Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 25.07.13 - klo:08:34
-
Talosta löytyy hydraulinen työntövarsi, joka on saanut osumaa letkuihinsa traktorista nostolaitteiden ollessa ylimmillään eikä letkut ole sopineet taittumaan mukana vaan vääntyneet ja vääntäneet mukanaan metalliosia.
Korjaako esim Lakeuden hydro näitä joissa on sekä rauta että letkut saaneet osumaa? Muutoin työntövarsi on hyödytön, sillä sotkee öljysuihkullaan sekä traktorin, että työkoneet.
-
Varmasti ja pientä korvausta vastaan.
-
Talosta löytyy hydraulinen työntövarsi, joka on saanut osumaa letkuihinsa traktorista nostolaitteiden ollessa ylimmillään eikä letkut ole sopineet taittumaan mukana vaan vääntyneet ja vääntäneet mukanaan metalliosia.
Korjaako esim Lakeuden hydro näitä joissa on sekä rauta että letkut saaneet osumaa? Muutoin työntövarsi on hyödytön, sillä sotkee öljysuihkullaan sekä traktorin, että työkoneet.
Lakeudella kokonaiskäsitteenä tehdään ihan mitä vaan. Taittuvia rullakarhia, lavetteja ja kuorkkikärryjä, kusitiinuja, myyntifiksejä ja siellä saadaan myös liioittelusta kiksejä.
Tuohon työntikseen sen verran ettei sen korjaamiseen tarvita kun välttävä näkö, pari puolisormellista kättä jotka liikkuvat edes vähän ja kulkuneuvo jolla viottuneet osat voi noutaa alan liikkeestä. Jos varsi tai putki tai molemmat on solmussa, hae uusi työntis.
-
Hydraulinen työntövarsi on turhaa hypetystä. Perusvarrella pärjää 95% kaikissa töissä. Ainoa käyttökelpoinen paikka oli pikku Valmetissa, kun keräili pyöröpaaleja, niin sillä sai kuorman mukavasti kallistettua traktoria kohti.
-
Hydraulinen työntövarsi on turhaa hypetystä. Perusvarrella pärjää 95% kaikissa töissä. Ainoa käyttökelpoinen paikka oli pikku Valmetissa, kun keräili pyöröpaaleja, niin sillä sai kuorman mukavasti kallistettua traktoria kohti.
Joo, yhtä turha keksintö kuin esimerkiksi etukuormaajakin.
-
Hydraulinen työntövarsi on turhaa hypetystä. Perusvarrella pärjää 95% kaikissa töissä. Ainoa käyttökelpoinen paikka oli pikku Valmetissa, kun keräili pyöröpaaleja, niin sillä sai kuorman mukavasti kallistettua traktoria kohti.
Joo, yhtä turha keksintö kuin esimerkiksi etukuormaajakin.
Ja vetävät etupyörät on kans turhaa.
-
Hydraulinen työntövarsi on turhaa hypetystä. Perusvarrella pärjää 95% kaikissa töissä. Ainoa käyttökelpoinen paikka oli pikku Valmetissa, kun keräili pyöröpaaleja, niin sillä sai kuorman mukavasti kallistettua traktoria kohti.
Joo, yhtä turha keksintö kuin esimerkiksi etukuormaajakin.
Ja vetävät etupyörät on kans turhaa.
Ja hytti ja kumipyörät.
-
Huh huh... tossa koeajossa kone jossei hydr kallistusta eikä työntövartta....
Zsiisus mitä paskaa... joka helevetin homma on hankalata....
Tietysti jos on aikaa....ja kehtaa pomppia kopista..
-
Hydraulinen työntövarsi on turhaa hypetystä. Perusvarrella pärjää 95% kaikissa töissä. Ainoa käyttökelpoinen paikka oli pikku Valmetissa, kun keräili pyöröpaaleja, niin sillä sai kuorman mukavasti kallistettua traktoria kohti.
Joo, yhtä turha keksintö kuin esimerkiksi etukuormaajakin.
Ja vetävät etupyörät on kans turhaa.
Ja hytti ja kumipyörät.
Ja rasvattavat kylvökoneen kiekot.
-
Huh huh... tossa koeajossa kone jossei hydr kallistusta eikä työntövartta....
Zsiisus mitä paskaa... joka helevetin homma on hankalata....
Tietysti jos on aikaa....ja kehtaa pomppia kopista..
