Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 19.03.21 - klo:16:05
-
alkoi oireilemaan 65-90 fiuden virtalukko ja pian ei enää käynyt kuin avaimesta kiinni pitäen. kansi auki ja kappas, lukon pohja on sulanut osittain ja liittimet mustana. nyt heräsi kymysys; kuin oikein voisi laittaa et virta jollain päälle ja omasta napista käyntiin ja nuo puhallin ja työvalot ( ledejä nyt ) toimisi omasta katkijasta. päävirtakytkin on ollut jo liki 25 vuotta. ajattelin teettää tuon ammattilaisella kun on pikkasen nuo piuhatkin vanhoja jo ja jäykkiä. onko hyviä neuvoja?? tuo ikhn myymä korvaava virtalukko on iahn paska. ei kestä kevääseen...
-
hae uus alkuperäinen virtalukko ja releet valoihin.kattelet sulakkeiden kontaktit kuntoon,ei se muuta kikkailua tartte.johdot tietysti kuntoon myös.
-
mistä saa magneti marellin lukon? ei mikkelissä kukaan moista etes tunne.. valot on jo ( siis työvalot ) ledeillä ja omilla sulakkeilla ja taitaa olla nuo puhallin ja mittari enää omana virtalukon takana, ajovaloina on nuo päivävalot ollu jo muutaman vuoten. pärjää ihan hyin noilla.. mut tuo alkuperäinen lukko, mikä mahtoi sulatella pohjaa? kylläkin kone kiersi aikasemmin täysillä ( käsikaasuvaijeri jäässä ) 17 kilsaa 2700 kierrosta lingon kans.
-
merkkiliikkeestä hakee,niin eikö siellä laadukkaampia luulis vielä olevan.aikanaan ollu ajovalotkin ilman releitä ja ohuet johdot,niin lämmenny varmasti.kaikki kestää aikansa aina.helppo nuo on kuntoon laittaa.
-
Jokinhan siellä on kurmittanut, ei ne kierrokset virtalukon päälle käy.Mut eihän tuo starttinappulan asennus mikään hankala ole, jajos kerran ammattilaisella sen teetät niin luulis osaavan homman.
-
Jokinhan siellä on kurmittanut, ei ne kierrokset virtalukon päälle käy.Mut eihän tuo starttinappulan asennus mikään hankala ole, jajos kerran ammattilaisella sen teetät niin luulis osaavan homman.
laitetaankohan oksan zetorikin vielä napista käyntiin kun ei kelpaa enää avaimesta vääntää :-\ :-\ :-\ :-\
-
Maailmalta saa virtalukkoja. Ja varmasti ihan Suomestakin. Se miksi joku kuumenee voi johtua huonosta kontaktista tai joku paikka vuotaa sähköä läpi.
-
kyllä saa. mutta tuossa kun kävin kyselemästä paikalliselta autosähkövirmalta niin myyjä manas että enää ei saa kunnon osia. possillakin kinukkien leluja. moneen värkkiin joutuvat laittamaan muutaman vuoten välein.. kun aikasemmin kestivät vuosikymmeniäkin. ja setka käynnistyy avain väännöllä mutta jonkin releen takaa kun hetken vie ennkuin hörähtää. fiat on vaan tunnettu onnettomasta sähkötekniikasta. ainoa asia joka teettää töitä korjaamoilla. isot virrat kulkee pienien liittimien läpi.
taas tuli totettua ettei täältä paljon kannata kysellä asioita. ei ole kuitenkaan käyttäjiä. vain ajelijoita.
-
^ Fiudet ja niiden ongelmat alkaa olla masinistit palstan juttuja ;D
-
kyllä saa. mutta tuossa kun kävin kyselemästä paikalliselta autosähkövirmalta niin myyjä manas että enää ei saa kunnon osia. possillakin kinukkien leluja. moneen värkkiin joutuvat laittamaan muutaman vuoten välein.. kun aikasemmin kestivät vuosikymmeniäkin. ja setka käynnistyy avain väännöllä mutta jonkin releen takaa kun hetken vie ennkuin hörähtää. fiat on vaan tunnettu onnettomasta sähkötekniikasta. ainoa asia joka teettää töitä korjaamoilla. isot virrat kulkee pienien liittimien läpi.
taas tuli totettua ettei täältä paljon kannata kysellä asioita. ei ole kuitenkaan käyttäjiä. vain ajelijoita.
Äläpäs mollaa, kyllä on ihan todettu että nuo virtalukotkin ovat kulutustavaraa, itsekin olen joutunut vaihtamaan kun kytkennät loppu.Uusi lukko viidelläkympillä ja taas on pelittänyt.Sillä on olennainen merkitys kuinka virrat menee lukon kautta, mitäsuurempi kuorma sitä helpommin se pohja kärähtää, releet auttaa siihen.Ja kun nyt taas arvostelit porukoita, saithan hyvän neuvon joltain:osta alkuperäisvaraosana.Periaatteessa olettaisin että mikä hyvänsä virtalukko toimii, eihän niissä kummoset toiminnot ole virta päälle hehku ja starttaus ja parkit jääpäälle tietyssä asennossa kun avaimen ottaa pois.
-
muutoin lie ongelma samaa tyyliä kuin tässä taannoin oli pyyhkijän katkaisimen kanssa.
-
m,utta kyllä miäkin ostasin alkuperäisen JOS sais. ei niiin kaksinen neuvo. ja tuo tarvikeosa niiin hepponen että liittimet heiluu jo pakkauksesta otattaessa. ja kun paikallaan ni eipä sallikaan startata, haju leviää jo. lavetilla kait pajalle kuskattava kun ei pihalla tuolla pakkasessa ja tuulessa kukaan kehtaa laittaa kuntoon.. mutta kaiken kaikkiaan, jopa tuossa koneviestin vertailussa niin nuo häikät ja korjaustarpeet niiiiiin tätä päivää; ei kunnon osia eikä kunnon asennuksia enää missään.
aikoinaan leluanteroita naurettiin sokeitten kasaamiksi; pikkuvikoja uutena. mutta nykypäivänä näköjään samaa joka puolella. vanhat asentajat manaa että tilattava kolmet osat jotta voi joku olla kunnollinen ja voi laittaa paikalleen ja kone töihin. kun yhen tilaat ni eipä sitä kannata yleensä paikalleen, sökö jo uutena!
-
olet sitten jo useamman virtalukon tuossa käräyttänyt kun kerran hajun tiedät, syy on kyllä jossain muualla kuin lukossa silloin.
-
https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/images/maestro/B14862_LRG.jpg tuossa on pojulle alkuperäinen virtalukko.
Mutta eihän tuo tietenkään käy, ei se ole tuollanen eihän.Ja et uskalla tuota linkkiä avata.Sekin vielä.
-
(https://www.purkupojat.com/product_thumb.php?img=images/V00337_10.jpg&w=338&h=225)
Lukeekin FIAT avaimessa tuossa Purkupoikien versiossa.
Jos lukko sulaa jatkuvasti tuskin se uudellakaan kuntoon tulee.
-
tuo on niitä mitä ikh myy
-
Sama Cobo lukee IKHn versiossa kuin tuossa minkä linkitit ;D
-
tuollasen peltikuorisen just myyjä kantoi tiskille kun pyysin alkuperäistä. valukuorista, jota olis vielä tehty viime vuonna. noissa on löysiä liittimiä, eli palaa jo ekoilla starttauksilla; kertoi sähkiskorjaaja. palauttelevat nuita muutamia välillä. ostamassani on toinen iso liitin hieman löysä. lie kunnossa sit sisälläkään. hitto kun johtot on jo aika rautalankaa ni kokasis jotain ihan toisenlaista tuohon, noooooo, kateltava ens viikolla kun ilmat lämpiää että kärsii näpit jäätymättä...
-
Sama Cobo lukee IKHn versiossa kuin tuossa minkä linkitit ;D
Ikh versio 26euroa ja tuo kiertokanki 61 euroa, todennäköisesti ei sama tuote.
-
Tästä tulee kyllä ongelma.
-
Samaa kaikkialla.
https://www.ebay.it/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=fiat+90+trattore+interruttore+accensione&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=fiat+90+trattore+accensione+interruttore
https://www.agriqo.it/it_IT/ricambi-agricoli/trattore/pc2879/fiat-someca-1-b1443/tracteur-fiat-someca-65-90-m258919
Sen "ricambi originali" saanee käsiinsä vain kähveltämällä jostain muusta koneesta.
-
Tuskin ne niin paskaa on etteivät releistämällä kestä ;D
-
varmaan lucasinkin lukko pelittää kunhan siinä on ominaisuus sammutisolenoidille.
-
tossa kun yritin laitella muutama päivä sit, ihmettelin että mistä fiatin konserni nuita sähköpiuhoja hankkii? kahen puolen neliön piuha on 5,2 milliä paksu kun eriste on niiiiiin paksua ja hiton jäykkää. kun joutuu uusimaan liittimen ni paras kait laittaa kutistesukka valmiiks, eriste katkeilee kuietski. ja kiva kun vasen ranne on jostain syystä sökönä, ja asennusväli reilu 10 senttiä kun ei hirvii repiä sulakerasiasta enempää johtoja irti. katoin ihan piloillani kui valtussa. 605 piuhat on joustavia ja ihan inhimillisiä käsitellä vaikka samaa vuosikertaa. on siinä tunpelolle laittamista!!
-
Noi Fiatin johdot on kyllä oikein korppua, toki pakkasella vielä kovempia ja hauraampia katkeilemaan. No omassani ei toimi kuin sammutus ja käynnistys, latauksen ja startin lisäksi. En kyllä viitsi ruveta korjaan niitä. Navetoissa on valoja riittävästi että näkee ajella.
-
Noi Fiatin johdot on kyllä oikein korppua, toki pakkasella vielä kovempia ja hauraampia katkeilemaan. No omassani ei toimi kuin sammutus ja käynnistys, latauksen ja startin lisäksi. En kyllä viitsi ruveta korjaan niitä. Navetoissa on valoja riittävästi että näkee ajella.
