Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: MS - 24.11.15 - klo:20:10
-
Varmaan moneen kertaan kaluttu aihe mutta kuitenkin...
Eli mitä mielipiteitä/kokemuksia eri merkkisistä talvirenkaista esim. aurauksia silmällä pitäen. Ripakuvioiset ristikudos-ja vyörenkaat vai palarenkaat. Itsellä ollut TRI2 Nokiat ja olin aika pettynyt sekä pidon, että kulutuskestävyyden suhteen, hinnan huomioon ottaen.
-
Palapintarenkaathan nuo auratraktoreissa on ja nastaa lisäksi.Ripakuviolla ei sitä pitoa ole ja kuluvat myös.
-
Meille asennettiin perus trelleihin erään Vesilah nastafirman karhunnastat pysyvinä. Nopeilla traktoreilla kun ketjut taitaa olla utopiaa, kokemus yhdeltä talvelta
ihan kiitettävä, ei ojaanajoja kop . . kop . . Kesällä ei merkittävää haittaa kestänee renkaan iän 3000 h. Talvikäytössä perävaunua ei saa kytkeä ilman jarruja.
-
Oikeastaan on aika sama mitkä kiekot on alla. Oli sitten kovapalat tai perinteiset vyörenkaat niin hieman kuluneina ne ei kauheasti pidä. Nastoitettuna selviää matka-ajosta ja helpoissa kohteissa jopa kärrynvedosta. Kuitenkin sitten kun joudutaan käyttämään voimaa hitaissa nopeuksissa niin vaatii melkein ketjut. Pyörää ei vaan saa pitämään millään tarpeeksi muuten.
Ittellä kovapalat edessä ja perus vyö contit takana. Täksi talveksi joutuu nastoittamaan ja kevyehköt ketjut etupyöriin on investointilistalla.
-
Kiitos vastauksista! Merkkeihin vielä sen verran, että mulle on kehuttu perusrenkaista Mitasta, miten lienee käytännössä.
-
ostin parivuotta sitten seha merkkiset 14 pr ristikudos renkaat, oli halvimmat mutta oli niin hyvin pitoa etten ole tarvinnut mettähommiin ketjuja. pehmeää kumia jopa kovilla pakkasilla., ainut miinus että kun kone seisoi tallissa kuukauden päivät ja siitä sitten kun lähti tienpäälle niin pompotti pari päivää ennenkun meno rauhoittui ;)
-
ostin parivuotta sitten seha merkkiset 14 pr ristikudos renkaat, oli halvimmat mutta oli niin hyvin pitoa etten ole tarvinnut mettähommiin ketjuja. pehmeää kumia jopa kovilla pakkasilla., ainut miinus että kun kone seisoi tallissa kuukauden päivät ja siitä sitten kun lähti tienpäälle niin pompotti pari päivää ennenkun meno rauhoittui ;)
Kauan aikaa sitten renkaiden kudokset oli sileää nylonlankaa, joka "ui"kumin sisällä, piikkinokka rekkareinot ajoi etuset puoliks kakkosnelosen päälle yöks, että oli aamulla edes toinen puoli kulutuspinnasta pyöree.
-
Varmaan moneen kertaan kaluttu aihe mutta kuitenkin...
Eli mitä mielipiteitä/kokemuksia eri merkkisistä talvirenkaista esim. aurauksia silmällä pitäen. Ripakuvioiset ristikudos-ja vyörenkaat vai palarenkaat. Itsellä ollut TRI2 Nokiat ja olin aika pettynyt sekä pidon, että kulutuskestävyyden suhteen, hinnan huomioon ottaen.
Ootko näitä harkinnu? Voi olla pitoo, mutta kestääkö...? http://www.nokianraskaatrenkaat.fi/renkaat/rengas/nokian-hakkapeliitta-tri/
-
Normi TRI:ssä tosiaan ei se pito niin ihmeellinen talvella että sen takia niitä kannattais ottaa. Omat TRI:t alkaa olla loppuun ajetut, joutuu ainakin etuset uusimaan tänä talvena. Harkinnassa ollu ottaa nuo hakkapeliitta-tri:t, ainakin kokeilla että miten ne toimii. Riparenkaista omasta mielestä Goodyearit ollu paras pitosia talvella.
-
Tuli raktorin mukana tuollaiset 650/65-42 tri kakkoset. Olivat peltoajossa syksyllä liian liukkaat joten pitänee vaihtaa ripakuvioisiin. Mitä nuo uutena maksavat? En löytänyt hintaa netistä, pitäisi saada tietää jotta voisi arvioida hyville käytetyille hinnan.
-
Riparenkaista omasta mielestä Goodyearit ollu paras pitosia talvella.
Muuten joo mutta sivuttaispito paskinta mahdollista luokkaa. Eli pelaa siihen asti että pitää rattia kääntää :-X
-
Mä päädyin ostamaan talviajoon käytetyn sarjan Alliancen palapintoja.Tää paikallinen eli Nastapete laitto niihin nastat.
Meinasin jo hankkia uudet TRI2:t mutta niitä ei voi nastoittaa kuin kerran.Ja olishan ne kyllä aika kalliitkin olleet.
-
minä päädyin alliancen palapyöriin. alla olevat trelleborgit on aivan sysipaskat talvipyörät! niillä ajetaan kesät ja allianceilla talvet.
haketuskäytössä tieajoa on paljon, mutta toisaalta hangessakin pitäis välillä päästä, siksi kait hommattava kevytkejut eteen.
mitä suositelette kevytketjuiksi?
------
muissa koneissa on nokian sileetä palaa,dneproshinaa,alliancen metsäpyörää ja bkt. kaikilla noilla pärjää talvella hienosti verrattuna trelleen...
-
eiköhän se musta sen verran paina, että ei heti tartte ketjuja käydä viritteleen..
miten muuten alliancen palan ajotuntuma?
oma kokemus T4 valtusta, toisessa Trellet 650/42 ja 540/30 toisessa Mitas 710/38 ja 600/28
Mitas pitää huonommin ku trelle ja aiheuttaa teillä helvetillisen jurnutuksen. Koneet muuten samoilla varusteilla..
-
eiköhän se musta sen verran paina, että ei heti tartte ketjuja käydä viritteleen..
miten muuten alliancen palan ajotuntuma?
oma kokemus T4 valtusta, toisessa Trellet 650/42 ja 540/30 toisessa Mitas 710/38 ja 600/28
Mitas pitää huonommin ku trelle ja aiheuttaa teillä helvetillisen jurnutuksen. Koneet muuten samoilla varusteilla..
Alliancen palarenkaat tuntuu hyvin vakailta,jonkin verran vakaammat kuin Michelinit.Nastat vonkuu hiukan.Koot kans 650/65-42+540/30.Kone T194.
Oliskohan noi Mitakset perineet Contin meluisuuden?
-
Ei oo alliancet vielä alla. Pienemmät trellet pitää, mutta tämä tm900 sarja hipower 710/70x42 on surkea. Toisaalta ei niin meluisa kuin tm800 trelle, ai on mitas trelleäkin meluisampi?!! Allianc on ainut merkki miltä saa isoa 710 palapyörää. Lisäksi nokia kokemukset ei kauheen hyviä...kulutuskestävyys on huono. Paino ei auta hangessa, pala on onneton menemään hangessa...ja onha sitä painoa koukussakin vetokoneen painoa enemmän. Nastat laitan kyllä, ruuvailen ite.
-
Näköjään Trelle tekee eri kokoisia renkaita eri seoksilla.
Tuo palarenkaan lumessa eteneminen muakin askarruttaa.Tosin aika vähän on tarvinnut kärrykoneella lumihangessa rupeä viime vuosina.Sotketaan ja aurataan ennakkoon.