Mulla ei oo ikinä ollut hyde kallistusta, en oikeastaan oo edes kaivannut (noh ehkä ruiskuttaessa). Hyde varsia on pari, mutta mekaaniset kulkee traktorien mukana. Toki joskus hyde varsia käytän, mutta sekään ei välttämättömyys olekaikissa töissä. Pääasia jotta joku on mukana jos tarttoo.
-
Kyntöaurat, perälevy. Niitä en laita koskaan perään ilman hydraulista kallistinta ja työntövartta.
Muut menee ihan mekaanisilla. Noi hydrauli vermeet syö muutenkin vähät lohkot...
-
Kyntöaurat, perälevy. Niitä en laita koskaan perään ilman hydraulista kallistinta ja työntövartta.
Muut menee ihan mekaanisilla. Noi hydrauli vermeet syö muutenkin vähät lohkot...
Muutamassa koneessa ollut hydraulinen kallistin mutta todettu turhaksi ja otettu letkut irti ;D Hyde työntövarsi on kyllä hyvä moneen hommaan...
-
Kyntöaurat, perälevy. Niitä en laita koskaan perään ilman hydraulista kallistinta ja työntövartta.
Muut menee ihan mekaanisilla. Noi hydrauli vermeet syö muutenkin vähät lohkot...
Muutamassa koneessa ollut hydraulinen kallistin mutta todettu turhaksi ja otettu letkut irti ;D Hyde työntövarsi on kyllä hyvä moneen hommaan...
Jo pelkästään sen työkoneen perään laittaminen helpottuu rajusti. Itsellä sekä mekaaninen & hydraulinen, hydraulinen on kyllä aina jossain traktorissa/työkoneessa kiinni, sitten kierreversiolla koetetaan selvitä muualla...
Mutta itse asiasta: samanlaista siipeensaantia oli omassakin. Kiikutin paikalliseen hydrauliosia myyvään liikkeeseen, johon pyysin "uudet osat tuohon, ennättäisittekö lähiaikoina myös asentaa paikalleen". Lopputuloksen uudenveroinen, vähän järeämmillä osilla toteutettu toimiva kampe.
Petri
-
Kyntöaurat, perälevy. Niitä en laita koskaan perään ilman hydraulista kallistinta ja työntövartta.
Joo. Sen verran meni takapakkia kehitys, että vaikka uusimmaisessaki on hydekallistaja, niin poishan se pitää ottaa ennen ku kääntöaurat laittaa perään. Eka syksyn kynnöillä murtu kallistajasta yläpään mullinsilimä. Walterseidin valmistama silimä, mutta ku kallistaja on kotimaisen valmistajan kasaama, on mullinsilmäksi valikoitunut vääränmallinen tekele, joka ei voikaan kestää tommosessa paikassa (pääsee kietymään, ja sitte hirttää kiinni). Lisäksi sylinteri antaa hiljaa periksi, eli meni aurojen säätäminen mielenkiintoseksi, ennenku ton huomasin.
Kallistajan valmistaja korjasi vian takuuseen...uudella samanmallisella mullinsilmällä. Mainitsin kyllä asiasta, kun huoltomiehelle rikkinäisenä luovutin. Ja tietysti "ei tää oo koskaan keneltäkään ennen hajonnu".
Vanhemmassa rattorissa on saman valmistajan hydekallistaja myös, mutta pykälää järeämpi, ilman yläpään mullinsilmää, eikä sylinterikään ole ikinä laskenu omia aikojaan...kääntöauroillakaan.
Hydraulinen työntövarsi on kyllä kyntäessä käytössä; saapi päisteessä kaikki nostovarat käyttöön.
-
Kyntöaurat, perälevy. Niitä en laita koskaan perään ilman hydraulista kallistinta ja työntövartta.
Joo. Sen verran meni takapakkia kehitys, että vaikka uusimmaisessaki on hydekallistaja, niin poishan se pitää ottaa ennen ku kääntöaurat laittaa perään. Eka syksyn kynnöillä murtu kallistajasta yläpään mullinsilimä. Walterseidin valmistama silimä, mutta ku kallistaja on kotimaisen valmistajan kasaama, on mullinsilmäksi valikoitunut vääränmallinen tekele, joka ei voikaan kestää tommosessa paikassa (pääsee kietymään, ja sitte hirttää kiinni). Lisäksi sylinteri antaa hiljaa periksi, eli meni aurojen säätäminen mielenkiintoseksi, ennenku ton huomasin.
Kallistajan valmistaja korjasi vian takuuseen...uudella samanmallisella mullinsilmällä. Mainitsin kyllä asiasta, kun huoltomiehelle rikkinäisenä luovutin. Ja tietysti "ei tää oo koskaan keneltäkään ennen hajonnu".