Melko samat ajatukset, tosin ajovalot ja vilkut saattaa toimia. Työvalot, radio ja muut turhakkeet kait sammuneen vuosikymmeniä sitten. Tai radion virta on ryöstetty lämmityslaitteen nappula valosta, joten toimii jos edes parkin saa päälle :)
-
Varmaan joissain kivijalkakauppojen pölyissä on olemassa alkuperäisiä osia, mutta ne löytyy vain puskaradion kautta. Voi olla että tältä kanavalta ei heti tietoa löydy. Nämä muuten ovat aika hienoja juttuja, kun jossain kuusen alla olevassa nyrkkipajassa on maailman laajuisesti haviteltuja osia. Näitä on vielä olemassa, mutta niistä kerrotaan vain taruissa. Tai jossain masinistit palstalla.
Hyvä esimerkki tuotannon keskittymisestä persemaihin, jolloin laatu on mitä sattuu.
Voimia ja jaksuhaleja Oksalle. :o
-
Jaksuhalit on homojen hommaa :o
-
täysin toivoton tapaus.
-
Jaksuhalit on homojen hommaa :o
Jaxu on ehkä homompi. Tai Jackzu.
-
dodiii, nyt on fiussa "uusi" magneti marellin virtalukko paikallaan. tuttu vanha asentaja myi vanhaa varastoaan ja tuo oli purkukoneeseen laitettu 3-4 vuotta sitten. napakka vielä. mutta nuo piuhat on kyllä hurjan näkösiä. kesällä pitänee pikkasen uusia nuita. ja varalle on poshin alkuperäinen sakutekele. ei tartte nuita kinukkien leluja laitella, - toivottavasti. ja piuhoiksi motojen lankoja.
-
Kaapeleita löytyy maailmalta vaikka minkälaista - kunhan vaan tietää mitä tarkalleen haluaa :-)
-
Kaapeleita löytyy maailmalta vaikka minkälaista - kunhan vaan tietää mitä tarkalleen haluaa :-)
Ei välttämättä kovin helppoa löytää samasta paikasta muutamia metrejä monia eri raitavärejä.
Englannista löytyi melkein kaikki samasta paikasta kun hieman neliömilleissä jousti.
Toistakymmentä oli värejä mitä ei oikein suomesta löytynyt.
-
dodiii, nyt on fiussa "uusi" magneti marellin virtalukko paikallaan. tuttu vanha asentaja myi vanhaa varastoaan ja tuo oli purkukoneeseen laitettu 3-4 vuotta sitten. napakka vielä. mutta nuo piuhat on kyllä hurjan näkösiä. kesällä pitänee pikkasen uusia nuita. ja varalle on poshin alkuperäinen sakutekele. ei tartte nuita kinukkien leluja laitella, - toivottavasti. ja piuhoiksi motojen lankoja.
Tuli mieleen tuo kaapelien kovettuminen, ei suinkaan ne ole ylikuormittuneet eli kuumenneet, onko kuparit mustaa.Tuossa 68 vuodelta yksi traktori ja kyllä siinä johdot ihan taipuisia oli.Uusin siihen sitten kaikki kun oli kaikenlaisia lisävirityksiä tehty vuosien saatossa.Tosin tuonikäisen uudelleenjohdottaminen ei montaa väriä edes vaadi, kunhan on musta sininen punainen ja keltainen.
-
missä perkeleen tunkiossa te niitä koneita pidätte,eikä tietysti ikään pestä,eikä putsailla mistään.mulla on 74 ja 84vm fiatit, ricambi original johdot eikä mitään ongelmia.
-
jep jep. ja kun oikein miettii niin kuulema jossain vaiheessa 1988 loppu ja 1990 keskivaihe välillä valmistetuissa oli juuri tuo piuhojen onklemaa, lie mafia saanu tavarat markkinoille. ei hirveästi yleensäkään tule putsailtua kojetaulun sisältä vaikka maalit ulkopuolella on alkuperäisiä ja samoin kuin verhoilut ehjiä. puukkohippasia en harrasta kopissa.
-
Kaapeleita löytyy maailmalta vaikka minkälaista - kunhan vaan tietää mitä tarkalleen haluaa :-)
Ei välttämättä kovin helppoa löytää samasta paikasta muutamia metrejä monia eri raitavärejä.
Englannista löytyi melkein kaikki samasta paikasta kun hieman neliömilleissä jousti.
Toistakymmentä oli värejä mitä ei oikein suomesta löytynyt.
Juu muutamia metrejä voi olla hankalaa saada, vaikka jotkin palvelut kyllä myyvät pätkiäkin, tosin jalkoina eikä metreinä :-)
Jos raaskii ostaa pikku keloina (100', noin 30 m) niin helpottuu. Kela maksanee 2,5 mm² luokassa (AWG 13 tai 14) noin 30 - 50 e kpl.
Olen myös käyttänyt ihan tavallista MKEMiä kun sitä on sattunut olemaan tarjolla, värejä taitaa olla tarjolla vain 5 mutta muuten ominaisuudet ovat riittäneet.
-
aattelin ponssen pajalta kerjätä huollosta jääneitä piuhoja, kun tarve on niin vähän. nuita on moni käyttänny muuhunkin..
-
aattelin ponssen pajalta kerjätä huollosta jääneitä piuhoja, kun tarve on niin vähän. nuita on moni käyttänny muuhunkin..
Ihan hyvä ajatus. Mä kierrätän kanssa kodinkoneista ja puretuista teollisuuden automaatiokeskuksista jääviä piuhoja.
Kodinkoneista saa usein kunnolla liitetyt abikotkin kaupan päälle. Hajonneista UPSeista löytyy tukevampiakin lyhyehköjä piuhoja jne...
-
juuu, nuita aina pyrkinnä keräämään kun joku romuttaa moisia.. nykyisistä ei kyllä enää kannata, mutta vanhemmista kylläkii..
-
Noniin, Oksa nyt sitte purkaa pyykkimyllystä johdot ja johdottelee viiatin, maailma pelastuu ja viiu savuna ilmaan.
-
ei sitten rva evp jaksa tarpeeks kovaan ääneen lukia nuita kommentteja kun ei ole menny perille että motopiuhoilla tuo laitetaan. tänään just posti toi laatikon piuhoja.. ihan siistejä ja eri värisiä. monta metriä löytyy nuita ja joissain on liitinkin päässä. ne käypi.
ja noilla kotinkonepiuhoilla on monta työvaloa saanu virtansa ja paalain ja kuormaajakin...
-
eikä yhtään sähköpaloa. kohta joutaa hylätä sammutin kopista..
-
tulee samanlainen kötöstys kuin sorkkiksen sorkkapukista kun aikas niitä johtoja vetelet sinne hiivattiin.
-
Pienestä sitä saakin fittuiltua -kierrätetyistä sähköjohdoista.
No ittellä on tuosta kodinkone johtojen kierrätyksestä kokemusta. Vuonna 2000 sähkömies nappas puukattilan ja varaajan väliseen kiertovesipumppuun pistokkeellisen johdon jostain rikkoutuneesta kodinkoneesta. Toimi syksyyn 2020 ja luulin kiertovesipumpun päässeen finaaliinsa ja hain uuden. No uudessa ensinnäkin joku heiveröinen liitinpala johon piti saada sähköjohdot kiinni. Niin sen johdon otin entisestä pumpusta , mutta liitin hajos ensi töikseen. Akka haki uuden Lvi liikkestä. Nyt johto varoen kiinni liitospalaan ja pistoke seinään ... ei perkele pyörinyt. Seuraavan johdon otin juuri rikkoutuneesta pesukoneesta. Vieläkin liitos pala pysyi ehjänä ja johdot kunnialla kiinni ja pumppu pyöri. Lämmitin normisti ja irroitin johdon seinästä lämmityksen jälkeen. Illalla tein taas pesään valkean ja pistoke seinään. Vikavirta pomppas ja vidudus käyrä kans. No oma kämmi kiertovesipumpun liitos vuosi vähän ja se sähköjohto oli siinä mihin tiputti. Ensinnä pumpun liitoksen jälkikiristys ja uusi johto taas se vettyneen tilalle :(
Niin mitä opimme. Se 20 vuotta vanha kiertovesipumppu ei ollut hajalla vaan se johto mistä sai virtansa. Johdon asennus liitospalaan jonka ohjeessa oli muutama piirros , mutta ei sanoja ei auennut mulle ja pikaliitin hajos. Toisaalta lvi liikkeestä sanottiin että en ollut ainut joka tuon on hajottanut, olivat tilanneet jälkikäteen liitospaloja "riittävästi" varastoon. Pesukoneeseen tarkoitettu sähköjohto ei saa vettyä sillä kosteus menee kuoren läpi ( siis oma liitos ei vettynyt, mutta tehdasasennus pistotulppa ja johto kyllä).
-
Äärimmäisen huonoa tuuria, sano.
Kuulostaa kyllä erittäin ihmeelliseltä jos pesukoneen johto ei siedä vettä. Monella city-asukkaalla pesukoneen johto koukkaa kylppärin lattialta ja on siellä joskus vettäkin vaikkei pitäisi ....
Minulla ei ole vielä koskaan (kop kop) tullut vastaan liitäntäjohtoa joka olisi päältä ehjä mutta toiminnaltaan viallinen. Varsinkaan jonkun pesukoneen johto jota on kuormitettu luultavasti noin 2 kW:n teholla alkuperäisessä käytössään, niin esim huonot kontaktit pistotulpan piikkeihin olisivat löytyneet hyvin nopeasti alkuperäisessä käytössään. Pyörittää alle 100 W:n kiertovesipumppua täältä ikuisuuteen.
