Ei kestovaha juurikaan autoa puhtaampana pidä. Se vaan kestää kulutusta ja myös hiekan kulutusta paremmin kuin tavallinen vaha tai ei vahaa ollenkaan, Kestovaha on tavallaan normaalia kovempi polymeerivaha, joka kaiketi "suljetaan maaliin" tiukemmin kuin tavallinen vaha.
Tavalliset polymeerivahat kestävät hyvänä ehkä 5-6 pesua, "kovavahat" ehkä 25 pesua, kestovahat 50-100 (?) pesua, ja niihin saa semmoista elvytyspesuainetta ja myös se jälkikäsittely lienee helpompi ja edullisempi. Sitten on myös "pikavaha", joka lähinnä "rasvaa" pinnan kerran, jotta vesipisarat kierivät pois, ja sitten "kiiltovaha", joka on erittäin kiiltävä, mutta helpommin kuluva liuotinpesuissa ym. Usein ovat perinteisiä luonnonvahoja, nuo korkeakiiltoiset.
Parhaimman kiillon saa näillä näyttelyvahoilla, jotka eivät suolateillä kestä paria pesua pitempään uudenveroisena. Mutta kiilto on jossakin kirkkaasti valaistussa hallissa erinomainen. Isoilla valmistajilla on nämä kaikki tuotteet, korkeakiiltoisimmassa vahassa on joskus eniten työtä, usein kiillotetaan jollakin lammaskarvalla, koneella, "kovavahat" on aivan yhtä helppo levittää kuin normivahat, pyyhkäisy pois ja on kiiltävä, kestovahan levitys onkin sitten jo monivaiheinen prosessi liuotinkäsittelyineen jne.
Kaikilla autokemikaalivalmistajilla on omat tuotteensa näihin, ja kyllä ne hyviä ovat, mutta muutamansadan autoon ei tule näitä käytettyä. Esim. Autoglym:
- Ultra High Definition vaha, siinä on jotain ns. karnaubvahaa, on se korkeakiiltoisin ja semmoinen laadukas perusvaha.
- Ultra High Definition Ceramic Coating, keraaminen pinnoite, ns. kestovaha, 12 kk käsittelyväli
- Polar Seal, painepesurissa käytettävä ns. kuivatusvaha
- Rapid Aqua Wax, pesun jälkeen sumupullolla levitettävä ns. pikavaha. Työlään tuntuinen, jos jostakin saumasta tirisee liikaa vettä siihen liinalle.
- Extra Gloss Protection , on semmoinen jälkikäsittelyvaha, jolla saadaan jonkin verran lianhyljintää ja alla olevan pinnoitteen kestoa parannettua.
-SS-
Viimeksi muokattu: 20.12.20 - klo:23:59 kirjoittanut -SS-