Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maansiirtokärryt  (Luettu 21091 kertaa)

Wesku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Maansiirtokärryt
Eikös kellään ole kokemuksia palms 15 tn kärryistä, kun nuo nyt kumminkin eniten kiinnoistais näistä vaihtoehdoista.

No 12 t versiosta on parin vuoden kokemukset. Maata ja sora on ajettu jonkun verran näin maatalousmittakaavassa kuitenkin. Niin ja paskaa ja viljaa lisälaidat päällä. Asiallisen oloinenhan tuo on. Näissähän on yksi kippisylinteri ja 15 t:ssä kaksi. Tämä oli meille sopivamman kokoinen ja öljyt riittää paremmin.

Soraa mahtuu löysästi 12 t kyytiin, yli 14 t on ollut joskus, kippikin nousee hyvin. Mutta sitten kun laittaa vähän ylikuormaa maata nokalle, niin muistaakseni toinen tai kolmas jatko ei aina jaksa kippiä pystyyn vääntää. Maa kun ei tahdo liikkeelle lähteä ennen kuin lava on ihan pystyssä. Mutta siis kantavuuden rajoissa jos liikutaan niin ongelmia ei ole.

Työn jälki on asiallisen oloista, rakenteet selväpiirteisiä. Jarrutkin topistaa mukavasti. Miinuspuolena näissä tuntuu olevan (Kiressä ainakin sama vaiva) pomppiminen tyhjänä tietyillä nopeuksilla. Johtuu tietysti renkaista - 500:set alla ja pomppiminen alkaa jossain 35 vauhdissa. Loppuu kun ajaa täysillä. Joskus kyrsii... Miten sen saisi loppumaan? Rengaspaineet on maksimissa, auttaisikohan jos laskisi toisista pyöristä paineita vähän? Estäisikö se moisen resonanssi-ilmiön? Ehkä koitan joskus.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maansiirtokärryt
17tonnin Tempolainen pitäs käydä maanantaina hakemassa liikkeen pihasta. Saa nähdä sitte mitä tuleman pitää... Ens syksynä on  enemmän kokemusta. Hintaero Multivaan kuitenkin useamman tonnin ja siinä taitaa vaan se nimi maksaa. Melkeen oon Multivastaki kuullu enemmän huonoja ku hyviä puolia...

       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maansiirtokärryt
17tonnin Tempolainen pitäs käydä maanantaina hakemassa liikkeen pihasta. Saa nähdä sitte mitä tuleman pitää... Ens syksynä on  enemmän kokemusta. Hintaero Multivaan kuitenkin useamman tonnin ja siinä taitaa vaan se nimi maksaa. Melkeen oon Multivastaki kuullu enemmän huonoja ku hyviä puolia...

            Mitä Tempo 17 maksoi? Otitko viljalaidan ja sen hinta?

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Maansiirtokärryt
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.
[/quote]

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"

Viimeksi muokattu: 06.12.08 - klo:20:12 kirjoittanut Strimari

Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Maansiirtokärryt
Multivan laadusta ja ylivoimaisuudesta puhutaan paljon ja pitää varmaan paikkiansakin verrattuna näihin halpiskärryihin ( palms, hyväkone, tem-tuote ym. ym. ) , mutta mikä siitä muka tekee niin hyvän maanajoon? Jos tosissaan maata ajetaan niin ei kuorkin perän voittanutta ole! Kukkamultaa voi kaupunkilaisille kuskata kyllä muillakin mutta sekalaisen maan, louheen ja soran ajoon ei tehdaskärryistä ole!
Ja ennenkun avaatte suunne niin kyllä omistan tehdaskärryjä ja ostin juuri uudet, mutta maakärryt pysyy kyllä kuorkin runkoisina!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8372
Vs: Maansiirtokärryt
Kyllä multivassakin omat vikansa on. Ehkä ovat yleensä vähän kovemmalla käytöllä. Telejä on taipunut. Vanhemmissa lähtee Telin keinun tappi liikkeelle ja kun se putoaa korvakkeesta irti ni sitten tulee enemmän sepitystä. Perälaudan letkut on yksikudoksista ja yhtenäinen taakse asti. Aikalailla saa purkaa, että saa vietyä letkun korjaukseen.
Mystinen kesälaatumies

