Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suuri jalostuskeskustelu  (Luettu 78747 kertaa)

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Jotenkin mulla on sellanen fiilis, että tämä keskustelu ei ole pysynyt annetussa aiheessa. :P
Oon vaatimaton!

mah

  • Vieras
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Niinpä. Jalostussuunnitelma on vähän kuin kuuntelisi radiosta ravivihjeet ja vakioveikkauksen tulevan rivin. Joskus joku osuu kohdalleenkin.  :-X On kovin tärkeätä, että itse tiedostaa mitä haluaa. Nyt kovin on muodikasta jalostaa vahvasti rakennetta. "Kanukeilla". Mikä on oiva lisä ja konsti monelle eläimelle. Kovin maitoisia eivät vain tunnu pitkässä juoksussa olevan. Eri rotuihin suhtaudun itse avoimin mielin. Holstein, tuo lypsylehmien kuninkaallinen, on kyllä hyvä, mutta hiukka skeptinen olen rodun suhteen tuon melkoisen kapean käypäsen jalostusaineksen suhteen. Eli yhtälailla olen heille valmis naittamaan ay:ta, kuin myös toisinkin päin, tarvittaessa. Nuo jerseyt yms. ovat mielestäni aivan yhtä kivoja kuin suomenkarjaisetkin, eli harraste-eläimiä. Nuo jerseyt ovat vain enempi "paremmalle väelle" suunnattuja.... :-X     

antti-x

  • Vieras
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
. Nuo jerseyt yms. ovat mielestäni aivan yhtä kivoja kuin suomenkarjaisetkin, eli harraste-eläimiä. Nuo jerseyt ovat vain enempi "paremmalle väelle" suunnattuja.... :-X   

Faba järjestää Tanskaan reissun alkutalvesta jossa käydään useamman robotin tilalla jossa puhtaalla jersey-karjalla keskituotos on yli 10 000. Kun joku lypsää robotillisen edes yli 9000kg 305 keskituotoksella puhtaasti lapinlehmillä ja länsisuomalaisilla niin voi nostaa käden pystyyn... Ja Jenkeissä on useampia tuhatpäisiä Jersey karjoja, mutta AY:ta toosi vähän. Kun Jerseyn pitäminen ilmeisesti voi olla taloudellisesti kannattavaa toisin kuin tämän kanukkien ja skandinaavien harrasterodun.  ;)

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Suuri jalostuskeskustelu


alkoholi aiheutaa yhteis kunalle mittamattoman paljon rehan menetyskiä. sydän sairadet ja väki valta. olen päätänyt olla juomata.

Kannattaaas kokkeilla...! ;)

akloholi tuhoaa aivo slolut. päihiteet yli pätänsä ova tuhosia.

Kanataisi ksysyä toitinen mielipite  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Näin jalostuksesta mitään ymmärtämättömänä olen ajatellut pitäytyä mustavalkoisissa Fabalaisissa. Maitotilin takia näitä pidetään eikä muutenkaan täysnäisen pihaton paikkoja kannata tuhlata lemmikkeihin vaan keskittyä siihen mistä raha tulee. Reilu 10% ay:tä joukossa enkä osaa niitä lisää kaivata, mutta en poistaakkaan kokonaan rotua. Holsteinit rauhallisempia keskenään eikä niin uteliaita sählääjiä kuin ay:t. Pitoisuuksissa ay:t voittavat eikä häviä tuotoksissakaan ainakaan meillä. Keskipoikimakerta ja elinikäistuotokset hyvällä tasolla eli kestävyys ei ole näillä ongelma.
Oon vaatimaton!

mah

  • Vieras
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
. Nuo jerseyt yms. ovat mielestäni aivan yhtä kivoja kuin suomenkarjaisetkin, eli harraste-eläimiä. Nuo jerseyt ovat vain enempi "paremmalle väelle" suunnattuja.... :-X   

Faba järjestää Tanskaan reissun alkutalvesta jossa käydään useamman robotin tilalla jossa puhtaalla jersey-karjalla keskituotos on yli 10 000. Kun joku lypsää robotillisen edes yli 9000kg 305 keskituotoksella puhtaasti lapinlehmillä ja länsisuomalaisilla niin voi nostaa käden pystyyn... Ja Jenkeissä on useampia tuhatpäisiä Jersey karjoja, mutta AY:ta toosi vähän. Kun Jerseyn pitäminen ilmeisesti voi olla taloudellisesti kannattavaa toisin kuin tämän kanukkien ja skandinaavien harrasterodun.  ;)
Jaa? Olen kyllä Tanskassa jerseykarjoja nähnyt, mutta enpä ole näköjään jaksanut tutustua riittävän tarkoin niihin. Ehkä pitää jokunen harrasteristeymä kokeilla meilläkin. Pääsisi piireihin.... :'(

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Näin jalostuksesta mitään ymmärtämättömänä olen ajatellut pitäytyä mustavalkoisissa Fabalaisissa. Maitotilin takia näitä pidetään...

...Pitoisuuksissa ay:t voittavat eikä häviä tuotoksissakaan ainakaan meillä. Keskipoikimakerta ja elinikäistuotokset hyvällä tasolla eli kestävyys ei ole näillä ongelma.

Sorry.. minusta tuossa on jotain pientä epäloogisuutta.  :D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Näin jalostuksesta mitään ymmärtämättömänä olen ajatellut pitäytyä mustavalkoisissa Fabalaisissa. Maitotilin takia näitä pidetään...

...Pitoisuuksissa ay:t voittavat eikä häviä tuotoksissakaan ainakaan meillä. Keskipoikimakerta ja elinikäistuotokset hyvällä tasolla eli kestävyys ei ole näillä ongelma.