Vanhemmassa rattorissa on saman valmistajan hydekallistaja myös, mutta pykälää järeämpi, ilman yläpään mullinsilmää, eikä sylinterikään ole ikinä laskenu omia aikojaan...kääntöauroillakaan.
Hydraulinen työntövarsi on kyllä kyntäessä käytössä; saapi päisteessä kaikki nostovarat käyttöön.
Jontikassa tuo lisänostovara on kyllä tarpeen. :-X
-
tyhjänpäiväistä sirkustelua nuo lisähäristimet. mossina kun olin turvesuolla aumaamassa, niin pitkä oli rivi traktoreita, kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla ja silti ne kaikki jossakin vaiheessa upposivat suohon. mutta yksikään ei jäänyt suohon, vaikka pillarissa jolla niitä vedin ei ollut nelivetoa, ei kääntyviä etupyöriä, ei hydraulista työntövartta, eikä kalistusta. ei tosin ollut vatovarsiakaan. mutta aina lähti.
ja sen työntövarren pystyy kyllä korjaamaan itsekin. luultavastihan siinä on 12 tai 15 milliset rautaputket. mittaat vaan putkien pituudet ja jos liitinrungot ovat ehyet, tarvitset vaan uudet helmet kasaukseen. tietty jos rungot vääntyneet, tarvitset ne banjoliittimet ja -pultit tiivisteineen. letkuja kyllä löytyy hyllytavarana. helppo jakarihomma :)
-
Mut kun loppuu lohkot. :(
-
Otin uusimpaan koneeseen hydraulisen kallistajan, mutta en ole enää vakuuttunut siitä, että onko sillä käyttöä. Esim. kyntäessä, jos siihen alkaa tulla vuotoja, vahingossa kajoilee väärään hydrauliikkavipuun jne. on siinä taas hetken aikaa hakemista, että saa jäljen kohdalleen. Suurin puute koko systeemissä on, että siitä puuttuu asentotieto. Pitäisi olla anturi ja mittausarvo 0-100% traktorin paneeliin, että homma pelaisi sujuvasti.
-
Otin uusimpaan koneeseen hydraulisen kallistajan, mutta en ole enää vakuuttunut siitä, että onko sillä käyttöä. Esim. kyntäessä, jos siihen alkaa tulla vuotoja, vahingossa kajoilee väärään hydrauliikkavipuun jne. on siinä taas hetken aikaa hakemista, että saa jäljen kohdalleen. Suurin puute koko systeemissä on, että siitä puuttuu asentotieto. Pitäisi olla anturi ja mittausarvo 0-100% traktorin paneeliin, että homma pelaisi sujuvasti.
Vivusta on helppo korjata asentoa eikä jää tekemätä niinkuin ruuvista. Aloitukset ja lopetukset on helppo tehdä asallisesti. Muistaakseni näin tässä museoviraston hyväksymässä työssä.
-
Kylmiksestä on tullut hifistelijä. Asentotunnistin ja säätöarvo.... ;D
Aurat perään ja silmämääränen tarkistus. Sitten antaa soida.
-
Kylmiksestä on tullut hifistelijä. Asentotunnistin ja säätöarvo.... ;D
Aurat perään ja silmämääränen tarkistus. Sitten antaa soida.
Meillä akka säätää vehkeet oikeaan asentoon :P
-
Otin uusimpaan koneeseen hydraulisen kallistajan, mutta en ole enää vakuuttunut siitä, että onko sillä käyttöä. Esim. kyntäessä, jos siihen alkaa tulla vuotoja, vahingossa kajoilee väärään hydrauliikkavipuun jne. on siinä taas hetken aikaa hakemista, että saa jäljen kohdalleen. Suurin puute koko systeemissä on, että siitä puuttuu asentotieto. Pitäisi olla anturi ja mittausarvo 0-100% traktorin paneeliin, että homma pelaisi sujuvasti.
Vivusta on helppo korjata asentoa eikä jää tekemätä niinkuin ruuvista. Aloitukset ja lopetukset on helppo tehdä asallisesti. Muistaakseni näin tässä museoviraston hyväksymässä työssä.
Nostovarret on kerran säädetty paikoilleen ja siinä myös yleensä pysyvät ;) Miksi ihmeessä niitä tarttis mennä kiertelemään??
-
Kylmiksestä on tullut hifistelijä. Asentotunnistin ja säätöarvo.... ;D
Aurat perään ja silmämääränen tarkistus. Sitten antaa soida.
