Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SikaJussi - 30.01.16 - klo:22:27

Otsikko: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: SikaJussi - 30.01.16 - klo:22:27
Case Maxxumi etuakseli alkoi oireileen,pakittaessa neliveto päällä  renkaat klinkussa kuului välillä paukaus, sitten huomasin että kun vaihtoi suuntaa vauhdissa kanssa paukahti paha ääni, öljyt päästiin navoista ja etuperästä pois, oli ihan ok, onkohan noissa carraro akseleissa tyyppi vikoja tai mikä mahdollisesti on särkynyt?... jos huomenissa alkais purkaa akselia
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Motörhead - 30.01.16 - klo:22:30
Ristikot?
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: andrew - 30.01.16 - klo:23:33
Käytä kardaanin / etuperän väliholkki irti ja katso sisään. Voit yllättyä iloisesti..
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Ala-Pertti - 31.01.16 - klo:07:07
niin jos se on sillä keskikardaanilla, niin komppaan edellistä. ne booriholkit  sieltä yleensä ekana korkkaa.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: SikaJussi - 31.01.16 - klo:09:56
Täytyypä tutkia asiaa, ristikot oli ok, tuo boori holkki kannattaa nyt ainakin ekana tutkia...
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Dr.Who - 31.01.16 - klo:10:03
Keskiakselin booriholkki tai sitten sen murikka-akselin boorit.Ja syynä siihen ,että etuakselin keinun tai miksikä sitä nyt sanotaan,puslat kuluneet ja etuakseli ei ole suorassa keskikardaaniin ja kääntyy sitten kun pyörät ovat jompaan kumpaan suuntaan kääntyneinä.Eli samalla on syytä tarkistaa ne puslat.Jos murikka akselin boorit on kuluneet siinä on sitten jo isompi homma,joko laittaa uuden murikkaakselin ja lautaspyörän tai korjauttaa sen murikkaakselin pään.Jälkimmäinen on edullinen vaihtoehto ja alan firmassa kyllä onnistuu.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: SikaJussi - 31.01.16 - klo:11:27
Avasin koko akseli ja vika löytyi, lautaspyörän pultit irronneet,ei ollut hajoittanut muuta kuin  yksi hammas oli vähän ottanut siipeen, mutta ei pahasti, lienee kuitenkin syytä uusia, eikun huomenna osia kyselemään
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Dr.Who - 31.01.16 - klo:11:40
No kyllä tuo jo paukahtelee.Se on sitten murikkaakselin ja lautaspyörän uusinta.Kuuluvat pariksi,koska on sovitettu toisiinsa,Pelkän lautasen uusinta ei toimi pidemmän päälle.2-3000€.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: SikaJussi - 31.01.16 - klo:11:46
jaa että nuo osat olis 2000-3000 euroa? kuulostaa kalliilta, pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: ht - 31.01.16 - klo:11:57
pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin

Voi sen tehdä noinkin mutta ei se viisasta ole.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:11:57
Yks juttu, joka näitä vikoja myös aiheuttaa on vääränkokoinen rengastus. meillä tapeltiin JD6920 renkaiden kanssa, ja tosi äänekäs etuakseli saatiin toimimaan nätisti, kun saatiin renkaat kohilleen.
Nimelliskoot olivat oikein, mutta eri valmistajien renkaat heittää paljon, ja kuluneisuus myös (oli vaihtokone käytetyillä renkailla). Me jouduttiin ajamaan mittarataa ja maalaamaan pyörien reunaan merkit. Muistaakseni aluksi eturenkaat veti n. 7% nopeammin, ja murina oli hirmuinen varsinkin asfaltilla. En muista lukuja enää tarkasti, mutta pääsimme lopulta paljon pienempään eroon etupään hyväksi (oisko ollut n.2%). traktorin käytös muuttui samalla ja vedon kytkemisen ääni myös hiljeni, samoin puskeminen.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: kaaleppi - 31.01.16 - klo:12:54
pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin

Voi sen tehdä noinkin mutta ei se viisasta ole.

Kyllä se hiljalleen alkaa syödä enemmänkin sitä viiruuntunutta hammasta kun rosoinen metalli hiertää toista vasten. Tulee pientä metallihilua öljyjen sekaan ja menee sitä sitten vielä joidenkin laakerien sisään jne. Seuraavassa rempassa on sitten valtaosa koko etuakselin kuluvista osista vaihtoon.

Yks juttu, joka näitä vikoja myös aiheuttaa on vääränkokoinen rengastus. meillä tapeltiin JD6920 renkaiden kanssa, ja tosi äänekäs etuakseli saatiin toimimaan nätisti, kun saatiin renkaat kohilleen.
Nimelliskoot olivat oikein, mutta eri valmistajien renkaat heittää paljon, ja kuluneisuus myös (oli vaihtokone käytetyillä renkailla). Me jouduttiin ajamaan mittarataa ja maalaamaan pyörien reunaan merkit. Muistaakseni aluksi eturenkaat veti n. 7% nopeammin, ja murina oli hirmuinen varsinkin asfaltilla. En muista lukuja enää tarkasti, mutta pääsimme lopulta paljon pienempään eroon etupään hyväksi (oisko ollut n.2%). traktorin käytös muuttui samalla ja vedon kytkemisen ääni myös hiljeni, samoin puskeminen.

