Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SILVER - 04.12.08 - klo:20:36

Otsikko: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: SILVER - 04.12.08 - klo:20:36
Kire, palms vai tempo 15 tn luokasta. Omakohtaisia kokemuksia kyseisistä kärryistä kaivattaisiin.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Tuumaaja - 04.12.08 - klo:21:46
Hyväkone
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: zetor8045 - 04.12.08 - klo:22:13
samanlaisia paskoja kaikki  ;D mutta ainakin tempo rupee pikkuhiljaa muotoutumaan kunnolliseksi tai lähes kunnolliseksi kun rautaa on lisätty oikeisiin paikkoihin mutta pelkässä maatalous ajossa varmaan kaikki toimii hyvin mutta tempoon saa suurimmat renkaat mahtumaan ja noilla 600mm kumeilla kulkee todella mukavasti niin tiellä kuin pellolla mutta onhan niissä 3baria painettakin
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: CARINA2 - 04.12.08 - klo:23:24
Viimetalavena ostin 14tonnin Temtuotteen kärryn, sama mitä agrimarket myy keltaviherijänä Tempona.
Kippisylinterin yläpään kiinnike taipu muutaman kuorman jäläkeen >:(
Vilijakasetti piti sepittää ite, että sai passaamaan >:( tosin maahantuoja makso työpalakkaa... Perälauta ei oo vilijanpitävä, lissää sepitystä ois ::)
Nurmen kippisylinteri piti vaihtaa takkuuseen, ja sylinterin tapit mentoja, sais vaihtaa neki >:(
Hyvvää tuosa on leviä raijjeväli, runko ja teli on tukevan olosia :) Dneproshinan vyörenkaat on myös ok :)
Ostin puhtaasti evullisimman tarijouksen perusteela, ja täsä ainakkii näyttäs olevan järreimmän olonen teli. Kiinnitin kyllä huomijua siihen, et ei oo erityisen viimestellyn olonen, ja et joutuu ite parantelleen. Yllättävän palio silti ois tuotekehittelyn tarvetta :(
Toki uusisa malleisa moni asia paremmin...
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Tuumaaja - 05.12.08 - klo:08:40
Hyväkoneen kärryssä on teli huomattavasti järeämpi ja lavassa tukipalkkeja tiheämmässä ja muutenkin tuo runko ja aisa on tehty kestämään sen mitä lavalle saa sopimaan.
Renkaat kannattaa valita vähintään kuussataset.
Muutenkin nuos saa tilatessa valita millaisista palikoista kärryt kootaan,"vähän niinkun lompakon mukaan"
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Raymond - 05.12.08 - klo:08:59
Nyt kun on vähän aikaa ollut tollaiset edullisemmat maakärryt, seuraavat vois tilata sellasena puolivalmiina, eli ne paikat joista vanhat on antanut periksi, jätettäis tehtaalla keskeneräiseksi, vois sitte itse rakentaa loppuun kunnon materiaaleista. Siitä on aina ylimääräistä vaivaa kun joutuu ensin niitä taipuneita ja osittain ratkenneita irroittelemaan.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: kuu - 05.12.08 - klo:13:39
Kyl Tuhtin 120D kestää myös kaiken mitä lavalle mättää ja on paljon sirompi kuin nuo Tempot
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: SomeBody77 - 05.12.08 - klo:13:52
Kyl Tuhtin 120D kestää myös kaiken mitä lavalle mättää ja on paljon sirompi kuin nuo Tempot
Mul on kans osuus tuommottosiin, mutta hiukan olen huolissani, kun olen nähnyt jo kahdet missä akselit on väärässä...
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: mlahti - 05.12.08 - klo:16:24
multivassa ei muuta vikaa kuin kallis. hyvä ja halpa on kaks eri kärryä ;)
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: nevada - 05.12.08 - klo:16:49
17tonnin Tempolainen pitäs käydä maanantaina hakemassa liikkeen pihasta. Saa nähdä sitte mitä tuleman pitää... Ens syksynä on  enemmän kokemusta. Hintaero Multivaan kuitenkin useamman tonnin ja siinä taitaa vaan se nimi maksaa. Melkeen oon Multivastaki kuullu enemmän huonoja ku hyviä puolia...
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: JiiPee42 - 05.12.08 - klo:16:50
Hyväkoneen kärryssä on teli huomattavasti järeämpi ja lavassa tukipalkkeja tiheämmässä ja muutenkin tuo runko ja aisa on tehty kestämään sen mitä lavalle saa sopimaan.
Renkaat kannattaa valita vähintään kuussataset.
Muutenkin nuos saa tilatessa valita millaisista palikoista kärryt kootaan,"vähän niinkun lompakon mukaan"