Kaverilla oli sähkölämmitin jonka pistotulppa kuumeni yli kohtuuden. Ensin syytin pistorasiaa tai sen löysiä kontakteja, mutta syyllinen oli kyllä valetun pistotulpan sisällä johtojen liitoksissa niihin piikkeihin (tai ainakin toiseen). Tulppa vaihtoon niin ongelma katosi.
Tulee mieleen että pumppuun laitetun kaapelin kuoressa on vanhuuttaan ollut jotain hiushalkeamia tai murtumia josta vesi on päässyt kaapelin sisään. Silloin kaapelin kastuessa alkaa vikavirtasuoja helposti muistuttaa olemassaolostaan.
Pikaisella etsimisellä en löytänyt yhtään tuossa kyseeseen tulevaa kaapelityyppiä joka ei ehjänä kestäisi vettä. Öljyt, muut kemikaalit, UV-valo ja mekaaninen rasitus ovat sitten toinen juttu. Yleensä eristemateriaalina on PVC, PEX, PE tai PP, kumikaapeleissa tavallisesti EPDM–kumi. Palosuojatuissa HFFR ym. Paineellinen vesi on eri juttu, jos kaapeli on jossain tankissa tai putkessa jossa on painetta 200 bar.
-
Johdoissa ja varsinkin johdon suojauksissa on runsaudenpulaa. Paitsi sitten kun mennään sinne öljyn ja tiisselin kestopuolelle. Joillakin valmistajilla on hyvätkin speksit olemassa tuotteistaan, mutta jälleenmyyjien verkkokaupoissa tärkein speksi on melkein väri. Eli melkein pitää tietää mitä etsiä.
-
Äärimmäisen huonoa tuuria, sano.
Kuulostaa kyllä erittäin ihmeelliseltä jos pesukoneen johto ei siedä vettä. Monella city-asukkaalla pesukoneen johto koukkaa kylppärin lattialta ja on siellä joskus vettäkin vaikkei pitäisi ....
Minulla ei ole vielä koskaan (kop kop) tullut vastaan liitäntäjohtoa joka olisi päältä ehjä mutta toiminnaltaan viallinen. Varsinkaan jonkun pesukoneen johto jota on kuormitettu luultavasti noin 2 kW:n teholla alkuperäisessä käytössään, niin esim huonot kontaktit pistotulpan piikkeihin olisivat löytyneet hyvin nopeasti alkuperäisessä käytössään. Pyörittää alle 100 W:n kiertovesipumppua täältä ikuisuuteen.
Kaverilla oli sähkölämmitin jonka pistotulppa kuumeni yli kohtuuden. Ensin syytin pistorasiaa tai sen löysiä kontakteja, mutta syyllinen oli kyllä valetun pistotulpan sisällä johtojen liitoksissa niihin piikkeihin (tai ainakin toiseen). Tulppa vaihtoon niin ongelma katosi.
Tulee mieleen että pumppuun laitetun kaapelin kuoressa on vanhuuttaan ollut jotain hiushalkeamia tai murtumia josta vesi on päässyt kaapelin sisään. Silloin kaapelin kastuessa alkaa vikavirtasuoja helposti muistuttaa olemassaolostaan.
Pikaisella etsimisellä en löytänyt yhtään tuossa kyseeseen tulevaa kaapelityyppiä joka ei ehjänä kestäisi vettä. Öljyt, muut kemikaalit, UV-valo ja mekaaninen rasitus ovat sitten toinen juttu. Yleensä eristemateriaalina on PVC, PEX, PE tai PP, kumikaapeleissa tavallisesti EPDM–kumi. Palosuojatuissa HFFR ym. Paineellinen vesi on eri juttu, jos kaapeli on jossain tankissa tai putkessa jossa on painetta 200 bar.
En alkanut johtoa syynätä mistä kosteuden sisäänsä päästi. Siis pelasi hyvin sen kerran ja varmaan olis pelannut taas maailman tappiin jos ei ikinä olisi kastunut. Nyt kämmi pumpun tiivisteiden asennuksessa ja kasteli johdon joten vikavirta laukes. Voihan olla että oli joku hiertymä tai pistokkeen valu valskas. Joskus taas ihmettelee jouluvalojen asennusta ja jatkoroikka keloja jotka pistorasiat ylöspäin toimivat vikavirran takana vaikka vesi valuu keloista kun niitä ravistelee. Rälläköissä taas johdot kait niin ohuita, että joskus olen takuullakin uusituttanut , kun johtoa ravistelemalla alkoi pyörimään. Ja katkos paikka luultavasti puolivälissä . Taisi olla kaksi kättä ja ....
-
ite ostannu rälläkkään pitemmän johton tokmannilta. ( miks pirussa värkissä on vain metrinen johto ? ) ja sit huomasin et ei toimi. valettu pää ja toinen tötsä ei kytketty, nooo, vaihtoon ja sit huomasin et ei sekään toimina, sama vika. ren tiijä kuin herra tokmanni moisia hankkii mut ei nuilla halvoilla tee kyllä mitään. laatu on pikkasen kirjavaa!
-
miten on mahdollista että oksalla menee kaikki jutut persiilleen, milloin on kännykkä sähköpostit viiun virtalukko tai jatkoroikka.eikös tuollanen ala jo rassaamaan miestä ja kaiken kukkuraksi kun se barbarakin makaa siellä kontissa haarat levällään.
-
ehkä se johtuu siitä että touhuan kaikkea mahollista immeisten iloks enkä makoile akan päällä päivät pääksyten.. kun teet paljon asioita niin joku niistäkin ei mene ihan kuin strömsössä.. nuo luettelemasi on niitä vähemmän haittaavia kuiteski.. eilen totesin että valtu ei tartte paljon maata käyntiin lähteekseen; maattokaapeli akulta oli pikkasen heikkona; vai neljä karvaa siitä punotusta latasta oli kunnossa.. nyt on päävirtakytkin ja uutet kaapelit. ja 2003 laitettu akku!!
-
kyllä sää melkoisen porun ot pitänyt yhdestä virtalukosta, mulle i ole tullut mieleenkään mihinkään nettiin kirjoitella mitä milloinkin on rikki, vaihdan osan tai koko vehkeen ja se on siinä.Kyllä täss on tullut touhuttua kaikenlaista ja vähän isommissa ympyröissä kuin oksa, ehkäpä siinä on tullut opittua että jokaisesta nippelin uusinnasta ei tule numeroo tehtyä.
-
kyllä sää melkoisen porun ot pitänyt yhdestä virtalukosta, mulle i ole tullut mieleenkään mihinkään nettiin kirjoitella mitä milloinkin on rikki, vaihdan osan tai koko vehkeen ja se on siinä.Kyllä täss on tullut touhuttua kaikenlaista ja vähän isommissa ympyröissä kuin oksa, ehkäpä siinä on tullut opittua että jokaisesta nippelin uusinnasta ei tule numeroo tehtyä.
Älä nyt ala Oksaa mollaamaan ! Hyvähän se on kuulla , että jotkut pikkuasiat harmittavat muitakin. Joskus niistä pienistä pisaroista muodostuu joki ;D Siis niillä pienillä ongelmilla on mielestäni kyky kasaantua ihan jurppivaksi kokonaisuudeksi, kun vähän kaikki vastustaa. Silloin on hyvä lueskella miten rauhallisesti Oksa asian selvittikään. Ja täällä näillä ketjuilla on tapana rönsyillä ihan mukavasti, ei kait sekään haittaa. No hajareitiset nuket on kait tähän asti pidetty piilossa, mutta sinä nostit nuokin sitten päivänvaloon. En nyt ihan tajua mitä merkitystä noilla oli virtalukko keskustelussa. Toki naisen nänniä olen ylistävässä mielessä kuullut verrattavan Scanian starttinappulaan.
-
ja jotenkin miä kaipaan tälle palstalle hieman muutakin jutun aihetta kuin aina vaan nuo vanhat mitä sit jauhetaan ja joskus jopa aatellu et täällä olis joku piruparka joka olis hommannu samaa asiaa.. mut kait se on alettava tuolle evpn linjalle. ettiä joku tikku jota tökkiä!
-
Eipä täällä nyt niin paljoa juttuja ole etteikö pienemmistäkin asioista voine kertoa, ja erilaiset ihmiset ja tyylit keventävät mukavasti :-)
Miten se eräs mainos menikään, 'älä ota sitä vakavasti'.
Oikeasti suurista ongelmista (joita niitäkin monella viljelijällä on) ei yleensä taas haluta eikä kyetä kertoman, eikä tarvitsekaan. Toivottavasti apuja löytyy silloin muilta tahoilta.
Ei nämä minunkaan höpinät nyt aina ole ihan tärkeintä asiaa eikä edes aiheesta, useinkin vähän vierestä.
Jos ei halua jonkun juttuja lukea niin sitten ei lue, se on niin aika yksinkertaista.
Sen verran taas asian vierestä että onko kollegoilla kokemusta uusimmista Valcon VMK20 luureista? Olisi kiva löytää jotain Peltoreita kevympää ja parempaa seuraa musan ja radion kuunteluun tuonne koneen koppiin, kohta kun alkaa taas kevään ja kesän rynnistys. Oikeastaan olisi kai voinut aloittaa uuden aiheen mutta olkoon..
-
ja jotenkin miä kaipaan tälle palstalle hieman muutakin jutun aihetta kuin aina vaan nuo vanhat mitä sit jauhetaan ja joskus jopa aatellu et täällä olis joku piruparka joka olis hommannu samaa asiaa.. mut kait se on alettava tuolle evpn linjalle. ettiä joku tikku jota tökkiä!
nää oksan jutut kun on semmosta nysväämistä.Pienviljelijän turaamista turhanpäiväisten piuhojen kanssa.Mutta savolaisethan on tollasia hölöjä ja päällysmiehiä, ei niitä sovi edes neuvoa tietää ite kaiken kuitenkin.
-
nää oksan jutut kun on semmosta nysväämistä.Pienviljelijän turaamista turhanpäiväisten piuhojen kanssa.Mutta savolaisethan on tollasia hölöjä ja päällysmiehiä, ei niitä sovi edes neuvoa tietää ite kaiken kuitenkin.
