a murskepintaa. kääntyvät pyörät tuntemattomia nuilla sepeillä.
Syvempi oja -> tie kuivuu syvemmältä -> tie kantaa paremmin. Olen omalla tiellä tuota ihmetellyt. Kun ojat umpeutuvat n. 50 cm syvyisiksi, alkavat kuopat lisääntyä ja tie painua nopeammin raskaan liikenteen alla. Kun ojat taas kaivetaan kuntoon vähenee painuminen heti. Ei lopu, mutta vähenee.
Toki se on maalajikysymys myös. Moreenirunkoisilla teillä navero riittää, kun vesi poistuu nopeasti alas pohjaveteen. Savi tai hiesupohjaisilla teillä tuntuu, että pitäisi sekä salaojittaa että kaivaa syvät ojat jos haluaa pitää kantavuutta kunnossa.
[/quote]
Savipohjaisilla teillä savi pursuaa tien alta ojiin. Tie painuu ja ojat menevät kiinni. Erityisesti savipelloilla kulkevat tiet kannattaisi salaojittaa molemmin puolin, joka pitää rungon kuivana. Tien kahtapuolen sitten naverot, joihin menee pintavesi. Notkokohdista naveroon kaivot, joista vesi johdetaan noihin salaojiin.