Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Viljelijä evp - 24.09.20 - klo:17:35
-
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1199511
mitäpä on mielipide.Mielestäni ihan ok koska varaosa ym myyntikanava meni jo.Sampomiehille vakava paikka, varsinkin niille joillase keväällä saapunut lippulaiva.
-
Valitettava tosiasia taitaa olla, että Porissa valmistus loppuu. Nämä aasialaiset ovat sen verran järkevää porukkaa, että osaavat vetää kotiin päin. Ainakin kiinalaiset. Miksei myös intialaiset.
-
Valitettava tosiasia taitaa olla, että Porissa valmistus loppuu. Nämä aasialaiset ovat sen verran järkevää porukkaa, että osaavat vetää kotiin päin. Ainakin kiinalaiset. Miksei myös intialaiset.
Aika pian nähdään tehdäänkö investointeja vai ajetaanko valmistusta alas. On hyvin mahdollista että tehdas saa lisää kierroksia koneeseen.
-
Onhan nuo omistaneet osan jo muutaman vuoden. Muutama mahdollisuushan tuossa on.Ajetaan alas,jatketaan entisellään tai toiminta kasvaa.Onhan tuolta lähtenyt maailmalle monen väristä konetta.
Niin ja ei ole lippua eikä laivaa...veteraani täytti juuri 34 v,käy ja kukkuu.
-
Taitaa pysyä valmistus Porissa, valmiiksi ce - merkinnät
EU- markkinoille, joitain komponentteja saattaa tulla intiasta,
Tuleehan sieltä jo tosin BKT renkaat jo nykyisinkin.
Aika näyttää,
Melkosta kohellusta Intiassa paikalliset traktorikuskit sen mitä
YouTubesta. Katsellut, hervottomin ylikuormia :o :o
-
Muutaman kilometrin päässä on intialaisten omistama kippitehdas. Kova halu niillä olisi siirtää valmistus kotimaahansa, mutta vaikka kuinka yrittävät, eivät pysty riittävään laatutasoon siellä.
-
Ikuisena optimistina uskon että Intiasta virtaa jonkun verran investointipääomaa toiminnan kehittämiseen. Porin tehdashan on poikkeuksellisen omavarainen tuotannossa verrattuna moneen isompaankin koneiden tuottajaan, siellä on valua, koneistusta ja ohutlevytyöstöä sekä hitsausta saman katon alla kun moni isokin valmistaja on pelkkä alihankkijoiden osia kasaan laittava kokoonpanolaitos.
-
Toivottavaa olisi, että Sampoa tehtäisiin Porissa vielä tulevaisuudessakin, mutta pahinta pitää pelätä. Kun metkut ja säädöt saadaan oikein sisäistettyä tuotannosta, saattaa tulla mieleen siirtää tuotanto halvemman työvoiman ja halvemman energian maahan. Sinne sitten isot hallit ja Sampoa ulos toisesta päästä halvalla.
Jos Suomessa Sampo tulee tehtaasta ulos kalliilla ja vaikka Intiassa halvalla, jollakin rahamiehellä saattaa päässä napsahtaa. Että hei, saadaan tälläkin viikolla ostettua uus auto, jos tehdäänkin puimurit täällä Intiassa. Maailmassa raha sanelee sen, mitä missäkin tehdään.
Kyllähän ihmiset maailmassa haluaisivat parempaa laatua, jos siitä ei tarvitse pulittaa sievoisia summia. Siksi laadulla kannattaisi mielummin kilpailla, kuin lukumäärällä. Sampon laadusta en tiedä mitään, mutta jos sama laatu tehdään halvemmalla jossain muualla kuin Suomessa, se kannattaa tehdä muualla. Ja tällaisessa omistuksen haalinnassa on aina pelko se, että raha puhuu puolestaan.
Ja vaikka olisi olemassa Suomessakin jotain isänmaallisuutta tai vastaavaa entisaikojen hömppää, omistuksen siirtyessä muihin maihin, tällainenkin markkinahäiriö poistuu.
Nykyhallitus ei näe sitä tosiasiaa, miten yritysmaailma ja kansainvälinen kauppa toimii. Kun kyseessä on massin tekeminen, ei ilmastonmuutos tai valkoposkihanhet ole yhtään mitään. Jos Suomi eläisi omassa kuplassa omalla maapallolla, silloin nykyinen ilmastopolitiikka ja tavoitteet olisivat erittäin suotavia elementtejä. Mutta tällä hetkellä Suomen ilmastotavoitteet ovat kärpäsen paska meressä verrattuna siihen tosiasiaan, miten maailmassa toimitaan. On erittäin outoa, että esim. vihreät eivät näe omien lasien läpi todellisuutta. Voimme kuristaa Suomen takaisin kivikauteen, mutta ilmastoa se ei tule koskaan pelastamaan.
-
Ikuisena optimistina uskon että Intiasta virtaa jonkun verran investointipääomaa toiminnan kehittämiseen. Porin tehdashan on poikkeuksellisen omavarainen tuotannossa verrattuna moneen isompaankin koneiden tuottajaan, siellä on valua, koneistusta ja ohutlevytyöstöä sekä hitsausta saman katon alla kun moni isokin valmistaja on pelkkä alihankkijoiden osia kasaan laittava kokoonpanolaitos.
