Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe puutavarakuormain +kärry  (Luettu 66050 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: puutavarakuormain +kärry
Suurin puute on keslalla se että kaksirunkoisia kärryjä ei taida isännän linjasta löytyä ja se on vakava puute.KV testissä liittimiä moitittiin joko on korjattu ne.
Mitäs väliä sillä montako runkoa on?
No mitähän varten kuorma-autossa on tikapuurunko miksei yksipalkkirunko mietippä sitä.
Koneviestin testissähän moitittiin eritoten pikkuryssän kärryjen telin kiinnitystä lenkkui kuin vasikan häntä tässä yksi syy miksi ei.
Nyt kylmisen tuomissa tiedoissa on yksi epäselvyys onko nämä tulokset vain metsäkonepuolelta vai koko konserni?
Autolla ajetaan tiellä, oikeat metsäkoneetkin on yksrunkoisia. Jos kiertojäykkyys on kummallakin runkotyypillä sama, ei sillä ole pelkässä metsäkärryssä väliä.
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: puutavarakuormain +kärry
Suurin puute on keslalla se että kaksirunkoisia kärryjä ei taida isännän linjasta löytyä ja se on vakava puute.KV testissä liittimiä moitittiin joko on korjattu ne.
Mitäs väliä sillä montako runkoa on?
No mitähän varten kuorma-autossa on tikapuurunko miksei yksipalkkirunko mietippä sitä.
Koneviestin testissähän moitittiin eritoten pikkuryssän kärryjen telin kiinnitystä lenkkui kuin vasikan häntä tässä yksi syy miksi ei.
Nyt kylmisen tuomissa tiedoissa on yksi epäselvyys onko nämä tulokset vain metsäkonepuolelta vai koko konserni?
Toi Nokka oli maatalouskonevalmistuksen osalta johon metsäkalustokin kuuluu. Loppuja en jaksanut analysoida enempää. Selvitä sää ne.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
1 palkkirunkoisessa on vaikea rakentaa aisan kääntö järkevästi ja kuormaimen kiinnitys kestäväksi siinä se pulma on.Telin ja pankkojen kiinnitys löystyy aikaa myöten ja alkaa se heijaaminen.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: puutavarakuormain +kärry
Mikä on järkevä aisankääntö ??? Kesla kääntyy ihan hyvin.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
Mikä on järkevä aisankääntö ??? Kesla kääntyy ihan hyvin.
Jotta se kestää ja ei ole alttiina risuille kiville ym .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: puutavarakuormain +kärry
Kyllä se kestää, kun laitetaan ainevahvuudet kohdalleen. Suojauksen taso riippuu valmistajasta. Toisilla ei mitään, toisilla kotelointi.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
Kyllä se kestää, kun laitetaan ainevahvuudet kohdalleen. Suojauksen taso riippuu valmistajasta. Toisilla ei mitään, toisilla kotelointi.
Siinäpä se kun siihen on vaikea sitä suojausta tehdä niin että se siinä pysyy vuosia ja taas vuosia.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: puutavarakuormain +kärry
Kyllä se kestää, kun laitetaan ainevahvuudet kohdalleen. Suojauksen taso riippuu valmistajasta. Toisilla ei mitään, toisilla kotelointi.
Siinäpä se kun siihen on vaikea sitä suojausta tehdä niin että se siinä pysyy vuosia ja taas vuosia.
Eipäs tartuta lillukan varsiin ;D
pessimisti ei pety!

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: puutavarakuormain +kärry
Kyllä se kestää, kun laitetaan ainevahvuudet kohdalleen. Suojauksen taso riippuu valmistajasta. Toisilla ei mitään, toisilla kotelointi.
Siinäpä se kun siihen on vaikea sitä suojausta tehdä niin että se siinä pysyy vuosia ja taas vuosia.
Eipäs tartuta lillukan varsiin ;D
Niihinkin voi tarttua letkut.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Vs: puutavarakuormain +kärry
En ihmettele vaikkei maatilaluokan mettävehkeitä mene enää kaupaksi. Miksi niitä menisi, kun omatoiminen hakkuutyö vähenee koko ajan. Yksistään kotimaisia valmistajia on tosi monta. Ei kaikille yksinkertaisesti riitä markkinoita.