Yleensä suositellaan että etupää vetää mutta maksimissaan 3%. 7% on jo melkoinen ero. Varsinkin jos traktori on painotettu edestä ja takaa niin ettei kumpikaan pää pääse luistamaan yhtään.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Dr.Who - 31.01.16 - klo:13:33
jaa että nuo osat olis 2000-3000 euroa? kuulostaa kalliilta, pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin
Omahan on koneesi sille saa tehdä mitä tykkää.Selvitä nyt kuitenkin syy siihen miksi ne pultit ovat löystyneet.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: BACKSPACE - 31.01.16 - klo:13:47
pakittaessa neliveto päällä  renkaat klinkussa kuului välillä paukaus, sitten huomasin että kun vaihtoi suuntaa vauhdissa kanssa paukahti paha ääni

Tää on just jokin käänteistodellisuus verrattuna minun ajotapaani  ;D Mutta meilläpä eivät akselit pauku  8)
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: maraani - 05.02.16 - klo:09:26
Kerronpa tähän omat kokemukseni, vaikka saattaa olla jo aiemminkin kirjoitettu. Eli reilu kolme vuotta sitten tuli loppusyksystä Maxxumista (-95) takaveto tuntimittarin näyttämällä n. 10500. Kuormaaja ollut valmistusvuodesta päätellen uudesta asti . Oli kai se jotain oireillu jo aiemminkin, mutta ei ollu rahaa/aikaa remonttiin. Onneksi oli rehua siilossa vielä sinä vuonna, niin sitä sai nosteltua - aumasta ei saanu.

Maaliskuun lopulla varmistui rempan rahoitus ja saatiin härveli korjaamolle. Kävin sitä etuperää avattuna katsomassa, mutta en oikein ymmärtänyt, mikä sieltä oli lauennut. Muuta ei jäänyt mieleen kuin "osat kolmisen tonnia ja työt pari". No kolme viikkoa siinä tais mennä että tuli kuntoon. Olkatappien laakerit korjattiin samalla. Napojen öljyvuotoa yritettiin samalla tukkia koneistamalla tiivistepinnat(?). On mulla se osalista jossain mapissa, vois sen tsekata vielä.

Koneen ajoin lumisena aikana takaisin kotiin ja neliveto toimi remontin jälkeen. Mutta kun kevät koitti ja lumien sulamisen myötä liukkaus katosi, alkoi aivan valtava pauke etuakselista. No kyselin sitten korjaamolta #EMV. Päällikkö kävi lauantana itse toteamassa tilanteen, vaihtoi etuperän öljyt ja totesi, ettei vaikutusta. Maanantaina lavettiauto toi esittelyFarmall U 115:n tontille ja vei Maxxumin pajalle takaisin.

Kolmen viikon päästä tuli soitto, että kunnossa on ja auto käy vaihtamassa koneet. Mulle ei sitten selvinnyt lopultakaan, mikä oli mennyt vikaan ekassa remontissa. Sen jälkeen oon toiminut. Vetoniveliä ei vaihdettu ja ne on naputtanu sen jälkeenkin tietysti. Mutta niin ne naputtaa LandCruiserissakin - sit ku lakkaa naputtamasta niin loppuu luutavasti vetokin. Tunteja nyt reilu 12000.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: Tuleva Tuottaja - 05.02.16 - klo:10:32
Mikäli luetun ymrtämisessäni ei ole vikaa niin kone oli aluksi takaveto ja rempan hinnasta päätellen niin se muuttui nelivedoksi. Eli senkö takia remppa makso paljon kun vaihdettiin nelivedon akseli tilalle?
Tai jotain...
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: pice - 05.02.16 - klo:20:42
MF 690:ssä etuakseli alkoi paukuttamaan, kun takana olleet riviviljelypyörät vaihdettiin oikean kokoisiksi, mutta eteen jäi pykälää pienemmät renkaat.
Onko siinä etuakselissa joku kitkalukko tai vapaakytkin jonka kuuluukin paukkua, vai onko siellä jotain särkynyt?
Mittausten mukaan uudella rengastuksella etuset pyörivät 5 % hitaammin kuin takapyörät, ja siis tällä uudella rengastuksella etuakseli paukkumaan.
Aiemmin kun pyörimisnopeudet olivat samoja eikä mitään ongelmia ollut. Taka- ja etupään välisen etuakselin boorit ovat kunnossa.

Sitten vielä outo juttu, kun etupää nostettu pukille ja pyörittää toista etupyörää, niin vastakkainenkin etupyörä tai kardaani pyörivät mikä on ok.
Mutta jos pikkuisen tempaisee etupyörästä ja sen jälkeen pyörittää, niin kuuluu vaimeaa raksutusta eikä vastakkainen pyörä tai kardaani pyöri, ikäänkuin olisi jokin vapaakytkin etuakselissa.

Kyseinen kone on nyt rampana ja ollaan h-moilasina mitä sille pitäisi tehdä, onko nuo vikoja vai ominaisuuksia, ja jos vikoja niin kannattaako alkaa korjaamaan vai onko parempi muuttaa takavedoksi.
Otsikko: Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kirjoitti: farmex - 05.02.16 - klo:20:46
Automaatti hammaslukko siinä on ja sen kuuluukin raksuttaa kurvattaessa. Itsellä on myös hiivatissa sama systteemi.