Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jarisa - 19.10.16 - klo:09:55
-
Mitä mieltä kolleegat on. Kumpi olisi pitkäikäisempi vaihtoehto terässäiliö valuma-altaassa ja katoksessa vai kaksoisvaippainen muovisäiliö(nafta-nasu ja vastaavat)
-
riippuu kait missä tilassa ne on.. jos ajatellahan suoraa taivasalla, niin rautahan elää enemmän lämpötilanvaihteluusta jolloon saumat ja saumojen vierustat on lujilla.. ohan näitä vuosikymmeniä ollu ja joka vuosi on joku vuotanu..
muoviset taas on ehkä sille suoralle auringon valolle alttiimpia jolloinka tuloo ne muutokset kuivamiset haurastumiset yms. myös se kosteus ongelmana on läsnä ehkä kriittisemmin kun rautaases jäätymisvaihees mutta kondessi on pienempää jokatapaukses.. ja nämä tuloo olehen ongelmajätettä tulevaisuures.. tuskin onnistuu peruskorjaukset niinku rautaasihin..
molempiparempi mutta mun mielestä säiliön paikka on vähintään katoksen alla..
-
Muovisäiliöt kertakäyttö kamaa.
Ei oo ongelmia 5v katsastuksissa, kun
ei kukaan pysty niitä tekemään.
Näin on minulle kerrottu.
Itse ostaisin viimisen päälle terässäiliön.
Jos ois tarve ostaa. Toki muovipönttö
Sitte hiacen kyytiin. On kevyempi.
-
Vielä kun tekisi rosterista niin sattaisi olla ns. lopullinen ratkaisu...
-
Vielä kun tekisi rosterista niin sattaisi olla ns. lopullinen ratkaisu...
Arvaappa huviksesi miksi kukaan ei tee rosteri säiliötä.
-
Vielä kun tekisi rosterista niin sattaisi olla ns. lopullinen ratkaisu...
Arvaappa huviksesi miksi kukaan ei tee rosteri säiliötä.
Ikuinen työ tekee ikuisen nälän, siinä se.
-
Vielä kun tekisi rosterista niin sattaisi olla ns. lopullinen ratkaisu...
Arvaappa huviksesi miksi kukaan ei tee rosteri säiliötä.
Ikuinen työ tekee ikuisen nälän, siinä se.
Nimen omaan! Kenenkäämn ei tarvitsisi ikinä tarkastaa ja kunnostaa säiliöitä jos ne ytehtäs rosterista. Aikanaan kyseltiin että voisko 1800 litran maitotankkia käyttää löpösäiliönä. Pitäs tukesilla tyyppihyväksyttää.
-
Oliskos tuossa kuitenkin jollekin säiliöfirmalle etulyöntiasema,Alkais tekemään rosteriastioita.varmaan 30 vuoden työsarka olisi.Ehkä.hinta mikä lie.mut kyllä muovipänikät päihittäisi.
-
Oliskos tuossa kuitenkin jollekin säiliöfirmalle etulyöntiasema,Alkais tekemään rosteriastioita.varmaan 30 vuoden työsarka olisi.Ehkä.hinta mikä lie.mut kyllä muovipänikät päihittäisi.
Mä voisin sanoa että heti ostaisin jos joku rupeaa tekemään. Säiliön kunnostus ja tarkastus maksaa muistaakseni puolet uuden hinnasta.
-
Pihassa ollu taivasalla 6000L teräslöpösäiliö jo -70 luvulta saakka. Paikallisella pajalla suorasta teräspellistä mankeloitu. Niin ja pihaan talvella pitkin tietä sillä Ford 854T:llä vedetty. Mitään valuma-altaita ole tar*****. Hyvin on kestäny. Rittävän paksusta materiaalista tehty ja ammattilaisen puikolla hitsaama. Niin ja sillä vanhalla kunnon alkuperäisellä "Ferrexillä" pensselöity. Siis lyijymönjällä joka on EU katastrofissa bannattu.
