Asiaan löyhästi liittyen:
Kun puolisolle tuikataan maatalouden verotettavista tuloista osa, miten suhtautuu asiaan kaikkien meidän parhaiksi toimiva MELA?
Myelin ohjeissa puolisoista ainoa maininta on, ettei avopuolisoa vakuuteta myelissä. En ainakaan itse miellä puolisoani maatalouden harjoittajaksi, ja vaikka olisikin, pitäisi uskoakseni olla laskentaperusteisia hehtaareita hallussa.
Arvauksia asiaan liittyen, tai kokemuksia.
Taas vastaan vaikka en mitään tiedä. Siis mitä tarkoitat laskentaperusteisilla hehtaareilla? Eiköpä sillä niitä oo, jos pappi on sanonut aamenensa. Tosin en tiedä vaikuttaako mahdollinen avioehto jotain , tuskin. Eikö sitä vilauteta vaan erotilanteissa. Meillä myeli on jaettu suhteessa 30/70 vaikka emännyys ei ole koko aikana työllistynyt maataloudesta. Itte en tiedä onko tuosta ollut muuta hyötyä, kuin korkeampi äitiyspäiväraha aikoinaan. Aikoinaan se oli jopa hetken työttömänä ja sai työttömyyskorvausta kun ei työllistynyt tilalla.Toisaalta eipä ole verotuksessa tuloja jaettu centtiäkään. Toki tuo lyhyt työttömyyskorvaus jakso on maksettu joka vuosi "takaisin" huonosta verosuunnittelusta johtuen. Siis siitä, että mä maksan verot . Tosin olen mä viime vuosina tuon verotappion laskenut vero-optimoinnin avulla eikä se konkurssia aiheuta. Pääomatulotkin jääneet alimmalle askelmalle vaikka kaikki on mulle. Täytyy jakaa jos ja kun joskus menee yli.
Esitän papin kaikkivoipaisuudesta eriävän mielipiteeni. Ei aamenia kirjata lainhuuto todistuksiin, mavin järjestelmiin, eikä edes Melaan. Kirjaaminen aloitetaan vasta kuoleman tai eron kohdatessa. Eikä silloinkaan kirkon toimesta.
Puoliso siis ollut poissa omasta työstään viimevuoden ja hoitanut puutarhan ohella mm toimistoa. Tulon jako puolison kesken sallittua, sen jo varmistin. Näkeekö mela tässä kuitenkin uuden maatalouden eläkekassan kartuttajan?
Pieni verohyöty jonka tuosta tulonsiirrosta saisin valuisi täysimääräisesti melaajille, ja vähän vielä päälle.