Lopeta nyt jo !
-
alkaa vituttaan tollaset savolaiset omakehu besservisserit, joka asiasa niin helvetin nerokasta, ja sitte joillain vanhoilla johdonpätkillä korjaillaan koneita.Hankkikaa oikeesti elämä.
-
alkaa vituttaan tollaset savolaiset omakehu besservisserit, joka asiasa niin helvetin nerokasta, ja sitte joillain vanhoilla johdonpätkillä korjaillaan koneita.Hankkikaa oikeesti elämä.
No sullahan se vitutus helposti iskee ! Luulis, että sää sitä barbaraa kuumeisesti odotteletkin.
-
Eiköhän tässä nyt alunperin kysytty neuvoja ja ideoita, jotta uuden/paskan virtalukon voisi asentaa hyvillä mielin. Kyllä maailmaa ja aikaa nähdyissä raktoreissa virtalukko on ollut kovilla, kun sitä kautta on aika isoja virtoja mennyt. Ei ole huono idea käyttää isovirtarelettä/solenoidia, jos vaan on mielenkiintoa asentaa sellainen.
-
pitääpä muistaa kysyä Jounilta nuitten ponssen johtojen ikää.. kun piti olla uusia remppojen ylijääneitä.... noooo, nuo vanhat ukot nyt on vaan tuollasia suoraan suoleen- tyyppiä. hitto sitä esi....... ja mitäpä on mahtannu esim. suuri evp ite kirjuuttaa täällä?? ite kyl oikeesti nysvään, mut se johtuupi kun on nakkisormet ja vähän kokemusta mutta asentajaltahan tuo käyp suitsait. ite meinaan ymmärtää myös mitä teen. eihän kuulema ( proagrian mukaan ) kukaan ole pystynyt tekemään rehujakaan elikoille 100% homeettoman. mutta eräs on!!!
-
alkaa vituttaan tollaset savolaiset omakehu besservisserit, joka asiasa niin helvetin nerokasta, ja sitte joillain vanhoilla johdonpätkillä korjaillaan koneita.Hankkikaa oikeesti elämä.
No sullahan se vitutus helposti iskee ! Luulis, että sää sitä barbaraa kuumeisesti odotteletkin.
Je eniten vituttaa kun ei voi poistaa toisen aloittamaa ketjua ;D
-
ja miuta naurattaa oikeesti tuo " omakehu". perkule, kun mänöö mämmimään jollain tarvikeosalla nii se " omakehu" ! evp ei taija ite tehä mitään, vaan laittaa akan ja pennun tekemään.. on kyllä ihmettä. ite seurustelen 70+ väen kanssa ja niiten kans tulen hyin toimeen. ei oo koskaan kahveillakaan tullu mieleen " pantaisko persiiseen..? " mut oon saanu monta hyää kaveria, ei tartte yksinäisyytestä haikailla.. kahvi ja juttu seuraa riittää, joskus jopa liian kans, meinaa jäähä työt tekemättä..
-
Eipä täällä nyt niin paljoa juttuja ole etteikö pienemmistäkin asioista voine kertoa, ja erilaiset ihmiset ja tyylit keventävät mukavasti :-)
Miten se eräs mainos menikään, 'älä ota sitä vakavasti'.
Oikeasti suurista ongelmista (joita niitäkin monella viljelijällä on) ei yleensä taas haluta eikä kyetä kertoman, eikä tarvitsekaan. Toivottavasti apuja löytyy silloin muilta tahoilta.
Ei nämä minunkaan höpinät nyt aina ole ihan tärkeintä asiaa eikä edes aiheesta, useinkin vähän vierestä.
Jos ei halua jonkun juttuja lukea niin sitten ei lue, se on niin aika yksinkertaista.
Sen verran taas asian vierestä että onko kollegoilla kokemusta uusimmista Valcon VMK20 luureista? Olisi kiva löytää jotain Peltoreita kevympää ja parempaa seuraa musan ja radion kuunteluun tuonne koneen koppiin, kohta kun alkaa taas kevään ja kesän rynnistys. Oikeastaan olisi kai voinut aloittaa uuden aiheen mutta olkoon..
Ihan hyvä poiketa aiheesta, en ollut uudesta Valcosta kuullut ennen tätä, toivottavasti menestyy paremmin kuin ensimmäinen yritys :o
-
onko se sama yritys vai joku uusi? ei ainakaan miulle tuttu.... kuin 1970- luvulla...
-
Kyllä se 70 lukulainen Valco on yhtä kuollut kuin Sorsakin
-
alkaa vituttaan tollaset savolaiset omakehu besservisserit, joka asiasa niin helvetin nerokasta, ja sitte joillain vanhoilla johdonpätkillä korjaillaan koneita.Hankkikaa oikeesti elämä.
No sullahan se vitutus helposti iskee ! Luulis, että sää sitä barbaraa kuumeisesti odotteletkin.
Je eniten vituttaa kun ei voi poistaa toisen aloittamaa ketjua ;D
Tai edes barbara ei antanut, niin pitää Oksalle kiukutella. ;D
-
alkaa vituttaan tollaset savolaiset omakehu besservisserit, joka asiasa niin helvetin nerokasta, ja sitte joillain vanhoilla johdonpätkillä korjaillaan koneita.Hankkikaa oikeesti elämä.
No sullahan se vitutus helposti iskee ! Luulis, että sää sitä barbaraa kuumeisesti odotteletkin.
Je eniten vituttaa kun ei voi poistaa toisen aloittamaa ketjua ;D
Tai edes barbara ei antanut, niin pitää Oksalle kiukutella. ;D
Olis varmaan antanu mutta minkä sille voi jos värkitkin on evp. Leikata pois ja heittää kissille..
-
ja miuta naurattaa oikeesti tuo " omakehu". perkule, kun mänöö mämmimään jollain tarvikeosalla nii se " omakehu" ! evp ei taija ite tehä mitään, vaan laittaa akan ja pennun tekemään.. on kyllä ihmettä. ite seurustelen 70+ väen kanssa ja niiten kans tulen hyin toimeen. ei oo koskaan kahveillakaan tullu mieleen " pantaisko persiiseen..? " mut oon saanu monta hyää kaveria, ei tartte yksinäisyytestä haikailla.. kahvi ja juttu seuraa riittää, joskus jopa liian kans, meinaa jäähä työt tekemättä..
Miten sulla oksa nuo perspanot on aina päällimmäisenä jutuissa.Oletko alan harrastaja.
-
70+ houkuttelet makaronivellillä ja sitten tuuppaat menemään. Olet kertonut että es....alla on jotain .Hyi hyi.Harmi kun sen trenkn kännykkä teki lakon, etkä saanut sälliä tarpeeseen.Taisi olla niin että sopat ei enää maittaneet.
-
ja miuta naurattaa oikeesti tuo " omakehu". perkule, kun mänöö mämmimään jollain tarvikeosalla nii se " omakehu" ! evp ei taija ite tehä mitään, vaan laittaa akan ja pennun tekemään.. on kyllä ihmettä. ite seurustelen 70+ väen kanssa ja niiten kans tulen hyin toimeen. ei oo koskaan kahveillakaan tullu mieleen " pantaisko persiiseen..? " mut oon saanu monta hyää kaveria, ei tartte yksinäisyytestä haikailla.. kahvi ja juttu seuraa riittää, joskus jopa liian kans, meinaa jäähä työt tekemättä..
Miten sulla oksa nuo perspanot on aina päällimmäisenä jutuissa.Oletko alan harrastaja.
Se härnää ja saa sit valittaa ylläpidolle .
-
Valittakoon, tykkää kuitenkin tuosta jyystämisestä, ja aina ne teinit on siinä pyörimässä mukana.Nyt sitte tuli kaipuu kun renkin kännykkä ei toiminut ja jäi iltajyystö tekemättä.Ehkäpä siksi hän nii äree viime aikoina. Virtalukko vain tekosyy saada huomiota jälleen.
-
Valittakoon, tykkää kuitenkin tuosta jyystämisestä, ja aina ne teinit on siinä pyörimässä mukana.Nyt sitte tuli kaipuu kun renkin kännykkä ei toiminut ja jäi iltajyystö tekemättä.Ehkäpä siksi hän nii äree viime aikoina. Virtalukko vain tekosyy saada huomiota jälleen.
Saattaa olla noinkin . Aika monta virtalukkoa tullut vaihdettua eikä tuli mieleenkään lähtee kyselee .
Noissa 65/90 ja muissakin on kyllä virtalukot pelanneet hyvin . Vanhempien ongelma lähinna siis vm 77-80 ongelma . Muissakin mutta käyttäjä ongelma lähinnä .
-
Näinhän se on syy on useimmiten ja tässä kyseisessä tapauksessa pelkästään siinä tupelossa käyttäjässä.laittelee suoraan virtalukon kautta patteriston halpis lisävaloja, Se kun on niin mahtavan naäköistä kun ajelee pikkusen hiivatin kanssa kylätiellä ja on olevinaan oikeesti joku urakoitsija.
-
Näinhän se on syy on useimmiten ja tässä kyseisessä tapauksessa pelkästään siinä tupelossa käyttäjässä.laittelee suoraan virtalukon kautta patteriston halpis lisävaloja, Se kun on niin mahtavan naäköistä kun ajelee pikkusen hiivatin kanssa kylätiellä ja on olevinaan oikeesti joku urakoitsija.
Joo . Niille pitää ottaa virta muualta ja laittaa omat katkaisijat ja sulakkeet . Monet laittaneet fiudeihin uudet liitännät valoille , lämmityslaitteen puhaltajalle kokonaan jolloin virtalukko ei rasitu . Releillä onnistuu myös hyvin eikä ole vaikeaa paitsi .....
