Päläpälä. Taitaa kaikki koneet olla käsiteltyjä jos läpi on menny 150000 tonnia rehua. neljäsosallakin on moni jo entinen. Jos löytyy ilmaisia koneita ja kuskeja sekä laskutaidottomuutta niin yksikkövehkeet on varmasti edukkaammat mutta sitten kun kaikki vaatii kunnon kaluston ja kaikesta pitää maksaa oikea hinta niin ainut järkevä on yhdistelmä ja karhotin viellä samaan ketjuun. Toki silloinkaan ei ole ihan sanottua että kannattaako sekään.
yhdistelmää revittiin viime kesänä piristetylla 100 heppasella valtulla ja myötämäessä meni hienosti. Tuleviin koitoksiin on tullut 60 lisäkonia.
Kun massarehu korjataan jollain oikealla (
) rehuketjulla ja paalainta käytetään enimmäkseen kuivan heinän ja olkien paalaukseen eli käärintää ei tarvita, ei mitään kombia tarvi haaveilla. Jos paalit varastoidaan pelloilla, kuten järkevintä olisi (?), on siellä käytävä erikseen siirtelemässä paalit jonkun toimesta kuitenkin. Yksikkökäärimellä homma hoituu kätevästi ns. "samalla". Mutta jokainen taaplaa tietysti tyylillään.
Itte en ymmärrä paalien raijaamista saman tien kotio, hemmetilliseen rojoon. Jos niitä ei merkitä, ei tiedä mitä tulee mistäkin. Tätä hommaa paaleilla en koskaan saanut mielestäni toimimaan, ennenkuin ymmärsin jättää paalit pelloille ja merkitä eri sadot erikseen. Vaihtelu paalien välillä on aika suurta, vaikka muuta väitettäisiinkin.
Toinen juttu on se kestävyys. 50k paalia ajettu yksikköpaalain on huolletuna vielä kelpo peli, mutta tuplaväännöistä nauttinut kombi alkaa olla jo perillä. Ja jos merkittävä osa on kuivan ja ilman muovia varastoitavan tavaran paalausta, ei kaipaile paria tonnia ylimääräistä rautaa käänneltäväkseen. Laita siihen vielä parin viime syksyn paalausolosuhteet....jostain syystä esimerkiks saarivaltiossa myydään aika paljon yksikköpaalaimia ihan rehunkorjuuseenkin....