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maansiirtokärryt
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"
[/quote]

            Väärä oli kuitekin. Mitenkä tuolla selityksellä aisan saa notkolle? 
          Meikä on kärrännyt 8 m3:n virolaisilla tuhatmäärin soraa, erilaista kivi- ja sekalaisrompetta päälikaupaksi tuhanen kuormaa ja kärryt ei ole millänsäkään.  Yksi rengas on vaihdettu vaurion takia. Pohja hiukan lommolla kun on kiviä putoillut kuormattaessa.  Kuormat on täytetty sen mukaan kuin reilu sata hepoa kohtalaisesti vetää.

SILVER

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
Vs: Maansiirtokärryt
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"

            Väärä oli kuitekin. Mitenkä tuolla selityksellä aisan saa notkolle? 
          Meikä on kärrännyt 8 m3:n virolaisilla tuhatmäärin soraa, erilaista kivi- ja sekalaisrompetta päälikaupaksi tuhanen kuormaa ja kärryt ei ole millänsäkään.  Yksi rengas on vaihdettu vaurion takia. Pohja hiukan lommolla kun on kiviä putoillut kuormattaessa.  Kuormat on täytetty sen mukaan kuin reilu sata hepoa kohtalaisesti vetää.
[/quote]

Mitkä virolaiset kärryt sinulla on. Minullakin tulisi kärryt vain omaan maatila käyttöön maan ja jonkin verran paskan ajoon. Nuo omat ajot ajaa varmasti samanlailla noilla virolaisillakin kärryillä.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maansiirtokärryt


           
[/quote]

Mitkä virolaiset kärryt sinulla on. Minullakin tulisi kärryt vain omaan maatila käyttöön maan ja jonkin verran paskan ajoon. Nuo omat ajot ajaa varmasti samanlailla noilla virolaisillakin kärryillä.
[/quote]

              En merkistä tiedä, mutta joskus 2002 paikkeilla Tenkasen pihalle sellaiset sini-mustat olivat ilmestyneet.  Ehdotin vaihtoa Tenkasen aiemmin mulle myymiin raskaisiin peltilava-jousitelikärryihin, tarttui täkyyn. Sanoi sen olevan virolaisen. Muistuttaa Tem-tuotteen sinisiä. Aisa vaan on tukevamman näköinen, kahdella C-palkilla. Renkaat ja teli on jostakin ryssän vehkeistä lainatut, riittävän järeät. Jarrusylinterit etumaisissa  pyörissä, takimmaisiinkin näyttää olevan kiinnikkeet. Ilmeisesti jarrukengät ovat paikallaan rummussa.  Semmoisia kärryjä en ollut siihen aikaan ennen nähnyt.  Hyvä, kevyt ja kestävä kärry.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Maansiirtokärryt
http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/tempo/peravaunut/maansiirtovaunue12e1

     Tuolta löytyy mielenkiintoinen kärry. Siinä on aisaa vaimennettu kumein. Mikä lienee hinta?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Maansiirtokärryt
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"

            Väärä oli kuitekin. Mitenkä tuolla selityksellä aisan saa notkolle? 
          Meikä on kärrännyt 8 m3:n virolaisilla tuhatmäärin soraa, erilaista kivi- ja sekalaisrompetta päälikaupaksi tuhanen kuormaa ja kärryt ei ole millänsäkään.  Yksi rengas on vaihdettu vaurion takia. Pohja hiukan lommolla kun on kiviä putoillut kuormattaessa.  Kuormat on täytetty sen mukaan kuin reilu sata hepoa kohtalaisesti vetää.

