Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vähän isompaa raktoria.  (Luettu 10553 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26145
  • vastustan
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Lainaus
No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita.

Työnopeusalueet ovat ihan eri ja vaihteistot määräävät mitä moottoria käytetään mihinkin. Ei se teho yksinään, vain pyörillä vaikuttava momentti. (joka taas ei ole sama kuin moottorin vääntömomentti).

Kyllä Murraynkin moottori saa sekä traktorin että kuorma-auton liikkeelle, kunhan kytketään siihen ääretön määrä vaihteita. Loppunopeuson sitten se mihin teho loppuu.
jos miettii kuorma-auton voimalinjaa niin siinähän pyritään erittäin yksinkertaisiin mekaanisiin ratkaisuihin yleisimmän nopeusalueen vaihteen ollessa suora ja perävälityksellä timmataan nopeus kohdalleen, napaperiä ei käytetä juurikaan muuta kuin puu ja sora-autoissa. vaihteet mitoitetaan moottorin tehon mukaan niin että pelkästään moottorin parhaan hyötysuhteen omaavan kierrosalueen väännöillä tullaan toimeen, dieseli kun on kallista...

sitten jos miettii traktorikäyttöön tuommosta 600 heppasta 3000  nyyttonia vääntävää myllyä niin alkaa vaatia jo pikavaihteiden ja suunnanvaihtajan pakoilta jonkinmoista järeyttä että tuo vääntö saadaan läpi sillä itkuhan siltä pääsee ylpeältä venttimieheltä jos hytin sivulta löytys se makaanisen vaihteiston keppiviritelmä, traktorista minkä piti olla kylän paras ja hienoin....

kuvittelisin että tuolla preerialla ja arolla mennään samaa nopeutta sen äkeen kanssa päästä päähän, päisteessäkin varmaan saa ympyrän pyöräytettyä ilman ahtaasta rummusta taiteilua... vaihteita tarvii vähemmän....

Viimeksi muokattu: 01.01.12 - klo:20:36 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Lainaus
No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita.

Työnopeusalueet ovat ihan eri ja vaihteistot määräävät mitä moottoria käytetään mihinkin. Ei se teho yksinään, vain pyörillä vaikuttava momentti. (joka taas ei ole sama kuin moottorin vääntömomentti).

Kyllä Murraynkin moottori saa sekä traktorin että kuorma-auton liikkeelle, kunhan kytketään siihen ääretön määrä vaihteita. Loppunopeuson sitten se mihin teho loppuu.
jos miettii kuorma-auton voimalinjaa niin siinähän pyritään erittäin yksinkertaisiin mekaanisiin ratkaisuihin yleisimmän nopeusalueen vaihteen ollessa suora ja perävälityksellä timmataan nopeus kohdalleen, napaperiä ei käytetä juurikaan muuta kuin puu ja sora-autoissa. vaihteet mitoitetaan moottorin tehon mukaan niin että pelkästään moottorin parhaan hyötysuhteen omaavan kierrosalueen väännöillä tullaan toimeen, dieseli kun on kallista...

sitten jos miettii traktorikäyttöön tuommosta 600 heppasta 3000  nyyttonia vääntävää myllyä niin alkaa vaatia jo pikavaihteiden ja suunnanvaihtajan pakoilta jonkinmoista järeyttä että tuo vääntö saadaan läpi sillä itkuhan siltä pääsee ylpeältä venttimieheltä jos hytin sivulta löytys se makaanisen vaihteiston keppiviritelmä, traktorista minkä piti olla kylän paras ja hienoin....

kuvittelisin että tuolla preerialla ja arolla mennään samaa nopeutta sen äkeen kanssa päästä päähän, päisteessäkin varmaan saa ympyrän pyöräytettyä ilman ahtaasta rummusta taiteilua... vaihteita tarvii vähemmän....
http://www.youtube.com/watch?v=-93tLwjyeRc  Ja ei tartte liiemmin pykältää  ;D

