Jos nopeus tuplaantuu niin liike-energia nelinkertaistuu. Se on eri asia kuin energiankulutus.
Ja energiankulutus on eri asia kuin tehontarve.
Matalilla nopeuksilla kitkavoima on suoraan verrannollinen nopeuteen (F=-k*v), jolloin kitkan voittamiseksi tietyllä matkalla tarvitaan energiaa voima*matka (W = F*s = -k*v*s) ja tämä energia käytetään teholla voima*matka/aika (P = -k*v*s/t = -k*v^2). Eli yleensä tehoa tarvitaan suhteessa nopeuden neliöön ja polttoaineenkulutus kasvaa suorassa suhteessa nopeuteen.
Ja maa on vielä vähän monimutkaisempi tapaus (kitkassa mukana nopeuden neliökomponentti), joten yhtään kovemmalla vauhdilla vastus kasvaa nopeammin kuin suorassa suhteessa. Esim. vauhdin nosto 5 km/h -> 10 km/h kolminkertaistaa kitkan ja myös polttoaineenkulutuksen.
Eli se on vaan niin, että mitä hitaammin malttaa ajaa, sitä vähemmän palaa löpöä. (Moottorin hyötysuhteet sitten erikseen.)
*Oli pakko fysiikkanipottaa, kun muuten ihmisillä palaa rahaa ja löpöä turhaan kaahaamiseen... *