Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe paalikärryt  (Luettu 35025 kertaa)

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: paalikärryt
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....

Tämmösiä laitteita ja myyntipuheita olen oppinut varomaan.

Toinen juttu: nyt kun on tarkkuussilputusta tehty apetta paalien jälkeen, täytyy sanoa, että paljon saa aikaan siinä 20-30 minuutissa, mikä sekoitusajasta ja lastauksesta PÄIVITTÄIN säästyy. Puhumattakaan siitä, että voi harkita vähemmän voimaa tarvitsevan vaunun hankintaa.....
Kun appeen tekeminen vie aikaa ja voimaa kuluu vaunu myös takuulla paljon nopeammin loppuun

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: paalikärryt


Ja isoissa kasoissa ei pakkanenkaan pääse kasan keskelle, pellon reunoille jätetyt paalirivit ovat amatöörien puuhastelua ;D
Ja perusteella että? Paalejahan ei muutenkaan saisi laittaa kahta enempää päällekkäin. Kyllähän tavallisella etukuormaimella nelikerroksisia kasoja tekee, mutta järkevyydestä voidaan olla sitten eri mieltä...

Paalaus korjuutapana ennemminkin on puuhastelua, mutta sitä joutuu kuitenkin joillakin lohkoilla harrastelemaan. Vielä olis 84 ha rehua korjattavaksi, kun tulee kelejä... ei siis paalaten.

miksi paaleja ei saisi pistää kahta enempää päällekkäin? meillä paalit kyljellään kolmessa varvissa ja ei ainaskaan säilymis ongelmia ole ollu... aikoinaan claassin paalit vähän lässähti pinossa nyt remmikoneella tehdyt pitävät kyllä muotonsa

ja meillä paalirehu on kaikkein toimivin ratkasu.. ei ole apevaunua eikä niitä jaeta silppurillakaan vaan nostellaan vaan pöydälle eteen ja elukat saa siitä syödä
ja niistä suurissä 1500 kilosista paaleista... tartteeko se rehu aina paalata läpimärkänä?? tänäkin kesänä ensimmäiseen niittoon oli hyvät kelit niin annettiin olla pitkänä kaks päivää.. paalimäärä väheni muovia säästyi ja paalit on mukavempia käsitellä!

skiigge_böy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: paalikärryt
1500 kg paalit ovat niin harvalla mahdollisia ettei niiden perusteella juurikaan kannata laskelmoida...jos lasketaan "normaaleilla paaleilla" 700-1000 kg niin laskelmat ovat taas aivan erinäköiset......ja tuollasiten paalien käyttö esim apevaunuun lastatessa ei onnistu perustäppärin vehkeillä....
mietin olenko epävarma vai en....

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: paalikärryt
On taas ihmeellisiä käsityksiä paalirehusta. Miksi 1500kg paalit olisi ongelmallisia? Nesteet takarenkaisiin, niin hoituu lähes millä tahansa traktorilla.

Itse ainakin kasailen 4 paalia päällekkäin, miksi ei voisi? En ainakaan ole huomannut mitään ongelmia.

Kannattaa muistaa kustannuksia laskiessa, että todellisuudessa paaliin riittää hyvin 4 kerrosta muovia ja mitään säilöntäaineita ei tarvita.

Nykyaikainen paalain nielee karhotettuakin heinää yhtäsuurella ajonopeudella kuin noukkari, joten hehtaarisaavutuksissakaan ei ole eroa.

Ja korjuuketjun valinta on tilakohtaista. Meillä ei ole apevaunua vaan paalisilppuri ja joskus emot saa itse hajoittaa paalit. Emo hommassa rehua tulee muutenkin korjattua useammin kesässä kuin lypsylehmille.

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
miten painavat paalit ovat mahdottomia?

Tällä hetkellä ruokinnassa kolmea erilaista paalta mistä ape tehdään.... köykäisin 1200 ja painavin 1400 kg kuiva aine n:30-32 (appeeseen sopivia) (timotei, kokovilja,raiheinä)

Ruokinnassa paalit hyviä kun voidaan pitää resepti ja seos lähes samanlaisena läpi vuoden, aumoja kun ei oikein viitsi pitää kaikkia auki yht aikaa......

Onhan vaunuissa ollut lastauskauhoja ja perästä auki olevia malleja jo vuosia mihin on helppo paalit laittaa...

Mieluummin teen appeen 3 paalista kuin kuudesta.... kaikkea työtä tulee paljon vähemmän.... muovin poistoja, kuljetuskustannuksia, traktorista hyppimisiä ym.........

nyt jos tekee 120 cm paalin niin tuntuu todella järkyttävältä se ero.... paaleja tulee ku sieniä sateella ja on ne pieniä........

