Palataas vielä lohkolämppäreihin. Viime talvena oli yksi traktorin Defa toisaikainen, ei lämmennyt vaikka piti tuntikausia. Ostin jo uuden elementin mutta vanha säikähti siitä ja alkoi toimia. Nyt taas joko toimii tai ei.
Töissä piti lämmittää uudenkarhea traktori Calixilla, välissä pitkä roikkajohto rakennuksen toiselta puolelta. Ei pihaustakaan. Kokeilin roikkajohtoa lähellä olevaan sähköpaimeneen, se alkoi napsua kuin pitikin.
Vein traktorin viereisen rakennuksen seinustalle ja pistin siellä toiseen pistorasiaan. Alkoi lämmitä.
Osaako kukaan selittää mikä näissä mättää? Pakkasia tulossa niin joutaisivat toimimaankin.
Oliko sulla siis "testissä" sama johto molemmilla kerroilla mikä tulee lohkolämmittimen pistokkeeseen kiinni?
Voi olla ihan kosketushäiriö pistokkeessa. Tai sitten se välijohto liian ohutta ettei saa tarpeeks virtaa.
Viestiketjun aloittajan ongelmaan viitaten, kannattas tosiaan vaihtaa se lohkoon tuleva vastus letkutyyppiseen lämmitinvastukseen, näitä löytyy sekä Calixilta että Defalta. Saa vähän järeämmänkin tehoiltaan kun ei ole lohkon pakkaspropun/nestetilan mukaan mitoitettu. Asennus on pala kakkua.
Ja noista hydrauliikan öljyjen tahmeudesta... eikös esim. JD:llä ole saatavilla jotain säteilylämmitintä hydrauliikan puolelle? Näitähän em. kapistuksia myydään esim. uusiin autoihin kun niistä ei pakkasproppua lohkosta löyty. Toinen vaihtoehto säteilylämmittimen tilalle tietty se letkulämppäri. Pari vuotta sitten asensin autoon letkulämppärin, myyjä vaan tokas että ei kannata sitä säteilyläpyskää ostaa, sillä ei tee mitään.