Mitkä virolaiset kärryt sinulla on. Minullakin tulisi kärryt vain omaan maatila käyttöön maan ja jonkin verran paskan ajoon. Nuo omat ajot ajaa varmasti samanlailla noilla virolaisillakin kärryillä.
[/quote]

Itsellä oli pitkään käytössä teko 14t ja muistaakseni n. 13m3 kärryt. oli yllättävän lujat laitokset... Ajettiin kiveä maata, sontaa ja viljaa/perunaa lisälaidoilla. Reilu kymmenen vuotta ja yli 10000m3 pelkkää sontaa nähneenä rupes teli antautumaan... Pyörät oli / \ ja vemppas... Mutta en voi kyllä muuten moittia...
Nyt on käytös vanha scanian alusta päälle tehdyllä lavalla ( mm. pohja 2x6mm ) ja 600/50 r22,5 teräsverkkovahvistetuilla metsäkoneen pyörillä...

X120

  • Vieras
Vs: Maansiirtokärryt
Jos mie laittasin maansiirtokärryt niin kyllä kattelisin Kalajoelle Karko-vaunujen suuntaan. Hintaa on hyvin, mut laadulla ja järkevyydellä hakkaa kaikki idänihmeet ja jopa Multivan....

1065

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Maansiirtokärryt
Multivan puolustukseksi täytyy sanoa omien kokemuksien pohjalta että on kestänyt ihan hyvin ja nuo letkut ei ole yhtämittaiset vaikka make muuta väittää. Ei ne multivatkaan mitä tahansa kestä mutta turha on sanoa että kuormurin rungolle tehdyillä kärryillä muka tekisi ihmeitä. Kaikki kuormurin rungolle tehdyt kärryt on raskaita vetää ja  epävakaita kipata epätasaisilla paikoilla. Jos urakalla maata ja muuta raskaampaa ajetaan on siihen dumpperi ainoa oikea kone mutta sekalaiseen ajoon on ainakin meillä ollut tuo multiva ihan oivallinen. Telejä taipuu kyllä jos 15 tonnin kärryyn lyödään 20t kuorma ja ajetaan ilman järkeä siten että kärry lähtee pomppimaan eikä tästä välitetä. Olisi ihan kiva nähdä kärry jonka teli kestää sen että 20t  pomppii ylös alas ja kuski vaan kattelee eteenpäin suu virneessä.Tuo pomppiminen ei tietenkään ole kuormurien pohjalletehtyjen ongelma mutta kippauksessa nuo jousitukset onkin sitten ongelma.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Maansiirtokärryt
kuorma päällä ku päästää lavan nopeesti alas taittuu aisakin alas.
ps. oikeinko mittasit 15 sentin taipuman ?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8372
Vs: Maansiirtokärryt
Multivan puolustukseksi täytyy sanoa omien kokemuksien pohjalta että on kestänyt ihan hyvin ja nuo letkut ei ole yhtämittaiset vaikka make muuta väittää. Ei ne multivatkaan mitä tahansa kestä mutta turha on sanoa että kuormurin rungolle tehdyillä kärryillä muka tekisi ihmeitä. Kaikki kuormurin rungolle tehdyt kärryt on raskaita vetää ja  epävakaita kipata epätasaisilla paikoilla. Jos urakalla maata ja muuta raskaampaa ajetaan on siihen dumpperi ainoa oikea kone mutta sekalaiseen ajoon on ainakin meillä ollut tuo multiva ihan oivallinen. Telejä taipuu kyllä jos 15 tonnin kärryyn lyödään 20t kuorma ja ajetaan ilman järkeä siten että kärry lähtee pomppimaan eikä tästä välitetä. Olisi ihan kiva nähdä kärry jonka teli kestää sen että 20t  pomppii ylös alas ja kuski vaan kattelee eteenpäin suu virneessä.Tuo pomppiminen ei tietenkään ole kuormurien pohjalletehtyjen ongelma mutta kippauksessa nuo jousitukset onkin sitten ongelma.
Jos sataheppaisella kiskotaan 14 t kärryjä en usko kauhean suuriin ylikuormiin. Ainakin kahdessa yksilössä on yksimittaiset perälaudan letkut edestä taakse T-haaraan. Letkut on vielä 1-kudoksiset, jolloin paineenkesto on pidemmän päälle nippanappa ja niihin ei enää nykyään saa kierrettäviä päitä. Lähiseudulta ei mistään löydy kannettavaa puristintakaan.  >:(
Mystinen kesälaatumies