Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset  (Luettu 3135 kertaa)

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Jos lomituksen tekee naapurin viljatilan isäntä ja lähettää laskun, niin kelpaako se lomittaja yrittäjä korvauksen saantiin? Vai pitääkö olla rekisteröitynyt johonkin tai muuten lomatoimiston hyväksymä. On meinaan iso ero palkatun ja yrittäjälomittajan korvauksessa.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Ei kai niitä kukaan tarkista  :(
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Houkuttaa kovasti laittaa tuo yrittäjän tekemänä kun on 4kk sijaisapua ja4h päivä ja kahden vuosilomat, per päivä 8 h. Mut olishan hyvä mennä melko turvallisesti.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Tuossa voi tulla ongelmia  tulkinnassa jos sijaisapupäivä on 4 tuntia ja vuosiloma päivän mitta 8, kakovat toimistolla. Vai laskitteko te kahden lomat yhteen niin tulee se 26x8h. Meillä on nyt lomittaja sijaisapu lomitusta tekemässä ja päivän mitta heittelee, niin ei oikein meinaa toimistolla mahtua jakeluun, että töitä on jouduttu nyt vaihtelemaan siihen malliin, että lomittaja selviytyy.

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Kuin ongelma. Päivittäinen työaika 8h, työnjako 50/50, sijaisapu 4 tuntia. Mikä siinä ongelma?

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12167
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Jos lomituksen tekee naapurin viljatilan isäntä ja lähettää laskun, niin kelpaako se lomittaja yrittäjä korvauksen saantiin? Vai pitääkö olla rekisteröitynyt johonkin tai muuten lomatoimiston hyväksymä. On meinaan iso ero palkatun ja yrittäjälomittajan korvauksessa.

Laista voisi ehkä päätellä, että kaupparekisteriin olisi oltava merkittynä yhdeksi toimialaksi lomituspalvelut, mutta asialla ei ole mitään merkitystä, koska kyseessä ei ole luvanvarainen elinkeino. Kukaan ei voi puuttua asiaan, vaikka toimialamerkintä olisi ihan toinen. Y-tunnus ja eläke- ja tapaturma- ja/tai sairauskuluvakuutukset parempi olla kunnossa. Jos tekee y-tunnuksella kunnalle, Keva syynää pistokokein (koska  yel-vakuutusyhtiöön menevät eläkevakuutusmaksut ovat pois Kevalta). Anna palaa.

Vielä lakiteksti
Itse hankitut lomittajat

Maatalousyrittäjän itse hankkimana lomittajana voi toimia lomituspalveluja tuottavan yrityksen tai yhteisön palveluksessa oleva henkilö tai itsenäinen ammatinharjoittaja. Vuosiloma- ja sijaisapulomitusta varten maatalousyrittäjä voi myös ottaa lomittajan työsopimussuhteeseen, ei kuitenkaan henkilöä, joka vuosilomaan oikeutettuna työskentelee hänen kanssaan samalla tilalla.

Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo:15:21 kirjoittanut pig24

Killeri 1.0

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Meillä ei kelvannut vaikka perustettiin periaatteessa firma sitä varten. Kaikilla oli "omat lomittajat" ja tämä osakeyhtiö toimi työnantajana ja hoiti palkanmaksun yms. Siinä kiikasti se että meiltä olis pitäny keriitä lomittaja kunnallekki jos niillä tuli joku sairastapaus tms. Koska lomittajat olivat omia perheenjäseniä ei kellään ollu intoo lähtee vieraalla (olivat eläkeläisiä tai muualla töis). Jonku aikaa ne siittä nuputti ja sitte pienensi korvauksen n 10 euroon, ei sillä kyllä mitään työntekijää palakata( tai ainakaan makseta sivukuluja)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12167
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Meillä ei kelvannut vaikka perustettiin periaatteessa firma sitä varten. Kaikilla oli "omat lomittajat" ja tämä osakeyhtiö toimi työnantajana ja hoiti palkanmaksun yms. Siinä kiikasti se että meiltä olis pitäny keriitä lomittaja kunnallekki jos niillä tuli joku sairastapaus tms. Koska lomittajat olivat omia perheenjäseniä ei kellään ollu intoo lähtee vieraalla (olivat eläkeläisiä tai muualla töis). Jonku aikaa ne siittä nuputti ja sitte pienensi korvauksen n 10 euroon, ei sillä kyllä mitään työntekijää palakata( tai ainakaan makseta sivukuluja)

Vaikuttaisi siltä, että kunta on ylittänyt harkintavaltansa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus ja sen korvaukset
Meillä ei kelvannut vaikka perustettiin periaatteessa firma sitä varten. Kaikilla oli "omat lomittajat" ja tämä osakeyhtiö toimi työnantajana ja hoiti palkanmaksun yms. Siinä kiikasti se että meiltä olis pitäny keriitä lomittaja kunnallekki jos niillä tuli joku sairastapaus tms. Koska lomittajat olivat omia perheenjäseniä ei kellään ollu intoo lähtee vieraalla (olivat eläkeläisiä tai muualla töis). Jonku aikaa ne siittä nuputti ja sitte pienensi korvauksen n 10 euroon, ei sillä kyllä mitään työntekijää palakata( tai ainakaan makseta sivukuluja)

Tuota ne yritti meilläkin. Väitivät että anoppi on työsuhteessa. Niin minä kysyin pääpampulta että "entäs teidän listoilla olevat yrittäjälomittajat?" Ämpytti että "niillä on eri tiloja missä lomittavat!" Niin sanoin että "entäs sitten? niillä on vain yksi palkan maksaja ja ovat silloin minusta myös työsuhteen omaisessa palkatyössä jos meilla anoppi on työsuhteessa!" Loppu ämpytys.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!