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Tossa aina välillä ihmettelee kun puhutaan noista raktoreista niin mun mittapuun mukaan tollanen 250 heppanen raktori on aivan hel**tinmoinen. No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita. Käytännössä ne ei varmaankaan ole kovin paljoa kalliimmat kuin nykykoneet mutta voimaa riittäis. Perjaatteessa vois moottorinohjauksella vähän ohjata että jos joku haluaa käyttää kaiken voiman jonkun toisenpuolen pyörän vetämiseen niin silloin ehkä ei annettais ihan kaikkea mutta jos vaikka hetkittäin otettais edestä ja takaa ulosotolla ja viellä pyöriin sekä hydrauliikkaan niin vois olla vähän enemmän tarjottavaa. Samoiten tieajossahan kovassa vauhdissa voima on tarpeeseen.

150 hevoista riittää vielä 85 tuhtikärryille. 5 vuoden päästä 85 tuhdit tarvitsevat jo yli 200 heppasen veturin.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Vähän isompaa raktoria.

Oliko tää mulle. Mä en kyllä muista asiaa enkä äkkiseltään muista että moista olisin sanonut. Kyllä olen aina ollut sitämieltä, että viljelijä ei välttämättä kuorkkia kaipaa vaan nopeasti kulkevia raktoreita. Toki tielle ne ei ole tarkoitettu kuin töihin tai siirtoon eli ei lasten leluiksi. Sitä siis eniten mietin että kun löytyy markkinoilta hyvinkin tehokkaita koneita niin miksi raktoreihin ei ole pesiytynyt. Hintahan muodostuu raktorissa kuitenkin enemmän niistä muista hilavitkuttimista.
Oli sulle. Saatoin toki muistaa väärinkin, mutta usealla täällä tuntuu olevan fantasioita rekkoja kohtaan :-*

Pellolla ja tiellä tarvitaan kuitenkin niin erityyppisiä koneita, että 100km/h kulkevaa traktoria mikä toimisi siellä pellollakin kunnolla, on hyvin vaikea tehdä. Portaaton vaihteisto olis ainakin mahdottomuus.

realisti

  • Vieras
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Kyllä se ainakin pistää ihmetyttään kun jotkut isännät ajaa viljakuormia,perässä  ikivanha keltanen,yksiakselinen velsa-kärry ja veturina T170...hyötysuhde kohdallaan?

samaa olen ihmetellyt, Ylivieskassa kun raisiolle tai viljavalle jonottaa ws120 tuhdin kanssa jossa lisäkoroke (12tn ohraa) tulee isännät usein ihmetteleen että ompas suuri kuorma. Itse olen sitä mieltä ettei tuon pienempiä kuormia voi ajaa tuonne 30km päähän, tuokin on liian pieni tällä löpön hinnalla. Näkyi toki syksyllä yhdistelmä toiseenkin suuntaa 365 4wd fergu + junkkari j-13 jossa lisäkoroke, isäntä kehui että kulkee se kun ei liikaa vaadi ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vähän isompaa raktoria.

Oliko tää mulle. Mä en kyllä muista asiaa enkä äkkiseltään muista että moista olisin sanonut. Kyllä olen aina ollut sitämieltä, että viljelijä ei välttämättä kuorkkia kaipaa vaan nopeasti kulkevia raktoreita. Toki tielle ne ei ole tarkoitettu kuin töihin tai siirtoon eli ei lasten leluiksi. Sitä siis eniten mietin että kun löytyy markkinoilta hyvinkin tehokkaita koneita niin miksi raktoreihin ei ole pesiytynyt. Hintahan muodostuu raktorissa kuitenkin enemmän niistä muista hilavitkuttimista.
Oli sulle. Saatoin toki muistaa väärinkin, mutta usealla täällä tuntuu olevan fantasioita rekkoja kohtaan :-*

Pellolla ja tiellä tarvitaan kuitenkin niin erityyppisiä koneita, että 100km/h kulkevaa traktoria mikä toimisi siellä pellollakin kunnolla, on hyvin vaikea tehdä. Portaaton vaihteisto olis ainakin mahdottomuus.

