Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ijasja2 - 15.10.14 - klo:19:03
-
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/375268/Uuden-lieteajoneuvon-k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4-sakot-Nivalassa
Että näin... :-\
-
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/375268/Uuden-lieteajoneuvon-k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4-sakot-Nivalassa
Että näin... :-\
Moommala, paikka jossa mikään ei riitä. ;D
-
http://www.kp24.fi/uutiset/teemat/1480/375268/Uuden-lieteajoneuvon-k%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4-sakot-Nivalassa
Että näin... :-\
Moommala, paikka jossa mikään ei riitä. ;D
Eikai tossa mitään ihmeellistä, muutakuin että poliisit tekee innokkaasti työtään. Onhan noita tullut sakkoja ilman ylileveys valojakin, tänään kuulemma naapurikylällä oli paalikuorma parkissa ja kuski tututstui poliisiauton sisätiloilin :-\ Ihan oikeenhan se on, että sakotetaan, jos selkeästi jotain väärää. Tuo 200metriä tiellä tuntuu ylilyönniltä, mutta lain mukaan. Itsekin saanut sakot kun ajoin noin 40metriä ilman kypärää, tienlaitaa, kun kävin postin hakemassa moottorikelkalla ja käväisin naapurissa. Hiukka vidutti kun ajoin halliin kelkkaa ja pollisit ilmestyi pihalle ;D
Tässä tuo yo. juttu, kun ajan kanssa häviää. Aiheuttaa varmasti keskustelua, koneita on ympäri pitäjiä mutta niitä ei saisi lain mukaan käyttää :-X
Uuden lieteajoneuvon käytöstä sakot Nivalassa
Uudentyyppisen, lietelannanlevityksen yhdistelmäajoneuvon käyttö poiki Ylivieska-Raahen käräjäoikeudessa nivalalaiselle miehelle 840 euron sakot. Perusteena oli liian suuri akselipaino maantieajoon ja polttoainetyypin ennakkohyväksynnän puuttuminen.
Järjestelmätraktorilla ajettiin maantiellä 200 metriä, joka toi harkintaan akselipainon. Ajoneuvo painoi poliisin punnituksessa yli 48 000 kiloa, kun suurin sallittu kokonaismassa tuolloin vuosi sitten lokakuussa oli 28 000, nyttemmin 30 000.
Miehen katsottiin syyllistyneen lievään veropetokseen, kun ajoneuvossa käytettiin halvemman veroluokan polttoöljyä eikä sen käyttöä oltu etukäteen varmistettu. Oikeuden mielestä tuomitun olisi pitänyt pyytää Trafilta sitova ennakkoratkaisu.
Trafi määräsi polttoöljyn käytöstä kyseisessä ajoneuvossa 2 600 euron polttoainemaksun. Helsingin hallinto-oikeus piti päätöksen voimassa äänin 1-2. Nyt asia on vielä korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Todistajana kuullulle poliisimiehelle syytetyn piti korvata 120 euroa, kun hän toimii poliisivirkansa ohessa yrittäjänä.
-
Painaako Vredo täydessä lastissa noin paljon vai mistä ollut kyse? Kyllä joku naapuri on soittanut poliisit paikalle että on ollut oikeen punnituslaitteet mukana
-
nissäs se olikaan taas tuo yrittäminen valtiovallan erityisessä suojelussa?
-
Onhan noiden laittomuus ollut tiedossa.
-
Maantieajot hoituvat tietty täyttökontin kanssa tyhjänäkin, mutta täydellä kuormalla kun aloitetaan hiukka kostean pellon kulmasta... :-X
"Ettekö te kuule kuinka maa nyt valittaa?
Ettekö te kuule kuinka pellot huokaa?"
Pate Mustajärvi - Maan valitus (Youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=bG5Rf94kLtM)
-
48 000?? ajeetanko oikeesti pelloilla tuollasilla painoilla, vaikkapahan ois renkaita alusta täynää niin...
-
Vai oliko tuo sitten joku lieterekka jolla ajeltiin löpöllä ;D Tosin nuo akselipainot kyllä viittaavat johonkin jäätävän kokoiseen vredoon-
Ihan oikein että puututaan noihinkin. Kaikki nuo ylileveysvalottomuudet ja akselipainot pitäisi saada pois yleisiltä teiltä.
-
Vai oliko tuo sitten joku lieterekka jolla ajeltiin löpöllä ;D Tosin nuo akselipainot kyllä viittaavat johonkin jäätävän kokoiseen vredoon-
Ihan oikein että puututaan noihinkin. Kaikki nuo ylileveysvalottomuudet ja akselipainot pitäisi saada pois yleisiltä teiltä.
Ok. että puututaan, mutta jotain rotia. Jos 200m yleisellä tiellä vs. joku hankalampi systeemi ylimääräisine töineen. Tai nuo ylileveysvalot, kylvöaikaan jossakin paripyörätraktorissa. Kun eihän näillä seuduilla ole kunnolla edes hämärää ennen puoltayötä, työvaloja tai valoja tartte käytännössä lainkaan, sokea pitää olla jollei isompaansa näe. Siinä ei valot auta jos kopiksi ajaa.
Näin syyspimeällä asia täysin toisin, ilman ylileveitä valoja oikeasti leveällä traktorilla tai työkoneella, valottomalla kärryllä ym. Sakotettas vaikka päiväsakoilla >:(
Onneksi poliiseilla usein järkeä näissäkin, paljon katsotaan sormien läpi lieviä juttuja ja harmittavasti toisaalta paljon jää näkemättä törkeää piittaamattomuutta. Mulla ei riitä armoa piittaamattomille liikenteessä, varsinkin jos ne ammattimielessä liikkeellä ja päivittäin.
-
Ei valoisaan aikaan tarvitse olla ylileveysvaloja. Pelkät heijastimet riittää.
-
Ei valoisaan aikaan tarvitse olla ylileveysvaloja. Pelkät heijastimet riittää.
Totta, ei oo mullakaan toiseen traktoriin kun ei pimeään aikaan tartte paripyöriä eikä kaivinkonetta siirtää tms.
Mutta ei niillä heijastimillakaan oikeasti oo mitään virkaa paripyörien kanssa, leveämmissä koneissa heijastimet löytyy jo konekohtaisetikin, ei toki välttämättä lainmukaiset ::)
Nyt mulla perässä 3.5m lautasmuokkari nostolaitekoneena, eikä vaadi ylileveys valoja. Tuo on oikeasti pimeässä, jollakin sopivan kapealla kylätiellä vaarallinen kone kiireiselle vastaantulijalle. Lähtee peili ja ehkä kylkikin aukeaa autosta kuin säilyketölkki :-X
-
Kai sitä voi sitten ajaa pikku tuiskeessa sen 200metriä autollakin?????
-
Kai sitä voi sitten ajaa pikku tuiskeessa sen 200metriä autollakin?????
