Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teknisen kehityksen huippu  (Luettu 23696 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26180
  • vastustan
Vs: Teknisen kehityksen huippu
mitähän eukkos sanoo ku pistit sen kuvan tänne!!??
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Teknisen kehityksen huippu

Esim verattuna Deereen Valtra pääsi N-sarja advansella samalle tasolle missä JD oli n10v sitte.


...tasolle, jolle MF nousi 3000-sarjallaan jo -86 syksyllä.
tethering holes to their concave windings

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Teknisen kehityksen huippu
eihän ajamisen mukavuutta voi kiistää näiden portaattomien uusien koneiden kohdalla merkistä riippumatta mutta ko niitä ruvetaan kiusaamaan äärirajoilla 30n helteessä alkaa ongelmat ja ku menee rikki ni korjataan pitkään ja hartaasti. valtrasta meni laakeri laatikosta (13180h ajettu 8400) sunnuntaina ja maanantaina kone oli töissä.että aina ei kolme keppii haitaks kunhan on pätevä kuski...
Onhan sutjakasti vaihdettu. Juuri viikolla otin loodasta rattaat esiin, meni kaksi päivää purkamiseen. Tunnit on valtroilla monesti viisinumeroisia, ei taida dyna päästä moisiin tuntimääriin. Meilläkin ykköskoneessa reipas 17000 tuntia ja vielä mennään pitkälle...

mcpa

  • Vieras
Vs: Teknisen kehityksen huippu

Esim verattuna Deereen Valtra pääsi N-sarja advansella samalle tasolle missä JD oli n10v sitte.


...tasolle, jolle MF nousi 3000-sarjallaan jo -86 syksyllä.

Tämähän oli se mallisarja joka miltei lopetti massikan myynnin.
Oli kyllä edistyksellinen massikaksi ,vaihteet sivulla(valmetisa tais olla 10v ennen),ergonomia ja melu kohdallaan.
Muuten samaa kastia autopowerin kanssa.
Nykyäänhän massikasa on sisun kone ja fendtin voimalinja eli OK kone jos punanen väri on sydäntä lähellä(esim puoluepolit.syyt) ;)

realisti

  • Vieras
Vs: Teknisen kehityksen huippu
belarus v.1962: Nelivetomallissa oli automaattisesti kytkeytyvä, kitkalukolla varustettu neliveto. Nostolaite oli 2-toiminen. Nostovoimaksi ilmoitettiin Suomessa 2000 tai 2500 kg, Ulkopuolisen hydrauliikan pikaliittimet sen sijaan oli vakiona toisin kuin useimmissa muissa traktoreissa 60-luvulla.

david-brown v.1971: Neliportainen Hydra Shift -pikavaihteisto tuli markkinoille vuonna 1972. Se oli saatavissa vain takavetomalleihin. Suomeen Hydra Shift tuli vasta vuonna 1976. Kahteen peräkkäiseen planeettapyörästöön perustuva Hydra Shift oli aikaansa edellä ja nykyisistä neliportaisista pikavaihteista se jää jälkeen oikeastaan vain siinä, että suunnanvaihdon jälkeen lähdetään aina liikkeelle ko. alueen pienimmällä pykälällä.

deutz v.1958: Etuakseli oli jousitettu. deutz v.1974:Isompi INtrac 2005 esiteltiin vuodelle 1974. Siinä sai ensiesittelynsä Deutzin 5-sylinterinen moottori (80 hv). Linden 2-nopeusalueinen hydrostaattinen voimansiirto mahdollisti 40 km/h nopeuden.