niin en mä nyt sitä tiedä että olisiko niin tarpeellinen mutta enemmänkin ihmettelen että moista ei ole. Lainsäädäntöä kun hieman muutettaisi niin tollanen 70 kulkeva vehje missä olisi vaikka se 500 hp:n kuorkin moottori. Perjaatteessa uskon että voitais ohjata voimalinja suoraan portaattoman ohi jotenkin maantie nopeuksissa. Koneen ohjauksella vois sitten vähän kattoa koska koko teho annettaisi käyttöön. No suomen laissa on muutenkin niin paljon mitä voisi olla erilailla mitä säästäisi rahaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65510
Vs: Vähän isompaa raktoria.
tuohon pakko puuttua;     tossa juuri kesällä tankkikuskin kanssa naurettiin tota uutta menopeliä 640 hepoa ja sitten seuraavalla kerralla oli  420 hepoinen vara-auto joka oli mukavempi ajaa ja jotenkiin pirteämpi; ilman noita pakokaasupesureita kylläkin!                              itellä keslan 9 kärry kulkee 65 heposen fiuden perässä ihan kivasti, piristämättä.   kun taas tossa katellu että ysitonni nokka vaatii näköjään 6400 valterin perässä pysymiseen!                                 kuin ennen pystyttiin tekemään työt alle 90 hepoisella koneella kun nyt taitaa valtunkii pienin olla yli satanen?                       työkoneet niiiiin paljon kehittynä!                                tuoko tuo suurempi teho todella niiin paljon uutta työhön kuin annetaan ymmärtää?

PERSU

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 509
  • HUOMAA ITSENÄISYYS MITALIT
Vs: Vähän isompaa raktoria.

Mulla Renoo ja Fendt ovat riittävän voimallisia olleet

 8)

Zetorista puhumattakaan

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vähän isompaa raktoria.
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Vähän isompaa raktoria.
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.

Miksi itkeä nopeuden ja voiman perään? Jos tarvitsee, niin ostaa kuorma-auton ja tarvittaessa kärri perään. Eikä se tyhjästä tule 600hp. Voi mennä soppaa enemmän kun 25l/h
http://www.youtube.com/watch?v=y8_7cVZzwxw Siitä yhdistelmä paskan ajoon. Liittymiin rumpu lisää niin kyllä se siitä taittuu.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vähän isompaa raktoria.
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.

Miksi itkeä nopeuden ja voiman perään? Jos tarvitsee, niin ostaa kuorma-auton ja tarvittaessa kärri perään. Eikä se tyhjästä tule 600hp. Voi mennä soppaa enemmän kun 25l/h
http://www.youtube.com/watch?v=y8_7cVZzwxw Siitä yhdistelmä paskan ajoon. Liittymiin rumpu lisää niin kyllä se siitä taittuu.

Mutta mitä ihan oikeasti maitotila hyötyy siitä että ostaa jonkun kuorkin jos olisi mahdollista hankkia 70 kulkeva raktori ja siihen perään sopivat kärryt. Kovapalarenkailla sais ajaa ja sitten kun nää rahtihommat olis tehty niin ei muuta kuin hallille ja 600 peltopyörät alle ja maailmalle kyntämään. Pyörät vaan rajais nopeuden vaikka 50.
Mielummin mulla tollanen olisi kuin se kuorma-auto joka ajettais kuukauden ajon jälkeen halliin ruostumaan. Samoiten nää kärryluokitukset vois suosiolla muuttaa niin että ne vastais vaikka euromoduulin mittoja jos jarrut ja muut kääntymiseren ja akselipainoihin liittyvät asiat täyttyis. Sitä en usko että kukaan kilpailis kuorma-autoja vastaan vaan sais tehtyä ne asiat tehokkaasti joita kuorkilla ei pysty.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Vähän isompaa raktoria.
maatilat vaan menee kokoajan siihen että sekä rehua että lietettä kuskataan aina vaan pidempiä matkoja jolloin nopeutta ja voimaa saisi olla lisää. Jutun pointti ei ole siinä vaan siinä että miksi sinne nokalle ei vaan nosteta sellaista myllyä että riittää kun niitä taitaa kaupoissa olla ja todennäköisesti lähes samaan hintaan kuin nykyiset 150-250 heppaset.

