Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe KM ja viljankuskaus  (Luettu 25513 kertaa)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: KM ja viljankuskaus
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Miksi se "kuorkin" perästä tehty kärry pitää olla niillä "kuorkin" renkailla ?? Siitähän tuossa vain on kyse , elikkä toisenlaiset renkaat alle . Vai meinaatko , että pelkästään se , että kärry on tehty kuorma-auton alustasta upottaa sen peltoon ??

Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26135
  • vastustan
Vs: KM ja viljankuskaus
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Miksi se "kuorkin" perästä tehty kärry pitää olla niillä "kuorkin" renkailla ?? Siitähän tuossa vain on kyse , elikkä toisenlaiset renkaat alle . Vai meinaatko , että pelkästään se , että kärry on tehty kuorma-auton alustasta upottaa sen peltoon ??

Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
lipsauttaa ajovoimanoton päälle niin tuo imaisuvaikutus häviää ???
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

fds

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: KM ja viljankuskaus



Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
Ok , minä luovutan , mä on vääräs ? Jos sateet loppuu ja peltojen pinta kuivuu , jatkan salaojitusta ja viljan kuljetusta kuorma-auton perästä tehdyllä kärryllä . Tuo rauta lava ei kyllä tosiaankaan ole "hiipivä" , kolisee tyhjänä niin keleesti ,mä on oikeassa .

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: KM ja viljankuskaus

http://www.muurlantorkhuone.fi/    :D

Mä en ummarra tuota  ::)

Jos joku laittaa nuan paljon rahaa kuivuriin ja koneisto on MEPU, sitä ei... ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Shield

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: KM ja viljankuskaus
Juurikin näin . Kyllä kyrsii kun pitää mennä puimaan pari 80hl kärryllistä .
Mutta , mutta , NELJÄ MULTIVAA !!!!!!!
Jistus , ainavaan oon sitä mieltä , että halvempiakin 20-30 kuutioisia kärryjä löytyy seisomaan pihaan/halliin 50 viikkoa/vuosi.

Kateellisista saattaa kuulostaa pahalta, jos jollakin on kalusto kunnossa! Kuitenkin joka pitäjästä löytyy pinta-alaan suhteutettuna reilusti enemmänkin ylikoneellistaneita sankareita, joihin ei kuitenkaan kiinnitetä samalla tavalla huomiota! Esim. 300 hehtaarin viljelijä saa nuo neljät multivat varmasti kappaletta kohden huomattavasti halvemmalla kuin yhdet? Neljä kertaa pienemmällä viljelijällä löytyy usein varastostaan esim. hieman pienemmät multivat ja parit muut viljarattaat joista hintaa kertyy suhteessa vähintään saman verran. Samoin 75 hehtaarin tiloilla on tavallisesti jo oma puimuri, kenties 2045/2065 Sampo, joka on hehtaaria kohti kalliimpi kuin toisilla Lexion! En toki kiistä sitä, etteikö vaatimattomammallakin konekannalla 300 hehtaaria kenties viljelisi, mutta jos pinta-alalla ei ole tarkoitustakaan vähentää kiinteitä kustannuksia, on sekin toisaalta ymmärrettävää...

Hehtaarikustannuksia laskettaessa, aivan omaan kategoriaansa menevät sitten pienimmät tilat (alle 20ha), joilla on kuitenkin oma nykyaikainen kalusto käytettävissään!

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: KM ja viljankuskaus
Asfaltti piha metrin betonireuna yhellä sivulla on kuulemma käyttökelponen puskurivarasto,
siitä sitten Variolla kuivurin tuuttiin jne... Mikä tässä on vaikeeta  :o
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: KM ja viljankuskaus
Lainaus
Kateellisista saattaa kuulostaa pahalta, jos jollakin on kalusto kunnossa!

Nimenomaan. Hyvä kun jotkut ostaa sitä mitä haluavat eikä sitä mitä muut käskevät. Foorumeilla ja St1-baarissa tuntuu asiakkailla olevan suuri tarve säästää toisten rahoja, ja yleensä ne jotka panee haisemaan eivät istu joutilaina puolta päivää osuuskaupan ilmaisia kahveja juomassa.

Jos kuitenkin ajattelee taloudellisesti tuskin tuossa Fendt yhdistelmässä pääasia ole ollut se aivan viimeisin taloudellisuus, kuorma-auto kärryssäkin kevytmetallivanteet.

