Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 03.09.13 - klo:19:27

Otsikko: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: nakkisormi - 03.09.13 - klo:19:27
Talosta löytyy ko. kärryt mutta suurempia kuormia kaivattaisiin. Kestääkö kärry esim tuoretta vehnää mikäli hommais jostain ne alkuperäiset peltiset korokelaidat? Tarkoitan siis niitä viljalaitojen päälle tulevia 30-40cm korkeita laitoja.
Mistä näitä kannattaa metsästää ja mitä uudet maksaa? Vai hajottaako niillä vain kärryt kun painoa tulee rutkasti lisää kuorman muodossa...?
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: Peurajussi - 03.09.13 - klo:20:11

Itellä on WS 120 ja pähkäilen juuri samaa tuon kantavuuden kanssa, tosin laidat löytyy tontilta eikä ole vielä käytetty. Viljaa kun nykäisee kukkurikuorman niin vanteen alapuolista ilmaa käy helposti v*tuttamaan.  ???
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: Kaupoi - 03.09.13 - klo:20:18
WS120:ssä (vm-05) on mulla nuo korokelaijat. Puintituoretta ohoraa on vain tullu siirreltyä. Kärry on kestäny, telitki tikissä. Kumeihin voi kompuralla laittaa ilimaa tarvittava määrä. Vyörenkaan kuuluukin vähä joustaa.
WS100:ssa oli vastaavan korkuset korokelaijat. Siinä telit jousti kuorman alla, ei kuitenkaan taipuneet. Laitoin ne sitte vaihtossa pois.
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: ijasja2 - 03.09.13 - klo:20:19
Tuoreellakin vehnällä menee yli kymppitonniin kuormat, kuivalla ja hyvälaatuisella vehnällä ei jää montaa sataa kiloa vaille. Eli ei kannata, ellei kaikki kuskit osaa varoa raskaita kuormia. Lisälaidoilla tuoreellakin vehnällä ylikuormaa...
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: +250 - 03.09.13 - klo:20:41
No jos vehnää ei laita täyteen,mutta ohralla ja kauralla kestää kyllä 8)
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: KAri - 03.09.13 - klo:23:23
Talosta löytyy ko. kärryt mutta suurempia kuormia kaivattaisiin. Kestääkö kärry esim tuoretta vehnää mikäli hommais jostain ne alkuperäiset peltiset korokelaidat? Tarkoitan siis niitä viljalaitojen päälle tulevia 30-40cm korkeita laitoja.
Mistä näitä kannattaa metsästää ja mitä uudet maksaa? Vai hajottaako niillä vain kärryt kun painoa tulee rutkasti lisää kuorman muodossa...?

Itsellä on M120:ssä noi lisälisälaidat ollut jo pitkään. Kärryt kyllä tuntuu kestävän ajaa (muutaman kuorman vuodessa), mutta renkaat tuossa joutuu koville, vaikka alla onkin 500/17:set. Alta on kaksi vannetta haljennut ja alkanut vuotamaan. Peruspallorenkailla (400) en lähtisi laitoja helposti korottamaan.
Kuivaa vehnää kärryillä on ollut parhaimmillaan reipas 15 tonnia  :o  Tällöin vaaditaan jo kuskilta "järkeä" ajoon! Pitää kuitenkin muistaa, että kärryt on JARRUTTOMAT ja tuo massa vaatisi jarruja jo kärrystäkin.
Uusilla on hintaa varmaan tonnin verran, käytettyjä voi jostain netin myyntipalstoilta etsiä.
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: Peltola - 04.09.13 - klo:00:02
Talosta löytyy ko. kärryt mutta suurempia kuormia kaivattaisiin. Kestääkö kärry esim tuoretta vehnää mikäli hommais jostain ne alkuperäiset peltiset korokelaidat? Tarkoitan siis niitä viljalaitojen päälle tulevia 30-40cm korkeita laitoja.
Mistä näitä kannattaa metsästää ja mitä uudet maksaa? Vai hajottaako niillä vain kärryt kun painoa tulee rutkasti lisää kuorman muodossa...?