-
kiva kun neidit tajuaa että olin alunperin hakemassa fiudeen kunnollista lukkoa sen ikhn 12 euron lelun tilalle.. noooo, 30 vuotta kesti aikasempi joten katonpa nyt kuin kauan kestää tuo hieman uutenpi, vaikkakin käytetty. ja lapset ne vaan uskoo että miä lähtisin rakkien haukkuja ylläpitolle huuteleen.. eikös netin tarkoitus ole juuri vi tutuxen nosto?
-
Jahas oksalla alkoi v käyrä nousemaan, no sehän on selvä kun yhä vähempi tulee käteen. Vanhuus näemmä tulee, tai harjoituksen puutetta.
-
alkoi oireilemaan 65-90 fiuden virtalukko ja pian ei enää käynyt kuin avaimesta kiinni pitäen. kansi auki ja kappas, lukon pohja on sulanut osittain ja liittimet mustana. nyt heräsi kymysys; kuin oikein voisi laittaa et virta jollain päälle ja omasta napista käyntiin ja nuo puhallin ja työvalot ( ledejä nyt ) toimisi omasta katkijasta. päävirtakytkin on ollut jo liki 25 vuotta. ajattelin teettää tuon ammattilaisella kun on pikkasen nuo piuhatkin vanhoja jo ja jäykkiä. onko hyviä neuvoja?? tuo ikhn myymä korvaava virtalukko on iahn paska. ei kestä kevääseen...
Mainitsitko jossain alkuperäisen ? Minusta mainitsit vain IKH virtalukosta jotakin joka ei pidä paikkaansa .
-
Niin, oksalla hiukan meni veto pieleen.Jotain oli että usempikin virtalukko kärähtänyt ja kokemuksia kertyi ikh lukoista koska sanoi ettei kestä.Poju tarinoi ittensä pussiin.Väliäkö hällä nyt laittelee liitin sydemejä ponssen johdon jämistä.Voi hyvää päivää.
-
tarina meni kuin sorkalla se jäähtytys kuormitsuta lisäämällä. työ ette taija paljon lukia tai ainakaan ymmärtää mitä luvette.. mut nälviminenhän se teillä tärkein.
-
ja sää et ymmärrä jos hyvän neuvon saat, luulet tietäväs kaiken kun "tutun" kanssa olet puheilla.Mee nyt vaan tinaaman sitä viiattias ja jätä nää jutut aikusille jotka jotain tietää.
-
tarina meni kuin sorkalla se jäähtytys kuormitsuta lisäämällä. työ ette taija paljon lukia tai ainakaan ymmärtää mitä luvette.. mut nälviminenhän se teillä tärkein.
Tuosta kirjoituksesta ei mikää ota selvää . :o
-
evp tiijätkö ihan oikeesti jotain moisesta jutusta??? pihalla kui lumiukko. ja sorkka, kattele nuita siun aikasempia kirjotuksiasi; onko niissä mitään järkee?? ei miusta pitäs olla mikään vitutuksen aihe se että saan pajalta kelan loppuja piuhoja ja niitä käytän .. ja kirjoitanpa mitä tahansa niin "noukinvaunuklla koskaan homeetonta" ainakin valittaa...
-
Onneksi tiedän sen verran ja olen kuullut myös "tuttujen" kertovan ettäviiatin sähköpuoli on ihan paskaa.Siksi en ole koskaan viiatteihin sekaantunut.Olen tyytynyt koneisiin joissa on CAV tai bosshin sähkölaitteet.Tuoss edelleen käytössä yksikin engelsmanni jossa cav startti ja alkuperäinen on virtalukko.Starttailtu on usempikin kerta ja aina lähtee, eikä johdot kuumia.No iteppä kärsit, ei ole minun ongelma.
-
niinpä. mutta kuitenkin annat ymmärtää että olis. mullakii pari rittivehettä ollu mut vuosien saatossa poistunna kun ei korjaamisen kannalta niin helppoja. fiu on ihan toimiva peli mutta pienellä laitolla sen sähköt ihmismalliiksi hyvä peli. ja evp, mistä saat niitä cav ja boshin kunnollisia komponentteja. autosähköammattilainen kertoi kuinka paskaa noilta nykyään tuloo. vanhoja osia jopa kannattaa purkaa ja korjata ennemmin kuin laittaa uutta "merkkituotetta". tuo on vain ammattikseen töitä tekevän sanomana, ei miun kokemana.
-
niinpä. mutta kuitenkin annat ymmärtää että olis. mullakii pari rittivehettä ollu mut vuosien saatossa poistunna kun ei korjaamisen kannalta niin helppoja. fiu on ihan toimiva peli mutta pienellä laitolla sen sähköt ihmismalliiksi hyvä peli. ja evp, mistä saat niitä cav ja boshin kunnollisia komponentteja. autosähköammattilainen kertoi kuinka paskaa noilta nykyään tuloo. vanhoja osia jopa kannattaa purkaa ja korjata ennemmin kuin laittaa uutta "merkkituotetta". tuo on vain ammattikseen töitä tekevän sanomana, ei miun kokemana.
Siis tarvikkeena voivat olla huonoja mainitsemasi tuotteet .
-
juu, vielä kaks vuotta sitten sai alkuperäisiä mutta nykyään tuloo vinkuintiasta nuo samojen logojen alla. ja just tuo harmittaa monia ammattilaisia. ettivät kaverien vanhoja varastoja.
-
juu, vielä kaks vuotta sitten sai alkuperäisiä mutta nykyään tuloo vinkuintiasta nuo samojen logojen alla. ja just tuo harmittaa monia ammattilaisia. ettivät kaverien vanhoja varastoja.
::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
-
Hiivatin virtalukosta en tiedä yhtään mitään ja vielä vähemmän.
Mutta ettekö te onnettomat ole tajunneet, että oksattoman kyselyt noudattavat aina ja ihan aina samaa kaavaa?
On sitten kyse hiivatin virtalukosta, säilörehupaaleista, nasevasta, radio-ohjelmista tai mistä vain.
On kysyvinään neuvoja ja ohjeita. Ja kun niitä saa (joskus ihan kunnollisiakin), niin osoittautuu, että ohjeiden antaja ei tiedä mistään mitään, ainoa oikea tapa tehdä kysytty tai kommentoitu asia on se tapa, millä oksaton asian tekee. Kaikki muut tavat on /cstä ja muuten tekevät ovat jos eivät nyt ihan idiooteeja niin sinne päin.
Eikö kuulosta tutulta? Muistelisin, että tuollaiselle käytökselle oli joku nimityskin, mutta en nyt vaan saa mieleeni, mikä se oli.
-
Tätähän olen yrittänyt tuoda esille, että ite se tietää kaiken.Pelkkää toisten mollaamista.Neidiksi ja miksi nimittelee.
-
Mutta ettekö te onnettomat ole tajunneet, että oksattoman kyselyt noudattavat aina ja ihan aina samaa kaavaa?
Sittenhän olette samanlaisia jääriä. Paitsi että sinulla nimimerkki vaihtuu - joko olet perustanut seuraavan? ;D
-
Mutta ettekö te onnettomat ole tajunneet, että oksattoman kyselyt noudattavat aina ja ihan aina samaa kaavaa?
Sittenhän olette samanlaisia jääriä. Paitsi että sinulla nimimerkki vaihtuu - joko olet perustanut seuraavan? ;D
AimoMelalla on 9 henkeä, kuten kissoillakin sanotaan olevan. Monta kertaa on noussut ylös kuolleista. ;D ;D
-
onhan tuolla oksallakin aimo mela, omien juttujensa mukaan.virtalukosta nyt oli kuitenkin kysymys.
-
niinpä. mutta kuitenkin annat ymmärtää että olis. mullakii pari rittivehettä ollu mut vuosien saatossa poistunna kun ei korjaamisen kannalta niin helppoja. fiu on ihan toimiva peli mutta pienellä laitolla sen sähköt ihmismalliiksi hyvä peli. ja evp, mistä saat niitä cav ja boshin kunnollisia komponentteja. autosähköammattilainen kertoi kuinka paskaa noilta nykyään tuloo. vanhoja osia jopa kannattaa purkaa ja korjata ennemmin kuin laittaa uutta "merkkituotetta". tuo on vain ammattikseen töitä tekevän sanomana, ei miun kokemana.
Voi neiti neiti, eihän laatupelit tarvi osia, etkö ymmärrä.
-
(joskus ihan kunnollisiakin)
;D
-
Tässä yhtenä päivä oli tutun kanssa puhetta tästä agronetista ja jutuista mitä täällä kirjoitellaan.Kertoi, että monet naurut on nauranut noille Oksan jutuille, kun ne on niin hoopoja, kyselee ja sitten tietää itse kaiken paremmin.
-
kun vastaukset on mitä tahansa niin kait sit ite oonkin oikeassa. kuten etellisessä näät, niäö sain apuja muuta kautta mut muut oli niiin metässä. ite laittannu just toissa viikolla 844 natikkaan jarrutyösylinterit ja jarru remppaa en moiseen tee. kuin moni9 saitin osallisista moisen tehny?? saa ihan vapaasti nauraa ku on näyttöä.
-
Onpa sinulla kätevät kätöset, juuri tovi sitten sanoit antavasi ammattilaisen hoidella viiun sähköhommat.Kait nyt sitte sait alkuperäiset sylinterit natikkaan, tuttu kertoi ettei ole kuin kiinanpaskaa siihen osat.Muuten eikö olekin melkoisen kömpelö ja hidas traktori tuo 844.Yhdellä tutulla oli ja manas kun ei kulje tien päällä kuin kävelyvauhtia.
-
niinpä. peltopuolella tuo vain pottuhommissa jossa kiire ei oon hyäksi. ja net osat oli jo muutama vuosi sit hankittu... se fiun sähköhomma on kyl hoitettavana yhen tutun kautta joskus kesälä, joutoaikaan. ja oha nuita isännän harmeja tullu hoiteltua muutama.. mut aika varmoja jotkut mallit. sakuja enimmän. itellä muutamasta kokemusta. joskus pitäis oikein luetteloita mitä onkaan tullu käyttäneeks... omat helposti.