Kuka nuo hyväkoneneen kärryt valmistaa ......eiks ne mainosta niitä kotimaisina ???
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: daroth - 05.12.08 - klo:19:14
17tonnin Tempolainen pitäs käydä maanantaina hakemassa liikkeen pihasta. Saa nähdä sitte mitä tuleman pitää... Ens syksynä on  enemmän kokemusta. Hintaero Multivaan kuitenkin useamman tonnin ja siinä taitaa vaan se nimi maksaa. Melkeen oon Multivastaki kuullu enemmän huonoja ku hyviä puolia...
Ainahan sitä pahaa sanottavaa jokasesta löytää kun oikeen ettii..
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Konemies - 05.12.08 - klo:19:31
Hyväkoneen kärryjen teli tehdään suomessa, runko ja lava virossa. Muutama tuhat kuormaa nyt kippailtu, ei suurempaa vikaa ole ollu eikä yhtään keskeytynyttä työpäivää. (poislukien rengasasiat)

Teli vaatii tässä vaiheessa uudet puslat, rasvaussysteemissä olis parannettavaa että menis voide oikeeseen paikkaan. Jarrut joutuu ainakin säätämään tiukemmalle tai vaihtamaan kengät.

Ei Kurikkalainen huono vaihtoehto ole, päihittää multivankin kestossa. mutta rankempiin töihin pitää olla sitte eri kärryt..
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: SILVER - 06.12.08 - klo:12:31
Eikös kellään ole kokemuksia palms 15 tn kärryistä, kun nuo nyt kumminkin eniten kiinnoistais näistä vaihtoehdoista. Mitenkäs muuten renkaat ja vanteet ovat virolaisissa kestäneet kun nuo kotimiasten kärryjen myyjät niitä niin moittivat että ne hajoaa alle.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: viinuri - 06.12.08 - klo:16:33
Viimetalavena ostin 14tonnin Temtuotteen kärryn, sama mitä agrimarket myy keltaviherijänä Tempona.

Eo oo Tem-tuotteen kärryssä mitään samaa Tempon kanssa. Aivan eri valmistaja.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Wesku - 06.12.08 - klo:17:00
Eikös kellään ole kokemuksia palms 15 tn kärryistä, kun nuo nyt kumminkin eniten kiinnoistais näistä vaihtoehdoista.

No 12 t versiosta on parin vuoden kokemukset. Maata ja sora on ajettu jonkun verran näin maatalousmittakaavassa kuitenkin. Niin ja paskaa ja viljaa lisälaidat päällä. Asiallisen oloinenhan tuo on. Näissähän on yksi kippisylinteri ja 15 t:ssä kaksi. Tämä oli meille sopivamman kokoinen ja öljyt riittää paremmin.

Soraa mahtuu löysästi 12 t kyytiin, yli 14 t on ollut joskus, kippikin nousee hyvin. Mutta sitten kun laittaa vähän ylikuormaa maata nokalle, niin muistaakseni toinen tai kolmas jatko ei aina jaksa kippiä pystyyn vääntää. Maa kun ei tahdo liikkeelle lähteä ennen kuin lava on ihan pystyssä. Mutta siis kantavuuden rajoissa jos liikutaan niin ongelmia ei ole.

Työn jälki on asiallisen oloista, rakenteet selväpiirteisiä. Jarrutkin topistaa mukavasti. Miinuspuolena näissä tuntuu olevan (Kiressä ainakin sama vaiva) pomppiminen tyhjänä tietyillä nopeuksilla. Johtuu tietysti renkaista - 500:set alla ja pomppiminen alkaa jossain 35 vauhdissa. Loppuu kun ajaa täysillä. Joskus kyrsii... Miten sen saisi loppumaan? Rengaspaineet on maksimissa, auttaisikohan jos laskisi toisista pyöristä paineita vähän? Estäisikö se moisen resonanssi-ilmiön? Ehkä koitan joskus.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: landehande - 06.12.08 - klo:18:51
17tonnin Tempolainen pitäs käydä maanantaina hakemassa liikkeen pihasta. Saa nähdä sitte mitä tuleman pitää... Ens syksynä on  enemmän kokemusta. Hintaero Multivaan kuitenkin useamman tonnin ja siinä taitaa vaan se nimi maksaa. Melkeen oon Multivastaki kuullu enemmän huonoja ku hyviä puolia...

       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: landehande - 06.12.08 - klo:19:38
17tonnin Tempolainen pitäs käydä maanantaina hakemassa liikkeen pihasta. Saa nähdä sitte mitä tuleman pitää... Ens syksynä on  enemmän kokemusta. Hintaero Multivaan kuitenkin useamman tonnin ja siinä taitaa vaan se nimi maksaa. Melkeen oon Multivastaki kuullu enemmän huonoja ku hyviä puolia...

            Mitä Tempo 17 maksoi? Otitko viljalaidan ja sen hinta?
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Strimari - 06.12.08 - klo:20:06
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.
[/quote]

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: - 06.12.08 - klo:20:33
Multivan laadusta ja ylivoimaisuudesta puhutaan paljon ja pitää varmaan paikkiansakin verrattuna näihin halpiskärryihin ( palms, hyväkone, tem-tuote ym. ym. ) , mutta mikä siitä muka tekee niin hyvän maanajoon? Jos tosissaan maata ajetaan niin ei kuorkin perän voittanutta ole! Kukkamultaa voi kaupunkilaisille kuskata kyllä muillakin mutta sekalaisen maan, louheen ja soran ajoon ei tehdaskärryistä ole!
Ja ennenkun avaatte suunne niin kyllä omistan tehdaskärryjä ja ostin juuri uudet, mutta maakärryt pysyy kyllä kuorkin runkoisina!
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Make - 06.12.08 - klo:20:34
Kyllä multivassakin omat vikansa on. Ehkä ovat yleensä vähän kovemmalla käytöllä. Telejä on taipunut. Vanhemmissa lähtee Telin keinun tappi liikkeelle ja kun se putoaa korvakkeesta irti ni sitten tulee enemmän sepitystä. Perälaudan letkut on yksikudoksista ja yhtenäinen taakse asti. Aikalailla saa purkaa, että saa vietyä letkun korjaukseen.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: landehande - 06.12.08 - klo:20:54
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"
[/quote]

            Väärä oli kuitekin. Mitenkä tuolla selityksellä aisan saa notkolle? 
          Meikä on kärrännyt 8 m3:n virolaisilla tuhatmäärin soraa, erilaista kivi- ja sekalaisrompetta päälikaupaksi tuhanen kuormaa ja kärryt ei ole millänsäkään.  Yksi rengas on vaihdettu vaurion takia. Pohja hiukan lommolla kun on kiviä putoillut kuormattaessa.  Kuormat on täytetty sen mukaan kuin reilu sata hepoa kohtalaisesti vetää.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: SILVER - 06.12.08 - klo:22:15
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"

            Väärä oli kuitekin. Mitenkä tuolla selityksellä aisan saa notkolle? 
          Meikä on kärrännyt 8 m3:n virolaisilla tuhatmäärin soraa, erilaista kivi- ja sekalaisrompetta päälikaupaksi tuhanen kuormaa ja kärryt ei ole millänsäkään.  Yksi rengas on vaihdettu vaurion takia. Pohja hiukan lommolla kun on kiviä putoillut kuormattaessa.  Kuormat on täytetty sen mukaan kuin reilu sata hepoa kohtalaisesti vetää.
[/quote]

Mitkä virolaiset kärryt sinulla on. Minullakin tulisi kärryt vain omaan maatila käyttöön maan ja jonkin verran paskan ajoon. Nuo omat ajot ajaa varmasti samanlailla noilla virolaisillakin kärryillä.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: landehande - 06.12.08 - klo:22:33


           
[/quote]

Mitkä virolaiset kärryt sinulla on. Minullakin tulisi kärryt vain omaan maatila käyttöön maan ja jonkin verran paskan ajoon. Nuo omat ajot ajaa varmasti samanlailla noilla virolaisillakin kärryillä.
[/quote]

              En merkistä tiedä, mutta joskus 2002 paikkeilla Tenkasen pihalle sellaiset sini-mustat olivat ilmestyneet.  Ehdotin vaihtoa Tenkasen aiemmin mulle myymiin raskaisiin peltilava-jousitelikärryihin, tarttui täkyyn. Sanoi sen olevan virolaisen. Muistuttaa Tem-tuotteen sinisiä. Aisa vaan on tukevamman näköinen, kahdella C-palkilla. Renkaat ja teli on jostakin ryssän vehkeistä lainatut, riittävän järeät. Jarrusylinterit etumaisissa  pyörissä, takimmaisiinkin näyttää olevan kiinnikkeet. Ilmeisesti jarrukengät ovat paikallaan rummussa.  Semmoisia kärryjä en ollut siihen aikaan ennen nähnyt.  Hyvä, kevyt ja kestävä kärry.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: landehande - 06.12.08 - klo:22:40
http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/tempo/peravaunut/maansiirtovaunue12e1

     Tuolta löytyy mielenkiintoinen kärry. Siinä on aisaa vaimennettu kumein. Mikä lienee hinta?
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: - 06.12.08 - klo:22:42
       Someron K-Maatalouden pihalla näkyi edellis syksynä kolmeakselinen Multiva josta oli aisa painunut lavan etureunan kohdalta 15 cm notkolle. Oliskohan otettu kuorma täyteen sahanpurua.

Tiämmä sillä oli kipattu mursketta ja sillain hauskasti mäen rinteessä,että takapainoinen kuorma oli meinannu viedä traktorinkin mennessään...Ei niin kestävää konetta olekkaan, ettei sitä joku ajattelemattomuuttaan rikki sais. joku tässä keskustelussa jo mainitsikin että hyvä ja halpa kone on kaks eri asiaa, ja se pitää ihan vissisti paikkansa.
Eli haluatko vain halvat, kohtuulliset vai oikein hyvät kärryt?..
Jos vertaillaan lavan materiaalia, hitsasus saumojen hyvyyttä, ainevahvuuksia, akseliston kokoa, materiaaleja ja mittatarkkuuksia tai vaikka niin toisarvoisia asioita kuin sähköistyksen viimeistelyä tai maalipinnan laatua kulutuksensestävyydeltään tai työn jäljeltään, niin missään kohtaa ei voi väittää, että Multivalla olisi mitään turhaa nimilisää. Kyllä kilpailu markkinoilla on niin julmetun kovaa, ettei kenelläkään liene sellaiseen varaa.
Ja taas toisaalta, jos jollain merkillä olisi väitettyä nimilisää, niin mistä sellainen nimilisä voisi olla peräisin? Ei kova maine tule paskaa myymällä, vai mitä?
Yksi Turkulaistunut Teuvalainen on sanonut moneen otteeseen, että " Sääliä saa ilimateeks, mutta kateus pitää ansaita"

            Väärä oli kuitekin. Mitenkä tuolla selityksellä aisan saa notkolle? 
          Meikä on kärrännyt 8 m3:n virolaisilla tuhatmäärin soraa, erilaista kivi- ja sekalaisrompetta päälikaupaksi tuhanen kuormaa ja kärryt ei ole millänsäkään.  Yksi rengas on vaihdettu vaurion takia. Pohja hiukan lommolla kun on kiviä putoillut kuormattaessa.  Kuormat on täytetty sen mukaan kuin reilu sata hepoa kohtalaisesti vetää.

