No sitten kun kattellaan esim kuorma-autopuolella niin hyvä jos jakeluauton saa moisen liikkeelle. Miksi raktorien voimalinjalle ei nosteta näitä 600 ja yli heppasia kuorma-auton moottoreita.
Työnopeusalueet ovat ihan eri ja vaihteistot määräävät mitä moottoria käytetään mihinkin. Ei se teho yksinään, vain pyörillä vaikuttava momentti. (joka taas ei ole sama kuin moottorin vääntömomentti).
Kyllä Murraynkin moottori saa sekä traktorin että kuorma-auton liikkeelle, kunhan kytketään siihen ääretön määrä vaihteita. Loppunopeuson sitten se mihin teho loppuu.
jos miettii kuorma-auton voimalinjaa niin siinähän pyritään erittäin yksinkertaisiin mekaanisiin ratkaisuihin yleisimmän nopeusalueen vaihteen ollessa suora ja perävälityksellä timmataan nopeus kohdalleen, napaperiä ei käytetä juurikaan muuta kuin puu ja sora-autoissa. vaihteet mitoitetaan moottorin tehon mukaan niin että pelkästään moottorin parhaan hyötysuhteen omaavan kierrosalueen väännöillä tullaan toimeen, dieseli kun on kallista...
sitten jos miettii traktorikäyttöön tuommosta 600 heppasta 3000 nyyttonia vääntävää myllyä niin alkaa vaatia jo pikavaihteiden ja suunnanvaihtajan pakoilta jonkinmoista järeyttä että tuo vääntö saadaan läpi sillä itkuhan siltä pääsee ylpeältä venttimieheltä jos hytin sivulta löytys se makaanisen vaihteiston keppiviritelmä, traktorista minkä piti olla kylän paras ja hienoin....
kuvittelisin että tuolla preerialla ja arolla mennään samaa nopeutta sen äkeen kanssa päästä päähän, päisteessäkin varmaan saa ympyrän pyöräytettyä ilman ahtaasta rummusta taiteilua... vaihteita tarvii vähemmän....