Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.  (Luettu 35652 kertaa)

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Valmetilla saa jonkun verran miettiä mistä ajaa. Käytännössä joutuu tekemään ajouria eli pudottamaan kantoja. Tuntuu siltä, että kannot pitenee vuosi vuodelta...

Eivät ne pidentyneet ole. Sinulle on vaan tullut ikää ja varovaisuutta lisää...  ;)

Tai viimeisimmät aukot ovat olleet hieman pehmeämmillä mailla ja ajokone on painunut hieman enemmän ja olet ajanut samoja jälkiä kuin oikea metsätraktori. Viisi senttiä syvemmät jäljet eivät vielä näytä miltään, mutta vaikuttavat paljon mahdollisuuteen ajaa kannon yli maataloustraktorilla.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Maavara on näissä euroopan vehkeissä surkea kuten steyrissä,todella pieni vetokoukun alla jotakin 35-40 cm.

Toi nyt ei pidä paikkaansa ollenkaan... Maavara jopa suurempi kuin Valtralla...

70cm on koukun alta meitin t-vallus  :P

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.

Pari kesähakkuun jäljiltä olevaa aukkoa olen tyhjentänyt sinne puiduista isännän puista ja niiden kokemusten perusteella Valmetilla saa jonkun verran miettiä mistä ajaa. Käytännössä joutuu tekemään ajouria eli pudottamaan kantoja. Tuntuu siltä, että kannot pitenee vuosi vuodelta...

Takavuosina, kun täälläpäin touhusi motohommissa eräs nykyisin energiapuolella touhuava "moniosaaja"  ;D niin osasin jo kysyä heti kättelyssä, jos kysyttiin rankoja ajamaan, että eihän ole ****** tekemä aukko. Osas meinaan valehtelematta kannot olla 10-15 pidempiä kuin muilla motokuskeilla, riippumatta siitä milloin aukko oli hakattu. Tuolla 10 cm:llä on aika iso merkitys kun metsässä ajellaan. Nykyisin ei tuolla asenteella metsässä touhuavia hakkuukonekuskeja onneksi ole enää.

Toki jos moton jäljille joutuu traktorilla ajamaan, niin kannattaa sahan kanssa käydä selvittämässä pahimman näköiset kohdat. On niitä semmosiakin tapauksia käynyt että uralla tököttävä puu on löytänyt tiensä oikean metsäkoneenkin konehuoneeseen ja tehnyt siellä tuhoja.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Maavara on näissä keski- euroopan vehkeissä surkea kuten steyrissä,todella pieni vetokoukun alla jotakin 35-40 cm.

Toi nyt ei pidä paikkaansa ollenkaan... Maavara jopa suurempi kuin Valtralla...

70cm on koukun alta meitin t-vallus  :P
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
6000-sarjan JD:lla jo 15 vuotta toisinaan metsässä rämmitty.
Varusteina 5mm "panssari" ja rättirenkaat, hyvin on kestänyt. Noissa mezzo ja hitech- valluissahan on semmoinen pikku ongelma, ettet voi ajaa penkkiä kääntämättä vakiovarustuksella  ::)
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
6000-sarjan JD:lla jo 15 vuotta toisinaan metsässä rämmitty.
Varusteina 5mm "panssari" ja rättirenkaat, hyvin on kestänyt. Noissa mezzo ja hitech- valluissahan on semmoinen pikku ongelma, ettet voi ajaa penkkiä kääntämättä vakiovarustuksella  ::)

-ajelen aika paljon 6800:lla,nappikytkinversio,penkkiä kääntämättä.Suunnanvaihtajasta vaan pykälä ja olan yli ohjaus.Vaikeissa paikossa käännettävä penkki.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Retkua lainaan:
nosturin irroitus. mahtavaa että joku kehittää tätä, jake niin stanan vttumainen ottaa irti:

Olen tuossa asiassa samaa mieltä.Meillä suomessa on kehitetty kaksi pikakiinnikettä jotka sais vielä kaikki kuusakoskelle.Jake ja NPT.Molemmat vaan päässeet sattumalta määräävään markkina-asemaan.

Rakensin itse aikoinaan kourakiinnikkeen nosturille 80-90 Fiattiin.Jäi vaan ajanpuutteen takia kehitys kesken.
Noi Itävallan poikien systeemit näyttää ihan hyviltä.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
6000-sarjan JD:lla jo 15 vuotta toisinaan metsässä rämmitty.
Varusteina 5mm "panssari" ja rättirenkaat, hyvin on kestänyt. Noissa mezzo ja hitech- valluissahan on semmoinen pikku ongelma, ettet voi ajaa penkkiä kääntämättä vakiovarustuksella  ::)

-ajelen aika paljon 6800:lla,nappikytkinversio,penkkiä kääntämättä.Suunnanvaihtajasta vaan pykälä ja olan yli ohjaus.Vaikeissa paikossa käännettävä penkki.

Unohdin tosiaan tuon nappikytkimen  :o. Varmasti lähes välttämätön metsäajossa.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Retkua lainaan:
nosturin irroitus. mahtavaa että joku kehittää tätä, jake niin stanan vttumainen ottaa irti:

Olen tuossa asiassa samaa mieltä.Meillä suomessa on kehitetty kaksi pikakiinnikettä jotka sais vielä kaikki kuusakoskelle.Jake ja NPT.Molemmat vaan päässeet sattumalta määräävään markkina-asemaan.