-
rankkaa kalustoa pottuhommiin Oksalla.
Eikä siinä hommassa jarruja tarvita.
-
miten niin ei. kuormaa purkaissa on hyä saaha yhistelmä seisomaan paikallaan. ei mene ohi laatikoitten kun kippaa. ja tuo oli vain muistaaksein yhen vai kaks kautta.. jurtin jäliltä. vaihtu sit casen 4230 tai jotain...
-
miten niin ei. kuormaa purkaissa on hyä saaha yhistelmä seisomaan paikallaan. ei mene ohi laatikoitten kun kippaa. ja tuo oli vain muistaaksein yhen vai kaks kautta.. jurtin jäliltä. vaihtu sit casen 4230 tai jotain...
Oksalla ollu siis jurttiakin? Menikö Turenkiin? Itse olen melkein piipun juurella, jurtin kanssa pelannut kanssa. Ei enään näillä ykkös hehtaareilla kannata, tosi viljelijöillä täällä päin on vähintään 50 ja suurimmilla lähenee 200 hehtaaria
-
Oksalla on kaikkea, vain kaksi puuttuu.
-
Noista nimimerkki Oksan kirjoituksista voi päätellä valheen helposti. Samakaava toistuu ,piikittely, tiedän asian vastaajia paremmin .
Lievä persoonallisuushäiriö. Ei vakava . Keskustelu terapiana ,loma.
Paljon yksikseen ,hakee seuraa keskustelu palstoilta .
-
ei MIULLA ole ollu jurttia vaan toisilla. kun miulla ei navetta sito koko päiväisesti niin joutaa päivisin ja ilta-aikaan tekemään toisille töitä. kun ei ole maalla paljon renkejä enää niin pitää käyttää tuntitöitä tekeviä. lähialueella on helppo kävästä tekemässä hommia toisille. siinä samalla saa kokemuksia monesta värkistä.. ei kait sais nuin tehä mut miä oon moista harrastannu. ja kun ei oo etes eukkoa vastuksena niin jopa muutakin kerkii.. ja piikittely???? ihan pakko kysyä ootteko nuin omanapaisia ettei etes kevytnaljaus sovi hipiään?? ja stadinkammo johtuu 40 vuoten takaisista työhommista..
-
miten niin ei. kuormaa purkaissa on hyä saaha yhistelmä seisomaan paikallaan. ei mene ohi laatikoitten kun kippaa. ja tuo oli vain muistaaksein yhen vai kaks kautta.. jurtin jäliltä. vaihtu sit casen 4230 tai jotain...
Kummasti jutut muuttuu 844 laitoit jarrusylintelit pari viikkoa sitten.Kuitenkin tarinasi kertoo että oli yhen tai kaksi kautta ja vaihtui 4230.Kirjoittelet ihan puuta heinää. Taidat elää ihan kuvitelmissa.Näitä tyyppejähän on ihan oikeesti joiden mielikuvituksella ei ole rajaa.
-
onko mahollista tajuta että miä kirjoitan vajaan 30 vuoten ajanjaksosta. et sit yhtään aattele kun sisäistät nuita juttuja. elät vain tätä hetkee.. nuilla joille töitä teen, on monia koneita ollu ja on ja niitä jopa joitain huoltannu.. VUOSIEN SAATOSSA!!!!
-
Noissa logiikkaohjatuissa, ilman softaa toteutetuissa järjestelmissä on se hyvä puoli, että niitä voi korjata kuka vaan. Ei tarvitse sitä koodia ja tuskin kukaan myisikään erillistä piiriä. Tai nykyään kun ohjelmamuistit ovat niin suuria mikro-ohjaimissa, niin erillistä muistipiiriä ei tarvita.
Mutta se "äly" tekee asiat miltei mahdottomaksi korjata ja sen vuoksi vaan myydään pokseja ja kortteja. Autosähköihminen on ollut aivan oikeassa siinä, että osaava henkilö voi tarvittaessa purkaa vanhoja romuja ja varsinkin itselle tehdessä kannattavasti. Tällainen osaaminen on vain yhä harvinaisempaa Suomessa.
Mutta mene katsomaan nykykonetta. Moni asia on koodin takana ja vaihtoehtona on vain ostaa uusi piirilevykokonaisuus tai jopa se poksi. Eikä niitä hiuksen ohuita kolvauksia edes näe vanhoilla silmillä. Ja itse traktorin tai koneen toiminnan kannalta digi on viety turhan pitkälle. Vähemmilläkin hössötyksillä pärjättäisiin ja ominaisuudet olisivat aivan samat.
-
Noissa logiikkaohjatuissa, ilman softaa toteutetuissa järjestelmissä on se hyvä puoli, että niitä voi korjata kuka vaan. Ei tarvitse sitä koodia ja tuskin kukaan myisikään erillistä piiriä. Tai nykyään kun ohjelmamuistit ovat niin suuria mikro-ohjaimissa, niin erillistä muistipiiriä ei tarvita.
Mutta se "äly" tekee asiat miltei mahdottomaksi korjata ja sen vuoksi vaan myydään pokseja ja kortteja. Autosähköihminen on ollut aivan oikeassa siinä, että osaava henkilö voi tarvittaessa purkaa vanhoja romuja ja varsinkin itselle tehdessä kannattavasti. Tällainen osaaminen on vain yhä harvinaisempaa Suomessa.
Mutta mene katsomaan nykykonetta. Moni asia on koodin takana ja vaihtoehtona on vain ostaa uusi piirilevykokonaisuus tai jopa se poksi. Eikä niitä hiuksen ohuita kolvauksia edes näe vanhoilla silmillä. Ja itse traktorin tai koneen toiminnan kannalta digi on viety turhan pitkälle. Vähemmilläkin hössötyksillä pärjättäisiin ja ominaisuudet olisivat aivan samat.
Eikö tästä ollut joskus jenkkilässä ihan oikeustapaus että omistaako maajussi Jonnikkansa niin että softaankin saa kajota? Muistakseni Deere hävisi tuon casen?
-
onko mahollista tajuta että miä kirjoitan vajaan 30 vuoten ajanjaksosta. et sit yhtään aattele kun sisäistät nuita juttuja. elät vain tätä hetkee.. nuilla joille töitä teen, on monia koneita ollu ja on ja niitä jopa joitain huoltannu.. VUOSIEN SAATOSSA!!!!
En kyllä tajua jos juuri kerroit että kaksi viikkoa sitten remppasit 844 jarrusylinterit joka sitten vaihtui 4230 caseen.Sun jutut heittää kyllä melkoisesti.Alan kyllä tajuta hiukkasen että ei ajatuksesi juoksu oikein pelaa.Olen kyllä huomannut että elät jossain kuvitelmassa, nyt se alkaa näyttämään ihan siltä.Olen huolissani kuinka on .Pitäisikö toimittaa apua. Sitä on mahdollista saada, ja pakkohoitoonkin kyllä laitetaan.
-
Noissa logiikkaohjatuissa, ilman softaa toteutetuissa järjestelmissä on se hyvä puoli, että niitä voi korjata kuka vaan. Ei tarvitse sitä koodia ja tuskin kukaan myisikään erillistä piiriä. Tai nykyään kun ohjelmamuistit ovat niin suuria mikro-ohjaimissa, niin erillistä muistipiiriä ei tarvita.
Mutta se "äly" tekee asiat miltei mahdottomaksi korjata ja sen vuoksi vaan myydään pokseja ja kortteja. Autosähköihminen on ollut aivan oikeassa siinä, että osaava henkilö voi tarvittaessa purkaa vanhoja romuja ja varsinkin itselle tehdessä kannattavasti. Tällainen osaaminen on vain yhä harvinaisempaa Suomessa.
Mutta mene katsomaan nykykonetta. Moni asia on koodin takana ja vaihtoehtona on vain ostaa uusi piirilevykokonaisuus tai jopa se poksi. Eikä niitä hiuksen ohuita kolvauksia edes näe vanhoilla silmillä. Ja itse traktorin tai koneen toiminnan kannalta digi on viety turhan pitkälle. Vähemmilläkin hössötyksillä pärjättäisiin ja ominaisuudet olisivat aivan samat.
Eikö tästä ollut joskus jenkkilässä ihan oikeustapaus että omistaako maajussi Jonnikkansa niin että softaankin saa kajota? Muistakseni Deere hävisi tuon casen?
Luulis että kun ostat raktorin, niin muisteissa oleva softa on sun omaa. Mutta jos vaikka joku prommi hajoaisi ja omistaja pystyisi kohdistamaan vian kyseiseen piiriin, pitääkö konevalmistajan luovuttaa ohjelmakoodi, jotta homman saisi taas pelittämään.
Kyllähän kun esim. windowsin ostaa, niin sen voi ladata kuinka monta kertaa vain ja asentaa lisenssiä vastaavan määrän mihin vain milloin tahansa. Johonkin työkoneeseen pitäisi siten saada ladattua valmiiksi käännetty data jokaiselle mikro-ohjaimelle tai muistipiirille.
Herää vain kysymys, kenellä traktorivalmistajalla on kaikkiin komponentteihin softa olemassa, vain tilataanko sielläkin poksi alihankkijalta ja sen rikkoutuessa tilataan vain uusi poksi. Ja silloin koodi on olemassa alihankkijalla. Yleiset protokollat vähentävät kyllä tätä koodin omimista.
Ei lähdekoodia tarvitsekaan antaa, mutta käännökset pitäisi kyllä melkein pyydettäessä luovuttaa. Kokonaisen piirin myyminen avaimet käteen periaattella olisi tietenkin varaosamyyntiä josta voi veloittaa marmoritiskihinnan, mutta pelkkä softa saattaa olla hiukan eri asia. Jos konetta ostettaessa kauppakirjassa lukee, että älyn ohjelmamuistien datalisenssi kuuluu hintaan, sitten se kuuluu. Mutta jos siinä ei lue tuosta asiasta suuntaan tai toiseen, ei koodin antamista voi täysin kieltää.
