Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Monitoimikapulat uusissa traktoreissa, ergonomiaa?  (Luettu 13128 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502

Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.

Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.

Kerrotko vielä, että mitä väliä sillä on ajetaanko sillä motolla 3000h vrt traktorin 1000h jos kuskia kohden tulee toi 1000h?
Arvasin kyllä että tuohon motovertaukseen joku tarraa ;D

Mut kyllä mä ymmärrän varsinkin urakkahommissa päisteautomatiikan, monitoimikahvat ym. edut ja halukkuuden niiden hankkimiseen.

Meillä ei ole monitoimikahvoja sen kummemmin kuin massikassa tuo ek-vivun suunnanvaihto ja pikavaihteet. Kylmikselle sen verran tiedoksi että varsinkin suunnanvaihdolle on aika paljonkin käyttöä paali ja kakkahommissa.

Sieltä se kopea isun kukkaroa käyttävä kotapoika taas huutelee asioista joista ei tiedä tuon taivaallista. ;D

Vähän kun matkahuollon paikallisjakelia menis aukomaan euroopparahtarille? Kö???

Nykyajan nuoret maajussit on laiskoja narisevia paskapöksyjä joille kaikki ruumiillisesti tehtävä työ on kauheeta... ;D

Ilmeisesti sä oot sitten se paikallisjakelija, mulla kun on kokemusta uudemmistakin kuin kasarin takapotkuista ;D

Se on kyllä tosi että monella maajussilla pitäis kiinnittää edes vähän huomiota painonhallintaan.

Viimeksi muokattu: 17.12.15 - klo:22:15 kirjoittanut JD6630

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vaikka olenkin sähköisiä hallintalaitteita vastaan ja pidän niitä erittäin vikaherkkinä jonka myös kokemus on osittanut :'(

MUTTA ne on aivan vi*un hienoja käyttää silloin kun neettoimiioikein! Varmasti kaikista tulee jonkin moisia rasitusvammoja. Mutta neet on pieniä versus esim itsellä 3välilevyn pullistumaa lieviä onneks nivelissä lopunalkua jne. Kyllä ne hommat olis kivampi hoitaa kelvästi jousitetussa ja ilmastoidussa kopissa jos vaan olis ollu jo aikaa sitte mahdollista :'(
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Kerrotko vielä, että mitä väliä sillä on ajetaanko sillä motolla 3000h vrt traktorin 1000h jos kuskia kohden tulee toi 1000h?
Arvasin kyllä että tuohon motovertaukseen joku tarraa ;D

Mut kyllä mä ymmärrän varsinkin urakkahommissa päisteautomatiikan, monitoimikahvat ym. edut ja halukkuuden niiden hankkimiseen.

Meillä ei ole monitoimikahvoja sen kummemmin kuin massikassa tuo ek-vivun suunnanvaihto ja pikavaihteet. Kylmikselle sen verran tiedoksi että varsinkin suunnanvaihdolle on aika paljonkin käyttöä paali ja kakkahommissa.


Se on kyllä tosi että monella maajussilla pitäis kiinnittää edes vähän huomiota painonhallintaan.

Eipä sillä kuskin kannalta taida olla mitään merkitystä....  ;)
Urakkahommat on ihan eri asia ku normi maajussin paalinkantolaite. Urakkauunolle se traktori on se työpaikka, ja ainaki mulle tuo maxxumi on vaan välttämätön masiina jolla ne rehut tulee korjattua ja talvella toimitettua navetalle. Mielellään oisin ilman mitään hajoavia paskalaatikoita jos se ois mahollista. Kuitenki oon maidontuottaja, en traktorikuski.

Aikoinaan joskus vuonna -03 värkättiin sillosen työnantajan 6420jontikkaan pikavaihde napit ek:n vipuun. Oli aika kätevä lumihommissa. Välillä piti nuolla porrasralleja ja välillä mentiin urku auki keskipihalla. Omissa hommissa en oo osannu kaivata, ek oikeella kädellä ja suunnanvaihto vasemmalla. Ihan on piisannu.

Mahtuukos nyky koneiden jääkaappiin campritgen pussikeittopaketti?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65571
ja missä se mikro oikein majailee?  va inko vielä keuttolevy?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.

Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.
Joo nii justiin. Kyllä on kumma jos 135 ankea nykykoneisiin verrattuna. Ihan ok vertaus sun mielestä?
Aivan sama mikä yli 10v vanha kone niin on ankea. Ja kyllä ne nykykoneetkin on ankeita, jos ei jussilla ole pinkka kunnossa jolla saa ostettua ankeuden poistajia.  ;)

Höpö höpö, en mä osaa tuota 98 vuosimallin jontikkaa ankeaksi sanoa. Samat varusteet kuin nykyäänkin myynnissä olevissa, ja hytti hiljainen. Eikä niitä kai ankeaksi moitita? Vuotta uudempi 6850 Valtra tuntuu kyllä ankealta, mutta silläkin töitä tekee.

Tarkoitus on elättää perhe eikä konekauppiaat. Tasapainoilua siinä sivussa koneiden käyttöiällä, eikä siihen kuulu maks. 5vuotta vanhat traktorit. Joskus voi ykköskone olla nuorempi, mutta pääsääntöisesti vanhempi ja mut koneet varsinkin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Justiin meinasin jontikkaa kehua. Kaverilla oli aikoinaan 6200pq. Hakkaa mukavuudessa monet uudemmat.
Sama kone on sielä teijän aukiolla, tai ainaki oli muuan vuosi sitte vielä.