Rakensin itse aikoinaan kourakiinnikkeen nosturille 80-90 Fiattiin.Jäi vaan ajanpuutteen takia kehitys kesken.
Noi Itävallan poikien systeemit näyttää ihan hyviltä.


Taas näitä hulluja ajatuksia. Jos raktoria käyttää metsäajossa niin kourakuormaajan ainut oikeaa paikka on kärryn aisalla. Jos taas raktoria käyttää motona niin kannattais rakennuttaa teline konepeiton yli jonka päälle laittaa nosturin. Takasilta on ainoastaan toimiva jossain erikoishommassa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Kompromissejähän nämä traktoripelit aina on, jos peruskone pysyy traktorina niin ei sitä saa miksikään loistavaksi metsävehkeeksi saa varusteltua. Noitten haketuskoneidenkaan ei tarvia juuri metsätietä huonommille maisemille poiketa, metsässä rymyäminen sitten erikseen.

Eräs ystäväni rakensi 805 Valmetista moton, siihen tuli runkonivel, liikeratanosturi taka-akselin päälle ja kokonaan uusi ohjaamo. Ajo hydrauliikalla. Se oli ihan todistettavasti  toimiva ja tuottava harvesteri, mut ei sillä enää nostoja kummempia maataloushommia lie tehty muutoksen jälkeen  :D
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26184
  • vastustan
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Retkua lainaan:
nosturin irroitus. mahtavaa että joku kehittää tätä, jake niin stanan vttumainen ottaa irti:

Olen tuossa asiassa samaa mieltä.Meillä suomessa on kehitetty kaksi pikakiinnikettä jotka sais vielä kaikki kuusakoskelle.Jake ja NPT.Molemmat vaan päässeet sattumalta määräävään markkina-asemaan.

Rakensin itse aikoinaan kourakiinnikkeen nosturille 80-90 Fiattiin.Jäi vaan ajanpuutteen takia kehitys kesken.
Noi Itävallan poikien systeemit näyttää ihan hyviltä.


Taas näitä hulluja ajatuksia. Jos raktoria käyttää metsäajossa niin kourakuormaajan ainut oikeaa paikka on kärryn aisalla. Jos taas raktoria käyttää motona niin kannattais rakennuttaa teline konepeiton yli jonka päälle laittaa nosturin. Takasilta on ainoastaan toimiva jossain erikoishommassa.
fenttiähän oli sillä hytinalusmoottorilla jonkin verran motonalustana, mutta tais  olla vaan hetken huumaa....
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
ei kyllä oo teekkarin koukun alla 70cm. en nyt kerenny mittaamaan, mutta tuossa t151 advncessa taaita olla n.60cm tilaa. 710/70r38 renkalla (42korkunen)

kyllä esim. uusi 163 versu n ihan käypänen mettään olis, siihenhän saa semmosen metsäänsuunnitellun "runkotankin/pohjapanssarin" versun kopisa mahtuu hyvin ympäri/ihan niin ku advancessakin. uudessa hitekisä ei oikeen ympäri pääse, on huono.


mulla toi metsäajo semmosta spesiaalia. samalla koneella pitää päästä tiellä kovaa ja pellonreunojen raivauksissakin pitää olla välillä vauhtia siirtymissä. sen takia traktori. nisulan keräävä 280 sopii hyvin traktori nosturiin.

metsänosturi on molemmissa takasillassa ja pysyy. kärrynosturistakin kokemuksia patun vetävässä oli foresteri 400 aisalla. ihan hyvä paketti sekin oli, mutta paalinajot ja risun tiesiirrot on tehottomia metsäkärryllä. perään pitää saada 8m lavetti tai 50m3 risulava.
tässä uudemmassa koneessa on nosturin lisäksi vielä etukuormaajakin, se on monipuolinen traktori jolla hoituu homma ku homma. tällä koneella on viime sykisyinä tullu kynnettyäkin(nosturi kiinni), ek:ssa on auratuetkin, mutta aleaurahommiin se ei oo kerenny.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
Ei meidänkään systeemissä nosturille ole muuta paikkaa kuin traktorin takasilta.Samalla koneella ruokitaan kahta erilaista hakkuria,ajetaan risuja puristavalla lavalla,tavallisella metsäkärryllä puita,maantieajokärryllä puita jne.
Ei noita hommia pystytekemään perävaununosturilla mitenkään.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Nykyaikaisen traktorin varustaminen metsäajoon.
6000-sarjan JD:lla jo 15 vuotta toisinaan metsässä rämmitty.
Varusteina 5mm "panssari" ja rättirenkaat, hyvin on kestänyt. Noissa mezzo ja hitech- valluissahan on semmoinen pikku ongelma, ettet voi ajaa penkkiä kääntämättä vakiovarustuksella  ::)

-ajelen aika paljon 6800:lla,nappikytkinversio,penkkiä kääntämättä.Suunnanvaihtajasta vaan pykälä ja olan yli ohjaus.Vaikeissa paikossa käännettävä penkki.

Unohdin tosiaan tuon nappikytkimen  :o. Varmasti lähes välttämätön metsäajossa.
Ei kaikilla 6000-sarjan Jontikoillakaan penkkiä kääntämättä aja. Osassa on suunnanvaihtajan vipu rattiputkessa kuten Hitec valluissa.