Toisaalta, jos siitä ei erikseen mainita mitään, onko mahdollista vaatia tätä "sähköistä" varaosaa ilmaiseksi. Silloin koodi pitäisi olla mahdollista edes ostaa varaosana ja traktorivalmistajalla on oikeus määrittää sille varaosahinta. Tässä tapauksessa hinta olisi varmasti suolainen, jos sitä ei mikään kohtuuttomuuslaki estä. Byrokratiaa ainakin saadaan aikaiseksi.
Jos esim. saa lämmityslaitteen moottorin purettua, niin silloin on mahdollista vaihtaa laakereita sun muita. Usein näitä vaan ei edes ole tehty järkevästi purettavaksi. Ja varaosakirjassa varaosana on koko moottori, joskus jopa vain koko moottori/puhallin kokonaisuus. Että mikä se pienin varaosa sitten on mitä myydään. Ja missä määritetään millainen valmistusaste osalla pitää olla, jotta se voidaan myydä varaosakomponenttina. Että jos hävittää vaikka öljypropun, niin sen varmasti saa tiskiltä niin ettei koko moottoria tarvitse ostaa.
Ehkä joissain pienellä präntätyissä lukee nämä softa-asiat. Tekijänoikeuksiin nämä kyllä jotenkin kuuluvat.
Tätä ei muuten ole tullut mieleenkään. Ei ole onneksi niin uusia koneita olemassa. ;D
-
Liene tällä hetkellä niin että valmistaja saa päättää minkälaisissa kokonaisuuksissa varaosia tarjoilee.
Kyllähän noiden boxien kanssa vielä rahalla pärjää niin kauan kuin varaosia yleensä saa. Mutta sitten kun ei enää saa menee mahdottomaksi.
Laakerin voi saada laakerikaupasta, akselin voi sorvata, hammaspyörän jopa jyrsiä, katkenneen osan hitsata ja tiivisteen korvata toisenlaisellakin. Mutta puuttuvaa älypurkkia on hyvin hankalaa korvata millään; sitä vaikeampaa mitä vaativammassa tehtävässä se on. Jonkun yksinkertaisen logiikan tapaiselle vielä voi kehittää korvikkeen tai jopa pärjätä manuaalilogiikalla, mutta teepä joku ECU tai Digital Transmission Control.
Autopuolella on vielä sitäkin että ehjä purkuosana saatu boxi ei toimi toisessa autossa ellei koko kokonaisuudelle kerrota että väylällä kuuluu nyt olla myös purkki jonka yksilöllinen tunnistekoodi on xyz123a. Pitää olla oikeanlaiset testerit ja ohjemistotyökalut että noiden kanssa pärjää.
Ongelma on pahempi harvinaisten ja pienten valmistusmäärien koneiden kanssa. Esim kehityskaaren alkupään metsävehkeet ovat tällaisia. Osin ne ovat mahdollisia helposti korjatakin, kiitos alhaisen integrointiasteen ja peruskomponenteilla toteutetun rakenteen vuoksi. Mutta jos joku purkkki oikeasti hukkaa tavalla tai toisella ohjelmansa tai vaurioituu pahemmin niin sen perään on turhaa kysellä jos purkissa luke vaikkapa Kajaani Elektroniikka... dokumentaatiotakaan ei löydä kuin tuurilla. Firmat ostaa toisiaan ja vanhoja tuotteita hyljätään, paperit menee roskalavalle ja tietäjät vie hiljaisen tietonsa hoivakotiin.
Niinkin 'tuore' laite kuin karvahattuluokan Epec 4W-sarja (moton mittalaite/hakkuupään ohjain) jäi obsolete-tilaan kun Ponsse otti Epecin hoiviinsa. Epecillä ei enää korjata, ei saa osia, ei varalaitteita, ei kiinnosta. Erilaisilla itsenäisillä huoltoyrittäjillä on vielä jonkinverran tietoa, ohjelmat ja testitekniikkaa mutta ei välttämättä pitkään.
-
Nykykoneissa on jo niin paljon erilaista tekniikkaa, että kyläsepän ammatti on yksi vaativimmista jobeista. Olettaen, että kyläseppä korjaisi kaiken pajassaan. Aivotoiminnan kehitys ei vaan ole pysynyt valtavan tietomäärän kasvun mukana.
Yhä harvemmin tehdään nykypäivän kylmäkoskelaisia. Niitä ehkä tarvittaisiin enemmän, koska moni asia on liian pielaveteläinen.
-
koska moni asia on liian pielaveteläinen.
Pitää olla "pielavetinen".
Toim. huom.
-
Jos Fiudes on heikot johdot, niin Grammerin jakkaras vuodelta 2012 on ihan luokattoman huonot. Kytkimeltä kompuralle menevä johto oli nätisti suojaputkessa mutta sisällä molemmat ohuen ohuet johdot poikki. Tuon nyppääs varmaan sormin poikki ???
-
Jos Fiudes on heikot johdot, niin Grammerin jakkaras vuodelta 2012 on ihan luokattoman huonot. Kytkimeltä kompuralle menevä johto oli nätisti suojaputkessa mutta sisällä molemmat ohuen ohuet johdot poikki. Tuon nyppääs varmaan sormin poikki ???
Kannattaa kysellä/ laittaa ns. Robottikaapelia tilalle, ja vielä
Silikonipäällysteistä, kyllä kestää, ja on taipusaa pakkasessa.
Alkuperäinen johdatus, ne suojakuoret jäykistyy pakkasilla, suojakuori poikki,
Ei aikaakaan kun langat poikki.
-
Jos Fiudes on heikot johdot, niin Grammerin jakkaras vuodelta 2012 on ihan luokattoman huonot. Kytkimeltä kompuralle menevä johto oli nätisti suojaputkessa mutta sisällä molemmat ohuen ohuet johdot poikki. Tuon nyppääs varmaan sormin poikki ???
Kannattaa kysellä/ laittaa ns. Robottikaapelia tilalle, ja vielä
Silikonipäällysteistä, kyllä kestää, ja on taipusaa pakkasessa.
Alkuperäinen johdatus, ne suojakuoret jäykistyy pakkasilla, suojakuori poikki,
Ei aikaakaan kun langat poikki.
No nyt pellittää ja se on pääasia täs vaihees vuotta. Liittimetkin niin pirun lähellä runkoa, että normi abikoilla polttaa koko vehkeen. Tai no onneksi siinä virta vaan kun vivusta nostaa ja sulakekin on näköjään olemassa. Ja sehän pahinta kun suojaputkessa ei näkynyt mitään vikaa. En tiedä oliko sitten ripustus justiin noilla kohdilla. Vanhemmissa taitaa johdot olla vapaina ja se yleinen vika siellä penkin takana löytyy heti. Tosin sen johdon suojaputken mä ensin "suolistin" nytkin. Pahintahan oli kun kaikki toimi penkki yläasennossa mutta ei painon alla. Tai nyt täytyy sanoa, että en ole vielä edes kokaassu painon alla, mutta selvä vika ilman että mä sitä sain aikaan :) Mutta ihan kait laatu jakkara merkkinä, mutta taas se laatu pilataan muutaman euron paskalla johdolla :(
-
oksa tais kyrpiintyä lypsyukkelin jorinoista kun on ollut koko viikon hiljaa, tai olisko nyt se johtotuksen operatio meneillään.
-
heh, siun vitutuksen välttelyä oon harrastannu. kun sulla ei oo muuta kun v....u mielesä. ens viikosta alkain kantsii siun alkaa kuunnella ( sillä yhellä "korvalla" ) yle 1 kanavaa ku alottavaat eroottista kevättä. jopa roisia lupaavat!!
mut kyl nuo esim. jakkaroitten johot on niiin luokatonta tavaraa. aikasemmiksta nyistä net piti uusia jo kahen vuoten jälkeen.. ei ihan takuuseen menny. nykynen punavanteinen ei oo oireillu moisen takia..... - vielä. valtussa ei moista penkkiä etes oo ja fiussa vasta toinen penkki.. mekaaninen!
-
ei ole ollut johdossa vikaa aina pelittää penkki. ja minähän ratioo kuuntele vaikka sinua kuin vituttais.
-
miksi miuta vi tuttais ? ei kait se miulle kuulu jos ei yleissivistys yhtään kiinnosta.. elää vain siellä kuplassa ihan vapaasti. ja lie sulla etes penkissä mitään piuhaakaan.. ( siihen aikaan ei etes moista missään tar***** ) itellä casessa moisen piuha levis jo takuuaikana ja verkuun piti laittaa parikin kertaa.. mutta ehkä ajoakin toisin......
-
Onpa Oksa herännyt uuteen aamuun tosi äreänä.Kait tuossa citymaasturissa penkissä jotain piuhoja on kun säätyy sähköisesti.Traktoriahan minulla ei ole enää ollut kymmeneen vuoteen, toisten koneilla ajelen ja onhan niissä monenlaisia jakkaroita.Koita nyt kuitenkin sitä kateuttasi ja pahaa oloasi jotenkin lievittää, tuollanen kiukuttelu heti alkuviikosta ei ole terveellistä.Ei ole minun vikani jos sinulla ei ole nuorempaa sukupolvea jatkamassa.