Meillä akka säätää vehkeet oikeaan asentoon :P
(http://www.tietysti.fi/Tiedostot/Tietysti_kuvat/T%C3%A4t%C3%A4%20tutkimme/Naismekaanikko_250.jpg)
Köntyksellä on kätevä emäntä. ::)
-
Kyntäessä EI tarvita hydraulista työntövartta tai kaltevuudensäädintä. Mekaaniset pitävät säätönsä, paitsi Valtran työntövarren siipimutterilla kiristettävä lukitus (vanha malli oli parempi, mutta joku keksi uuden ja huonomman). Tässä tapauksessa on parempi laittaa kempin liimalla toinen puoli kiinni ja irrottaa auran puoleinen pää säätöä varten. Kyntäessä yleensä perussäätöjen löydyttyä, loppu on satunnaista hienosäätöä.
-
Kyntäessä EI tarvita hydraulista työntövartta tai kaltevuudensäädintä.
Jaa eikö? Mulla on maalajit kaikesta kaikkeen ja kaikkea siltä väliltä. Lisäksi kyntöaurojen virkaa toimittaa fiskarssin maanmustaajat... ::) Ikinä koskaan en noita perässäni vedä ilman edellä mainittuja lisävarusteita. Kattotaan sitte joskus jos sattuu käsiin osumaan oikeat kyntöaurat.
-
Noo ***** juu nääs meinaa pornoks tääkin menee ja rivoiluks.. ihan sama.. :P
Kylmis nyt ei tiedä tuon taivaallista työntövarresta, siltä osin kun se on oikeassa lihassa. Ei kylmiksen kannata stressata siitä varresta ja sen kulmasta vaan laittaa käden oikeaan kulmaan.
Eikös kylmis ollu vielä lehti ja nettiriippuvainen piparista? Vai onko joku nymfomaani muuttanu kylmiksen rantsille????
-
Kylmiksestä on tullut hifistelijä. Asentotunnistin ja säätöarvo.... ;D
Aurat perään ja silmämääränen tarkistus. Sitten antaa soida.
Meillä akka säätää vehkeet oikeaan asentoon :P
(http://www.tietysti.fi/Tiedostot/Tietysti_kuvat/T%C3%A4t%C3%A4%20tutkimme/Naismekaanikko_250.jpg)
Köntyksellä on kätevä emäntä. ::)
No ei se noin kätevä oo :-[ Työntö- ja vetovarret se saa kyllä säätöihin :D
ps. rasvamonttukin siltä löytyy ja iso pakki ;D
-
Noo ***** juu nääs meinaa pornoks tääkin menee ja rivoiluks.. ihan sama.. :P
Kylmis nyt ei tiedä tuon taivaallista työntövarresta, siltä osin kun se on oikeassa lihassa. Ei kylmiksen kannata stressata siitä varresta ja sen kulmasta vaan laittaa käden oikeaan kulmaan.
Eikös kylmis ollu vielä lehti ja nettiriippuvainen piparista? Vai onko joku nymfomaani muuttanu kylmiksen rantsille????
Öljyhommat sotkee kädet...mekaaniset, kuivat ratkaisut ovat siistimpiä ja ilmeisesti luotettavampia....
-
Kyntäessä EI tarvita hydraulista työntövartta tai kaltevuudensäädintä. Mekaaniset pitävät säätönsä, paitsi Valtran työntövarren siipimutterilla kiristettävä lukitus (vanha malli oli parempi, mutta joku keksi uuden ja huonomman). Tässä tapauksessa on parempi laittaa kempin liimalla toinen puoli kiinni ja irrottaa auran puoleinen pää säätöä varten. Kyntäessä yleensä perussäätöjen löydyttyä, loppu on satunnaista hienosäätöä.
Ei tarviikaan, jos on tasaiset pellot. Perälevy ilman kallistuksen säätöä on aika ikävää!
-
Kylmiksestä on tullut hifistelijä. Asentotunnistin ja säätöarvo.... ;D
Aurat perään ja silmämääränen tarkistus. Sitten antaa soida.
Meillä akka säätää vehkeet oikeaan asentoon :P
(http://www.tietysti.fi/Tiedostot/Tietysti_kuvat/T%C3%A4t%C3%A4%20tutkimme/Naismekaanikko_250.jpg)
Köntyksellä on kätevä emäntä. ::)
No ei se noin kätevä oo :-[ Työntö- ja vetovarret se saa kyllä säätöihin :D
ps. rasvamonttukin siltä löytyy ja iso pakki ;D
Sullako niitä useampia? ???