Ei voi :)
-
Vai oliko tuo sitten joku lieterekka jolla ajeltiin löpöllä ;D Tosin nuo akselipainot kyllä viittaavat johonkin jäätävän kokoiseen vredoon-
Ihan oikein että puututaan noihinkin. Kaikki nuo ylileveysvalottomuudet ja akselipainot pitäisi saada pois yleisiltä teiltä.
Ok. että puututaan, mutta jotain rotia. Jos 200m yleisellä tiellä vs. joku hankalampi systeemi ylimääräisine töineen. Tai nuo ylileveysvalot, kylvöaikaan jossakin paripyörätraktorissa. Kun eihän näillä seuduilla ole kunnolla edes hämärää ennen puoltayötä, työvaloja tai valoja tartte käytännössä lainkaan, sokea pitää olla jollei isompaansa näe. Siinä ei valot auta jos kopiksi ajaa.
Näin syyspimeällä asia täysin toisin, ilman ylileveitä valoja oikeasti leveällä traktorilla tai työkoneella, valottomalla kärryllä ym. Sakotettas vaikka päiväsakoilla >:(
Onneksi poliiseilla usein järkeä näissäkin, paljon katsotaan sormien läpi lieviä juttuja ja harmittavasti toisaalta paljon jää näkemättä törkeää piittaamattomuutta. Mulla ei riitä armoa piittaamattomille liikenteessä, varsinkin jos ne ammattimielessä liikkeellä ja päivittäin.
Jos perässä on jokin iso laite, vaikkapa lietevaunu, niin on ne valot ja heijastimet hyvä olla siellä traktorissakin vaikka ei pimeää olisikaan.
Kummasti siinä saattaa autokuski pienemmällä tiellä säikähtää kun vasta ohitustilanteessa tajuaa että sen vaunun edessä menee vielä leveämpi traktori.
Sitä paitsi joku ylileveysvalojen asentaminen nyt on alle tunnin homma (ensimmäisellä kerralla kun tehdään kiinnikkeet ja liitokset) eikä niistä tarvi sen jälkeen huolehtia.
-
Kai sitä voi sitten ajaa pikku tuiskeessa sen 200metriä autollakin?????
Ei voi :)
Aivan. Miks pitäs kakkagodzillalla sitten saada ajaa?????
-
Mun mielestä toi painojuttu on nyt ihan perus juttuja eikä siinä mitään. Ehkä joku kateellinen on tilannu paskalakit kun ei ollu varaa samanlaiseen koneeseen. Se mikä on seuraa kauhulla on kun ruvetaan puhumaan polttoaineista. Eli onko jollain tietoa mikä on järjestelmäraktori ihan suomeksi eli esim merkki ja malli ja sitten että rupeeko poliisit pitämään levityskärryä siirtolaitteena jos se kulkee tiellä ja ruvetaanko vaatimaan päivälappuja, diiseliä ja nälkäraameja ym. Kyseessä kait kuitenkin levityslaite eikä näin rajusti ylipainotettu siirtovaunu. Voi meinaan hetkenpäästä urakoitsijat olla vähissä ja hinnat kohdillaan.
-
Mun mielestä toi painojuttu on nyt ihan perus juttuja eikä siinä mitään. Ehkä joku kateellinen on tilannu paskalakit kun ei ollu varaa samanlaiseen koneeseen. Se mikä on seuraa kauhulla on kun ruvetaan puhumaan polttoaineista. Eli onko jollain tietoa mikä on järjestelmäraktori ihan suomeksi eli esim merkki ja malli ja sitten että rupeeko poliisit pitämään levityskärryä siirtolaitteena jos se kulkee tiellä ja ruvetaanko vaatimaan päivälappuja, diiseliä ja nälkäraameja ym. Kyseessä kait kuitenkin levityslaite eikä näin rajusti ylipainotettu siirtovaunu. Voi meinaan hetkenpäästä urakoitsijat olla vähissä ja hinnat kohdillaan.
Jaa häh????????
-
Jos tuollaiseen virittäisi Hindenburgin kokoisen heliumpallon katolle, niin sitten akselipaino putoaisi sallituksi. Eikä se tallaisi peltoja. Tyhjänä voisi sitten lentää pihaan -> tie ei paskaantuisi ???
-
Mun mielestä toi painojuttu on nyt ihan perus juttuja eikä siinä mitään. Ehkä joku kateellinen on tilannu paskalakit kun ei ollu varaa samanlaiseen koneeseen. Se mikä on seuraa kauhulla on kun ruvetaan puhumaan polttoaineista. Eli onko jollain tietoa mikä on järjestelmäraktori ihan suomeksi eli esim merkki ja malli ja sitten että rupeeko poliisit pitämään levityskärryä siirtolaitteena jos se kulkee tiellä ja ruvetaanko vaatimaan päivälappuja, diiseliä ja nälkäraameja ym. Kyseessä kait kuitenkin levityslaite eikä näin rajusti ylipainotettu siirtovaunu. Voi meinaan hetkenpäästä urakoitsijat olla vähissä ja hinnat kohdillaan.
Jaa häh????????
Juurikin näin. Mutta osaako joku selittää mikä laite on oikeasti kyseessä ja miksi toi polttoaineasia on sotkettu juttuun. Eli onko jotain pohjaa sille että jossaintapauksessa pitäisi lieteurakoitsijalla olla diiseliä tankissa. Silläkin on merkitystä että tekikö kärry siirtoa kahden säiliön väliä vai veikö se säiliöstä pellolle ja levitti itse. Niin ja skänä niin lue juttu niin voi kommentoida muutakin kuin tä.
-
Minkälainen kone tämä siis oli jos kerran pitäisi vielä olla dieseliä tankissakin maatalouden tuottaman tavaran levityksessä?
-
Mun mielestä toi painojuttu on nyt ihan perus juttuja eikä siinä mitään. Ehkä joku kateellinen on tilannu paskalakit kun ei ollu varaa samanlaiseen koneeseen. Se mikä on seuraa kauhulla on kun ruvetaan puhumaan polttoaineista. Eli onko jollain tietoa mikä on järjestelmäraktori ihan suomeksi eli esim merkki ja malli ja sitten että rupeeko poliisit pitämään levityskärryä siirtolaitteena jos se kulkee tiellä ja ruvetaanko vaatimaan päivälappuja, diiseliä ja nälkäraameja ym. Kyseessä kait kuitenkin levityslaite eikä näin rajusti ylipainotettu siirtovaunu. Voi meinaan hetkenpäästä urakoitsijat olla vähissä ja hinnat kohdillaan.
Jaa häh????????
Juurikin näin. Mutta osaako joku selittää mikä laite on oikeasti kyseessä ja miksi toi polttoaineasia on sotkettu juttuun. Eli onko jotain pohjaa sille että jossaintapauksessa pitäisi lieteurakoitsijalla olla diiseliä tankissa. Silläkin on merkitystä että tekikö kärry siirtoa kahden säiliön väliä vai veikö se säiliöstä pellolle ja levitti itse. Niin ja skänä niin lue juttu niin voi kommentoida muutakin kuin tä.
Mää yritän parhaani mukaan mut ei siitä oikeen saa tolkkua... :o
-
Kai sitä voi sitten ajaa pikku tuiskeessa sen 200metriä autollakin?????