Mitkä virolaiset kärryt sinulla on. Minullakin tulisi kärryt vain omaan maatila käyttöön maan ja jonkin verran paskan ajoon. Nuo omat ajot ajaa varmasti samanlailla noilla virolaisillakin kärryillä.
[/quote]

Itsellä oli pitkään käytössä teko 14t ja muistaakseni n. 13m3 kärryt. oli yllättävän lujat laitokset... Ajettiin kiveä maata, sontaa ja viljaa/perunaa lisälaidoilla. Reilu kymmenen vuotta ja yli 10000m3 pelkkää sontaa nähneenä rupes teli antautumaan... Pyörät oli / \ ja vemppas... Mutta en voi kyllä muuten moittia...
Nyt on käytös vanha scanian alusta päälle tehdyllä lavalla ( mm. pohja 2x6mm ) ja 600/50 r22,5 teräsverkkovahvistetuilla metsäkoneen pyörillä...
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: X120 - 07.12.08 - klo:11:42
Jos mie laittasin maansiirtokärryt niin kyllä kattelisin Kalajoelle Karko-vaunujen suuntaan. Hintaa on hyvin, mut laadulla ja järkevyydellä hakkaa kaikki idänihmeet ja jopa Multivan....
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: 1065 - 07.12.08 - klo:12:37
Multivan puolustukseksi täytyy sanoa omien kokemuksien pohjalta että on kestänyt ihan hyvin ja nuo letkut ei ole yhtämittaiset vaikka make muuta väittää. Ei ne multivatkaan mitä tahansa kestä mutta turha on sanoa että kuormurin rungolle tehdyillä kärryillä muka tekisi ihmeitä. Kaikki kuormurin rungolle tehdyt kärryt on raskaita vetää ja  epävakaita kipata epätasaisilla paikoilla. Jos urakalla maata ja muuta raskaampaa ajetaan on siihen dumpperi ainoa oikea kone mutta sekalaiseen ajoon on ainakin meillä ollut tuo multiva ihan oivallinen. Telejä taipuu kyllä jos 15 tonnin kärryyn lyödään 20t kuorma ja ajetaan ilman järkeä siten että kärry lähtee pomppimaan eikä tästä välitetä. Olisi ihan kiva nähdä kärry jonka teli kestää sen että 20t  pomppii ylös alas ja kuski vaan kattelee eteenpäin suu virneessä.Tuo pomppiminen ei tietenkään ole kuormurien pohjalletehtyjen ongelma mutta kippauksessa nuo jousitukset onkin sitten ongelma.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: ilkka - 07.12.08 - klo:14:19
kuorma päällä ku päästää lavan nopeesti alas taittuu aisakin alas.
ps. oikeinko mittasit 15 sentin taipuman ?
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: Make - 07.12.08 - klo:17:30
Multivan puolustukseksi täytyy sanoa omien kokemuksien pohjalta että on kestänyt ihan hyvin ja nuo letkut ei ole yhtämittaiset vaikka make muuta väittää. Ei ne multivatkaan mitä tahansa kestä mutta turha on sanoa että kuormurin rungolle tehdyillä kärryillä muka tekisi ihmeitä. Kaikki kuormurin rungolle tehdyt kärryt on raskaita vetää ja  epävakaita kipata epätasaisilla paikoilla. Jos urakalla maata ja muuta raskaampaa ajetaan on siihen dumpperi ainoa oikea kone mutta sekalaiseen ajoon on ainakin meillä ollut tuo multiva ihan oivallinen. Telejä taipuu kyllä jos 15 tonnin kärryyn lyödään 20t kuorma ja ajetaan ilman järkeä siten että kärry lähtee pomppimaan eikä tästä välitetä. Olisi ihan kiva nähdä kärry jonka teli kestää sen että 20t  pomppii ylös alas ja kuski vaan kattelee eteenpäin suu virneessä.Tuo pomppiminen ei tietenkään ole kuormurien pohjalletehtyjen ongelma mutta kippauksessa nuo jousitukset onkin sitten ongelma.
Jos sataheppaisella kiskotaan 14 t kärryjä en usko kauhean suuriin ylikuormiin. Ainakin kahdessa yksilössä on yksimittaiset perälaudan letkut edestä taakse T-haaraan. Letkut on vielä 1-kudoksiset, jolloin paineenkesto on pidemmän päälle nippanappa ja niihin ei enää nykyään saa kierrettäviä päitä. Lähiseudulta ei mistään löydy kannettavaa puristintakaan.  >:(
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: retku - 07.12.08 - klo:18:53
kannattaa panostaa renkaisiin. ei pompota ja säästää renkaan hinnan vuodessa.

