Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kääntöaurat  (Luettu 13055 kertaa)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Kääntöaurat
mike mike. Sinä kovan onnen lapsi.
Taisit olla fysiikan tunnilla kelkkamäessä, meinaan nääs jotta jos nostat riittävän riskisti tollasella vechilellä, niin kai se maapallo painuu ales ainakin sen vetäjän kohdalla.

Et muuten möis noita eturatteleita, meiränkin liiterissä on tollainen, mutta väärillä etusilla, gummit olis mut ei vanteita (mistähän sais).

Ja toi korsteeni, jota myös pakoputkeksi kutsutaan, eikös sen kuuluisi olla alapuolinen, eikä pystyputki.

Ja se velttahomma. Eiköhän se tuon kokoluokan valteemin nostolaite ole tehty niin paljon linnunluista, että parempi pysytellä vaan sarka-auroissa tai ainakin pienemmissä ilmajäähdytteisissä.

Meidänkin molemmissa poikittais-akselin päissä olevat kynkät lengottavat jatkuvasti kuin *****n sääret eri suuntiin.

Tuntuu kuin noita kynkkiä saapi tuoda jatkuvasti kuin hillomunkkia kaupunnilta, ja aina ne vaan on väljät.

Muutenkin tuon kokoluokan kääntöauroja olis mukavampi käyttää vähän reilumman kokoluokan veturilla, ei tarvitsisi kääntäessäkään viedä kuin sairasta paskalle. ;)


Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Kääntöaurat
Tehotarve 5-siipisille puolihinattaville 120 hv ja ylöspäin. Traktorin paino ja -jakauma etenemiselle oleellisempaa. Toki mun kokemukset Hht ja kevyimmiltä mailta.   

Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Kääntöaurat
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D

IsoV

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Kääntöaurat
Täs kylällä yks naapuri vetää välillä 5-siipisiä agroluxeja nelosvallulla kun isompi veturi on muissa hommissa.Mallista en oo ihan varma...hitekki 6650-6850...siis tämä pienempi  :P Et ainakin 7tn riittää...kun laittaa etukauhan täyteen soraa  ;D

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Kääntöaurat
mike mike. Sinä kovan onnen lapsi.
Taisit olla fysiikan tunnilla kelkkamäessä, meinaan nääs jotta jos nostat riittävän riskisti tollasella vechilellä, niin kai se maapallo painuu ales ainakin sen vetäjän kohdalla.

Et muuten möis noita eturatteleita, meiränkin liiterissä on tollainen, mutta väärillä etusilla, gummit olis mut ei vanteita (mistähän sais).

Ja toi korsteeni, jota myös pakoputkeksi kutsutaan, eikös sen kuuluisi olla alapuolinen, eikä pystyputki.

Ja se velttahomma. Eiköhän se tuon kokoluokan valteemin nostolaite ole tehty niin paljon linnunluista, että parempi pysytellä vaan sarka-auroissa tai ainakin pienemmissä ilmajäähdytteisissä.

Meidänkin molemmissa poikittais-akselin päissä olevat kynkät lengottavat jatkuvasti kuin *****n sääret eri suuntiin.

Tuntuu kuin noita kynkkiä saapi tuoda jatkuvasti kuin hillomunkkia kaupunnilta, ja aina ne vaan on väljät.

Muutenkin tuon kokoluokan kääntöauroja olis mukavampi käyttää vähän reilumman kokoluokan veturilla, ei tarvitsisi kääntäessäkään viedä kuin sairasta paskalle. ;)





Kaiken aikaa olin pulkkamäessä,huomaako sen?
En myy vanteita,just myin 2 vanhaa vergua
varsinkin se 188 jotenkin jäi kaiveleen ehkä en
toivu siitä hetkeen kaihoisa olo jäi kun lähti.
Tilalle tuli 690 2wd 2000 tuntia ajettu.Hiano! 8)
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Topker

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Kääntöaurat

MF-135

  • Vieras
Vs: Kääntöaurat
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Ei voi kun nauraa tämän sukupolven kyntötietämykselle- 60-luvulla vedetttiin 135 ferkulla ja vastaavan kokoisilla muilla merkeillä 3x14 tuumaisia. Nykyään on 4x16 kääntöaura, kaikki käännetään, ja voimaa on 90hv. ja se riittää-nokalla kyllä rautaa niin paljon kun mahtuu. näyttää tämän päivän kyntötaito olevan aivan päin h......ä, aurat kulkee perässä kuin ajokoira-vinossa-kallellaan-ja kuski ei osaa muuta kuin radioota säätää. Ne aurat pitää ensin säätää traktoriin nähden linjaan ja valita oikea kyntökelikin... se on taitolaji- tosin se näyttää tämän paivän suorahousukylväjiltä puuttuvan.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Kääntöaurat
Tehotarve 5-siipisille puolihinattaville 120 hv ja ylöspäin. Traktorin paino ja -jakauma etenemiselle oleellisempaa. Toki mun kokemukset Hht ja kevyimmiltä mailta.   

Mitä etua puolihinattavista? Emmä oo kaivannu...

Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo:16:23 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

articla

  • Vieras
Vs: Kääntöaurat
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Ei voi kun nauraa tämän sukupolven kyntötietämykselle- 60-luvulla vedetttiin 135 ferkulla ja vastaavan kokoisilla muilla merkeillä 3x14 tuumaisia. Nykyään on 4x16 kääntöaura, kaikki käännetään, ja voimaa on 90hv. ja se riittää-nokalla kyllä rautaa niin paljon kun mahtuu. näyttää tämän päivän kyntötaito olevan aivan päin h......ä, aurat kulkee perässä kuin ajokoira-vinossa-kallellaan-ja kuski ei osaa muuta kuin radioota säätää. Ne aurat pitää ensin säätää traktoriin nähden linjaan ja valita oikea kyntökelikin... se on taitolaji- tosin se näyttää tämän paivän suorahousukylväjiltä puuttuvan.

Mulla oli vielä 90-luvun alkupuolella 52 hevosta töissä 3-siipisen, 3x16 Kvernelandin eissä.
5000 Voortilla meni 5x14 komiasti.
Maat on tosin kevyitä, multavia kHt.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Kääntöaurat
Yhden kevään kokemuksilla 106 hv riittää ylläpitämään 10km/h kyntövauhtia viisisiipisellä Överumilla, HsHht ja kevyempiä vanhoja juurikas maita.  Pikavaihteet kylläkin vaatii.

10 vai 12 tuuman viilunleveydellä?  ;D
Ei voi kun nauraa tämän sukupolven kyntötietämykselle- 60-luvulla vedetttiin 135 ferkulla ja vastaavan kokoisilla muilla merkeillä 3x14 tuumaisia. Nykyään on 4x16 kääntöaura, kaikki käännetään, ja voimaa on 90hv. ja se riittää-nokalla kyllä rautaa niin paljon kun mahtuu. näyttää tämän päivän kyntötaito olevan aivan päin h......ä, aurat kulkee perässä kuin ajokoira-vinossa-kallellaan-ja kuski ei osaa muuta kuin radioota säätää. Ne aurat pitää ensin säätää traktoriin nähden linjaan ja valita oikea kyntökelikin... se on taitolaji- tosin se näyttää tämän paivän suorahousukylväjiltä puuttuvan.

Joo, 16 tuumaiset nuo muistaakseni olivat ja kyseessä siis kevät kyntö eli luistoon ei tuhraudu tehoa kuten sateen niljastamalla syksyisellä pellolla.

Minulle on joku vanhempi viisas sanonut että kyntää ei pitäisi mikäli on niin märkää että takavetotraktorilla ei pärjää.. Ei huono neuvo.

Yksi pointti on vetotehon tarpeessa, ennen pellot olivat multavampia, ja siten kevyempiä muokata, nykyisen yksipuolisen viljelyn ja raskaan peltoliikenteen tuloksena humus on vähentynyt ja heikentänyt  muokkautuvuutta

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kääntöaurat
Kyl teil pojat on muistot niiiin kullattuja....

Kyl se kyntö takavedolla oli semmosta saatanan vähtäämistä.
Kui mää ain olen paras?

Pete

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Kääntöaurat
Kiitoksia vastauksista. Selvensi asiaa paljon.
Nostoteho riitänee hyvin ,kuormaaja keulilla painona enkä jaksa uskoa etteikö N:n nostolaitteet kestäis. Paljon vahvempaa tekoa kuin 865:ssa eikä siinäkään Kvernen 3-siipisten ES:n kanssa muita murheita kuin hilkulla oleva nostoteho.
Ei kai tässä muuta kun aurakaupoille :)

articla

  • Vieras
Vs: Kääntöaurat
Kyl teil pojat on muistot niiiin kullattuja....

Kyl se kyntö takavedolla oli semmosta saatanan vähtäämistä.

Riippunee paljolti myös maalajista?
Tietysti piti olla näillä keveilläkin mailla tarkkana auran säätöjen kanssa. Ja vantaat, kärjet, leikkurit täytyi olla kunnossa. Vähänkään kuluneemmilla alkoi ongelmia tulla.
Työntövarsi etenkin oli hyvin tarkka säätää. Kierroksen tarkkuudella piti olla oikeassa mitassa, niin että aura juuri pysyi maassa. Silloin oli "kevyt" vetää. Kuluneilla vantailla ja kärjillä ei tahtonut saada auraa menemään maahan. Työntövartta jos lyhenti niin sitten pysyi maassa mutta vetovastus lisääntyi niin paljon ettei 52 hp ja 2900 kg riittänyt 3x16 Kvernen eissä.
Tekniikkalaji tuo kyntö noilla pikkutraktoreilla. Poika.

5000 voorti oli jo "iso"kone. Sille sopi hyvin 5X14, tietenkin sarkamalli. Siihen aikaan oli aikaa kyntää niin ei tarvinnu joka toisella viillolla jäähdyttää toisen puolen siipiä ilmassa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kääntöaurat
Tekniikkalaji tuo kyntö noilla pikkutraktoreilla. Poika.

***Tod näk mää olen sinua vanhempi. Olen 42 vee.
Kui mää ain olen paras?

articla

  • Vieras
Vs: Kääntöaurat
Tekniikkalaji tuo kyntö noilla pikkutraktoreilla. Poika.

***Tod näk mää olen sinua vanhempi. Olen 42 vee.

Heh, poikanen vielä. ;)
Enkä tarkoita pahalla.
Tuli vain tuo poika tuosta kun totesit pojilla muistojen *****ttuneen...

Viimeksi muokattu: 29.07.08 - klo:21:39 kirjoittanut articla