SikaSeppo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 40
  • Vaurasta emakkohommaa
Vs: paalikärryt
Mikä näistä olis paras 9 metrin vaunu.

http://www.kopteri.net/koti/pekka.karry/Perakarryt.htm

http://www.yrjotenkanen.fi/tuote.php?i=fs.mallisto.Muut_vaunut.Paalivaunu

http://www.agrikymi.fi/files/download/tempo_paalivaunu_tuotekortti.pdf

http://www.hyvakone.com/index.php?tocID=92&imgID=123&sprak=fin

http://www.pielisenmetalli.fi/tuotteet_5.html


Tukkiauto. Sisu SM SR.

Siitä poikas kans teet peräkärryn traktoriin ja tarvittaes karikkoja lisää. Nosturilla helppo lastata ja purkaa, karikkojen väliin helppo lastata eikä tarvii sitoa kuormaa.

Ja tukkikärry on maatalouskäytös niin monipuolinen. Tommonen iso nosturi on ihan mahdoton peli kaikkeen lastaukseen, ulottuvaisuus on iha omaa luokaansa. Käyttö kakspiirihydrauliikalla, niin esmes hakepuiden syöttö niin ripeää että naapuria hirvittää  :D

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: paalikärryt
juurikin sellainen.... tekee kaiken itse automaattisesti....
Ja älkää nyt taas alkako epäillä kun ette ole nähneet.....

Tämmösiä laitteita ja myyntipuheita olen oppinut varomaan.

Toinen juttu: nyt kun on tarkkuussilputusta tehty apetta paalien jälkeen, täytyy sanoa, että paljon saa aikaan siinä 20-30 minuutissa, mikä sekoitusajasta ja lastauksesta PÄIVITTÄIN säästyy. Puhumattakaan siitä, että voi harkita vähemmän voimaa tarvitsevan vaunun hankintaa.....

Ja se polttoaineenkulutuksen säästö myös !!!

Ei se heinä ilman polttoainetta silppuunnu, tekipä työn sitten silppuri pellolla tai apevaunu navetalla..

Minäkin olen pitänyt rehun paalausta kalliina puuhasteluna, mutta täytyy tarkastaa hieman kantaani; meillä tehtiin 2.sato paaleihin (ennen siis kaikki silppurilla) ja ei se korjuumenetelmänä hullumpi ollutkaan eikä kustannuksiltaan silppurikorjuuta kalliimpi.

 Kuljetimme paalit pelloilta navetalle, jossa ne käärittiin tuubiin. Tämä rehun kuljettaminen oli paaleissa tehokkaampaa kuin silppurirehun kuskaaminen. Meillä kun pellot ovat hajallaan ja matkat pitkiä, kuljetuksen tehostuminen oli meidän tapauksessa merkittävä asia. Ja tästä JIIWEEn aloitukseen... Paalivaunussa pitää ainakin olla kunnollinen rengastus mikäli sillä kerätään paalit pellolta. Noita Agrikymin tuotteita olen käynyt joskus Kouvolassa ihmettelemässä, eivät ollenkaan huonon oloisia.

Eiköhän se tässä talven mittaan selviä, kuinka työlästä paalien käsittely on. Aivan varmasti se on hitaampaa kuin silppurirehun jyrsiminen laakasiilosta, mutta tässä vaiheessa on kuvitelma, että paalit saisi vaunuun kohtuullisella työllä. Jos halkaisisi tuubin päältä muovin sekä verkon, pysyisiköhän paali yhtenä kappaleena jos siitä ottaisi pihdeillä kiinni ja muovi+verkko jäisi maahan??? Jos homma onnistuu, tiedä vaikka paalattaisiin rehut toistekin  :)
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: paalikärryt
Näkyy taas olevan usiampaa eri mieltä rehujen tekemisistä ja säilyttämisistä, vaikka kyse olikin oikeesti paalikärryistä...

Jonkun vuoden on ollu M-trailerin kärry käytös. Taitaa olla tehty jonkun sortin kuorma-auton rungosta, joskin telin taka-akselis on vaan "ykköspyörät", vaikka eipä tuokaan oo haitannu. Oikeestaan ennemminkin hyötyä, kun parantaa ketteryyttä ykköspyörän haratessa vähemmän vastaan. Etutelillä on normaalit alkuperäiset rumpujarrut hydraulikäyttöisinä ja jarrutusteho suoraan sanottuna hirveä. Siis oikeasti niille on tarvetta vain kuormattuna, kun tyhjänä ja olkipaalikuormalla tulee vaan turhan helposti tiehen mustaa raitaa.
tethering holes to their concave windings

paali-inssi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: paalikärryt
Milläs periaatteella toi keskuksen vaunun pihti oikeen toimii kun tossa näytöskuvassa se on ihmeellisessä asennossa ???. Onkos tää tuotu suuren veden takkaa vai mistä??? näyttäs olevan värit siihen malliin?