Mikäli peltikärryjen kuutiohinta on 400€ (esim Tuhti 120+l-laidat 18m3 n 7500€), niin kovat saa rahdit olla ennenkuin TR170 (14000€/18 m3) on samalla ajolla kuitattu. Jos muista syistä haluaa siistimmän/mukavamman Multivan niin mikäs siinä, mutta tuskin se on taloudellisesti perusteltavissa jos tarve on määritelty kuorman siirroksi A -> B.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: KM ja viljankuskaus



Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
Ok , minä luovutan , mä on vääräs ? Jos sateet loppuu ja peltojen pinta kuivuu , jatkan salaojitusta ja viljan kuljetusta kuorma-auton perästä tehdyllä kärryllä . Tuo rauta lava ei kyllä tosiaankaan ole "hiipivä" , kolisee tyhjänä niin keleesti ,mä on oikeassa .

Tilakohtaisia juttujahan nämä on. Oon vaan todennu että omaan käyttöön nuo kuorkin perät ei tahdo sopia. Jos sais ajaa vaan tiellä niin sitten ne on hyviä.


Lainaus
Kateellisista saattaa kuulostaa pahalta, jos jollakin on kalusto kunnossa!

Nimenomaan. Hyvä kun jotkut ostaa sitä mitä haluavat eikä sitä mitä muut käskevät. Foorumeilla ja St1-baarissa tuntuu asiakkailla olevan suuri tarve säästää toisten rahoja, ja yleensä ne jotka panee haisemaan eivät istu joutilaina puolta päivää osuuskaupan ilmaisia kahveja juomassa.

Jos kuitenkin ajattelee taloudellisesti tuskin tuossa Fendt yhdistelmässä pääasia ole ollut se aivan viimeisin taloudellisuus, kuorma-auto kärryssäkin kevytmetallivanteet.

Mikäli peltikärryjen kuutiohinta on 400€ (esim Tuhti 120+l-laidat 18m3 n 7500€), niin kovat saa rahdit olla ennenkuin TR170 (14000€/18 m3) on samalla ajolla kuitattu. Jos muista syistä haluaa siistimmän/mukavamman Multivan niin mikäs siinä, mutta tuskin se on taloudellisesti perusteltavissa jos tarve on määritelty kuorman siirroksi A -> B.

Sä puhut nyt vaan viljan siirrosta. Monella tilalla kärrylle on vähän muutakin käyttöä kun syksyinen viljaralli pellolta kuivaajalle. Itsellä kärryillä ajetaan viljaa (pellolta kuivaajalle ja kuivaajalta elukoille tai kauppaan), perunaa, kuivalantaa, haketta, palaturvetta, kuiviketurvetta, lunta... Tuo tuhtin palapelikärry sopii näistä ajoista välttävästi viljan ja perunan ajoon. Muihin ei juuri kuinkaan...

jaana30v

  • Vieras
Vs: KM ja viljankuskaus
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois

Viimeksi muokattu: 25.09.11 - klo:13:09 kirjoittanut jaana30v

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: KM ja viljankuskaus

Mikäli peltikärryjen kuutiohinta on 400€ (esim Tuhti 120+l-laidat 18m3 n 7500€), niin kovat saa rahdit olla ennenkuin TR170 (14000€/18 m3) on samalla ajolla kuitattu. Jos muista syistä haluaa siistimmän/mukavamman Multivan niin mikäs siinä, mutta tuskin se on taloudellisesti perusteltavissa jos tarve on määritelty kuorman siirroksi A -> B.

Kattopeltikärryt on kattopeltikärryjä. Multivalla kulkee sentään jotain muutakin, kun lavallinen kahukauroja, jotka nekään ei ilman teippauksia tahdo kestää noissa, vaan kattopeltien rakosista varisevat kun kertulta pullanmurut. Kannattaa kuunnella kopissa viikatetta ja pohjoista viljaa, samalla kun ajaa kattopellikärryillä vehnää 70 hepan zetorilla kuivuriin.  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=4eIC4EenOBo

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: KM ja viljankuskaus
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)

fds

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: KM ja viljankuskaus
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: KM ja viljankuskaus
Mä en ymmärrä tota kammoa noihin kuokin peristä tehtyihin kärryihin
Kuitenkin huomattavasti halvempia kuin tehtaalaiset ja kantavuutta vähintäänkin riittävästi
Ja kestävyys on ihan omaa luokkaansa vaikka siellä jo olisi toista miljoonaa kilometriä pohjalla

TRUBADUURI

Vs: KM ja viljankuskaus
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.
Asioilla on tapana järjestyä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: KM ja viljankuskaus
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D