Noh, autojen osalta kyllä, bensakoneet tulee yleistymään vrt. diesel. Mutta missä kokoluokassa?
Veikkaan että näin tulee käymään pienten ja keskisuurten hlö-autojen kohdalla eli pienet 1.2-1.4-1.6 TDI:t jää historiaan ja ne korvataan jollain litraisella kolmemukisella bensakoneella.
Sillä pääsee pienillä päästöillä ja pienellä kulutuksella ja ahdettuna tuosta saa jo jotain 120 ponia? eli normi-farkkuun noita tullaan myös laittamaan.
mietitäämpä esimerkiksi mercedeksen tilannetta, ainakin täällä pohjolassa näin näppituntumalta mercedekset taitaa olla suurelta osin dieseleitä ja kyllähän se naurun tyrskähdyksiä aiheuttaa jos eemelimersunki konepellin alle kuvittelee jotain pientä bensatohatsuu ja ei niiden valmistuskaan ole mersulta mennyt edes niinkään hyvin kuin nuiden diiseleiden.
toyotallekki tuo diisselin teko on ollut haastavaa sitten hiacen vapaastihengittävien jälkeen, taitaa bmw vastata nykysellään toyotan dieseleiden suunnittelusta ja kehityksestä.
sitten ne jotka osaa tuon dieselin teon tulee sitä jatkamaanki bmw, volsu, ranskalaiset.... toyotan nyrpeyden dieseleiden tekoon ymmärtää kun menee vain toyotiin, ranskalaiisten dieseleitä taitaa sitten löytyä taas vaikka kuinka monesta merkistä
Mutta sitten päästään juurikin tähän että eiköhän isommat tai "paremmat" autot kulje dieselillä vielä pitkään. Urheiluautot ym. erikseen mutta esim. isommat mersut, bemarit, range roverit, jaguarit ym. kulkee kivasti jollain 3- tai 4-litraisella dieselillä ja silti ei tarvi käydä tankilla koko ajan eli raskaassa autossa diesel on ihan kiva keksintö.
Tosin sama pätee vähän pienemmissäkin autoissa, eiköhän useimmat volvot ja mersut kulje parilitraisen dieselin kanssa vielä pitkään, ainakin volvo syyti paljon rahaa uuden VEA-koneen kehittämiseen.
Johan tuollaisella ajaa yli 1000km tankkaamatta?
On muuten hyvä vain että jotkut valmistajat luopuvat dieseleistä ja antavat osaavimpien valmistaa ne...