Kerääjäkasvikorvauksella on kova suosio tulevallekin vuodelle. Useimmat näennäisetkin puuhailut ovat menneet läpi, mahdollinen valvonta tulee häviämään oikeudessa onnistumissanktioittensa kanssa, koska viljelijälle annettu työselitys ei sisällä onnistuneen kerääjäkasvin mitattavaa ominaisuutta. Nyt sitten, kun kyseisessä toimenpiteessä on epämääräisesti todettu, ettei saa perustaa seuraavan vuoden kasvia, esim. nurmea, seuraava vaihe toimenpiteessä on, että se silti leviää nurmia viljelevien keskuuteen. Toimenpiteen ehdoissa kun ei ole mainittu, miten se todetaan, että kerääjäkasvi oikeasti päätetään ennen seuraavan viljelykasvin perustamista.
Esimerkiksi suorakylvön alle ei ole kerääjäkasvilla kemiallista päättämispakkoa, ei ole myöskään kirjattua muokkauspakkoa. Tästä suoraan (kylvettynä) seuraa, että kohta nurmikansa, jos tämän tajuaa, ryntää kerääjäkasvikukkarolle, 1- vuotisten nurmien osuus alailmoituksissa kasvaa räjähdysmäisesti, vaikka siellä olisikin sitten "ylivuotista jääntitimoiteita" joukossa, kukapa tämän voi pykälien perusteella kieltää ? Uuteen suosioon myös on nousemassa dokumentteihin kirjattu timotein pintakylvö lokakuun 1. päivänä, mahdollistaa myös nurmien uudistamisen kerääjäkasvikorvauksen kera.
Minusta ei voida hyväksyä, että kerääjätoimenpiteellä nurmiviljely lähtisi -200€ takamatkalta (suojaviljakesä ja nurmikesä) ja syysviljan viljely -100€ takamatkalta (kylvövuoden kesä) verrattuna yksipuoliseen kevätviljojen viljelyyn ?
-SS-
Viimeksi muokattu: 24.10.15 - klo:12:18 kirjoittanut -SS-