Ei voi :)
Aivan. Miks pitäs kakkagodzillalla sitten saada ajaa?????
Tietyissä tilanteissa voisi ajaa, missä ei vaaraa muille ja tiet kestää. Pienemmälläkin, 35 tonnin lietekoneella tiet ja sillat huutaa hoosiannaa. Pitää olla pikitiellekin hyvät liittymät eikä saa oikaista yhtään, alkaa kummasti liittymän kohdalta painumaan mikäli päivä rallataan em. kuormilla. Vähän kun kone heilahtaa, akseleita vähän, kuormitus liittymän syrjässä melkoinen.
Ennen taivasteltiin yli 10 kuution lietekärryjä, sittemin yli 15 motin ja nykyään raja ajettavissa ja vähintään 20-25 motin säiliöissä. Toissa kesänä liikkuin näillä nurkilla kone tuolta moommalan nurkilta, se oli oikeasti liian iso kaikkien mielestä ;D
Mä ajatin keväällä "keveällä" ajettavalla kalustolla kun oma aika oli kortilla. Isä meinas ettei kasva mitään lietekaivon lähellä, kasvoi saman kuin muuallakin kun hietaharjannetta. Mutta peltotienpätkällä huomas vaikutuksen, vaikka kaivo levitettävällä pellolla ja vain pieni osa kuormista pellon takanurkalle. Oiskohan ko. koneella kahdella akselilla painoa yhteensä noin 32 tonnia :-X
Sängelle levitys multaimella ja kyntö perään, rapakkokohdissa nousi kyntäessä vielä jääkameja vaikka pellon pinnassa ei näkynyt kunnolla edes ruusun jälkiä. Ihanteellisen kevään hyvä suoritus, huonommissa olosuhteissa jäljet näkynee monta vuotta.
Ajatan jatkossakin tilanteen mukaan. Siirtoajot aina rekalla, talvella. Ei kärsi tiet, ei oo poliiseilla huomauttamista ja kaikki tykkää :) Yo. Nivalan tilanteessa lienee ollut lyhyt siirtomatka, ettei kannata välikonttiin erikseen siirtää. Loppuu ne maksajat hyvin äkkiä ja siirtyminen pienempään/omaan kalustoon, mikäli hinnat karkaa liian ylös "turhan" työn vuoksi.
-
Kyseessä lienee challegerin ym. 3 akselinen vähän puoliperävaunu yhdistelmää muistuttava lietevehe? Tämän päättelin tuosta 30t maks. kokopainosta joka sopisi tuohon 3 akseliin 10t+10t+10t tai jotenkin vastaavasti. P.öljy vero johtui jonkun ce tyyppisen merkin puutteesta? Minähän mistään mitään tiedä :D
-
Kyseessä lienee challegerin ym. 3 akselinen vähän puoliperävaunu yhdistelmää muistuttava lietevehe? Tämän päättelin tuosta 30t maks. kokopainosta joka sopisi tuohon 3 akseliin 10t+10t+10t tai jotenkin vastaavasti. P.öljy vero johtui jonkun ce tyyppisen merkin puutteesta? Minähän mistään mitään tiedä :D
Eiköhän se ollu 25m3 3-akselinen vredo...
-
Toi vredokin on holmerin terra variantin kopio.
No niin. Onhan siinä painoa kerrakseen. Laittaa kyllä tasaiseksi maita ja mantuja, vaikka olisikin matalapainerenkaat.
Ennemmin pitäisi olla huolissaan siitä pellosta, kuin tiestöstä.
Holmerikin täydellä säiliöllä reippaalla vauhdilla ajettaessa, tekee sellaisen maaperätsunamin että matoa harmittaa.
-
Pitää olla peltoteitten rungot kunnossa että tuollaista konetta kestää. Itsellä painavin kärry on suht pieni noukinvaunu. Silti useamman kuorman jälkeen huomaa monessa kohti selviä painaumia. Ennen kuivan paskan sai sentään talvella aumata pellolle ja keväällä ralli jäi tiellä vähäiseksi.Nykyisin kaikki on toisin ja paska lastataan ja kuljetetaan moneen kertaan. Tässäkö se luonto säästyy?
-
https://www.youtube.com/watch?v=ysKUZ9sb63w
Paino pelottaa, mutta onhan tuolla tullu monet vuojet ajatettua. Märälle pellolle ei kyllä...
-
https://www.youtube.com/watch?v=ysKUZ9sb63w
Paino pelottaa, mutta onhan tuolla tullu monet vuojet ajatettua. Märälle pellolle ei kyllä...
Onko tällä Vredolla mitään muuta yhteneväisyyttä peltomörköön kuin nimi?
https://www.youtube.com/watch?v=oGVKsb5_41k
-
En tiedä mikä kone nivalassa on ajellut, enkä tiedä miksikä nämä nelipyöräohjatut vredot lasketaan, mutta runko-ohjattu kone lasketaan joksikin muuksi (vrt dumpperi tai metsäkone) kuin traktori, ja niillä ei saa kuljettaa kuormaa yleisellä tiellä ilman erillislupaa pööllä. Ja todennäköisesti tämä on johtanut myös tähän akselipainojen mittaukseen ja sakotukseen. Muistelen, että koneviestissä oli joitakin vuosia sitten pitkä juttu akselipainoista liittyen traktoriurakointiin ja viimeisenä lauseena oli, että nämä eivät koske maatalousajoa (traktori). Mutta nämä runko-ohjatut vehkeet voi olla oma lukunsa.
Ei kai tuo 48 t kokonaispaino ole mikään ihme sinällään, kun eikös tämä kolme akselinen puoliperävaunu-tyyppinen 27 kuution Challenger paina viitisen kymmentä tonnia lasti päällä. Riippuen tietysti vähän millainen multain perässä on lisäpainona.
-
En tiedä mikä kone nivalassa on ajellut, enkä tiedä miksikä nämä nelipyöräohjatut vredot lasketaan, mutta runko-ohjattu kone lasketaan joksikin muuksi (vrt dumpperi tai metsäkone) kuin traktori, ja niillä ei saa kuljettaa kuormaa yleisellä tiellä ilman erillislupaa pööllä. Ja todennäköisesti tämä on johtanut myös tähän akselipainojen mittaukseen ja sakotukseen. Muistelen, että koneviestissä oli joitakin vuosia sitten pitkä juttu akselipainoista liittyen traktoriurakointiin ja viimeisenä lauseena oli, että nämä eivät koske maatalousajoa (traktori). Mutta nämä runko-ohjatut vehkeet voi olla oma lukunsa.
Ei kai tuo 48 t kokonaispaino ole mikään ihme sinällään, kun eikös tämä kolme akselinen puoliperävaunu-tyyppinen 27 kuution Challenger paina viitisen kymmentä tonnia lasti päällä. Riippuen tietysti vähän millainen multain perässä on lisäpainona.
