollaista aikoo laittaa...
-
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa. ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Luulen kyllä että juuri valmetissa saadaan reippaimmat polttoainesäästöt ja jos kierrokset putoaa vaikka 2500sta 1700aan niin alkaa tulla jo varsinaista säästöäkin :)
Varmasti tuleekin mutta jaksaako se sitten kulkea muutakun tyhjänä? Meinaan vaan kun tuo oma rotisko on jo lujilla että menee edes sen 50kmh kuormankanssa. ;D Tietysti voimaa saa lisää mutta vääntö alkanee hiljalleen tuhota paikkoja. ::)
-
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla? ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
Mihnää sull o noi kauhe kiirus???
-
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla? ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
Mihnää sull o noi kauhe kiirus???
Eläkkeelle. 8) Löpön säästöstä vaan kysymys jos matalemmilla kierroksilla sais sen 50km/h tauluun..
-
Ei kaikkien traktoreiden tarvii olla Loikkari-Nuffeja 8)
-
vähemmillä kierroksilla.. Eli onnistuuko, onko kellekkään huoltomies tehny? Onko ylipäätään mahdollista? Kyse nyt ei ole mistään mopon virityksestä vaan pystyykö noita jotenkin sähkösesti huijaamaan? Eli mitenkä saisi kulkemaan sen 53km/h vähemmillä kierroksilla? ::) Niin ja 42 pyörät on jo. Malleina T160 ja T162.
Mihnää sull o noi kauhe kiirus???
Eläkkeelle. 8) Löpön säästöstä vaan kysymys jos matalemmilla kierroksilla sais sen 50km/h tauluun..
jos et välityksiä ala muuttamaan niin kyseisillä malleilla ainoa tapa säästää pöötä on ajella max 40km/h ja ennakoivasti sittenkin. Eläke tulee luultavasti yhtä myöhään tälläkin nopeudella...
-
Saman havainnon olen itsekin tehnyt. Omat kärrit kun ei ole rakennettu liikennenopeuksille, niin siinä säästyy paljon muutakin kuin pöötä kun malttaa ajella 40 lasissa kohtuukierroksilla. Toki edellinen ei päde kaikille konekuskeille, mutta lyhyillä matkoilla on aivan sama onko se huippunopeus kympin suurempi.
-
Tuota tuota eikös tommonen ns(aavikko peräinen). ole kohtuu laiska saada raskaalla kuormalla vauhtiin? Tai jos on mäkiä niin täytyy olla sitte niitä nm1500nen luokkaa. ::) Tai muuten ei ole kiva ajettava. :( No mitätä näistä mutta tuntuu että käytännössä pa säästöä ei synny. Ainakaan kovin pian ei muutos töitä ei erotuksella makseta. :-[
Luulen kyllä että juuri valmetissa saadaan reippaimmat polttoainesäästöt ja jos kierrokset putoaa vaikka 2500sta 1700aan niin alkaa tulla jo varsinaista säästöäkin :)
Varmasti tuleekin mutta jaksaako se sitten kulkea muutakun tyhjänä? Meinaan vaan kun tuo oma rotisko on jo lujilla että menee edes sen 50kmh kuormankanssa. ;D Tietysti voimaa saa lisää mutta vääntö alkanee hiljalleen tuhota paikkoja. ::)
***tosi hyvin jaksaa. tietty ViriRivipummpu auttaa asiaan ;) kuorman kanssa voi ajaa 4 vaihteella ja pikavaihe kakkosella, tai kolmosvaihteella pikavaihe kolmosella kulkee silloin saman kuin normaali 50km/h perällä.
liikkeelle lähtö on ihan helppoa, ei se välitys pienillä vauheilla niin hirveesti vaikuta. peräöljynlämmöt pysyy hyvin kurissa kun 50km/h vauhissa on vähän kierroksia (ympäripumppaava hydepumppu pääsee helpomalla)
-
jos 500e saa 4 vaihten nopeutuksen niin on sika halpa! kaikki 4 hammaspyöräähän on sivuakselissa kiinni, eli jos esim. nelosen välitystä muuttaa niin pitää tehdä koko sivuakseli uusiksi 1,2,3 pyörineen. välitykset menee samalla aika vtuiksi, 3 ja 4 vaihteen väli tulee liian isoksi.
olisko murikka-akseli ja lautaspyörä ollu 2400e ja nelikon rattaat 1700e. samalla laakerit ja pakat tietty kannattaa laittaa. nelivedon kytkin pitää muuttaa vahvemmaksi 4 männänrenkaalla olevaksi. jos sitä ei muuta niin 50km/h vauhissa nelikon tiivisteet hukkaa painetta ja pikavaihteet sulaa...
-------
mutta jos hyvän 8000srj koneen löytää ja puutteena on 40km/h voimansiirto niin kannattaa se ehottomasti ostaa ja päivittää 50k malliksi. mun kokemuksella ne valtrat tehtiin silloin kun pellit oli peltiä ;)
Nuo on pelkät osat. Vaatii sorvausta ja hitsausta. Nelosen rattaasta mirkataan hampaat pois ja sorvataan teetettyyn hammaskehään sopivaksi "samaan mittaan", painetaan paikalleen ja huolellisella pienellä saumalla kiinni. Sivuakselilta sama juttu, hampaat pois ja sorvataan reilun neljän sentin matkalta vaikkapa nyt samaan kokoon kun laakerintila. Uusi ratas samaan mittaan ja paikoilleen, pienillä saumoilla kiinni ja viimeistely sorvissa. Sivuakselin kierrokset saattaa nousta muistaakseni yli 7000 kierroksen joten huolellisuus on paikallaan hitsaustyössä ja laakerien asennuksessa 8) Jos purkamisen ja kokoamisen kanssa alle viikon telakoinnilla pääsee niin on hyvä, on se sen verran työläs homma :(
Oikein hyvällä säkää voi löytää romuloodasta nelosen rattaan aihion ja jos aivan tolkuton säkä on niin maailmasta voi löytyä sivuakseli josta on vain nelosen hampaita rikki. Itselläni ei aivan tolkuton säkä käynyt ja täysin ehjä sivuakseli kustansi muistaakseni lähes tonnin ja se rikkinäinen nelosen ratas löytyi siitä omasta vaihdeloodasta ::)
Niin siitä sivuakselista vielä, rattaita siinä on viisi. Kolmosen ratasta ei voi muuttaa koska se pyörittää kolmattakin ratasta. M alueen nelosen saa isommaksi kun H alueen ykkönen joten kyllä siinä nopeuksiin hyppäyksiä tulee ja aukkoja myös. Valmetti vääntää hyvin isommillekin kierroksille joten ei tuo kauheasti haittaa.
***jep, näin sen kyllä pystyy tekemään, mutta tuo vaiva ja riski on ihan turhaa verrattuna siihen että valmiita osia on saatavilla perävälityseen.
------
mä teen joku vielä päivä takavetosen 8000srj koneen. parhaimmillaan sen saa 40k koneesta 50 tai 70k koneeksi pelkillä banjojen vaihoilla. vakiot nelikon välitykset saa olla paikallaan. etuakseliksi 05 sarjan takevdon etuakseli jossa 10p peräkärryn navat jarruilla.
----
oletko tietonen käykö 300 tai 400 srj banjot 650 tai 700 perään? ja mikä on alennus suhde? 650 ja 700 käy ristiin, se on tiedossa.
:o Näyttää sille että jos vaikka 8400 malliin laittaa vanhemman koneen lonkat akseleineen kaikkineen planeettapyörästöineen niin nopeutta tulisi lisää... Planeettapyörästöjen välitys 6,8 > 5,2 :-\