Ihan ensimmäiseksi: en ymmärrä traktoreista juuri mitään.
Tähän mennessä olet varmaan huomannut että keskustelu kääntyi aika pian vikoihin ja varaosiin ja niiden saatavuuteen purkaamoilta ja muualta.
Tähän on hyvä syy: Maatalouskoneissa on sellainen ominaisuus, että ne menevät rikki. Ihan merkistä ja vuosimallista riippumatta. Joskus nopeasti, joskus vähän hitaammin, mutta kaikki ennemmin tai myöhemmin.
Joskus ne hajoavat kalliisti ja hankalasti, vähän harvemmin niihin tulee halpa ja helppo pikkuvika, mutta yleensä niissä on sellainen ongelma jonka korjaaminen itse on periaatteessa mahdollista ja paljon, paljon halvempaa kuin huoltomiehen soittaminen paikalle.
Tätä kannattaa miettiä monelta kantilta: pysyvätkö sinulla työkalut kädessä? Onko tuttavia jotka osaavat neuvoa ja auttaa alkuun koneiden korjaamisessa? Vai oletko ihan kokonaan huoltomiehen varassa sitten kun kone päättää etteivät konehommat enää sitä huvita?
Jos olet huoltomiehen varassa, kysele naapurustosta ja kyliltä kokemuksia eri merkkien huoltomiehistä teillä päin: jos jonkin merkin huollolla on maine äkkivääränä, hankalana, pitkävihaisena, osaamattomana, saamattomana, kiireisenä ja kalliina, älä nyt ainakaan sitä merkkiä osta (tästä syystä meillä ei ole Deereä). Joitain huoltomiehiä ei tahdo saada koskemaan teinivuosiinsa ehtineisiin traktoreihin, ja sinun budjetillasi juuri niihin kannattaa keskittyä - sitäkin asiaa kannattaa miettiä.
Valitse merkki, jonka huoltomies on avuliaan - neuvoo mielellään omatoimisissa korjaustöissä - ja mukavan miehen maineessa, kohtuullisen matkan päässä teiltä, eikä kauhean ylityöllistetty.
Sitten varaat budjetistasi aluksi muutaman tonnin työkaluihin (yleismittaria unohtamatta), harkitset korjaamokäsikirjan hankkimista ja katsot missä hallissa sitä traktoriasi aiot huoltaa ja korjata. Viet työkalusi sinne halliin, ja ostat sinne sopivaa rasvaa (yksi hankkimistasi työkaluista oli muuten rasvaprässi) tynnyrin moottoriöljyä ja toisen/kolmannen tynnyrin hydrauliikka- ja/tai vaihdeöljyä. Hallin eteen ostat vielä - uuden! - farmarisäiliön johon tilaat pari tonnia polttoöljyä. Sitten lasket budjettisi uudelleen: huoltamatta, ilman voitelua ja polttoainetta sillä traktorilla ei tee mitään, niin että varaudu ihan oikeasti käyttämään osa budjetistasi kaikkeen muuhun kuin traktoriin.
Sitten vain kauppoja hieromaan!
Traktorimerkeillä ei loppupeleissä ihan niin dramaattisia eroja keskenään ole: minä ajan tyytyväisenä New Hollandeja, vaikka ne tiettävästi ovat kallisvaraosaisia vikapesiä. Naapurilla on Valtroja ja muutama Case, ja ihan erinomaista ja oikea-aikaista jälkeä niillä näyttää syntyvän. Toisella puolen naapurilla on Deere. Soiva peli sekin, mutta siinä näyttää olevan sellainen ominaisuus, että sellaisen kun ostaa niin saa uskonnon kaupan päälle.
Onnea kuitenkin traktorikaupoille!