Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikennetraktori ja vanteet  (Luettu 6574 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Liikennetraktori ja vanteet
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Slippin 'n sliding

Lokinpaska

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 117
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Ihan normi vanne riittää. Meidän kone kulkee 60km/h..

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Umpivanteethan ne pitäis olla juu liikennetraktorissa... Se on sitten eri asia mitä oikeasti on... Eiks lait oo tehty rikottaviksi eiku  ::)

justus

  • Vieras
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Eihän niillä vanteila ajeta jos vanne hajoo niin laitetaan uus vanne eiks oo ykskertasta

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kiitotien umpivanteet ei kestä edes 40km/h nopeutta. Pari vuotta sitten hitsattiin toinen vanne kuntoon, nyt olis toisessa railoa pulttikehän ympärillä.
Vaarallisia tekeleitä kun tuommoinen hajoaa johonkin routaheitoon täydellä nopeudella.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Umpivanteethan ne pitäis olla juu liikennetraktorissa... Se on sitten eri asia mitä oikeasti on... Eiks lait oo tehty rikottaviksi eiku  ::)

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kiitotien umpivanteet ei kestä edes 40km/h nopeutta. Pari vuotta sitten hitsattiin toinen vanne kuntoon, nyt olis toisessa railoa pulttikehän ympärillä.
Vaarallisia tekeleitä kun tuommoinen hajoaa johonkin routaheitoon täydellä nopeudella.

Kuin paljon ajettu ja missä koneessa/käytössä?

On tullut tuollaisia rempattua, viime kevät oli poikkeus, tänä keväänä taas... Korjattu on, lopulta toinen puoli vahvistettiin isommalla keskiölaipalla ja on sitten kestänyt. Toki hajoaa sitten ulkokehältä, kun siinä ei lainkaan pokkausta ts. repii saumasta vanteen hajalleen eikä pysy ilmat sisällä. Tuon onneksi huomaa eikä ole kovin vaarallista, ilma ei hetkessä katoa ts. alkaa vuotamaan hiljalleen.

Toisella puolella nykyään Deutsin alkuperäinen umpivanne, kestänyt moitteetta samoin kun kaverin koneen vanteet jotka alkuperäislaatua. Nuo kiitotien vanteet on kyllä paskimmat mitä tiedän, melkoisella varmuudella tietää että remppaa edessä kun paripyörät ruuvaa keväällä paikoilleen. Juuripyörissä noin 1bar, rinnalla 0.5bar :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kuin paljon ajettu ja missä koneessa/käytössä?

Normi maatalous hommaa. 180hv Nyykkäri ja 650/65-38 renkaat. En tiedä olisiko 16 tonnin paalikuormissa liian iso aisapaino? On tuossa joskus ollut paripyörätkin lisärasitusta antamassa.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Liikennetraktori ja vanteet

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!
[/quote]

  Laista en kyllä tiedä,,oli aikoinaan kun tuli näitä40 kulkevia traktoreita piti olla kiinteät ennenkuin sai luvan ..

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Liikennetraktori ja vanteet

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!

  Laista en kyllä tiedä,,oli aikoinaan kun tuli näitä40 kulkevia traktoreita piti olla kiinteät ennenkuin sai luvan ..
[/quote]

Emmääkään ole ihan pykälää nähny umpivanteista,mutta sen tiedän että Fiiun 6 pulttinen hajos TSAn alla 50 koneessa,siis etuvanteet.Kyllä meillä ja muillakin on ainakin Valluissa säädettäviä vanteita liikennemalleissa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Olen ollut jonkin "yleisesti tunnetun tiedon" varassa sen suhteen, että liikennetraktoriin vaaditaan aina kiinteät vanteet. Rengasliikkeenedustaja ilmoitti kuitenkin, että kyllä liikkennetraktorissa saa olla säädettävätkin vanteet. Googlaamalla löysin oheisen linkin katsastusohjeen, jossa ainut traktroin vanteisiin osuva ohje olisi:

"Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei
saa käyttää."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf

Oma asiansa on sitten, että tuleeko liikennetraktori muutoskatsastaa jos rengaskoko muuttuu...


Vanteissa tarjonta vaikuttaa olevan GKN:n "laadukkaan länsimerkin," lisäksi Tsekkiläinen Pronar jota tarjotaan edullisempana vaihtoehtona. Onkohan kenelläkään näkemyksiä em. eroista?
Umpivanteethan ne pitäis olla juu liikennetraktorissa... Se on sitten eri asia mitä oikeasti on... Eiks lait oo tehty rikottaviksi eiku  ::)

Ei muuten tartte! Mikään laki ei määritä liikennetraktoriin umpivanteita. Nää on näitä samoja juttuja, kun jotkut väittää että liikennetraktoris pitäis olla etujouset!
No ilman etujousia ei yli neljääkymppiä kulkevaa traktoria sais myydäkkään ihan tuvallisuussyistä  ;D   En mene  vannomaan mutta näin on väitetty ihan yleisesti... Mutta ei kaikilla ole kyllä tarpeeksi leveitä lokasuojiakaan jos edessä on edes ollenkaan...

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Liikennetraktori ja vanteet
Kiitotien umpivanteet ei kestä edes 40km/h nopeutta. Pari vuotta sitten hitsattiin toinen vanne kuntoon, nyt olis toisessa railoa pulttikehän ympärillä.
Vaarallisia tekeleitä kun tuommoinen hajoaa johonkin routaheitoon täydellä nopeudella.

Kuin paljon ajettu ja missä koneessa/käytössä?

On tullut tuollaisia rempattua, viime kevät oli poikkeus, tänä keväänä taas... Korjattu on, lopulta toinen puoli vahvistettiin isommalla keskiölaipalla ja on sitten kestänyt. Toki hajoaa sitten ulkokehältä, kun siinä ei lainkaan pokkausta ts. repii saumasta vanteen hajalleen eikä pysy ilmat sisällä. Tuon onneksi huomaa eikä ole kovin vaarallista, ilma ei hetkessä katoa ts. alkaa vuotamaan hiljalleen.

Toisella puolella nykyään Deutsin alkuperäinen umpivanne, kestänyt moitteetta samoin kun kaverin koneen vanteet jotka alkuperäislaatua. Nuo kiitotien vanteet on kyllä paskimmat mitä tiedän, melkoisella varmuudella tietää että remppaa edessä kun paripyörät ruuvaa keväällä paikoilleen. Juuripyörissä noin 1bar, rinnalla 0.5bar :)

Saako kysyä, että miksi sä oot ne alkuperäisvanteet ottanu pois ja laittanu nämä suomalaisvalmisteiset alle, jotka ei pysy kasassa?