Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: matti84 - 29.05.18 - klo:13:26
-
MF 7616 ilmastoinnissa sähkövika, ei meinaa lähteä kompura päälle. Kylmäaine juuri täytetty, järjestelmä tiivis. Rele ja suleke ehjänä. Kompurakin kunnossa. Kun se sitten päättää lähteä käyntiin, käy kompura vain n. 10-15s ja sammuu n. 10 s ja taas lähtee päälle ja sama kaava toistuu, onko tämä normalia ? Tuntuisi että kuormittaa kompuran kytkintä kovasti.
Mistä tuota sähkövikaa voisi lähteä etsimään ? Kuitenkin aina kun ilmastoinnin katkaisimesta kääntää kuuluu releen naksahdus, joten vika ei releessä eikä katkaisimessa.
-
Vetää sinne johdon akulta tai vastaavalta ja ihmettelee toimiiko. Kannattaa myös miinukseenkin kokeilla vetää, kun saman virran pitäisi siellä maissakin kulkea. Ehkä vetäisin suoran maan ensin. Eli jos kerran kaikki kompuravehkeet ovat kunnossa.
Ja mikään johto ei kipinöi vastakkaisen potentiaalisukupuolen kanssa. Hapettumat abikoista ja bebikoista pois, jos sellaisia liittimiä on. Sähköpulastahan tuollainen kielii, jos mikään logiikka ei ohjaa tuota.
-
Mistä tuota sähkövikaa voisi lähteä etsimään ? Kuitenkin aina kun ilmastoinnin katkaisimesta kääntää kuuluu releen naksahdus, joten vika ei releessä eikä katkaisimessa.
Sinänsä se että rele naksahtaa ei vielä kerro että se myös kytkee... voi olla vaikka kärjet pilalla.
Tuskin vika tässä tapauksessa tuossa on mutta tuli nyt vaan tuosta mieleen.
-
Koita kuitenkin vaihtaa se rele. Juuri tänään omasta pitkän etsimisen jälkeen löytyi juurikin se relevika. Rele naksahti selvästi kun ilmastoinnin käynnisti mutta niin vain oli vika releessä, korjaantui uudella.Ainakin vanhemmissa 6400- sarjassa on kaksi relettä, toinen puhaltimelle ja toinen ilmastoinnille ja se vaikeammalla paikalla oleva oli rikki.
-
Kun kysymyksen otsikosta päätellen kyseessä on aika uusi kone niin tyhmältä kuulostava kysymys.... kuuluuko kompressorin käydä jatkuvasti? Jospa sen jostain ääliömäisestä syystä (esim, polttoaineen säästämiseksi) kuuluukin käydä pätkittäin. Minusta uudehkoissa Nyykkäreissä kompressori käy pätkittäin ilmastoinnin ollessa päällä.
-
Samanlainen kone itsellä. Kompura käy pätkittäin. Luulen että kuuluu tehdä niin
-
Samanlainen kone itsellä. Kompura käy pätkittäin. Luulen että kuuluu tehdä niin
Ahaa. Jos se sitten sillai on. Tuntuu vain, että se kuormittaa sitä kompuran kytkintä.. Kaippa se on suunniteltu sillai ja kestää...
-
Niin, jos kerran tulee viileää ja kampurakäy ja toppaa eikä muuta.Asia pitääs olla kunnossa.Jos kampura käy eikä ala jähdyttään jotain vikaa.Miksi sen pitääs koko ajan käydä jos lämmöt on mitkä pitää.Voihan siellä pikkasen pölyäkin olla jossain, pikku puhallukset paikallaan sinne tänne vaikuttaa asiaan.
-
Jos käyttäjän kylmän pyynti (säätönappulan asetus) on pienellä niin kompura tosiaan käy lyhyitä pätkiä. Riippuu myös puhaltimen asetuksesta, jos puhallin on pienellä niin pätkii enemmän, jos puhallin on täysilä niin käy pidempään. Systeemi siis yrittää pitää tulevan ilman lämpötilan haluttuna, ja iso puhallus vaatii luonnollisesti enemmän jäähdytystehoa kuin pieni.
Eli normaali pätkiminen on - normaalia :-))
Asiaa voi testata laittamalla kylmän täysille ja puhaltimen myös; silloin pitäisi käydä oikeastaan jatkuvasti.
-
Pätkittäin käy kymmenen vuotta vanhassa 5470. Eihän sitä muulloin huomaa kuin kiviä mettään heitellessä :)
-
Kauhea naputushan käy noissa kauppojen kylmäaltaissakin. Kai se on halvempaa naputtaa, kuin käyttää isommalla hystereesillä.
-
Koita kuitenkin vaihtaa se rele. Juuri tänään omasta pitkän etsimisen jälkeen löytyi juurikin se relevika. Rele naksahti selvästi kun ilmastoinnin käynnisti mutta niin vain oli vika releessä, korjaantui uudella.Ainakin vanhemmissa 6400- sarjassa on kaksi relettä, toinen puhaltimelle ja toinen ilmastoinnille ja se vaikeammalla paikalla oleva oli rikki.
Testauksen perusteella juurikin releessä oli vika. Vaihdoin samanlaisen releen toisesta paikasta, ja ilmastointi tuntui nyt pelittävän. On hommattava tietty uusi rele kauppasta.
Kiitos vinkistä.
-
Kiitos paljon kaikille ohjeista ja vinkeistä.
