On se kumma kun eivät osaa kopioida hyväksi ha*****a rakennetta .Ainakin 70 luvulta "Clysoonissa " New Hollannissa ollut korkeat kohlimet kuulalaakereilla-. Kun vielä pohja on kapeampi niin virtaus on kovempi eikä nurkkiin tartu . Ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen tarvinnut kohlimen laakereihin eikä kohlimiin koskea . Sampon " kakkosneloset " lätsällään on tukossa kun siikanen ei sovi pyörähtämään vaan jää nokalleen kököttämään. Taulapääkin tajuaa ettei matala kohlin kestä nytkyttelyä eikä yhtään kohlinkammion tukkeutumista katkeamatta. Viimeinen usko järjen voittoon meni kun katsoin erään Sampo 3085 kohlimia . Nerot oli kasvattaneet kohlin pinta alaa jatkamalla kohlimia muttei siirtäneet kohlin akselia taaksepäin. Seuraus, kohlimet oli katkennut akselin takaa. Sama kone oli katkaissut kohlimet myös kun Claassilta kopioitu pöyhinkela kohlinten päällä oli kietonut olkia ja alkanut tehdä pyöröpaalia . Viisas oppii kerrasta mutta tyhmä ei koskaan
Olen mä pari kerta saanut NH:nkin kohlimia rassata - tosin syyllinen löytyi peiliin katsomalla. Oli jäänyt pohjat puhdistamatta edellisen syksyn mössöpuintien jäljiltä.
Joskus on kerännyt kohlimen pinnan päälle, alkaen siitä portaan sisänurkkauksesta. Se nyt oli helppoa vaan nyppäistä pois, siinä on syrjään kiinnitetty semmoinen pöyhintähampainen pelti jonka kiinnitysruuvi on jonkun millin liian pitkä ja siihen saattaa alkaa kasaamaan jos on oikein vaikea vihnevuosi.
Olen kerran vaihtanut ne kaikki laakerit (yksi oli halkaissut sisäkehänsä) ja pitää sanoa että mukavampiakin remontteja olen joskus tehnyt. Jännä rakenne, mutterilla kiristyvät kartioholkin puolikkaat ja kartiosisäreiällä olevat laakerit.
Ja yllättävän painavia ne kohlimet ovat vaikka peltisiltä näyttävätkin.