Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalinpyörittäjä - 13.12.16 - klo:22:43
-
Ostin Manitou SLT 731 T vm 2008 kurottajan tossa hiljan ja vähän epäkuntoisena ja sen myötä halvalla. Koneessa oli häikkää puomin sähköhydrauliikassa, kone huollettiin ja puomin hydrauliikkaa tutkittiin. Selvisi, että sähköt kahvassa pelaa ja on-off lohkot(siis puomin venytys ja lisähydrauliikka) oli vaihdettu uudet. Nuo on-off lohkot ovat siis suljettua piiriä ja vaativat herätevirtauksen, jota ei jostain syystä tule mistään, paitsi silloin kun painaa jarrua tai kääntää rattia tai suunnanvaihtovipu on eteen- tai taakse-ajo-asennossa??
Koneella voi siis tehdä hommia, kun harvoin puomia venyttää niin, että kone seisoo käkä päällä, niin ettei paina jarrua, mutta olisi tuo kiva saada ihan kuntoonkin, varsinkin jos vaikka myy sen joskus tai vaihtaa.
Joku meinasi sellaista, että noissa on joku turvajärjestely, ettei puomia voi käyttää ennenkuin tosiaan käyttää suunnanvaihtoa tjms, mutta tässä koneessa siis tuo aloitus juttu ei jää päälle, vaan aina vaatii suunnanvaihtoa tai jarrupoljinta toimiakseen??!
-
Toinen tuollainen toimi ihan vastaavan laisesti. Eli saattaa olla että kuuluu olla noin.
-
Oisko joku suojaratkaisu, ettei aleta puomi säätelemään hytin ulkopuolelta?
-
Voi olla noinkin ja nostolaitteiksi katsastetuissa joutuu vielä lisäksi painamaan jotain nappiakin.
-
se paineakku mikä antaa herätevirtauksen on sökö..
-
se paineakku mikä antaa herätevirtauksen on sökö..
Kiitos, tämä kuulostaisi ihan vaihtoehdolta.
-
Nuo turvahommat kannattaa ohittaa heti kun jälille pääsee. Sitten antaa koneen rengille joka sillä
loukkaa itsensä ja muita niin sitten on käräjillä istuessa mukava miettiä syntyjä syviä. :)
-
Nuo turvahommat kannattaa ohittaa heti kun jälille pääsee. Sitten antaa koneen rengille joka sillä
loukkaa itsensä ja muita niin sitten on käräjillä istuessa mukava miettiä syntyjä syviä. :)
Tässä ei ole nyt siitä kyse, vaan se turvahommeli on tavallaan koko ajan päällä ja tuo Turkka on mitä luultavimmin oikeassa, kun siellä latauspiirissä on paineakku, josta tulee rekyyliä kun napista painaa venttiiliä auki ja pumppu herää..
-
Ostin Manitou SLT 731 T vm 2008 kurottajan tossa hiljan ja vähän epäkuntoisena ja sen myötä halvalla. Koneessa oli häikkää puomin sähköhydrauliikassa, kone huollettiin ja puomin hydrauliikkaa tutkittiin. Selvisi, että sähköt kahvassa pelaa ja on-off lohkot(siis puomin venytys ja lisähydrauliikka) oli vaihdettu uudet. Nuo on-off lohkot ovat siis suljettua piiriä ja vaativat herätevirtauksen, jota ei jostain syystä tule mistään, paitsi silloin kun painaa jarrua tai kääntää rattia tai suunnanvaihtovipu on eteen- tai taakse-ajo-asennossa??
Koneella voi siis tehdä hommia, kun harvoin puomia venyttää niin, että kone seisoo käkä päällä, niin ettei paina jarrua, mutta olisi tuo kiva saada ihan kuntoonkin, varsinkin jos vaikka myy sen joskus tai vaihtaa.
Joku meinasi sellaista, että noissa on joku turvajärjestely, ettei puomia voi käyttää ennenkuin tosiaan käyttää suunnanvaihtoa tjms, mutta tässä koneessa siis tuo aloitus juttu ei jää päälle, vaan aina vaatii suunnanvaihtoa tai jarrupoljinta toimiakseen??!
Eihän tuo ole mikään vika, se on ominaisuus.
-
Eli se paineakku on siis muistakin koneista rikki?
-
Paineakkuki tuli testattua ja joltain oikein isolta manivei huoltopomolta kysyttyä ja tosiaan on kuulemma ominaisuus, eli tossa ei siis mitään vikaa olekkaan.. Edellinen omistaja oli vaihtanu uudet lohkot ja paineakunki ja sitte laitto kiertoon..
Käytännön työssä pelaa koko ajan ihan ok, ei huomaakkaan tota "ominaisuutta".
Metsoon verrattuna vähän leveä tonne halliin ja oikealle huono näkyvyys, mutta voimaa ja ulottuvuutta raakasti.
Pöyhittiin vähän lantakasaa korkeammaksi ja nyt viikon aikana se kasa on kutistunu ainaki pari kuormaa, joko sulanu tai palanu, mutta näyttäis toi kone pääsevän ainakin siihen tavotteeseen, että lanta sopii pienemmälle alalle, niin eläintila kasvaa..
-
Meillä oli muutaman vuoden 741 Manitou, oli todellinen virosta uitettu pommi. Nostosylinteri oli heikoin kohta, siitä meni kaulus moneen kertaaan, erilaista sähköhäikkää, kauhan lukitus oli takertelevaa, välillä löi koneeseen paineet päälle hydrauliikkaan jotain venttiiliä vasten ja kone sammui ja lähti käyntiin vasta kun paine vuoto oli auttanut asiaan, hydraulipumppu maksoi vaivaiset 10000 töineen kun paukahti siitä akseli poikki. Vaihdoin sen city-linkku Valmettiin ja en ole kertaakaan katunut vaihtoa, ainoa mitä siitä jäi kaipaamaan, niin tuo paskakasan kasaaminen korkealle, linku voittaa kuormaus nopeudessa ja irroitusvoimassa mennen tullen sen paskan.