Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Viestit - Minävaan

Näin maidontuotannon ulkopuolella toimivana olen jo useamman vuoden ihaillut Valio markkinointia ja brändäystä, kun sitä vertaa muihin suomalaisiin elintarvikealan toimijoihin. Tällä saralla Valio on nähdäkseni ylivoimainen ja tutkitustihan Valio brändinä on esimerkiksi nuorison keskuudessa yksi arvostetuimmista kulutusbrändesitä. Valioon liitetään mielikuvissa kotimaisuuden lisäksi luotettavuus, tuoreus, puhtaus, innovatiivisuus jne. positiivinen tekijä.

Toisinaan olenkin ihmetellyt kun täällä jopa Valion omat maidontuottajat ovat arvostelleet yhtiön markkinointiin käyttämiä satsauksia. Esimerkkinä uusi tuorehko logo ja tuotteiden ulkoinen ilme, jotka sitäpaitsi suunniteltiin Valion markkinointiosaston omana työnä, sai osansa arvostelusta. Sanottiin kuinka taas maidontuottajille kuuluvasta rahasta osa pumpataan turhanpäiväiseen markkinahumpuukiin, josta ei ole saatavissa mitään lisäarvoa. Mutta ehkä nyt on huomattu, mikä arvo pitkäjänteisellä työllä on ollut. Ainakin yksi erävoitto on takana!

Kunpa esimerkiksi Atria osaisi hommansa yhtä hyvin. Lihasektorilla markkinoinnin ja mielikuvien luonnin osaa ehkä parhaiten Snellman.


Olen Kaappoon kanssa samaa mieltä Valion markkinoinnissa ja brändäyksestä, Valio lienee vielä yksi Suomen suurimpia mainostajia.
Esim. Fazer on hyvä esimerkki siitä, miten oikein hoidetulla, omaan brändiinsä uskoen saadaan markkinoilta parempaa hintaa kun kilpailijat. Mielestäni tämä nykyinen masiointi Valiolaisten puolelta osoittaa, ettei he itsekkään usko omaan tuotemerkkiinsä. Luki sitten mistä foorumista Valiolaisten kommentteja tällähetkellä, viesti on kokoajan lähes sama, haukutaan kilpailijaa, vääristellään ja vähätellään muiden tekemisiä.
Näin kuluttajana on todettava, että Valion arvostus on viimepäivinä laskenut monta prosenttia, enkä usko että olen ainoa. Sama negatiivinen viesti kuva on monen muunkin kuluttajan tunnelma tällähetkellä.

Pitäisi aina muistaa miettiä kaksi kertaa, miten imago viestintää tehdään. Tässä "maitosodan" tuoksinassa on kuitenkin unohdettu, että kuluttajat ne ostopäätökset ja sitä kautta rahat sinne maidontuottajan pyötään tuovat. Itse ainakin vieraan palkollisena olen oppinut, että joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä kuka palkkani maksaa. 

Olen työhistoriani kautta päässyt (tai joutunut) palkkaamaan paljon työntekijöitä ja sitä kautta työhaastatellut satoja henkilöitä. Yksi selvä sääntö minulle on muodostunut, hakija joka käyttää haastattelussa energiansa vanhan työnantajan haukkumiseen tai kilpailijan mustamaalaamiseen, putoaa palkattavien listalta välittömästi.. Jokainen voi miettiä miksi ? ;)

Olisiko Valionkin aika keskittyä miettimään, miksi emme ole yhtä tehokkaita kun kilpailija, tekosyitä on maailma täynnä, pitää pistää vaan oikeat henkilöt miettimään syytä. Näin toimitaan muualla, myös Valion kilpailijoilla.

Itse osan Suomalaista, en missäänmäärin hyökkää Suomalaista alkutuotantoa vastaan, mutta tunnen meijerialaan erittäin hyvin ja tiedän tasantarkkaan että tehostamista löytyy sieltä kaupan ja tuottajan väliltä ja paljon. Ensimmäisenä voisi aloittaa päätöksentekokoneistosta ;)

Kysyn vielä kaikilta yhden kysymyksen. Miksi Maito on tällähetkellä Satakunnassa maan halvinta, vaikka siellä markkinoista "sotaa" käyvät vain Satamaito ja Valio, toistaiseksi en ole nähnyt täällä kaupoissa näiden veijareiden hintatasoa halvempaa Arlaa kaupoissa..

Tiedoksi, Porissa Satamaidon ja Valio maito maksaa Prismassa 0,69 €/l
Valionhan piti hinnotella kokopuolella Suomea yhtenäisesti ? Vai olinko väärässä ?

Tuokohan Satamaitokin ruottalaista maitoa Suomeen ? ;)
Mitä tuo Valion junailu kirjoituksesi loppuosassa tarkoittaa, sillä ainakin ennen ostajat saivat junailla toimitukset aika mieleisikseen. Toimitukset olivat runsaimmillaan ennen juhlapyhiä, jolloin pakatun maidon kulutus oli runsaimmillaan.

Sitäkö tarkoitin ? :)

Lueppa uudestaan, huomaa kyllä miten hyvin sisäistetty propaganda alkaa aiheuttamaan jopa lukivirheitä...