-
Mä olen säästösyistä jättänyt nuokin aina rikkomatta :D
-
Kyntäessä EI tarvita hydraulista työntövartta tai kaltevuudensäädintä.
Kyllä hytraulityöntövarsi kyntäessä on hyvä; onnistuu merkkinaarmujen veto takimmaisella siivellä kätevästi.
-
Aika harvoin nykykoneilla tarvitaan työntövartta.
-
Aika harvoin nykykoneilla tarvitaan työntövartta.
Jaa? Kun olin nuori niin kyllä koneissa tarvittiin työntövartta. Varsinkin jos kyseessä oli oikein tosi kone.
Viittaatko virtuaaliseen koneeseen?
-
Aika harvoin nykykoneilla tarvitaan työntövartta.
Jaa? Kun olin nuori niin kyllä koneissa tarvittiin työntövartta. Varsinkin jos kyseessä oli oikein tosi kone.
Viittaatko virtuaaliseen koneeseen?
Mekella kaikki koneet on hinattavia, lumilinkokin. :)
-
Aika harvoin nykykoneilla tarvitaan työntövartta.
Jaa? Kun olin nuori niin kyllä koneissa tarvittiin työntövartta. Varsinkin jos kyseessä oli oikein tosi kone.
Viittaatko virtuaaliseen koneeseen?
Mekella kaikki koneet on hinattavia, lumilinkokin. :)
Sellasia lahnoja....
-
Nyt on tiivisteitä uusittu ja suurimmat vuodot saatu hydetyöntövarresta tiivistettyä. MUTTA... Uusi pienempi vuoto havaittu sylinterin päästä. Kysymys kuuluukin että miten tuo tiivisteen vaihto onnistuu, pitääkö siinä vaihtaa koko se sylinterin päätyösa eli se jossa kierteetkin ovat vai pystyykö pelkän tiivisteen vaihtamaan?
-
Nyt on tiivisteitä uusittu ja suurimmat vuodot saatu hydetyöntövarresta tiivistettyä. MUTTA... Uusi pienempi vuoto havaittu sylinterin päästä. Kysymys kuuluukin että miten tuo tiivisteen vaihto onnistuu, pitääkö siinä vaihtaa koko se sylinterin päätyösa eli se jossa kierteetkin ovat vai pystyykö pelkän tiivisteen vaihtamaan?
Paikalliseen hydehuoltoon vain; ruuvaavat sen parissa minuutissa auki, ottavat uuden tiivisteen hyllystä ja ruuvaavat takaisin. Ei paljoa kannata itse aukoa ja siellä kaupungissa pitää kuitenkin käydä se stefa autoilemassa...
-
Ei ne sylinterit mitään ydin tierettä ole aina kannataa kokeilla jotain uutta siitähän voi vaikka tykätäkki
-
Minä en ainakaan tuonne ensin mainittuun firmaan enää sylintereitä vie. Simultan sitkaimen pienenpienen sylinterin tiivisteiden vaihto 120 euroa, josta itse tiivisteet 15 euroa. Kokonaan uuden sylinterin olisi saanut Agropointilta halvemmalla.
Nestepaine on huomattavasti kohtuullisemman hintainen paikka ja siellä tuleekin aika usein asioitua.
-
Minä en ainakaan tuonne ensin mainittuun firmaan enää sylintereitä vie. Simultan sitkaimen pienenpienen sylinterin tiivisteiden vaihto 120 euroa, josta itse tiivisteet 15 euroa. Kokonaan uuden sylinterin olisi saanut Agropointilta halvemmalla.
Nestepaine on huomattavasti kohtuullisemman hintainen paikka ja siellä tuleekin aika usein asioitua.
Saiko hitsaamatta kasaan?
-
Minä en ainakaan tuonne ensin mainittuun firmaan enää sylintereitä vie. Simultan sitkaimen pienenpienen sylinterin tiivisteiden vaihto 120 euroa, josta itse tiivisteet 15 euroa.
Saiko hitsaamatta kasaan?
Joo, eikai se ollut kun päätykorkki auki, varsi pihalle, mäntä irti jengoiltaan ja uudet tiivisteet tupaan. Sylinteri oli 10 vuotta vanha ja ainakin päällepäin täysin ruosteeton, joten ei olisi kovin paha rasti pitänyt olla. Ens kerralla teen itte.
-
Ei se hytro kallis paikka ole pitää vaan aina muistaa tinkiä