Joo olen kans ihmetellyt sampo 500 ja se lisensi sinisenä on arvokaita puolassa. Mitä toi linkissä oleva NH CX on maksanu uutena?
Toinen juttu. Ulkomailla jotkut koneet ne myy paaaljon enemän kun meillä, hinta uutena ehkä halvempi uutena? Esm. viimevuonna ostatin etumurskaimen, hinta Suomessa jäleenmyyjällä n.8000 +alv. Kysyin suoraan tehtaan salesmannilta, 1500 ennakkotilaus. Siihen rahti päälle niin olis silti saanut 3kpl tuotuna!
En vaihda , mutta olen kattonut mm. NH noi T5 paremat mallit. Suomessa ne harvat vaihdokit pyytävät yhtä paljon kun uudempi malli kaikilla varusteilla diilerin pihalla Saksassa?
Melko rankka juttu. Koneita menisi Suomeen kaupaksi vielä paljon, paljon enemmän, jos olisi tiedossa, että tuollaista kampetta saisi näinkin edullisesti.
Monella ulkomaisella konevalmistajalla riittäisi, kun olisi suomenkieliset kotisivut ja yksi suomenkieltä taitava edustaja. Kauppa kävisi jo hyvin.
Itseäni kyrsii noi kaivinkoneen kauhat. Ostin niitä pari kappaletta ulkomailta puolen kymmentä vuotta sitten. Tulivat tonnilla ketale pihaan asti. Samaan aikaan pari kotimaista kauppiasta myi samoja kauhoja 80% kalliimmalla hinnalla. Siihen luonnollisesti alvi päälle. Itellä ei ole enää kauhojen tarvetta, mutta pari kolleegaa on valitellut, että kauhojen saaminen tehtaalta on vaikeutunut huomattavasti. Epäillään, että nämä isot ostajat pääsee jotenkin lobbaamaan tätä suoramyyntiä vastaan. Tämmöinen tuote olisi vaan niin julmetun helppoa ostaa suoraankin, ilman välikäsiä. Kun ei siitä välikädestä saa mitään muuta hyötyä kun, että rahaa jää matkalle.
Sitten oma lukunsa on tämä hintatason nostatus. Kävin kattomassa liikkeen pihalla Junkkarin peräkärryä. Meillä ihan samanlainen, sama vuosimalli, ei mitään muuta eroa, kuin liikkeen kärry vielä paremmassa kunnossa. Pyydettiin 6500e verolla. Muuten hyvä, mutta me maksoimme omastamme 5100e verolla uutena. Periaatteenkaan vuoksi en tommosta hintaa maksa käytetystä koneesta.
Onko sitten ihme, että koneitten hinnat nousevat koko ajan. Tähän ei auta muu kuin raaka kilpailu joka välissä. Euroopasta saisi tuoda moninkertaisen määrän roinaa tänne, että nämä ylilyönnit tasoittuisi. Tuo meidän maksama kärrynhinta oli silloinkin jo jonkinlaisessa nousuputkessa. Metallien hinnat lähti nousuun 2004-2005 kieppeissä, muistelen, että Tuhtikin nosti pariin kertaan kärryjen hintoja ja seuraava korotus oli jo tulossa, kun tehtiin tuo oma kauppamme.