Miksi itkeä nopeuden ja voiman perään? Jos tarvitsee, niin ostaa kuorma-auton ja tarvittaessa kärri perään. Eikä se tyhjästä tule 600hp. Voi mennä soppaa enemmän kun 25l/h
http://www.youtube.com/watch?v=y8_7cVZzwxw Siitä yhdistelmä paskan ajoon. Liittymiin rumpu lisää niin kyllä se siitä taittuu.

Mutta mitä ihan oikeasti maitotila hyötyy siitä että ostaa jonkun kuorkin jos olisi mahdollista hankkia 70 kulkeva raktori ja siihen perään sopivat kärryt. Kovapalarenkailla sais ajaa ja sitten kun nää rahtihommat olis tehty niin ei muuta kuin hallille ja 600 peltopyörät alle ja maailmalle kyntämään. Pyörät vaan rajais nopeuden vaikka 50.
Mielummin mulla tollanen olisi kuin se kuorma-auto joka ajettais kuukauden ajon jälkeen halliin ruostumaan. Samoiten nää kärryluokitukset vois suosiolla muuttaa niin että ne vastais vaikka euromoduulin mittoja jos jarrut ja muut kääntymiseren ja akselipainoihin liittyvät asiat täyttyis. Sitä en usko että kukaan kilpailis kuorma-autoja vastaan vaan sais tehtyä ne asiat tehokkaasti joita kuorkilla ei pysty.

 Pullinki valtun lohkosta otetaan/lähtee tehoja jo ihan tarpeeks... Paljonkos sitä tehoa ja vauhtia Holmerissa...http://www.traktorpool.fi/media/1687/1551687/2196416/Sonstige-Holmer-Terra-Variant-600-2196416.jpg?height=600&width=800&quality=80

AgerSilva

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Eikös kylillä ole traktoreita jotka kulkee kovempaa, kun laki sallii. Eikös ne saksassa aja jo 60km/h? Ja saahan sitä viidenkympin konetta laitettua, kun rengastusta muuttaa ja portaattoman säätää, ettei ole mitään kierroksenrajoitinta. Kyllä luulis jo vauhtia olevan noilla konsteilla. Eri asia mitä virkavalta sanoo tavottaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Mulla ainakin päätavoite toiminnassa olisi että kalusto olisi enemmin tai vähemmin laillisia. Siksi kaipaan lainsäätäjiltä vaihtoehtoja. Teoreettisestihan nytkin on mahdollista ostaa viittäkymppiä kulkeva raktori ja nostaa sihen isompi moottori ja vaihtaa perän välityksiä niin että kulkee sen 80. Siihen perään voi viellä asentaa vaikka 3 viidentoista tonnin kärryä riviin. Teoriassa homma toimii teknisesti mutta käytännössä taitaa päästä laskemaan tiiliä kun joutuu ratsiaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Vähän isompaa raktoria.
Eikös kylillä ole traktoreita jotka kulkee kovempaa, kun laki sallii. Eikös ne saksassa aja jo 60km/h? Ja saahan sitä viidenkympin konetta laitettua, kun rengastusta muuttaa ja portaattoman säätää, ettei ole mitään kierroksenrajoitinta. Kyllä luulis jo vauhtia olevan noilla konsteilla. Eri asia mitä virkavalta sanoo tavottaessa.

 Vanhat jutut...keskinopeus ratkaisee, risteyksiä, mäkiä, mutkia...kerran kesään kun laittelee jarrut trakkoriin ja lietevaunuun, niin ainakaan sillä aikaa ei liete liiku....paineet pitäis säädellä...etä-kustannuksiin hukkuu isouden edut...