Tämä on totta. Sampolla on osaaminen omissa käsissä. Tällaisen valmistuksen siirto ei ole helppoa. Lisäksi jos kilpaillaan laatumerkkejä vastaan osaamista on Suomessa ja euroopassa enemmän. Tämä on mielenkiintoinen mahdollisuus.
-
Muutaman kilometrin päässä on intialaisten omistama kippitehdas. Kova halu niillä olisi siirtää valmistus kotimaahansa, mutta vaikka kuinka yrittävät, eivät pysty riittävään laatutasoon siellä.
Monilla aloilla vaan se tuotanto on silti siirretty Kiinaan, Intiaan tai Vietnamiin vaikka on todettu etteivät pysty tekemään kuin yhden mallikappaleen riittävällä laadulla...
-
Ne ovat olleet kauaskatseisia, jotka ovat hankkineet jondeeren, keissin tai njuuhollandin. Agcolla on jo Fendt ja Gleaner, varmaan Sampo jää pois valmistamasta pieniä jontikoita ja massikoita.
Sampon kokoluokka katsotaan nykyään maailmanmarkkinoilla pienpuimuriksi, siksi Intian ja Kiinan pienille pelloille on Sampon kaltaisille koeruutupuimureille kysyntää.
Maailmalla mennään jo Class 8 - 10 - puimurikoossa, hevosvoimia voimakkaimmissa lisäteholla noin 700-800, ja alennetulla kierrosluvulla. Esimerkiksi Fendt Ideal, Claas Lexion 8900, John Deere X9, Caseih Axial Flow 9250, New Holland CR 10.90
Mahindra kyllä myy runsaasti vientiinkin koneita, mm Yhdysvaltoihin. Voi jopa olla niin, että pienten homestead - tyylisten tilojen uusi amerikanbuumi tuo kysyntää pienemmälle kohlinpuimurille.
-SS-
-
Intiassa tekevät jonkinlaista John Deere 952 kokoluokan ja saman ajan tekniikan puimuria 33000 dollarilla.
(https://5.imimg.com/data5/NJ/MJ/AT/ANDROID-8215685/product-jpeg-500x500.jpg)
Mielenkiintoista on, saisiko rahdit ja tullin lisäämällä uutta mahindran komiaa alle sadantuhannen, suoraan Intiasta ?
-SS-
-
Tuo Mahindran hytti on ehkä vähän karu lokakuun puolenvälin rypsinpuintikeleihin.
-
^
Onhan tuossa jonkinlainen katto,ei sada siirtymällä ainakaan kaikki vedet niskaan.
1974 marraskuulla täälläpäin puitiin kauraa,silloin oli Volvo 830 :sen kuskilla karvalakki päässä ja läpät sidottu leuan alta kiinni.En kuitenkaan minä tyyrännyt,muistoja teiniajoilta ;D ...
-
Tuo Mahindran hytti on ehkä vähän karu lokakuun puolenvälin rypsinpuintikeleihin.
Vähän nyttää pyörätkin pieniltä.
-20 on ollut kylmintä rapsia puidessa, hyvin tarkeni Sampossa ;D
-
Mutta eihän sillä kelillä sillä pyöräkoolla enään kai kauheasti ole merkitystä, maahan on kohmeessa tahi jo pienessä jäässä
-
Mutta eihän sillä kelillä sillä pyöräkoolla enään kai kauheasti ole merkitystä, maahan on kohmeessa tahi jo pienessä jäässä
Joo totta, silloin olisi riittänyt kapeimmat mahdolliset ;D Ne olivat kaksi ikään kuin eri asiaa.
-
Tuo Mahindran hytti on ehkä vähän karu lokakuun puolenvälin rypsinpuintikeleihin.
Karu on. Mutta ajattelin, että vaikkapa 200000:lla ehkä saisi tuollaisen kolmenkympin puimurin päälle jonkinlaisen kabiinin edes. Ja lämmityslaitteita vaikka neljä joka nurkkaan ?
Samanlainen on koneiden puinti- ja erottelutapahtuma viljoilla edelleen, kuin sata vuotta sitten.
-SS-
-
Ei ole huonoja puinti olosuhteita,on vain huonoja varusteita :D. Motoristeja mukaillen.
Lämpöhaalarit päälle,karvalakki päähän,läpät korville ja maski naamaan. Kylä lähtee 8)
-
Keksittekö joku muu puimurivalmistaja jotka tekee 10" puimureita enää? Ei edes sampo enää, mutta tekeekö joku samankokoista ku nykyinen c6?
Sampon kohtalo, alihankintaahan ne tekee ja ne mettäkoneet, onko ne jonkin arvoisa mahindralle?
-
Sellanen nyrkkipajahan tuo porin tehdas on, tai voiko sitä tehtaaksi edes sanoa. Varaosamyyjä manaillu kun samantyypin koneessa on erilaisia osia. On vissiin kaikki uniikkeja kappaleita.
-
tekeekö joku samankokoista ku nykyinen c6?
Claas Avero 160 on vakiona 14' pöydällä niinku C6
-
juuu, uniiki kappaleita. laitetu tsuppari hakeen osia maantaina josta viikolla kasataan koneita. ainakin tuntuu et tuo on tyyli porissakii.
-
https://www.koneviesti.fi/lisamateriaali/artikkeli-1.546222
Missäköhän nämä C20 -mallit menee? Väritys ei ole omaan silmään, mutta muuten kone näyttää hyvältä.