-
Yhtälailla se vesi syövyttää onko sitten 3 tai 6 millin seinämä. Se vedenpoisto pitää huolehtia niin pytty kestää. Toki pohjan maalaus nykyaikaisella 2k epoksilla lisää myös korroosiokestävyyttä.
Valuma-altaanhan vois tehdä vaikka ohutlevy rosterista ja sokkelin kevytharkoista. Olis suht edullinen jos käyttäis isoja levyjä ja suunnittelis hitsaamiset minimiin.
-
Yhtälailla se vesi syövyttää onko sitten 3 tai 6 millin seinämä. Se vedenpoisto pitää huolehtia niin pytty kestää. Toki pohjan maalaus nykyaikaisella 2k epoksilla lisää myös korroosiokestävyyttä.
Valuma-altaanhan vois tehdä vaikka ohutlevy rosterista ja sokkelin kevytharkoista. Olis suht edullinen jos käyttäis isoja levyjä ja suunnittelis hitsaamiset minimiin.
Vesi syövyttää.....höpö höpö. Pikkune kondenssi mittään haittaa tee. Ei tässä nyt ole kyse happamasta kaivovedestä CO2:n kera. kondenssihan menee pohjalle ja sitä vartenhan joka säiiössä on pohjaroppu säiliön päässä. Se säiliö pittää asentaa silleenpäin kallelleen pittuussuunassa lievästi jotta se kondenssiveden proppu on alapuolella. heleppo lirrauttaa kurat ulos. Ja minkä taatta rosteria paska-altaaseen. Ihan turhoo pintakiiltoo. voipihan sen vara-altaan pellin maalata vaikka kullan värisellä jo korreilla haluaa.
-
Rosteriallas on ikupeli ilman mitään suojauksia ja silläviisiin sais tehtyä kohtuuhinnalla tiiviin valuma altaan vaikka parille vanhemmalle säiliölle.
Pari pyttyä olen kunnostanut itselleni ja huomannut että ne vedenpoistoproput ei oikein toimi käytännössä. Pohjalle jää aina pieni helmi vettä joka ajastaan syövyttää pohjalevyä.
-
Rosteriallas on ikupeli ilman mitään suojauksia ja silläviisiin sais tehtyä kohtuuhinnalla tiiviin valuma altaan vaikka parille vanhemmalle säiliölle.
Pari pyttyä olen kunnostanut itselleni ja huomannut että ne vedenpoistoproput ei oikein toimi käytännössä. Pohjalle jää aina pieni helmi vettä joka ajastaan syövyttää pohjalevyä.
Pilkun viilaaja. Lähtökohtaisesti rosteri ei ole ikuinen-haponkestävä on, mutta hinta on sitten jotain muuta. Aikooko Hervasti kukkua täällä seuraavat 300 vuotta pyttyään ihailemassa ja kiillottelemassa vai jätetäänkö jotain duunia jälkipolvillekin? Kyse on hinta-laatu-käytötarkoitus suhteesta. Teräksiä eli siis mustarautaakin on monenlaista laatua ja paksuutta joka vaikuttaa korrroosiokestävyyteen. Sitäpaitsi aina voi asentaa myös uhrianodin. Ennenkuin ostat säiliön, vaadi ainetodistus. Älä osta pläkkipeltistä ja muista kondenssin poisto säännöllisin ajoin. Paras keino kondenssin ehkäisyyn on pitää säiliö mahdollisimman täynnä säännöllisin täytöin. Nythän on öljy halpaa pitkiin aikoihin. Sama koskee työkoneita. Tankkaus työn päätteeksi.
-
Rosteriallas on ikupeli ilman mitään suojauksia ja silläviisiin sais tehtyä kohtuuhinnalla tiiviin valuma altaan vaikka parille vanhemmalle säiliölle.
Pari pyttyä olen kunnostanut itselleni ja huomannut että ne vedenpoistoproput ei oikein toimi käytännössä. Pohjalle jää aina pieni helmi vettä joka ajastaan syövyttää pohjalevyä.