En oo tutustunut aiheeseen lain puitteissa, mutta onhan valmetillakin runko-ohjattuja traktoreja. Ja koneenkantajia on kaikennäköisiä pitkin historiaa olemassa.
Mutta jos kyseessä on urakointia, niin silloinhan jonkun paskaa siirretään maksusta paikasta a paikkaan b(elto). Silloin tää pöö-juttu saattaa olla Suomen lakien mukaan ropleema.
Joka tapauksessa laki on mielestäni useiltakin osin paska. Siis Suomen laki yleensä.
-
En tiedä mikä kone nivalassa on ajellut, enkä tiedä miksikä nämä nelipyöräohjatut vredot lasketaan, mutta runko-ohjattu kone lasketaan joksikin muuksi (vrt dumpperi tai metsäkone) kuin traktori, ja niillä ei saa kuljettaa kuormaa yleisellä tiellä ilman erillislupaa pööllä. Ja todennäköisesti tämä on johtanut myös tähän akselipainojen mittaukseen ja sakotukseen. Muistelen, että koneviestissä oli joitakin vuosia sitten pitkä juttu akselipainoista liittyen traktoriurakointiin ja viimeisenä lauseena oli, että nämä eivät koske maatalousajoa (traktori). Mutta nämä runko-ohjatut vehkeet voi olla oma lukunsa.
Ei kai tuo 48 t kokonaispaino ole mikään ihme sinällään, kun eikös tämä kolme akselinen puoliperävaunu-tyyppinen 27 kuution Challenger paina viitisen kymmentä tonnia lasti päällä. Riippuen tietysti vähän millainen multain perässä on lisäpainona.
Ne on vähä niinkuin puimureita koska leveys ylittää 3m... saa siirtyä pellolta toiselle muttei kuorman kanssa. ei vaadi rekisterikilpeä...
-
Eikös tukkirekkojakin ole niitä jatkettuja 90 tonnisia. Painorajoitukset pois, on monella mielipide. Miksi niitä yleensäkään pitää olla ? Joku silta nyt tietenkin voi olla rajoittava tekijä, mutta eivätkös ne kestä vähintään 10 kertaa sen suunnitellun kuorman.
Ja Pohjanmaalla ainakin pieni tallaus tekee vaan paremmat sadot, ennätyksiä tehtaillaan vuodesta toiseen.
-SS-
-
Eikös tukkirekkojakin ole niitä jatkettuja 90 tonnisia. Painorajoitukset pois, on monella mielipide. Miksi niitä yleensäkään pitää olla ? Joku silta nyt tietenkin voi olla rajoittava tekijä, mutta eivätkös ne kestä vähintään 10 kertaa sen suunnitellun kuorman.
Ja Pohjanmaalla ainakin pieni tallaus tekee vaan paremmat sadot, ennätyksiä tehtaillaan vuodesta toiseen.
-SS-
Näissä kannattaa muistaa että vaikka kokonaismassat on korkeammat autopuolella niin akseli ja telimassat on rajatummat. Maataloudessa painot kohdistuu ennemminkin yhdelle akselille. Sellaisen juttu mistä vähän puhutaan on kahden kulkineen yhteispaino. Paljon näkyy että rekkapenat on kurvannu essolta samaan aikaan ja nää 70 tonnin junat tulee vajaalla turvavälillä vastaan. Tällaiset parivaljakot kun sattuu vastakkain isolle sillalle niin voi oikeasti ruveta rakenteet huutamaan hoosiannaa. Kyseessä voi kuitenkin olla 280 tonnia mitkä on saman pilarin nokassa.
-
Eikös tukkirekkojakin ole niitä jatkettuja 90 tonnisia. Painorajoitukset pois, on monella mielipide. Miksi niitä yleensäkään pitää olla ? Joku silta nyt tietenkin voi olla rajoittava tekijä, mutta eivätkös ne kestä vähintään 10 kertaa sen suunnitellun kuorman.
Ja Pohjanmaalla ainakin pieni tallaus tekee vaan paremmat sadot, ennätyksiä tehtaillaan vuodesta toiseen.
-SS-
Akselipainot ja akselivälit ratkaisevat. Sekä siltasääntö, eli kuinka pitkä romu on kyseessä. Aaltoliike se tappaa kaikki tiet. Jos amplitudi on liian suuri ja taajuus sopiva, niin tie menee pilalle alta aikayksikön. Jäällä ajettaessa sen huomaa siten, että kaloja alkaa tulemaan vastaan. Sen takia ne nopeusrajoitukset siellä on.
Korollalla voi ajaa kovempaa kui kaanialla.
-
Korollalla voi ajaa kovempaa kui kaanialla.
-ja kumpikin ahistaa...
-
Ennemmin pitäisi olla huolissaan siitä pellosta, kuin tiestöstä.
Pellon kyllä sinänsä pitäisi kestää jos ollaan vaan oikeaan aikaan liikenteessä.
Se "kerrostaloefekti" pätee paljon paremmin tiehen koska sillä on aika kapea runko loppujen lopuksi ja aina ajetaan samasta kohdasta.
Kyllä tuon on huomannut kun keväällä ajaa lantaa nykyisin 1-akselisilla paska ja lietevaunuilla, niin tiet on paljon kovemmilla kuin entisillä yhtä isoilla telivehkeillä.
-
En tiedä mikä kone nivalassa on ajellut, enkä tiedä miksikä nämä nelipyöräohjatut vredot lasketaan, mutta runko-ohjattu kone lasketaan joksikin muuksi (vrt dumpperi tai metsäkone) kuin traktori, ja niillä ei saa kuljettaa kuormaa yleisellä tiellä ilman erillislupaa pööllä. Ja todennäköisesti tämä on johtanut myös tähän akselipainojen mittaukseen ja sakotukseen. Muistelen, että koneviestissä oli joitakin vuosia sitten pitkä juttu akselipainoista liittyen traktoriurakointiin ja viimeisenä lauseena oli, että nämä eivät koske maatalousajoa (traktori). Mutta nämä runko-ohjatut vehkeet voi olla oma lukunsa.
Ei kai tuo 48 t kokonaispaino ole mikään ihme sinällään, kun eikös tämä kolme akselinen puoliperävaunu-tyyppinen 27 kuution Challenger paina viitisen kymmentä tonnia lasti päällä. Riippuen tietysti vähän millainen multain perässä on lisäpainona.
En oo tutustunut aiheeseen lain puitteissa, mutta onhan valmetillakin runko-ohjattuja traktoreja. Ja koneenkantajia on kaikennäköisiä pitkin historiaa olemassa.
Mutta jos kyseessä on urakointia, niin silloinhan jonkun paskaa siirretään maksusta paikasta a paikkaan b(elto). Silloin tää pöö-juttu saattaa olla Suomen lakien mukaan ropleema.
ei tuon takia oo ongelmaa pööllä ajaessa koska on maatalous ajoa eikä väliä kuka sen tekee.
-
https://www.youtube.com/watch?v=ysKUZ9sb63w
Paino pelottaa, mutta onhan tuolla tullu monet vuojet ajatettua. Märälle pellolle ei kyllä...