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
Paaleihin voidaan ajaa kummasta suunnasta tahansa, mutta yleensä järkevää ajaa paalaus koneen kanssa samoin päin koska pelto silloin tasaisempi ja avo oja pelloilta keruu helppoa.

Ajeetaan paaliin kiiinni, paali nostetaan ilmaan, se käännetään pihdillä ilmassa oikein päin, ja samantien kyytiin.

Siinä on siis erittäin pätevä kääntö ominaisuus joka mahdollistaa erittäin monesta suunnasta paaliin ajon, jopa kulmittain. Ja paali käännetään aina ilmassa. Ei missään vaiheessa paalia vieritetä maata pitkin eikä näin ollen liikaannu huonoissakaan oloissa. Myös tämä mahdollista muovi paalien keruun ehjänä!!! Patentoitu kääntö systeemi.

Kaikki muut markkinoilla olevat vaunut ovat ihan "perinteisiä haarukka lastaus systeemeitä" paaliin ajetaan poikki päin ja kyytiin, eli se joudutaan "liuttamaan paalin alle" tässä sellaista ei tehdä. ja muilla joudutaan ajamaan poikkipäin paaliin? Mitens teet avo oja pelloilla? tai kun paalauskone on juuri tullut eikä viitsisi karhojen yli ajella.? ja pelto on usein paljon mökkyisempi poikkipäin....

Myös 600/50/22,5 renkaat ovat riittävät kantamaan kärryä vähän kosteimmissakin oloissa nurmella...

Ja kone siis täysin sähköohjattu jokaiselle toiminnolle.....

Ei ole tuontikoneita.......



paali-inssi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: paalikärryt
Onkos täällä Suomen markkinoilla muita paalivaunuja joilla voi itse lastata paalit kyytiin? Noi tempot ja muut tukkikärryt ei paljon kiinnosta jos rupee ajattellee et yhellä rakvaattorilla pitäs pärjätä jossa ei oo etukuormaajaa. Mites muuten tosta keskuksen vaunusta noi paalit saa pois kyydistä, onkos siinä joku kippisysteemi vai mikä? Ittellä ois joku rapiat 1500 paalta ajettavana muutaman kilometrin säteellä ja jotakin pitäs keksiä?? Mites toi tuubihomma,  missä vaiheessa se tulee kannattavaks? Eiku viisaita neuvoja!!!

Uusi-Lampi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: paalikärryt
vaunussa on patentoitu "taittuva aisa" eli saa kärryn nokan maahan asti ja silloin perä on n:1,5 m korkeudella ja toisinpäin eli perä on maassa ja etupää korkealla. purkualusta voi siis olla millä korkeudella tahansa. Ketjuvetoinen puskin työntää paalit maahan perän kautta, ja perän ollessa silloin "haluamallaan"tyhjättävällä korkeudella. Useimmiten siis maan pinnassa.

Samaa ketjuvetoa ja puskinta käytetään siis täytössä ja tyhjäyksessä. Puskin on halutessaan erittäin nopea liikkeinen, 10 m tyhjäys / työntö matkaan menee 15 sek jos niin haluaa. Ja kaikkki on suunniteltu niin että toimii 40 litran pumpuilla ja isoilla pumpuilla.... ja noilla vahemmillakin kalustoilla ripeästi, missä litrat useasti alkavat nyky koneille loppua kesken....

Voit laskea tuubituksen näin.  Laske n:2-2,5 eur säästöä muovissa per paali. (verrattuna perinteiseen käärintään)

1500*2,5 = 3750 eur säästöä muovikuluissa per vuosi.
Tuubikäärin kestää helposti 10 v / 50 000  ilman mitään remonttia.
On kuitenkin melkoisen yksinkertainen ja pätevä kampe.

10*3750 = 37500 euroa muovi säästöä 10 vuodessa????

Paalin laadusta tms ei tosiaan tarvitse tinkiä, vaikka täällä on jotkut niin väläytelleetkin....... Se on kuitenkin asia mikä ei saa huonontua koskaan jos yritetään kehittää toimintaa.....

wo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: paalikärryt
Ja Anderson paalikärry poimii paalit kyytiin ja syöttää ne SUORAAN (!) tuubikäärimelle - ilman välivaiheita.


http://www.konefarmi.fi/index.php?48

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: paalikärryt
Tuo kärry vaikuttaa ja paljon paremmalta :) Hyvä kun saa suoraan kiinni käärimeen. Jää turhat nostelut pois.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: paalikärryt
Ja Anderson paalikärry poimii paalit kyytiin ja syöttää ne SUORAAN (!) tuubikäärimelle - ilman välivaiheita.


http://www.konefarmi.fi/index.php?48



Saakohan kuljettaa paaleja tiellä? Eikös se mene väkisinkin leveäksi, kun kaksi jonoa rinnakkain?
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot