Xenonit eivät vielä ole elinkaarensa päässä. Jospa vaan LEDien kehityksessä päästäisiin siihen, että hyötysuhde nousisi. Mitä enemmän tehoa/led, niin sitä suurempi lämpöhukka. Senonista saa lumenia irti toistaiseksi enemmän.
Valojen sijoittelu on määrää tärkeämpää. Eli sinne valoa, minne sitä tarvitsee. Eli kaikki epäsuora valo VÄÄRÄSSÄ paikassa on turhaa. Monesti jopa haitallista. Kaivurissa hytin päälle saa useamman tuikun, mutta jossain vaiheessa puomi sekä etumaasto alkaa häikäistä. Esim mätästyksessä syksysateessa näkee hytin eteen ja viereen, mutta kauhaa tai muuta vispilää ei kaukana näe.
Valojen pitäisi näyttää tehokkaimmin työkohteeseen ja myös työkaluun. Ympäröivän maaston voi valaista kevyesti niin, että muutama tehokkaasti hajoittava työvalo kattaa etualan. Kauemmaksi voi tarvittaessa suunnata pistemäisempää valoa.
Ajokoneessa, jos hytin takana paistaa muutama senoni letkuliittimiin, niin se on tarpeeksi häikäisemään. Valon pitää osoittaa kouraan, eli olla lähellä kouraa. Sen suojaaminen onnistuu, kun käyttää pieniä tehokkaita ledejä. Puomin valaistus onnistuu helposti. Kuormatilan sisätilan valaistus ja "peruutus"valot ovat tärkeitä. Etusermin sulattaminen lumesta on turhaa hommaa. Sitä voi punaisella valolla valaista, jos haluaa hifistellä.
Eli epäsuoran valon PITÄÄ tulla sieltä, missä sitä tarvitaan. Ei sieltä missä siitä on haitaksi. Jos koneen päälle saisi auringon möllöttämään, niin ei olis niin paljon suunnittelemista.
Valaistus on taidetta ja tiedettä yhdistettynä. Oikea valaisintyyppi oikeaan paikkaan.
Asiaa puhut. Enkä nyt ihan kirjaimellisesti tarkottanu että xenonit olis pois vielä kuolemassa, ledit vaan kehittyy nykyään niin lujaa että on kovaa vauhtia ajamassa xenonista ohi.
Ja puhuin nimenomaan hyötysuhteesta eli lumenia per watti. Nykyään alkaa jo alle 30w ledillä saamaan ~3000lumenia, mitä suurin osa 35w xenoneista antaa.