Sorry.. minusta tuossa on jotain pientä epäloogisuutta.  :D

Jaa oliko se toi F-alkuinen 4-kirjainta sisältävä kirosana (ei kuitenkaan fuck) joka mättää vai jokin muu?
Pitoisuus asia varmaan tutkitusti kääntyy ay:n eduksi.
Oon vaatimaton!

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Jerseyllä on hyvä pienentää porukkaa. Ja ehkä vähän rehunkäytön hyötysuhdetta lisätä. Nois mustissa on paljon semmosii helevetin korkeita, joille ekalla lypsykaudella ei yllä robotti kiinnittelemään, nää saa sitten seuraavana Jerseytä. Mielenkiintosen väristä porukkaa tulee, lehmät on tässä kokoluokassa (n.60 lypsävää)kivasti erilnäkösii, ne tunnistaa jopa toisesta päästä navettaa. Yksilöitä siis. Köpikii ois varmaan onnellinen mun satakakskytpäisessä karjassa käyskennellessään. Brown Swiss on mukava rotu kanssa, helkkarin hyvät utareet ja jalat. Tätä sit normi ayn ja holstikiin sekotuksiin kolmanneks. Hienolta näyttää ainakii hiehot, katotaan nyt kuinka lypsäät. Kaksroturisteytykset menestyy loistavasti tässä minun navetassa, paremmin jopa kuin puhtoiset holstikit. Pitosuudet ja määrät hyviä, ja elukat vastustuskykysiä mutta hyvin tiinehtyviä. Tilastoista sen verran et siemennyksiä täl hetkellä kymppitonnin keskituotoksen karjassa 1,7 per elukka, holsteinit tätä tilastoa kampiaa huonompaan päin. Merkittävintä kuitenkin ettei yhtään antibioottihoitoa tänä vuonna lypsykaudella oleville.
Henkseleiden paukuttelun lomassa koputtelen nyt puuta hetken...

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Suuri jalostuskeskustelu

Onko rehunkäytön hyötysuhdetta tutkittu minkä verran naudoilla / eri nautapopulaatioilla? Minkä verran arvelette puhtaan kanukkiperimän kärsivän esimerkiksi suomessa siitä, että ei ehkä osata tehdä sopivia karkearehuja?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Suuri jalostuskeskustelu

Onko rehunkäytön hyötysuhdetta tutkittu minkä verran naudoilla / eri nautapopulaatioilla? Minkä verran arvelette puhtaan kanukkiperimän kärsivän esimerkiksi suomessa siitä, että ei ehkä osata tehdä sopivia karkearehuja?

Paneudu asiaan tutkimalla sitä, että paljonko "puhtaat kanukit" lypsävät Kanadassa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Jos eläinten pito parsinavetassa on eläinrääkkäystä, on se ayrshirellä vähemmän sitä kuin holsteinilla. Punainen on meidän rotu. Yksi hol x ay risteytys nousemassa ja lisää syntyy. Keskituotos on 9300 kantturoissa, pitoisuudet korkeat, eläimet tosi terveitä, poisto prosentti 6, kaikki viimeisen vuoden aikana teuraaksi lähteneet olleet vähintään 50 tonnareita. Siemen tulee VG:ltä, kanukeista surkeat kokemukset. Nää uudet nimenomaan VG:n tytöt on muutes aika hyviä.
 
Jahka tulevaisuudessa pihattoon pääsen, aion lisätä mustia. Ay:sta en silti halua luopua.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Onhan tää nyt aika GAY, että aikuiset äijät keskustelee jalostamisesta ei siitä paljoa miespisteitä jaeta ;D. Miespisteitä kertyy vaikka auton rassaus tai teurastus hommista, ei siitä että pikkurilli pystyssä tilataan lattea ja keskustellaan sukulinjoista ;D.
Kiinnostus vähemmistörotuihin ja sen julkituominen on sama kuin tulisi ulos kaapista, mutta yleensä se on naisväki joka lemmikkejä haali hevoset ym. mukaanlukien ;D

En sitte tiiä onko tää etuakeli köpi niitä B-rappun miehiä kun kehui niitä hyvinvoivia kyyttöjä olevan.
Oon vaatimaton!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Suuri jalostuskeskustelu

Onko rehunkäytön hyötysuhdetta tutkittu minkä verran naudoilla / eri nautapopulaatioilla? Minkä verran arvelette puhtaan kanukkiperimän kärsivän esimerkiksi suomessa siitä, että ei ehkä osata tehdä sopivia karkearehuja?
Eurooppalaiset lehmät lypsää 1.08kg maitoa kilolla kuiva-ainetta. Rapakontakaiset 1.25. Siis keskimäärin. Jos 1.5-1.6 on saavutettavissa ilman bst:tä, on ruokinnallakin vielä iso merkitys. Ei taida rehuhyötysuhdetta päästä ihan pian jalostamaan....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

lope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 311
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Miustkii tää on aikas maskuliinistä tää tarinointi. Suki tais tossa onneks tuoda vähän naisnäkökulmaa keskusteluun. Mullahan on vaan isännän hommia tekevä renki navetassa, siis mies, eläinlääkärinäki munakas otus ja samoin karjantarkkailija. Siks varmaan ei oo ongelmia navetas. Ei oo akat sotkemassa hommia. Huomasin nimittäin Hollannissa aikoinaan opiskellessani, että jalostus on miesten hommaa, samoin karjanhoito. Naisia ei liian kanssa navetoissa näkyny. Korkeintaan joku venakko jollain vasikoita juotteli. Ja jokapaikas oli tekemisen meininkiä. Niihä toi alakaa olla Suomenniemelläkii.
Tämä oli turha provokaatio. Naiset on oikeesti parempia. Lähes kaikessa.