Väännän rautalangasta, miten saadaan aitoa kilpailua aikaiseksi, jos raaka-aine markkinoita hallitseva yritys ei toimi siten kun on velvoitettu ?
Muilla aloilla ei tällaista kilpailun rajoittamista siedetä ollenkaan. Miksi sitä pitäisi sietää yhdellä alalla ?
Kysyisin MinäVaalta,  että mitä tarkoitat luetteloimiesi virmojen boikotoinnilla? Käsittääkseni kyseiset virmat on myyty joko osittain tai kokonaan ulkomaalaisomistukseen ihan suomalaisten omasta tahdosta. Syy on ollut oma kykenemättömyys hankkia pääomia kyseisille yrityksille tai on nähty omistajan taholta viisaammaksi luopua omistuksesta "hyvän sään" aikana. Osa on vieläkin kohtuullisesti suomalaisten määräysvallassa ja lähteneet turvaamaan toimintaa laajentamalla toiminta-aluetta useisiin Itämeren ympäristön maihin.

Taitaa tosin boikotoida hyvinkin näkyvästi Hartvallia ja Koffia ja tehnyt sitä jo pitemmän aikaa ;D.

Mitä tuo Valion junailu kirjoituksesi loppuosassa tarkoittaa, sillä ainakin ennen ostajat saivat junailla toimitukset aika mieleisikseen. Toimitukset olivat runsaimmillaan ennen juhlapyhiä, jolloin pakatun maidon kulutus oli runsaimmillaan.

Sinähän sen sanoit, miksei Pääministeri sitten boikotoi näitä ja rummuta vaikka Olvin tai Linkosuon jne puolesta ?  ;)
Aitomaito pelleily osoitti varsin hyvin sen että, jos Suomenmarkkinoille on syntymässä toinen vähänkin kioskia suurempi kilpailija Valiolle, ammutaan se hinnalla alas heti alkuunsa.

Eikä silloin ollut Arlasta tietoakaan ! Silloin Valiolaiset johtajat tappelivat keskenään, tuottajien rahoilla !
Olen tällä palstalla uusi ja heti alkuun myönnän etten ole maidontuottaja.
Mutta minulla on yli 15 vuoden työhistoria meijeriteollisuudesta, meijereiden välisestä raakaainekaupasta, meijereiden välisestä yhteistyöstä muistan oikein hyvin myös Aitomaito "pelleilyn". Mutta tunnen myös muita teollisuuden aloja ja markkinointia. Olen myös se kuluttaja joka ostaa maitoa kaupasta.

Pari retorista kysymystä, johon en odota vastauksia, toivon vaan että jokainen miettii osaltaan niitä... Nämä ovat heränneet lukiessani mediasta ( täältäkin) kommentteja sekä omaan kokemukseen ja tietämykseen meijeriteollisuudesta.

- Miksi pääministeri tuli esiin niin vahvasti yhden yrityksen sanansaattajana, miksi hän ei boikotoi esim. Vaasan&Vaasan tuotteita, Pandan tuotteita, HK-Ruokatalon tuotteita, Hartwallin tai koffin ?

- Miksi maidontuottajat eivät LUOTA Suomalaiseen kuluttajaan ?, nyt viime aikoina valloillaan ollut mediapeli, jonka ikävä kyllä Valio on aloittanut, ajaa yleistä mielipidettä vahvasti Valiota vastaan. Tämä ei varmasti hyödytä pitkällä aikavälillä Valion tai Satamaidon tai Maitokolmion tai Hämeenlinnan tai Maitomaan tuottajia.. PÄINVASTOIN

- Miksi Pääministerimme ja vanavedessä Kalli ja Anttila asettavat Suomalaiset maidontuottajat esiintulollaan erilaiseen "laatuluokkaan" ?
Minulle kuluttajana ja Suomalaisen alkutuotannon suurena kannattajana, Hämeenlinnan Suomalainen tuottaja ei ole erilainen kun Valion tuottaja.


Kurjositeettinä vielä, muistan hyvin miten Tampereen meijerin johtajasta ja hallituksesta tuli Aitomaitosotkun aikana Suomen historin kallein ryhmä, mitä tulee maidontuottajien tappioihin. Tämä seikkailu siirsi satoja miljoonia markkoja tuottajien rahaa kauppaketjujen kassaan.
Ja mikä parasta, kyseisen sotkun pääarkkitehti sai jatkaa Valion leivissä !

Täälläkin on paljon puhuttu kilpailuviraston määräämästä velvoitteesta, jonka mukaan Valio pitää toimittaa raakamaitoa muille kotimaisille kilpailijoille. Tämä on totta, mutta kukaan ei ole sanallakaan maininnut, miten Valio toimitusrytmiä junailemalla, voi tehdä isoa kiusaa näille pienille meijereille. Noh, siitä voidaan olla montaa mieltä, onko tämä velvoite oikein, kunhan ensin ottaa huomioon että Valio hallitsee 80 % Suomen raakamaitomarkkinoista.
Sivuja: 1 2 [3]