Onko tällä Vredolla mitään muuta yhteneväisyyttä peltomörköön kuin nimi?
https://www.youtube.com/watch?v=oGVKsb5_41k
Samassa tehtaassa tehdään, mutta sen verrna akselistossa eroa että sanoivat ettei ole asiaa pellolle. Noissa on oikein jousitus ja nopeutta sen 65-80 km/h, en muista tarkemmin.
-
https://www.youtube.com/watch?v=ysKUZ9sb63w
Paino pelottaa, mutta onhan tuolla tullu monet vuojet ajatettua. Märälle pellolle ei kyllä...
Ristus notta siellä oli paikoitellen ruikkua aiva trusapäis :o
-
Holmerin jurttinnostokoneen jäljiltä on isännillä ollu valtaojien betoniputkitukset sikinsokin. ::)
Moottorityökoneella ei saa kuljettaa tiellä kuin koneen työvälineitä ja polttoaineita.
Aikamoisia nuo nykyiset jurttiautotkin ovat kun on yli 53t kuormia kuormalistassa. ::) Siinä on peltotiet aika kovilla kun kymmenenkin tuollaista junaa ajaa pintakelirikolla.
-
"Nestepainekäyttöisellä ohjauksella varustettu kuormaa kantava liikennetraktori" vaatii dieseliä tankkiin kuljetettaessa tavaraa tiellä. Runko-ohjattava Valtraa tai muita linkkutraktoreita ei lueta kuormaa kantaviksi. Siksi metsäkoneilla ja dumppereilla pitäisi olla dieselit tankissa tieajossa kuorman kanssa. Tai metsäkoneiden kohdalla en ole täysin varma säännöistä. Jos linkin kone on tulkittu tällaiseksi?. Nuo akseli ja kokonaispainot pellolla ovat kyllä järkyttäviä.
-
jotenkin tulee vaan mieleen että onko tuollanen tehokkuus ihan tervettä? on varmasti sellasia painoja neliöille että rakenne kärsii reippaasti ja sitten niitä sadonmenetyksiä yritetään korjata typpeä lisäämällä...
-
Holmerin jurttinnostokoneen jäljiltä on isännillä ollu valtaojien betoniputkitukset sikinsokin. ::)
Moottorityökoneella ei saa kuljettaa tiellä kuin koneen työvälineitä ja polttoaineita.
Aikamoisia nuo nykyiset jurttiautotkin ovat kun on yli 53t kuormia kuormalistassa. ::) Siinä on peltotiet aika kovilla kun kymmenenkin tuollaista junaa ajaa pintakelirikolla.
Akselipainot ne peltotiellä pahimmat ovat. Ykköspyöräkärry ylikuormalla, niin junalla voi ajaa perässä. Niin jos peltotie antaa periksi.
-
Holmerin jurttinnostokoneen jäljiltä on isännillä ollu valtaojien betoniputkitukset sikinsokin. ::)
Moottorityökoneella ei saa kuljettaa tiellä kuin koneen työvälineitä ja polttoaineita.
Aikamoisia nuo nykyiset jurttiautotkin ovat kun on yli 53t kuormia kuormalistassa. ::) Siinä on peltotiet aika kovilla kun kymmenenkin tuollaista junaa ajaa pintakelirikolla.
Akselipainot ne peltotiellä pahimmat ovat. Ykköspyöräkärry ylikuormalla, niin junalla voi ajaa perässä. Niin jos peltotie antaa periksi.
Eikös pellot ja päisteet nykyään vahvistetakin esimerkiksi stabiloimalla murskeet sementillä. 500 mm paksuudelta kalliomurske, stabilointi 70 kg sementtiä sekoitettuna maakosteaan murskekuutioon, täryllä tiivistys, kantavuus on aivan maantien luokkaa.
-SS-
-
"Nestepainekäyttöisellä ohjauksella varustettu kuormaa kantava liikennetraktori" vaatii dieseliä tankkiin kuljetettaessa tavaraa tiellä.
Kyllä sellaisella saa maatalousajoa tehdä polttoöljyllä siinä kuin muullakin liikennetraktorilla. Se ero on, että siirryttäessä muuhun ajoon, päivämaksu ei kelpaa.
-
Holmerin jurttinnostokoneen jäljiltä on isännillä ollu valtaojien betoniputkitukset sikinsokin. ::)
Moottorityökoneella ei saa kuljettaa tiellä kuin koneen työvälineitä ja polttoaineita.
Aikamoisia nuo nykyiset jurttiautotkin ovat kun on yli 53t kuormia kuormalistassa. ::) Siinä on peltotiet aika kovilla kun kymmenenkin tuollaista junaa ajaa pintakelirikolla.
Akselipainot ne peltotiellä pahimmat ovat. Ykköspyöräkärry ylikuormalla, niin junalla voi ajaa perässä. Niin jos peltotie antaa periksi.
Sitten kun on teli ylhäällä ja etupyörät ilmassa ylämäkeä kiivetsssä voi olla hieman akselipainoa. ::)
-
"Nestepainekäyttöisellä ohjauksella varustettu kuormaa kantava liikennetraktori" vaatii dieseliä tankkiin kuljetettaessa tavaraa tiellä.
Kyllä sellaisella saa maatalousajoa tehdä polttoöljyllä siinä kuin muullakin liikennetraktorilla. Se ero on, että siirryttäessä muuhun ajoon, päivämaksu ei kelpaa.
Miksikä nuo ajettavat levittimet on rekisteröity?
Lakiteksti määrittelee, että oikeastaan ne eivät voi olla traktoreita. Toisaalla samassa laissa
ne voitaisiin laittaa liikennetraktori-kategoriaan. Jos kone on traktori, niin polttoaineeksi kelpaa vähemmän verotettu.
Eikös se näin mene?
-
levittimet on kuin puimurit ei tarvi rekisteröidä
-
Johan noi Tanskassakin vaihtavat noitya itsekulkevia lietehelvettejä lietevaunuihin.
-
"Nestepainekäyttöisellä ohjauksella varustettu kuormaa kantava liikennetraktori" vaatii dieseliä tankkiin kuljetettaessa tavaraa tiellä.
Kyllä sellaisella saa maatalousajoa tehdä polttoöljyllä siinä kuin muullakin liikennetraktorilla. Se ero on, että siirryttäessä muuhun ajoon, päivämaksu ei kelpaa.
Miksikä nuo ajettavat levittimet on rekisteröity?
Lakiteksti määrittelee, että oikeastaan ne eivät voi olla traktoreita. Toisaalla samassa laissa
ne voitaisiin laittaa liikennetraktori-kategoriaan. Jos kone on traktori, niin polttoaineeksi kelpaa vähemmän verotettu.
Eikös se näin mene?
Voivat äkkiä olla työkoneita tai vastaavia. Siksi tulee tilanne eteen että yleisellä tiellä ei saisi kuskata lietettä. Toisaalta voivat ola rekisteröity samalla nimikkeellä kuin dumpperit. (runko-ohjattu ja nestejarruin varustettu kuormaa kantava laite tai jotain vastaavaa) jolloin saa viedä kuormaa mutta painojen rajoissa mitkä taitaa täyttyä jo tyhjänä.