Ostappa Biltemasta standardi 12 V polttoainepumppu 15 eurolla ja ime sohjo pois täyttöreiästä, samalla pääsee eroon traktorien käyntihäiriöistä.
Ehkä noita rosteripyttyjä ei ole tehty kun hitsaustyö on myös kalliimpaa? Ehkä myös vaikeampaa
-
Ehkä noita rosteripyttyjä ei ole tehty kun hitsaustyö on myös kalliimpaa? Ehkä myös vaikeampaa
Vanhat maitotankit olisi sopivia. Ja niitähän löytyy melkein joka maatilalta. Voi täyttää ihan täyteenkin pelkäämättä ylikuohuntaa, kun pistää jäähdytyksen keväällä päälle, voi myös välillä hämmentää kesä- ja talvilaatuja sekaisin ;)
-
Ehkä noita rosteripyttyjä ei ole tehty kun hitsaustyö on myös kalliimpaa? Ehkä myös vaikeampaa
Vanhat maitotankit olisi sopivia. Ja niitähän löytyy melkein joka maatilalta. Voi täyttää ihan täyteenkin pelkäämättä ylikuohuntaa, kun pistää jäähdytyksen keväällä päälle, voi myös välillä hämmentää kesä- ja talvilaatuja sekaisin ;)
Eikä tarvitsisi pumppua, kansi auki vaan ja ämpärillä löpöä traktoriin.
-
Jatketaan nyt vielä että en todellakaan ole tekemässä itse pyttyä rosterista, vaan ohuesta pellistä polttoaineenpitävää valuma-allasta. Raaka-aine tuohon on ehkä 3* kalliimpaa kuin musta levy, mut sitten se kestää vaikka isältä pojanpojalle.
Säiliöiksi sitten normaali yksvaippainen terässäiliö ja vanhastakin kunnostettu kelpaa hyvin. Eihän niissä ole päällepäin kuppaisesta ulkonäöstä huolimatta kuin suhteellisen pieni pala peltiä syöpynyt pohjasta. Sen kun uusii ja suojaa tuon pohjan kriittisimmät kohdat niin kestää katoksessa seuraavat 40 vuotta.
Täällä sattui eräälle urakoitsijalle sillain, että rosvoroope porasi reiän farmariin ja valutteli löpöt pyttyyn. Ainut huono vaan ettei tilkinnyt reikää. Ehti tulla iso öljyvahinko, jonka jälkihoitoa "me kaikki" pääsimme maksamaan kun syyllistä ei koskaan löytynyt. Hyvä lukittu polttoainevarasto olis ehkä estänyt tuonkin, mut valuma-allas olisi säästänyt maanvaihtohommiltä.
-
Ei taida toimia anodisointi löpön kanssa.
Eikä jakelija saa purkaa lastia epäkelvoksi havaitsemaansa astiaan.
-
Jatketaan nyt vielä että en todellakaan ole tekemässä itse pyttyä rosterista, vaan ohuesta pellistä polttoaineenpitävää valuma-allasta. Raaka-aine tuohon on ehkä 3* kalliimpaa kuin musta levy, mut sitten se kestää vaikka isältä pojanpojalle.
Säiliöiksi sitten normaali yksvaippainen terässäiliö ja vanhastakin kunnostettu kelpaa hyvin. Eihän niissä ole päällepäin kuppaisesta ulkonäöstä huolimatta kuin suhteellisen pieni pala peltiä syöpynyt pohjasta. Sen kun uusii ja suojaa tuon pohjan kriittisimmät kohdat niin kestää katoksessa seuraavat 40 vuotta.
Täällä sattui eräälle urakoitsijalle sillain, että rosvoroope porasi reiän farmariin ja valutteli löpöt pyttyyn. Ainut huono vaan ettei tilkinnyt reikää. Ehti tulla iso öljyvahinko, jonka jälkihoitoa "me kaikki" pääsimme maksamaan kun syyllistä ei koskaan löytynyt. Hyvä lukittu polttoainevarasto olis ehkä estänyt tuonkin, mut valuma-allas olisi säästänyt maanvaihtohommiltä.