Mulla kärry yli 30 vuotta vanha, kuormaaja reilu 20 vuotta. Uusia katellut ja kysellyt joskus, mutta näyttää olevan käytettyäkin jonkinverran markkinoilla. Voisin periaatteessa olla potentiaalinen uuden, kunnollisen yhdistlemän ostaja, mutta ei näillä metsätuloilla ja koneiden hinnoilla. Katellaan niitä käytettyjä sitten joskus. Omat/metsurin hakkuut pysyy, mutta hiljaista on metsissä nykyään... Ei monen sahan ääntä kuule, kun metsässä on kahvitauolla, korkeintaan parista kolmesta suunnasta kuuluu sahan ääntä. Yleisintä on hiljaisuus...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: puutavarakuormain +kärry
Jaa-a kronoksen vihreä kärry jostain 90-luvulta ollu mulla muutaman vuoden. Onkohan 10t. Ollu mua ennen urakointikäytössä.
Pari tolppataskua hitsailin ku oli repeämiä. Muuten tosi hyvä kärry,ainaki jos vertaa aikasempiin. Nosturi toki sielä misä sen paikka on...  ;)
Pikkusen kaatumatautinen 3kuidun ajossa, mutta niinkai ne kaikki. Pienet renkaat.
Muuten kyllä tosi hyvä kotimaiseksi, mutta kai tuoki tehty sillon ku kaikessa ei tarvinu säästää.

Ijasjalle pitää sanoa että meitä on tällä kylällä tasan kaks hankintahakkaajaa, minä ja isäntä ;D

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: puutavarakuormain +kärry
Hakki mv92 vastaava malli yksipalkkisena on pari sataa kiloa painavampi, eli tuon pienemmän omapainon voi laskea kaksipalkkivaunun eduksi.

Konekierroksella kävin ihan mielenkiinnosta kokeilemassa Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa. Heti kättelyssä piti laittaa nopeus täysille jotta sai liikkeet kohdilleen  :D Minusta tuo parkerin uusi, hieman pidempi minivipu on hyvä käyttää ja toimii yhteen valvoilin pöydän kanssa mallikkaasti. Myös nuo uudet kourat tuntuivat vähintään yhtä hyvältä käyttää kuin oman pilkin cranabin koura. Kivahan tuollaisella kalustolla olisi hämmentää, kun N4 Valtran koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvasti. Muovit on tuntumaltaan suht paskalaatua, mut niinhän ne tuntuuvat olevan kaikissa merkeissä Fendistä Massikkaan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: puutavarakuormain +kärry
Lainaus
Valtran N4 ja Keslan sähköohjatun kuormaimen yhdistelmää. En ole ikinä töikseni käyttänyt sähkö- tai hydraulisesti esiohjattua ohjainta, mutta tuo oli yllättävän nopeasti hallinnassa

Kyllä sähköohjaus pitää olla. En ikinä menisi takaisin mihinkään rautakankiohjaukseen enää. Tuosta seraava olisi radio-ohjaus, mutta liian kallis tänä päivänä vielä.

Lainaus
koppiinkin mahtuu erinomaisesti ja kääntö toimii oikein sujuvast

En ole Valtraa omistanut mutta se on topannut lähinnä hintaan. Tuo uusi N4 on kieltämättä mielenkiintoinen etenkin tuon kannalta, ja hyvän näköinenkin, näyttää vielä traktorilta. Voisi ajatella että tuollainen voisi jonkun vuoden päästä olla tämän isännän eläkkeellejäämistraktori, jolla sitten mukava kolata lunta ja ajaa puut ja hakkeet pihaan. Tosin en tiedä onko mistään nykytraktorista enää pidettäväksi 20-25 vuodeksi toimintakunnossa.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: puutavarakuormain +kärry
Suurin puute on keslalla se että kaksirunkoisia kärryjä ei taida isännän linjasta löytyä ja se on vakava puute.KV testissä liittimiä moitittiin joko on korjattu ne.
Mitäs väliä sillä montako runkoa on?
No mitähän varten kuorma-autossa on tikapuurunko miksei yksipalkkirunko mietippä sitä.
Koneviestin testissähän moitittiin eritoten pikkuryssän kärryjen telin kiinnitystä lenkkui kuin vasikan häntä tässä yksi syy miksi ei.
Nyt kylmisen tuomissa tiedoissa on yksi epäselvyys onko nämä tulokset vain metsäkonepuolelta vai koko konserni?

***miksei metsäkoneissa ole tikapuurunkoa? miksi metsäkoneissa on kotelo runko? metsäkoneen runkohan on lähempänä yksipalkkirungon rakennetta kuin kuorma-auton runkorakennetta. onko kuorma-auton runko sellaisenaan hyvä nosturikäytössä?

ps. mulla on metsäkärryssä tikapuurunko.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: puutavarakuormain +kärry
Sähköohjaus on niin kauan hyvä kun se pelaa. Kaikenlaista huhumyllyä noista edullisemman pään pöydistä kuulee  ::) Jos ammatikseen ajaa, niin siihen pöytään voi jo vähän sijoittaa. Nämä sivuhommat tehtävä edullisemmalla kalustolla. Toki harva kai se puuta työkseen ajaa. Ei se vaan kannata yksinkertaisesti. Poislukien jotkin erikoishommat.