Mun mielestä olen saanut viimeisinä vuosina ihmeellisen käsityksen että vain maatalousajossa olevaan kalustoon kelpaa aina alemman veroluokan aineet. Lisäksi ei ikinä tarvita nälkäraameja.
Oikeasti siis ei ole mitään hajua asiasta kunhan arvailen.
-
Mun mielestäni "työkoneella" ei saa kuljettaa mitään, eikä hinata kuin jotain pientä työssä käytettävää laitetta. Kompressoria yms.
Jos tuo on siis ollut työkone, niin sillä ei saa ajaa tiellä paskat säiliössä ??? Ja jos on ajettu, niin sakkoa on annettu vielä löpöstä, siinäkin on ymmärrettävä logiikka takana.
Rahtimyllärit selittivät minulle joskus näitä asioita. Myllärien myllyautoísta osa on rekisteröity työkoneiksi, niillä ajetaan dieselit tankissa ja "lastiruumat" tyhjinä.
-
Niinkuin tuolla jo aiemmin kirjoitin. Ovat kuin puimureita,ei kilpeä muttei saa siirtyä pellolta toiselle paskaa säiliössä
-
Niinkuin tuolla jo aiemmin kirjoitin. Ovat kuin puimureita,ei kilpeä muttei saa siirtyä pellolta toiselle paskaa säiliössä
Saako puimurilla muuten ajaa tiellä viljaa kuupassa ?
-
Mun mielestäni "työkoneella" ei saa kuljettaa mitään, eikä hinata kuin jotain pientä työssä käytettävää laitetta. Kompressoria yms.
Jos tuo on siis ollut työkone, niin sillä ei saa ajaa tiellä paskat säiliössä ??? Ja jos on ajettu, niin sakkoa on annettu vielä löpöstä, siinäkin on ymmärrettävä logiikka takana.
Rahtimyllärit selittivät minulle joskus näitä asioita. Myllärien myllyautoísta osa on rekisteröity työkoneiksi, niillä ajetaan dieselit tankissa ja "lastiruumat" tyhjinä.
Mulle taas selittivät joskus että "sitä saavat kulettaa mitä myyvät isännille työnsä ohessa." Tuossa kun tarkemmin miettiin niin se viljan siirto viljavarastolta navetalle yleistä tietä pitkin kait ois pitänyt taas tehdä Dieselin voimin. Silloin käyttivät poltoöljyä autoissa jauhaessa ja maantiellä.
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
Siinä on jokin raja, olisiko 500 kg tai tonni.
Myllyllä lienee oma polttoainesäiliö, siellä on tietysti löpöä.
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
Siinä on jokin raja, olisiko 500 kg tai tonni.
Myllyllä lienee oma polttoainesäiliö, siellä on tietysti löpöä.
Meille toivat rypsinkin ja ajoivat pö:llä
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
Siinä on jokin raja, olisiko 500 kg tai tonni.
Myllyllä lienee oma polttoainesäiliö, siellä on tietysti löpöä.
Meille toivat rypsinkin ja ajoivat pö:llä
Omalla vastuullaan saavat tietysti tehdä mitä vaan, ei se mua kiinnosta ;D
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
Siinä on jokin raja, olisiko 500 kg tai tonni.
Myllyllä lienee oma polttoainesäiliö, siellä on tietysti löpöä.
Meille toivat rypsinkin ja ajoivat pö:llä
Omalla vastuullaan saavat tietysti tehdä mitä vaan, ei se mua kiinnosta ;D
Se oli kuulema ihan virkavallan tulkinta.
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
Siinä on jokin raja, olisiko 500 kg tai tonni.
Myllyllä lienee oma polttoainesäiliö, siellä on tietysti löpöä.
Meille toivat rypsinkin ja ajoivat pö:llä
Omalla vastuullaan saavat tietysti tehdä mitä vaan, ei se mua kiinnosta ;D
Se oli kuulema ihan virkavallan tulkinta.
Ai jaa... onkohan jokin sitten muuttunut. Nää mun jorinani perustuvat aika vanhoihin keskusteluihin.
-
kivennäiset ja vitamiinit saavat olla kyydissä näissä myllyautoissa.
Siinä on jokin raja, olisiko 500 kg tai tonni.
Myllyllä lienee oma polttoainesäiliö, siellä on tietysti löpöä.
Meille toivat rypsinkin ja ajoivat pö:llä
Omalla vastuullaan saavat tietysti tehdä mitä vaan, ei se mua kiinnosta ;D
Se oli kuulema ihan virkavallan tulkinta.
Ai jaa... onkohan jokin sitten muuttunut. Nää mun jorinani perustuvat aika vanhoihin keskusteluihin.
Nuoreen ikään oon ehtiny kaikenlaista, mm ajanu tuommosta myllyautoa. Kerran isommassa ratsiassaki kävin, kyydissä kivennäisiä, vitamiineja,pari siilollista rypsiä, rypsiöljyä ja melassia. Tankissa punasta. Eipä niillä muuta moitittavaa ollu ku kokonaispaino satto mennä vähä yli... Rek. otteessa lukee muistaakseni että rehunvalmistukseen tarkoitettu työkone ja että saa kuljettaa valmistuksessa tarvittavia komponentteja.
-
Myllyautossa ei ole oleellisinta sen tavaran kuljettaminen, vaan tilan viljan jauhatus.
Vähän niin kuin maalari kuskaa maalit työmaallensa. Tavaran kuljetuksen luonne ratkaissee.
Lieteenlevittimen tarkoitus on kuljettaa liete pellolle.
Pykälien tulkinta voi olla monipuolista. :)
-
Myllyautossa ei ole oleellisinta sen tavaran kuljettaminen, vaan tilan viljan jauhatus.
Vähän niin kuin maalari kuskaa maalit työmaallensa. Tavaran kuljetuksen luonne ratkaissee.
Lieteenlevittimen tarkoitus on kuljettaa liete pellolle.
Pykälien tulkinta voi olla monipuolista. :)
Periaatteessa tuo tulkinta on vähän jännä. Jos minä otan lieteen säiliöstä levittimeen ja ajan sen naapurin pellolle, niin sillon minun käsittääkseni pitää käyttää Dieseliä. Kun taas sillä mylly autolla kuletetaan ostettua rypsiä ostajalle. ::)
-
levittimet on kuin puimurit ei tarvi rekisteröidä
Levittimet-siis itsekulkevat-olkoon sitten kaksi tai kolmi-akselinen,niitä EI VOI rekisteröidä tieliikenteeseen, niillä on luvallista vain siirtyminen tiellä työmaalta seuraavalle-ilman kuormaa.
Tässä tapauksessa kun kuorma ollut päällä, rikottu lakia-1.veroton poltto-aine kyllä maatalous ajossa sallittu-mutta tuossa tapauksessa konetta ei olla hyväksytty/rekisteröity maatalous ajoon yleisellä tiellä-niin tulkinta vaatiisi verollisen aineen.
2.Ylipaino sakko tuosta tulee helposti kun kyseessä kolmi-akselinen kone.
Mitä taas tulee kyseisien koneiden pellon tallaamiseen- niin moni voi katsoa omiakin jälkiä pelloilla, peltoa kun näkee sotkettava pienilläkin kottikärryillä mm.pyöröpaalain-paalinkäärin-noukinvaunu (40tn??)kyntö oikeeeeen märällä kelillä.
-
Just viime viikolla puhuttiin tästä tapauksesta kyllä se on suomessa kaikista pahin toi kateus ja kiima niiko S-L Anttila joskus sano. Oisko Fredo vieny joltain urakoita niin jostin syystä oli poliisit tullu paikalle. Oli kuulemma ite ilmoittaja ajanu kaks akselisella lietekärryllä ajanu samaan ratsiaan ja saanut ylikuorma maksun
-
Kateutta tai ei, mutta kyllä pykälien pitäisi olla selkeitä
ja tiedotus/koulutus aiheesta niin laadukasta, että
oikein toimiminen olisi helppoa.
-
Kateutta tai ei, mutta kyllä pykälien pitäisi olla selkeitä
ja tiedotus/koulutus aiheesta niin laadukasta, että
oikein toimiminen olisi helppoa.
Niinhän tuo pitäisi mutta kun tätäkin palstaa lukee ja seuraa muita alan julkaisuja niin paljon monimutkaisemmaksi ei asiaa saa kuin maatalouteen liittyvät kuljetukset. Oli kyse sitten kalustosta, sen maksimimitoista tai käytettävästä polttoaineesta.
-
Kateutta tai ei, mutta kyllä pykälien pitäisi olla selkeitä
ja tiedotus/koulutus aiheesta niin laadukasta, että
oikein toimiminen olisi helppoa.
Niinhän tuo pitäisi mutta kun tätäkin palstaa lukee ja seuraa muita alan julkaisuja niin paljon monimutkaisemmaksi ei asiaa saa kuin maatalouteen liittyvät kuljetukset. Oli kyse sitten kalustosta, sen maksimimitoista tai käytettävästä polttoaineesta.
Polttoaineen verokohtelu sen tekee hankalaksi, eli kyseessähän on jonkinnäköinen hyväntahtoinen pyrkimys vähentää maatilojen kuljetusten verokuormaa. Joissakin muissa Euroopan maissa on käytettävä vain ankarammin verotettua polttoainetta, nämä ylimääräiset verot sitten haetaan selvityksin takaisin. Ei kai korkeammin verotetun polttoaineen käyttö ole Suomessa kiellettyä, tilanne menee paljon yksinkertaisemmaksi silloin.
Ei normaali kuljetusyrittäjä vaihda polttoainetta, kun täysperävaunukuorman hakee viljaa Naantaliin tms. vietäväksi ?
-SS-
-
Mikäpä se ei tässä maassa olis sekavaa. Täysin järjetöntä pykäläviidakkoa josta ei enää oo päättäjätkään selvillä.
Kateus on kyllä tämän maan synti. Kaikesta pitää muistaa mainita, ihan uusista talvirenkaista lähtien. Ens viikolla ois eessä hygieniatarkastus, liekkö vielä oikeesti aika. Joku paska taas ilmotellu jotain... >:(
-
Meillä päin ei kukaa puhu mitää jos on vaik homman uuden traktorin niin ei kukaa puhu siitä mitää.. Parin vuoden päästä tulee joku kysyy et onks ollu paljo vikoi ku jollaa tutul o kuulemma ollu...
-
Just viime viikolla puhuttiin tästä tapauksesta kyllä se on suomessa kaikista pahin toi kateus ja kiima niiko S-L Anttila joskus sano. Oisko Fredo vieny joltain urakoita niin jostin syystä oli poliisit tullu paikalle. Oli kuulemma ite ilmoittaja ajanu kaks akselisella lietekärryllä ajanu samaan ratsiaan ja saanut ylikuorma maksun
Nyt on apurattaat kärrissä ;)
http://www.agronic.fi/images/stories/lietevaunut/LR_agronic_2.jpg
-
Tässä olisi riittävästi pyöriä. Menee syysorasmaalla huhtikuulla ihan sukkasillaan.
(http://www.viistonninen.com/muut/32_m3.jpg)
-SS-
-
Edellinen oli 32 kuutiometriä, tämä on 34 kuutiometriä, Tanskassa lienee saatavana jopa 37 m3 vaunuja, onnistuu varmaankin vetää riittävän suurella traktorilla Suomessakin. Mutta mitkä koukut kestävät tarvittavia aisapainoja, jotta pellolla pääsee eteenpäin ?
(http://www.viistonninen.com/muut/34_m3.jpg)
Itsekulkevat juurikaskoneet lienevät vielä painavampia.
-SS-
-
Myllyautossa ei ole oleellisinta sen tavaran kuljettaminen, vaan tilan viljan jauhatus.
Vähän niin kuin maalari kuskaa maalit työmaallensa. Tavaran kuljetuksen luonne ratkaissee.
Lieteenlevittimen tarkoitus on kuljettaa liete pellolle.
Pykälien tulkinta voi olla monipuolista. :)
kyll meillä ainakin levitin levittää,ei se siihen kuljetukseen jää.
-
Edellinen oli 32 kuutiometriä, tämä on 34 kuutiometriä, Tanskassa lienee saatavana jopa 37 m3 vaunuja, onnistuu varmaankin vetää riittävän suurella traktorilla Suomessakin. Mutta mitkä koukut kestävät tarvittavia aisapainoja, jotta pellolla pääsee eteenpäin ?
(http://www.viistonninen.com/muut/34_m3.jpg)
Itsekulkevat juurikaskoneet lienevät vielä painavampia.
-SS-
niin, eipä taida ajovoimanottoa jontikasta löytyä, fentistä luulis löytyvän, voihan tuolla olla hydraulinen veto menoa avittamassa ja säiliökin lienee osastoitu jotta etupäässä paino pysyy, melko pässeiltä nuo kärryt näyttää vaikka akselit ohjailee :-\ luultavasti pysyy aisa ilmas ilman jalkaakin tai ainakin sen luulis nousevan jonnikan kolmen tonninkin koukulla ::) ::) ::) ::)
-
Kannattaa sitten muistaa että näissä säännöissä on kohta että kärry saa korkeintaan olla kolme kertaa raktorin painoinen ja joku kokonaispainokin on rajattu eli käytännössä neliakselista kärryä ei tiellä tarvitse. Pellolla pinta-paine sitten pysyy rajoissa. Kuitenkin siis tollasilla kärryillä tuskin saa yleisillä teillä täydellä kuormalla ajaa laillisesti.
-
Mutta mitkä koukut kestävät tarvittavia aisapainoja, jotta pellolla pääsee eteenpäin ?
Lain mukaan koukkupaino saa kai olla vain 3 t ... jos niitä joku nyt syynäilee.
Kärryyn veto vaikka hydrauliikalla?
-
Edellinen oli 32 kuutiometriä, tämä on 34 kuutiometriä, Tanskassa lienee saatavana jopa 37 m3 vaunuja, onnistuu varmaankin vetää riittävän suurella traktorilla Suomessakin. Mutta mitkä koukut kestävät tarvittavia aisapainoja, jotta pellolla pääsee eteenpäin ?
http://www.viistonninen.com/muut/34_m3.jpg
Itsekulkevat juurikaskoneet lienevät vielä painavampia.
-SS-
niin, eipä taida ajovoimanottoa jontikasta löytyä, fentistä luulis löytyvän, voihan tuolla olla hydraulinen veto menoa avittamassa ja säiliökin lienee osastoitu jotta etupäässä paino pysyy, melko pässeiltä nuo kärryt näyttää vaikka akselit ohjailee :-\ luultavasti pysyy aisa ilmas ilman jalkaakin tai ainakin sen luulis nousevan jonnikan kolmen tonninkin koukulla ::) ::) ::) ::)
Ei tuossa kuvan fendtissäkään taida koukku 3 tonnia enempää nostaa.
Eikös jonkin 939 saa painottaa 16-17t ja mun mielestä se on kyllä 2,5x traktorin paino jarrullisella kärryllä eli 40 tai 42,5t.
Jokin quadtrackkihan sitten saakin viedä yli 60 tonnista huoletta ::)
-
Johtuuko Vredojen paloarkuus just siitä että noilla "keitetään mehua" kovilla vauhdeilla ja suurilla painoilla, sitten tehdään mutkiin lukkojarrutuksia kipinät sinkoillen
-
Edellinen oli 32 kuutiometriä, tämä on 34 kuutiometriä, Tanskassa lienee saatavana jopa 37 m3 vaunuja, onnistuu varmaankin vetää riittävän suurella traktorilla Suomessakin. Mutta mitkä koukut kestävät tarvittavia aisapainoja, jotta pellolla pääsee eteenpäin ?
http://www.viistonninen.com/muut/34_m3.jpg
Itsekulkevat juurikaskoneet lienevät vielä painavampia.
-SS-
niin, eipä taida ajovoimanottoa jontikasta löytyä, fentistä luulis löytyvän, voihan tuolla olla hydraulinen veto menoa avittamassa ja säiliökin lienee osastoitu jotta etupäässä paino pysyy, melko pässeiltä nuo kärryt näyttää vaikka akselit ohjailee :-\ luultavasti pysyy aisa ilmas ilman jalkaakin tai ainakin sen luulis nousevan jonnikan kolmen tonninkin koukulla ::) ::) ::) ::)
Ei tuossa kuvan fendtissäkään taida koukku 3 tonnia enempää nostaa.
Eikös jonkin 939 saa painottaa 16-17t ja mun mielestä se on kyllä 2,5x traktorin paino jarrullisella kärryllä eli 40 tai 42,5t.
Jokin quadtrackkihan sitten saakin viedä yli 60 tonnista huoletta ::)
Eikösse niin ollu että liikenne rakulla oli isompi tuo sallittu kytkentämassa. Joskus vaan joku miliisi mulle asiaa valotti. Vaikkei mulla piirturia olekkaan niin on hyväksytty liikenne traktoriksi. Tietenkin sillä saa ajella vain niitä omia ajoja tai muutoin menee vaikeeks.
-
Maksimissaan peräkärryn kytkentämassa (kytkentämassa on se massa, joka johtuu peräkärryn akseleista tiehen) saa olla kolme (3) kertaa traktorin omamassa, kunhan perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
Mikäli peräkärryssä näitä jarruja ei ole, kytkentämassa saa olla enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta. Tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus.
Mikäli kumpaakaan edellisissä kappaleissa todettuja ehtoja ei täytetä, kytkentämassa saa olla enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen.
-
Maksimissaan peräkärryn kytkentämassa (kytkentämassa on se massa, joka johtuu peräkärryn akseleista tiehen) saa olla kolme (3) kertaa traktorin omamassa, kunhan perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
Mikäli peräkärryssä näitä jarruja ei ole, kytkentämassa saa olla enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta. Tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus.
Mikäli kumpaakaan edellisissä kappaleissa todettuja ehtoja ei täytetä, kytkentämassa saa olla enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen.
Mistä se traktorin omamassa muuten ratsian sattuessa otetaan? Punnitaanko traktorin akselit ko. kärri perässä vai luetaanko vain rekisteriotetta vai punnitaanko ilman kärryä vai miten? ???
Meinaan että joku etukuormaajallinen, vannepainollinen traktori johon kohdistuu vielä pari tonnia aisapainoa, kellottaa helposti useamamman tonnin enemmän kuin mitä rekisteriotteeseen on merkitty...
-
Kerran on poliisit halunnu punnita paskakuorman, ja ei silloin ainakaan punnittu muuta kuin kärry.
Traktorin painon ne olis halunnu kattoa papereista, mutta ei ollu rek.otetta mukana silloin, eikä oo ollu sen jälkeenkään.
-
Punnituksissakin on poliisipoloisilla hajontaa. Sanomista ei ilmene, kun kaikki akselit aisapainoineen on punnittu erikseen, mutta on myös ikävä poliisihenkilö yrittänyt vaatia perävaunun irrottamista vetolaitteesta.... :-X
-
Mistä se traktorin omamassa muuten ratsian sattuessa otetaan? Punnitaanko traktorin akselit ko. kärri perässä vai luetaanko vain rekisteriotetta vai punnitaanko ilman kärryä vai miten? ???
Meinaan että joku etukuormaajallinen, vannepainollinen traktori johon kohdistuu vielä pari tonnia aisapainoa, kellottaa helposti useamamman tonnin enemmän kuin mitä rekisteriotteeseen on merkitty...
Omapaino rekisteriotteesta. Lisäpainot (esim. etukuormaaja) tulee olla merkitty rekisteriotteeseen.
-
Tollaisen kolme akselisen gatorin taka akseli paino levitin ylhäällä pyörii siinä 24 tonnin paikkeilla. Kokonais painon ollessa karvan alle 50 tonnia.
Paino on melkoisen ylivoimainen :o
-
Mistä se traktorin omamassa muuten ratsian sattuessa otetaan? Punnitaanko traktorin akselit ko. kärri perässä vai luetaanko vain rekisteriotetta vai punnitaanko ilman kärryä vai miten? ???
Meinaan että joku etukuormaajallinen, vannepainollinen traktori johon kohdistuu vielä pari tonnia aisapainoa, kellottaa helposti useamamman tonnin enemmän kuin mitä rekisteriotteeseen on merkitty...
Omapaino rekisteriotteesta. Lisäpainot (esim. etukuormaaja) tulee olla merkitty rekisteriotteeseen.
N 141:sen paino rekisteriotteessa 7200 kg. Viljanajon yhteydessä kaupan vaa`alla käydessä painoksi jäi 7000 kg kun kärryn paino laskettiin pois. Joko traktorin tai kärryn paino heittää... ???