Maxxumiki passaa käteen tosi hyvin mutta se koppi on kyllä ankea. Ei verhoiluja ja ääntä pisaa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8428
Ihme kitinää. Ostakaa Fendt vaikka 80-luvulta, niin huomaatte jo kuinka joskus oli ergonomia pikkuisen edellä verrattuna... no ihan mihin tahansa.

Ja on muuten edelleen, verrattuna vaikka uusiin Suolahtelaisiin.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Tuleva Tuottaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Mitänyt viimeksi tällä viikolla uusien koneiden hytissä käynyt niin onne julman näköisiä värkkejä sieltä. Ja julmalla en meinaa sitä kuuluisaa karhun nussimaa vaan sitä nappelien/nippelien määrää muotoa, käytettävyyttä ja sijoittelua.
Kaiken maailman nappia on ja monellako peltopelle tekee oikeasti? Ei kovin monella. Onhan ne hienoja joo, mutta mulle liian hienoja. Näitä vanhoja osaa ajaa silmät ummessakin ja ne osaa jopa käynnistääkin. Montakohan nappulan painoa ja eri vaihetta vaatii uuden koneen käynnistäminen. Saati liikkeellelähtö!
Ei perke*e pojjaat sanon minä, minähän en uutta konetta ostaas ellei olis aivan ehoton pakko. Käytettyjä etsisin ja olisin valmis maksamaan hiukan ylimäärästä käytetystä koneesta jolla osaas jopa ajaa.
Muiden mielipiteillä ei ole väliä, kunhan on samaa mieltä kuin minä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.

Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
 ::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)

Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Maajusseja kyllä moralisoidaan mukavuudenhalukkuudesta kollegoiden toimesta. Tosiasia kuitenkin on, että osalla tiloista niillä traktoreilla jopa ajetaankin.
Ei kukaan mene motokuskillekkaan aukomaan päätään siitä kun laitetaan rahaa uusiin koneisiin.

Harvan maajussin traktori liikkuu 2-vuorossa, 2500h vuodessa. Moto saattaa sen liikkuakki.
Moto maksaa myös "hieman" enemmän. Kyllä ei ole ikävä 135 tai 365 hyttejä, puhumattakaan mistä tahansa <2000 Valtusta.

Hitto kun pääsiskin siihen että sais kaikki traktoriajonsa tehtyä vaikka tuommosella 135 massikalla. Ne vie löpöäkin niin vähän että se tuntuu vaan lisääntyvän tankissa.

Saksasta kun näkee kuvaa semmoisilta keskivertotiloilta, niin kyl siellä on apetraktoreina aika antiikkista kalustoa välilä. Ei ole kaikilla uutta frenttiä arkiajossa.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2530
  • Etelä-Karjala

 135 massikalla. Ne vie löpöäkin niin vähän että se tuntuu vaan lisääntyvän tankissa.


Löpöä menee vähän per tunti, mutta kun pitäis kuitenkin laskea per hehtaari. Ja jos Savi-Suomeen vie 135 äkeen eteen, niin saattaa tulla ajankäytöllinen ongelma, jos pitäisi satoakin saada...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.

Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
 ::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)

Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.

Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65571
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly.   kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä?   moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh  100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt...       monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella...                 ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...?                                 kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Se on aikalailla se starttaus -> suunnan valinta -> kaasua.

Vanhoissa taas näppärästi kytkin pohjaan -> vaihteet vapaalle (2-3 vipua) -> starttaus -> taas ne 2-3 vipua -> kytkin ylös kaasua ja liikkelle
 ::)
(okei ehkä vähän kärjistetysti)

Mitenköhän maajussi, joka ei osaa edes uuudella traktorilla ajaa, pärjää maataloudessa vaadittavien tietokoneohjelmien saatika sitten taloudenhallinnan kanssa?
Niitä nappeja ei kuitenkaan hirveästi enempää ole. Lähinnä vaan automaatti asentoja lukoille ja nelivedoille, valojen valintaa ja kierrosmuisteja ne napit on.

Viime viikolla jouduin ajamaan advance-valmetilla. Kylläpä oli nappeja hydrauliikan ohjaukseen. Mitäs niitä onkaan, no aika monta kuitenki.
Eikä sillä saanu maakärryn perälaitaa toimimaan halutusti. Vaikka kuinka sääteli, aina se jäi suhisemaan tai sitte jäi laita raolleen.
Tai sit sä et vaan osannu ;D
pessimisti ei pety!

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
juuri tuo on se mitä ite olen ihmetelly.   kuin moni oikein käyttää sitten aikuisten oikeesti noita hienouksia töissä?   moni näköjään ajaa kuten ite , ei ole ajotietokone ollu yhtään päällä miun nyyssä ( nh  100 tl a ) ja silti tehny nuo tehtäväks siunaantuneet työt...       monta vika paikkaa vaan on noista sähköhärpäkkeistä löytynnä, vuosien varrella...                 ja sitten, mikä niissä oikein on että kun noita härpäkkeitä tulee kaks lisää niin hintaan tulee se kymppitona lisää kerralla...?                                 kattelin tuola valtulla yhtä ännää 162 taijotain ja se oli sentäs vielä kepeillä ja tiittuloilla ohjattava, mutta hiton kallis ollakseen n. 10 kh ajettu ja vm. 2004!
Kaikkia mahdollisia hienouksia käytetään.
Esim kyntäes on ehdottomat,kun toistoja tulee paljon :)