Hei. Mikäli M120 on vanha a-mallin rungolla c-palkeilla, niin ei kestä 12 tonnia kuin aivan varovaisella käytöllä. A-mallisia runkoja on taipunut useita kipin sylinterin kohdalta notkolleen. Omani olen  vahvistanut 5 senttiä notkolleen c:n sisältä laittamalla latalla umpeen (10 mm latalla c kiinni). Runko on niin letku, että jo viljakuorman kanssa joustaa ja kärry kiemurtelee perässä. Weckmannin miehet muuttivat rungon h-malliseksi ja kärry korjaantui monilta osin.
Toinen vika yksinkertaisessa laitteessa on ollut navan kupin väljyys. Kun nipasta laitetaan rasvaa se pursui pyöreän lätkän välistä pian ulos. Näin rasvaten takimmaiseen laakeriin ei mennyt rasvaa ja hajosi. Vaihdoin venäläiset laakerit pois ja tiukkasin etulevyn ja nykyään katson että takalaakeri kastuu rasvatessa.
Kärry muuten kuin uusi 500 renkailla, mutta taipunut ja veltto.
Eli h-runko oltava ainakin jos korotat laitaa.
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: JarJar - 04.09.13 - klo:07:40
Tupla lisälaitanen W120 löytyy. Kippi alkoi vuotamaan melkein samantien kun tulpalaidat kärriin tuli. Voi toki olla sattumaa, mutta kuitenkin. Kärrit oli tuolloin pari vuotta vanhat. Vehnää ei voi ajaa kun normi laitoihin asti. Silloinkin kuivemmalla ja painavammalla tavaralla veltot/löysät laidat antavat saumoista jo niin paljon periksi että edes ikkuna tiivisteillä tiivistetyt laidat eivät pidä (etenkin perälautojen nivelkohdasta). Kärrit olleet pelkästään viljan ajossa...
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: junttieinari - 04.09.13 - klo:08:06
Mulla on W90:een noi 30cm korokelaidat. Kärry on jo normaaleilla viljalaidoilla kauhea rempula, vaatisi kyllä urheilumieltä vehnän ajaminen noiden lisälaitojen kanssa. Ja niinkuin JarJar jo sanoi, laidat on kauheet horot, kuivaa ohraa tippuu sieltä täältä laitojen välistä. Kevyempiä eväitä noiden kanssa varmaan voisi ajaa, mutta tämänhetkisen kuivurin kanssa ei parista lisämotista tule lisähyötyä.
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: TRUBADUURI - 05.09.13 - klo:06:39
Mulla on M90 lisälaidoilla. Peltikärryiksi on mielestäni hyvät. Noin 10-11 tonnin kuormia olen niillä ajellu. Yli 20km nopeutta en ole noin suurilla kuormilla ylittänyt. Kuoppiin ajan erityisen varovasti.
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: Holste1n - 05.09.13 - klo:10:24
Täällä on korokelaidat paikallaan ja ohralla ollut reilun 12tn hyötykuormia kyydissä, vaa´attuna. Onhan se melko kiikkerä ja keikkuu melkoisesti mutta on tähän asti kestänyt jatkuvaa 50km/h nopeuksiakin. Kärryssä rasvattavat navat.
Otsikko: Vs: Tuhti M120 lisälaidat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 05.09.13 - klo:19:39
Tuoreellakin vehnällä menee yli kymppitonniin kuormat, kuivalla ja hyvälaatuisella vehnällä ei jää montaa sataa kiloa vaille. Eli ei kannata, ellei kaikki kuskit osaa varoa raskaita kuormia. Lisälaidoilla tuoreellakin vehnällä ylikuormaa...


lujahan tuo, jos kerran siirtääkin kestää. toissasyksynä tyhjensin puimurin kierroksilla 120 junkkariin. takalaidat vääntyi tyhjennyksen voimasta ja rupesivat vuotamaan. vehnää. kosteus mitattuna noin 12.