Fendt v.1980: Farmer 300-sarja esiteltiin heti 80-luvun alussa. Traktorissa oli paljon edistyksellistä tekniikkaa. Jo aikaisemmissa Farmereissa oli ollut turbiinikytkin ja kaksitoiminen nostolaite. Uutta sen sijaan oli 40 km/h nopeus, erilliset etujarrut ja 750 r/min säästövoimanotto. Ohjaamo oli huomattavasti aikaisempaa kehittyneempi.
fendt v.1995: Vuonna 1996 alkoivat edellissyksynä esitellyn Fendt Favorit 926 Varion toimitukset. Maailman ensimmäisessä portaattomassa voimansiirrossa yhdistettiin mekaaninen ja hydraulinen voimansiirto sekä kehittynyt ohjauselektroniikka. Voimansiirrossa oli kaksi nopeusaluetta 0-36 km/h ja 0-50 km/h. Traktoria ohjattiin joystickillä, jonka työntäminen eteenpäin lisäsi nopeutta ja vetäminen taakse hidasti. Suunta vaihtui liikuttamalla joystickia sivulle. Elektroniikan avulla voitiin pitää esim. nopeus tai moottorin kierrosluku vakiona. Kiihtyvyyttä voitiin säätää kuljettajan halun mukaan neljään vaihtoehtoon.

ford v.1964: lisävarusteena oli edistyksellinen hydraulisesti valittava Select-O-Speed. Se perustui kolmeen planeettapyörästöön, joista servokäyttöisten jarruhihnojen ja monilevykytkimien avulla saatiin 10+2 vaihdetta ilman kytkimen käyttöä.Select-O-Speedin yhteydssä kaikkiin malleihin oli saatavana riippumaton 1000 r/min voa ja ajovoimanotto. Hydrauliikka toimi kaikissa malleissa kytkimestä riippumatta. Hydrauliikan toimintoja olivat vetovastuksen tasain, portaaton asennonsäätö ja nostonopeuden säätö.4000:ssa ja 5000:ssa oli taka-akselin päässä planeettavälitykset ja jarrut olivat öljykylpyiset levyjarrut.

john-deere v.1967: Saman vuoden lopussa esiteltiin pienet 20-sarjan traktorit 820-1120. Teholuokat olivat 32, 37, 44 ja 49 hv. Vaihteisto oli aivan uusi. Suomeen tuotiin suurinta 1120:aa, jossa oli 1020:n tavoin suljettu ja aikanaan erittäin tehokas hydraulijärjestelmä. Mallisto poikkesi vain vähän vastaavista amerikkalaisista malleista 820-1520.
820:n teho nousi jo seuraavana vuonna 35 hevosvoimaan. Muiden mallien tehoja lisättiin vuonna 1971. Samalla 1120:aan sai lisävarusteena hydraulisen LS-pikavaihteen.Amerikkalaisista isoista malleista 4020:aa valmistettiin myös Saksassa vuodesta 1969 lähtien. USA:ssa se oli esitelty aikaisemman 4010:n seuraajaksi vuonna 1965. 4-portainen Power Shift -vaihteisto oli tuolloin uutta tekniikkaa. Perusvaihteisto oli kuitenkin 8+2 Syncro-Range. Tasauspyörästön lukkoa käytettiin hydraulisesti jalkapolkimella.Vuonna 1968 esitelty 4520 oli eräs ensimmäisistä turboahdetuista traktoreista ja se oli kaikilta osin suurempi ja järeämpi kuin 4020. Vielä sitäkin massiivisempi oli kuitenkin 8,7-litraisella moottorilla varustettu 5020. Hydrauliikan tuotto oli markkinoiden suurimpia ja hydraulipumppuna oli säätötilavuuspumppu. Tunnustelu tapahtui vetovarsista. Ohjaus oli hydrostaattinen ja öljykylpyiset levyjarrut hydraulitoimiset

massey-ferguson v.1962: Kesällä 1962 tuli 35 X, jossa teho oli nostettu 45 hevosvoimaan ja vakiona oli tasauspyörästön lukko. Hydraulinen Multi Power -pikavaihde tuli lisävarusteeksi.Euroopassa merkittävämpi malli oli 5,2-litraisella nelosella varustettu ranskalaisvalmisteinen 1080. Sen teknisiä eroja pienempiin MF-malleihin olivat 12" yksilevykytkin, hydrostaattinen ohjaus, valurautavanteet ja alusta alkaen öljykylpyiset jarrut. 1080 oli pienempiin MF-traktoreihin verrattuna akseliväliltään huomattavan pitkä. Polttoainesäiliöt oli sijoitettu ohjaamon lattian alle. Tasalattiaisessa ohjaamossa vaihdevivut oli sijoitettu kojelautaan ja ohjauspyörä oli säädettävissä pituus- ja korkeussuunnassa. Vuonna 1971 tuli nelivetomalli, jossa neliveto oli vauhdissa kytkettävä ja voima välitettiin keskellä olevalla akselilla.

Juttua on aikalailla pätkitty mutta eiköhän tämä lukemalla tajua jokainen valtterikuski miten paljon ajasta jäljessä valtteri on aina ollut verrattuna muihin koneisiin... esim. koneen valmistus alkoi vasta 50-luvun puolella, eka synkrolaatikko 60-luvulla (muilla tuolloin jo ps-vaihteistoja), no vuonna 79 saatiin kaikkien valde-miesten iloksi pikavaihde. No eipä sekään ollut kuin mekaaninen ja alentava. valtsu teki ekan 6-sylinterisen koneen vain reilu puolivuosisataa jäljessä muista v.1975 mallissa 1502´muissa ominaisuuksissa taisi olla vielä pientä hienosäätöä,,,

onhan valtterikin saanut teknistä etumatkaa viimevuosikymmenenä kiinni ollen enää "vaivaiset kymmenen vuotta" muita kuten m-f,j-d ja fendt:ia perässä.

tekstissä oli lainauksia sivustolta www.konedata.net faktat voi tarkastaa sieltä.














icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26180
  • vastustan
Vs: Teknisen kehityksen huippu
eipä tuu äkikseltään yhtään maatilan työtehtävää mieleen mikä ei onnistuis keppivaihteisella koneella.isännät täällä parkuu suomalaisen maatalouden puolesta ja samalla lähetetään satojatuhansia ulkomaillee.tosin tämäki tilanne paranee ko ulkomerkeissäkin aletaan ainavain enempi käyttämään SUOMALAISIA moottoreita
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

JASS

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 159
Vs: Teknisen kehityksen huippu

Esim verattuna Deereen Valtra pääsi N-sarja advansella samalle tasolle missä JD oli n10v sitte.


...tasolle, jolle MF nousi 3000-sarjallaan jo -86 syksyllä.

Tämähän oli se mallisarja joka miltei lopetti massikan myynnin.
Oli kyllä edistyksellinen massikaksi ,vaihteet sivulla(valmetisa tais olla 10v ennen),ergonomia ja melu kohdallaan.
Muuten samaa kastia autopowerin kanssa.
Nykyäänhän massikasa on sisun kone ja fendtin voimalinja eli OK kone jos punanen väri on sydäntä lähellä(esim puoluepolit.syyt) ;)
        Verkun myynnin lähes lopetti 6100 sarja,90-luvun alussa 3000-sarja jäi vanhaksi vaikka laittoivat 4-portaisen pikavaihteen.Nykyään lähes puolissa ei ole sisun konetta ja voimansiirto on omaa dyna-4ja-6.
Jos on punanen vatran lippis pääs onko punikki??jos konehalli on maalattu punamullalla onko punikki?ajaako punikit punaisilla valtroilla(valmet-05sarja)
 

realisti

  • Vieras
Vs: Teknisen kehityksen huippu
eipä tuu äkikseltään yhtään maatilan työtehtävää mieleen mikä ei onnistuis keppivaihteisella koneella.isännät täällä parkuu suomalaisen maatalouden puolesta ja samalla lähetetään satojatuhansia ulkomaillee.tosin tämäki tilanne paranee ko ulkomerkeissäkin aletaan ainavain enempi käyttämään SUOMALAISIA moottoreita

eipä ole itellänikään yhtään kepitöntä konetta, on vain power syncron, powrquard ja autoquard+ ja neljä muuta harrastekonetta joissa ei ole edes synkroja...
pointti olikin se ettei valtraa voi kehua ainakaan millään teknisellä kehityksellä. Jokainen saa ajaa ajonsa millä tahtoo.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Teknisen kehityksen huippu
Yllättävän paljon noita tom of finlandin miehiä löytyy,Pottupellostako tänne siirtyneet?

Ja mitä eukkooni tulee niin valmetista se aina puhuu eikö sen näe päältä?
No icefarmer,mitä aiot vastata?  8)
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Teknisen kehityksen huippu
power syncron, powrquard ja autoquard+

***Mitä lienevät??? Erilaisia kondomimerkkejä?
Kui mää ain olen paras?

tuunaaja

  • Vieras
Vs: Teknisen kehityksen huippu
eipä tuu äkikseltään yhtään maatilan työtehtävää mieleen mikä ei onnistuis keppivaihteisella koneella.isännät täällä parkuu suomalaisen maatalouden puolesta ja samalla lähetetään satojatuhansia ulkomaillee.tosin tämäki tilanne paranee ko ulkomerkeissäkin aletaan ainavain enempi käyttämään SUOMALAISIA moottoreita
Suolla ny sama mikä laatikko ja vaihteisto-ne jotka ajaa pelloilla ja tiellä pitkät päivät nopeus muuttuu kaiken aikaan ja vielä pitäis olla tehokkaan tuottoisa-niin siinä portaaton on ehdoton. sorry ny vaan valumöntin omistajat-valtun "kehitys" on vaan jäljessä.

realisti

  • Vieras
Vs: Teknisen kehityksen huippu
power syncron, powrquard ja autoquard+

***Mitä lienevät??? Erilaisia kondomimerkkejä?

ainakin jotain vähintään yhtä seksikästä! ;D

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26180
  • vastustan
Vs: Teknisen kehityksen huippu
tuossa pitkässä sepustuksessa oli paljon hienoja edistyksellisiä traktoreita joista en ikäni puolesta omaa ajokokemuksia. mutta eivät ole kovin yleisiä suomessa. veikkailempa että johtuu huonoista talviominaisuuksista... ku vertaa tuota 35:STA verkkua saman ajan valluun niin näkkee kokeilematta että vallu kulkee hanges ilman ketjuja paremmin ku verku ketjuilla.mitä tulee tähän kehityksen kärjessä kulkemiseen toivon että valtra kulkis jatkossakin aavistuksen terävintä kärkeä perässä ja valmistais niitä luotettavia/taloudellisia/monipuolisia/helppohoitoisia traktoreita joita tosi töissä tarvitaan ja jättäs nämä "tee naapuri kateelliseks" himmelit muille
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Teknisen kehityksen huippu
No voihan prkl tätä keskustelun tasoa taas.

Pitäähän se ny jotenki koittaa saada naapuri kateelliseksi ja oma imago korkeaksi navetanedessä seisovilla hienoilla vehkeillä.

Kumma juttu, sitten kun ei olla tekemisissä maatalouden kans niin näkemykset koneista muuttuu.. Yhtälö aika selvä.

Koneet käytön mukaan niinkuin olen jo monesti maininnu. Ilimanaikuista jaamailua..

Viimeksi muokattu: 25.01.09 - klo:17:12 kirjoittanut Konemies

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26180
  • vastustan
Vs: Teknisen kehityksen huippu
täyttä asiaa tuohan oli kaikki mutta ei nyt sotketa tuki/vero/rahotusasioita tänne palstalle ku täällä kaikki on vähän herkkänahkasia.... ja niille varmaan on joku oma palsta.väitellään vaan raktoreista...itte miettiny et ko sais verkun hytin jd voimansiirron hallittavuuden ja valtran voimakkuuden,kestävyyden, ja huolto+varaosaketjun yhteen ois kyseessä pätevä peli
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...