-
millähän lailla siä oikein luokittelet mielialat? ei enmpää voi perseelleen osua. meikä nukkui hyin viime yön ja tänään täys virtaa polttopuusavottaan hyin toimivilla koneilla upeassa ilmassa. ( nahka muuttaa väriä ) ja lisänä sain oikein hyän mielen nauraa kun kuuntelin roman satsin ja vieraitten elämää.. sulla nyt tuo elämä taitaa olla pikkasen ykstoikkosta kun nälvi on aina päällä.. ja aina kjehumassa kuin on nurkat pullollaan pentua.. lie montakii omia.... :o
-
Kyllä, hieno ilma oli tehdä perillisille polttopuita heidän hienoilla koneillaan.Tovi meni siinä kun pojanpoikain kanssa jutusteltiin ja nautittiin emännän tuomat kahvit ja limsat.Plättyjäkin oli paistanut.Veistin siinä sitten pajupillitkin ja kaarnalaivat.Peipposet kuulemma liversi muutama riukuhäntäkin tepasteli liiterin katolla.Se on kuule Oksa sitä laatuaikaa mistä jäät paitsi.
-
Muutenkin tuntuu evp:llä olevan elämä mallillaan kun saa taas Oksalle v1ttuilla viikon tauon jälkeen.Ehti ollakin ilmeisesti Oksaa ikävä kun tuossa jo kaipaili ennenmin.
-
Eräillä se on tuo elo ankeaa, pilvistä ja katkeraa.Jopa virtalukko laittaa vastustaan vaikka johdot olisikin jäykät.Mutta kun menneitä perunan ja sokurijuurikasviljelyjä muistelee niin onhan se elo makiaakin ollut 844 kun on urahtanut neussilaista säveltä.Vaikkakin sitten pari viikkoasitten joutui uudet jarrusylinterit uusimaan.Ja enää ei ole puhuttu mitään virtalukosta, taisi avain katketa.
-
mahtaa olla huuli pyöreänä sillä siun kupeen hetelmän jälkikasvulla kun elät vaan nuissa menneen talven lumissa. taitaa olla siun " laatuaika" vähissä kun siitä pitää koko ajan mainita. tuossa naapurin moista ei etes mainihe kun on sen aika.. lie tavallista elämää perheissä? ja siulla on vain pääasiana naljailla..
itellä menöö tosiaan hyin ja hommat etenee eikä tartte " laatuaikaa" pentujen kanssa hommata. välillä vaan töitä pätkii nuo ohikulkijat jokka tuloo katteleen työntekoa. sosiaalinen hetki ja sitten taas hommaan.
-
Taas se Oksalla kateuden piru nosti päätään, kyllä pojan pojat on ihan toista kuin ohikulkijoiden poikkeilut.Ja kiinnostaa ne jutut mitä niille kerron.
Mut sää näemmä olet kulmakunnan matkailunähtävyys.
-
Täysin korvaamattomia miehiä molemmat ::)
-
oksapoika tuhertaa nyt johotuksia ponssen jämistä, ja sorkkis neuvoo fasessa niin paljon kuin kuitu sallii.On nuo kaksi melkoisen hupiveikkoja, näille on "tuttujen kanssa" monina saunailtoina naurettu.
-
ja miuta naurattaa oikeesti tuo " omakehu". perkule, kun mänöö mämmimään jollain tarvikeosalla nii se " omakehu" ! evp ei taija ite tehä mitään, vaan laittaa akan ja pennun tekemään.. on kyllä ihmettä. ite seurustelen 70+ väen kanssa ja niiten kans tulen hyin toimeen. ei oo koskaan kahveillakaan tullu mieleen " pantaisko persiiseen..? " mut oon saanu monta hyää kaveria, ei tartte yksinäisyytestä haikailla.. kahvi ja juttu seuraa riittää, joskus jopa liian kans, meinaa jäähä työt tekemättä..
Miten sulla oksa nuo perspanot on aina päällimmäisenä jutuissa.Oletko alan harrastaja.
Evp kiinnostuu josko oksa harrastaisi...
🤣🤣🤣
-
onhan tuolla oksallakin aimo mela, omien juttujensa mukaan.virtalukosta nyt oli kuitenkin kysymys.
Poikamiehen mela evpllä mielessä🤣🤣🤣
-
persporvari taas panee parastaan . https://img.ilcdn.fi/EWZ1v5uj1KKwIySLEJXjyPhM-t0=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/f99c36e1a1f0b0936c854099be9fe5fda95c5683793246de698e49149346ab65.jpg
-
https://fiatagri90-sarja.vilkasstore.com/
-
huh, olipa aika hintavaa listaa.. nyt selvis miksi nuo käytetyt on kuin pommituksen jäljiltä, osat on aika hintavia...
-
huh, olipa aika hintavaa listaa.. nyt selvis miksi nuo käytetyt on kuin pommituksen jäljiltä, osat on aika hintavia...
Alkuperäiset on paskaa, joku tekee parempaa se on kallista ;D
-
mistä sais alkuperäisen kaltaisia lokarin jatkeita? nuo marjamaalta saatuja muovijatkeita on menny monta ... aina talvella kun eivät pakkasella kestä. alkuperäinen vasemmalla kesti aika pitkään.. oven runko maalaamattomana on helevetin kallis.. kilohinta kohillaan..
-
mistä sais alkuperäisen kaltaisia lokarin jatkeita? nuo marjamaalta saatuja muovijatkeita on menny monta ... aina talvella kun eivät pakkasella kestä. alkuperäinen vasemmalla kesti aika pitkään.. oven runko maalaamattomana on helevetin kallis.. kilohinta kohillaan..
Alkiperäisillä jatkoilla mennään vaikka muuten alkuperäiset takalokasuojat on rälläköity pois ja vastaavat tehty paikallisella pajalla. Toki tuon remontin huomaa, mutta alkuperäiset oli loppu jo 25v sitten. Saakohan jostain kapea hyttiseen hytin lattiamattoa. Tai kait sekin jäisi vaihtamatta vaikka saisikin ja hinta taitaisi olla puolet tr arvosta. Parikytä vuotta on tainnut olla sika mönijällä liimattuja mattoja peittämässä alkuperäistä täysin hajonnutta, mutta nyt se korjauskin on täysin risa.
-
Noi fiuden hytit on melko ruosteherkkä. Mulla on hytti tuossa fiudessa kun Uuno Turhapuron paita, reiät vähenee kun tulee isompi tilalle. Toi on ollut jurttitehtaalla mullanajossa aikoinaan, varmaan sitä suolaista kuraa ollut sitten jokapaikassa.
-
kapean matto maksaa liki tonnin .. jotain 7-800 euroa. yks korjaaja laittoi parsimattoa poljin tasoille. en tiijä mikä malli oli kyseessä. aika ohut tarttee olla ettei haittaa polkimia.
-
Onkoos sematto jotenkin aivan erityinen muotoon valettu. Voisko ihan ite laittaa metritavarasta leikaten. olisko aivan ylivoimasta. Äänieristysmattoa sinne alle. Tietty joshaluaa alkuperäisen kuten kaiken muunkin niin ei sitte mitään.
-
Onkoos sematto jotenkin aivan erityinen muotoon valettu. Voisko ihan ite laittaa metritavarasta leikaten. olisko aivan ylivoimasta. Äänieristysmattoa sinne alle. Tietty joshaluaa alkuperäisen kuten kaiken muunkin niin ei sitte mitään.
On se muotoon painettu ( luulisin). Ainakin keskilattia on korkeammalla. Mutta jos hinta on luokkaa tuo mitä Oksa kirjoitti ja siihen asentajan päivä päälle. Niin taidampa repiä vanhat korjaukseni ja liimailla jälleen jotain kummimattoa päälle. Mielellään taipuisaa ja sen verta pitkä pätkä , että ei tarvisi saumoja tehdä. Nyt oli , sekään nyt ei sinällään mitään haitannut.
-
ei taija ihan xsopivan leviää mattoa löytyä... ite mittailin viime kesänä ja oli 10 cm kapemapaa mut jos keskelle tekee sauman liimalla ni kait helpompi muotoillakin.. itellä ajan puutteen takia into loppu syksyllä ( sateessa ) mutta toisaaltahan se keskikohta ei murene kuin net polkimen alukset.
-
ei taija ihan xsopivan leviää mattoa löytyä... ite mittailin viime kesänä ja oli 10 cm kapemapaa mut jos keskelle tekee sauman liimalla ni kait helpompi muotoillakin.. itellä ajan puutteen takia into loppu syksyllä ( sateessa ) mutta toisaaltahan se keskikohta ei murene kuin net polkimen alukset.
Mulla on hajalla ainakin sen nousun reunat, toki polkimien alla on rikkinäiset montut. Pelti niissä muistaakseni molemmissa kohtaa näkyi. Nykyään vielä niitä liimattuja repaleita , joten ihan kaikki ei näy ja hytissä en oo istunut kait pariin kuukauteen, joten ihan ei nyt muistu mieleen ;D
-
sithä toi oliski helppo. ensin laittaa sen keskikohan siten et liepeet lattialle ja siihen sit päälle turkkimatto paloina määrämittaan leikattuna.. vois jopa ruuvata kulmista kiinni peltiin.. mulla on vain polkimen alta palasina tuo lattiamatto.
-
Nih, helpommin saa paikalleen kun keskustan ensin laittaa. Ruuveilla, mut onmyös sellasia muovinastoja joit auton verhoiluissa käytetään. Niissä on isompi kanta ,ei mene matosta läpi.
-
onhan tuolla oksallakin aimo mela,
Evp on kiinnostunut Oksan melasta😮😮😮
-
ja miuta naurattaa oikeesti tuo " omakehu". perkule, kun mänöö mämmimään jollain tarvikeosalla nii se " omakehu" ! evp ei taija ite tehä mitään, vaan laittaa akan ja pennun tekemään.. on kyllä ihmettä. ite seurustelen 70+ väen kanssa ja niiten kans tulen hyin toimeen. ei oo koskaan kahveillakaan tullu mieleen " pantaisko persiiseen..? " mut oon saanu monta hyää kaveria, ei tartte yksinäisyytestä haikailla.. kahvi ja juttu seuraa riittää, joskus jopa liian kans, meinaa jäähä työt tekemättä..
Miten sulla oksa nuo perspanot on aina päällimmäisenä jutuissa.Oletko alan harrastaja.
Evp.etsii oksasta persepanoseuraa😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮😮