Ohjainsiivekkeet jumissa, pitää puhdistaa se solmu
Ai ihan fyysinen lika voisi estää osien juohevan liikkeen, no tietysti loogista sekin olisi? Nää kaikenmaailman egr:t sotkevat kyllä paikkoja ihan varmasti.. Kiitos vastauksista.
Pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan tulla ilmoitus liian korkeasta ahtopaineesta, jos ohjainsiivet on jumissa. Omassa autossa oli karsta jumittanu turbon säätösiivet ja hukkas tehot aina välillä. Vikakoodina oli "liian korkea ahtopaine", kun turbo ei ehtinyt säätyä ajoissa pienemmälle. Ahtopainemittarilla tuon näki kätevästi, ettei mistään anturiviasta ollu kyse, kun pomppasi 1,6 baariin paineet vakioautossa.
Mulla oli aikoinaan autossa EGR-vika, ja korjasin tulppaamalla ko. letkut ja ohjelmoinnilla koko härpäke unohdettiin. Toi lisää potkua, aiemmin oli lastutettu ja nyt saattaa ahtopaineet karata liian korkealle kun menee helpolla vikatilaan, ottaa vain pari tonnia kierroksia. Kätevää kun ei mikään häiriövalo pala eikä normiajossa ko. vikaa isohkossa, vääntävässä dieselissä edes huomaa kun kierrokset ei käy noin korkealla. Auta armias kun lähdet rekkaa ohittamaan sopivassa raossa
Seuraava auto bensalla kulkeva, loppuu nokiongelmat, on sitten vapari tai turbojen kera
Traktoripuolella voi kuvitella näitten juuttuvasiipisten turbojen olevan kulutuskamaa, riippuen toki ajomäärästä vuodessa ja ajotavasta. Pikkupörräilyssä taitaa tulla nopeastikin romua, hienostakin tekniikasta...