-
Asiaan liittyen, niin kuinka on toiminut MF-miesten mielestä MF varaosien saatavuudet/hinnat/toimitusajat?
-
Asiaan liittyen, niin kuinka on toiminut MF-miesten mielestä MF varaosien saatavuudet/hinnat/toimitusajat?
Itsellä "MF hiehenä" kokemusta ko. merkin osista vasta 4kk käytetyn koneen kanssa. Vertailua ei ole kuin valtraan itsellä.
Osien saatavuus ja toimitusajat ihan kohtuullisia, jos vain suomessa on. Hinnat valtraan verrattuna hieman korkeammat, jos ostaa mf liikkeestä. Paljon löytyy mm. suodattimia esim. valtralta. Paljon on vaikutusta paikallisella varaosamyyjällä, kuinka kiireinen tai palvelualtis tiski on.
-
Ei ole hirveästi tarvinnut erikoisempaa osaa. Perus suodattimet ja nivelet tulee kahdessa kolmessa päivääsä turusta. Kyllähän ne ulkomaalta saa halvemmalla jos haluaa nähdä vaivaa.
-
Ilmastoinnis on termostaatti, joka estää mm ettei kenno vedä jäähän. Eli tuo säädin pätkii kompuraa pyydetyn lämpötiöan mukaisesti.
Jos on viilee keli, ja pyynti alhainen, niin ei se kompura kauaa silloin käy.
Ihan perusjuttuja; kuka täytti, jos ei tuota tiedä?
-
Ilmastoinnis on termostaatti, joka estää mm ettei kenno vedä jäähän. Eli tuo säädin pätkii kompuraa pyydetyn lämpötiöan mukaisesti.
Jos on viilee keli, ja pyynti alhainen, niin ei se kompura kauaa silloin käy.
Ihan perusjuttuja; kuka täytti, jos ei tuota tiedä?
Ei ollut tuosta pätkimisestä puhetta asentajan kanssa. Ihan autohuoltoliikkeessä käyntin, osas kyllä ilmastoinnin huollon.
-
eiköös nuo autohuoltoliikkeissä yleensö nuo ilmastonmuutokset hallitse, tavan nyrkkipajoilla niitä laitteita ei ole .
-
Ei ollut tuosta pätkimisestä puhetta asentajan kanssa. Ihan autohuoltoliikkeessä käyntin, osas kyllä ilmastoinnin huollon.
Mitä muuten maksoi? Kerran täytätin ilmastoinnin huoltoasemalla, maksoi n. 90 e. Tänä keväänä sama kone kävi alan erikoisliikkeessä, 220e. Mitään osia ei vaihdettu kummallakaan kertaa, pelkkä täyttö. Onkohan kylmäaineen hinta pompannut muutamassa vuodessa koska siitä tuo isompi lasku pääosin muodostui?
-
Ei ollut tuosta pätkimisestä puhetta asentajan kanssa. Ihan autohuoltoliikkeessä käyntin, osas kyllä ilmastoinnin huollon.
Mitä muuten maksoi? Kerran täytätin ilmastoinnin huoltoasemalla, maksoi n. 90 e. Tänä keväänä sama kone kävi alan erikoisliikkeessä, 220e. Mitään osia ei vaihdettu kummallakaan kertaa, pelkkä täyttö. Onkohan kylmäaineen hinta pompannut muutamassa vuodessa koska siitä tuo isompi lasku pääosin muodostui?
jos sinne on pistetty enempi soininvaaraa miellyttävä kaasu joka luonnoillisesti on tyyriimpää :-\ :-\ :-\ :-\
-
Mä käytin riisikupin myös (raskaan kaluston) erikoisliikkeessä. Ei jäähdyttänyt enää oikeastaan ollenkaan, järjestelmä ollut koskematta ja toiminut 13 vuotta.
Ainetta meni 150 g ja hintaa sille tuli 14,70 e + työ 59 e. Halvalla pääsin ja tyytyväinen olen :-|
Aineen tyyppiä ei laskussa näy enkä huomannut sen huoltoautomaatin pullostakaan katsoa.
-
Joku aine oli tälle keväälle kallistunut kuulemma. Viime vuoden 59 € huollot on tänä kesänä 79 €.
-
http://www.elcool.fi/ajankohtaiset/444/
Ei tartte ihmetellä miksi huollot kallistuneet.
-
Mä käytin riisikupin myös (raskaan kaluston) erikoisliikkeessä. Ei jäähdyttänyt enää oikeastaan ollenkaan, järjestelmä ollut koskematta ja toiminut 13 vuotta.
Ainetta meni 150 g ja hintaa sille tuli 14,70 e + työ 59 e. Halvalla pääsin ja tyytyväinen olen :-|
Aineen tyyppiä ei laskussa näy enkä huomannut sen huoltoautomaatin pullostakaan katsoa.
No tuon kanssa sitten aika liki linjassa, mulla työ 53e ja aine 1300g 167e.
-
11kg pullo 2017 230e 2018 1650e haittavero hieman nosti kaine se vanhempi .1234 vielä kalliimpi.
-
Joku aine oli tälle keväälle kallistunut kuulemma. Viime vuoden 59 € huollot on tänä kesänä 79 €.
50 euroa maksoin vuosi sitten huollosta, ainetta taisi mennä puoli desiä. Oli joku raja, niin nesteen lisäyksestä olisi tullut lisälaskua, en nyt muista mikä se raja oli.