Mustasta pellistä se valuma-allaskin. Ja jos pientä ruostetta pelkää niin kuumasinkkauttaa.
-
Ehkä noita rosteripyttyjä ei ole tehty kun hitsaustyö on myös kalliimpaa? Ehkä myös vaikeampaa
Vanhat maitotankit olisi sopivia. Ja niitähän löytyy melkein joka maatilalta. Voi täyttää ihan täyteenkin pelkäämättä ylikuohuntaa, kun pistää jäähdytyksen keväällä päälle, voi myös välillä hämmentää kesä- ja talvilaatuja sekaisin ;)
Jätetään ne rosterisäiliöt jalompaan tarkoitukseen kuten elintarvikekäyttöön. Vaikkapa vain juomavesisäiliöiksi.
-
Kotimaiset muovisäiliöt tuli tilattua.
-
Kotimaiset muovisäiliöt tuli tilattua.
Oliko puhetta myyjän kanssa miten se katsastus 5v
Päästä? Vai miten?
-
Ei varastosäiliöille ole määrätty mitään tarkastusväliä. Ympäristölupa tai vakuutusyhtiöiden ehdot voivat määrittää tuota, ei lainsäädäntö. Kuljetussäiliöille sitten asia erikseen.
-
Ei varastosäiliöille ole määrätty mitään tarkastusväliä. Ympäristölupa tai vakuutusyhtiöiden ehdot voivat määrittää tuota, ei lainsäädäntö. Kuljetussäiliöille sitten asia erikseen.
Kyllä meille palotarkastaja vaati säiliöiden tarkastuksen. Talon lasikuitu pyttyyn tuli seuraava tarkastus 15 v päähän ja muille varasto säiliöille 5v.
-
taitaa aikas paljon vaihella tuo käytäntö! itellä ei palotarkastaja etes kattonnu säiliöön päin... ja jo vuodelta 1968!!!
-
Kannattaa laittaa jatkossa muovi/kusilaitupasa jos niiden perään ei kukaan juuri kysele.
-
taitaa aikas paljon vaihella tuo käytäntö! itellä ei palotarkastaja etes kattonnu säiliöön päin... ja jo vuodelta 1968!!!
Mulle palotarkastaja sanoi vahvasti suosittelevansa maanalaisen säiliön tarkastamista. Määrätä ei kuulemma saa kuin pohjavesialueella.
-
taitaa aikas paljon vaihella tuo käytäntö! itellä ei palotarkastaja etes kattonnu säiliöön päin... ja jo vuodelta 1968!!!
Joo... kun pitää huolen et säiliön kyljes lukee kissan kokosin kirjaimin jotta; "PALAVAAA NESTETTÄ
III LK
AVOTULEN TEKO KIELLETTY"
-
Varastosäiliössä pitäisi olla varoitustarrat, valkoinen neliö punaisella reunalla: 1. Palavan nesteen tarra jossa merkintä UN1202 (diesel tai polttoöljy) 2. Ympäristölle haitallinen 3. Terveydelle haitallinen. Lisäksi säiliö pitäisi olla tyyppihyväksytty ja tyyppikilpi löytyä kyljestä. Tämän lisäksi itse varastosäiliölle vaatimuksena laista vähintään 20% valumatila säiliön nimellistilavuudesta, tätä enemmän voidaan toki määrätä esim. ympäristöviranomaisten tai paloviranomaisten toimesta. Vanhoja valuma-altaattomia säiliöitä ei saisi enää olla käytössä. Taitaa vain olla muillakin kuin itsellä...?
-
Polttonesteiden_varastointi_maatiloilla_opas_2010
https://www.mtk.fi/liitot/hame/arkisto/tiedote_uutis_arkisto/2010/fi_FI/oljyvahinkoriskit_2010/_files/83952854637749468/default/Polttonesteiden_varastointi_maatiloilla_opas_2010.pdf
Tällainen opas löytyy netistä, jos jotakuta kiinnostaa.