ihan uskomaton ero ryssäpyörällä ja nokian coyntrykingillä. tuntus että koneeseen tuli 50hv lisää voimaa kärryn vaihdon myötä.
-----

ajelin äsken soraa, 9m3 paino 16500kg+lava 1500kg+alusta 3800kg=21800kg kokonaispaino(max paino saa olla 23t=pitkätelinen metakan koukkukärry)
tämä muistutukseksi siihen kärryjen ilmoitettuun kantavuuteen.isohkossa  normi kärryssä saa olla max18t telillä ja max3t aisalla. aisapainohan menee aina yli ennen telipainoa, ellei lava oo joku 4 metrinen. eli jos kärryt antautuu 12m3 sorakuorman alla, kannattaa kattoa vika peilistä...
------

jos rankkaan maansiirtoon alkaa niin unohtaisin nämä keinutelit. rakenne on paha saada kestäväksi, vääntöjä tulee paljon. suorat akselit ja jousitus parabelillä,ilmalla tai hydrauliikalla. ajomukavuuskin ihan toistaluokkaa.
------

kuorma-autosta tehdytkin on hieman tuurista kiinni, millä on ajettu miljoona millä 2 ennen katkaisua kärryksi. itse meinasin kaataa hakekärryn kun jousi katkes, oli heikommassa hapessa kuin kainuteli ryssä.
ei oo niin helppo sanoa mikä se kestävin on.

mites nää chieftainit, herbstit,mc*****t sun muut? onko semmosia kellään ajossa?
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: landehande - 07.12.08 - klo:19:30
kuorma päällä ku päästää lavan nopeesti alas taittuu aisakin alas.
ps. oikeinko mittasit 15 sentin taipuman ?

           Silmäkin tuon verran sanoo.
Otsikko: Vs: Maansiirtokärryt
Kirjoitti: oojee - 14.12.08 - klo:12:07
Multivan laadusta ja ylivoimaisuudesta puhutaan paljon ja pitää varmaan paikkiansakin verrattuna näihin halpiskärryihin ( palms, hyväkone, tem-tuote ym. ym. ) , mutta mikä siitä muka tekee niin hyvän maanajoon? Jos tosissaan maata ajetaan niin ei kuorkin perän voittanutta ole! Kukkamultaa voi kaupunkilaisille kuskata kyllä muillakin mutta sekalaisen maan, louheen ja soran ajoon ei tehdaskärryistä ole!
Ja ennenkun avaatte suunne niin kyllä omistan tehdaskärryjä ja ostin juuri uudet, mutta maakärryt pysyy kyllä kuorkin runkoisina!
kyllä näin on  ;D ;D