Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomusato 2013  (Luettu 5152 kertaa)

antti-x

  • Vieras
Vs: Luomusato 2013

Kotieläintukea maksetaan peltojen kautta, jos sitä maksetaan kotieläintilojen hehtaareille, oli sitten tiheysvaateita tai ei.
Tuo eläintiheysvaatimus aiheuttaa meillekkin molemmille ongelmia, mutta miten minun viljan viljely liittyy tähän keskusteluun ?
Kyllä minulla on VLN-nurmia ja kyllä olen suurimman osan niistä korjannut, vaikka korjuuvaatimusta ei olekkaan.

Vilja liittyy siten että Petri mainitsi eläinten pidon eli nurmen mahdollistavan luomuviljan viljelykierron jossa ei ole tyhjäkäyntiä VLN:n kautta.

Yksi vuohi ja 10 000 hehtaaria olisi kotieläintila ilman tiheysvaadetta. ;)
Ai niin, ehdin jo unohtaa että sun näkemyksen mukaan vain viljanviljely on oikeata kasvinviljelyä  :) Mä puhuinkin kerrankin muiden puolesta kuin itteni  :D
Taitaa toi eläintiheysvaatimus rassata sua enempi kuin minua  ;)
Jos sä olet "siviilissä" yhtä kova vänkäri, niin en ihmettele yhtään mix et oo löytäny yhtään vuokramaata  ;D 8)

Ps 2015 tää VLN ja luomu kytkös ei pitäis enää aiheuttaa antille pahaa mieltä, kun uudella kaudella VLN saa tukea vain tavistiloilla  ;) ;D

Kenen muun kanssa olen vängännyt kuin sinun, ja ehkä parin muun emotyypin? Vuokramaita on tarpeeksi ja varsinkin jostain 8-10km päästä on tarjottu useamman kerran. Mutta ei kuulu ydinliiketoimintaan ja viljaa viljeleviä naapureita/yhteistyökumppaneita ei viitsi hilujen takia ärsyttää.  :P Hyvä että VLN homma ei ole luomutyypeille ongelma vaan suorastaan ilon aihe.  :D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luomusato 2013
Siihen mun viljanviljelykysymykseen en sitten vastannu.. Mulla 0-40ha viljaa vuosittain, lähinnä omalle karjalle syötettäväx. Nyt kun lopetin rehu-urakoinnin, niin viljan tarve pudonnut murto-osaan, kun voi syöttää omallekkin karjalle nuorena tehtyä rehua, kun ennen kaikki meni vanhax ku eka tehtiin urakat pois alta  :( Silloin kun oli sonnien loppukasvatusta, niin viljaa kului paljon.

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Luomusato 2013
Kaikista pelloista alle 17,5% on viherlannoituksessa, lhp:nä yms yms yms., luomupelloilla vastaava sadoton osuus on 43%.
Luomun optimi olisi juurin yhdistetty kasvinviljely ja märehtijätuotanto, jolloin noita sadottomia lohkoja ei tulisi. Pelkkä kasvintuotanto on pellonkäyttömielessä (satoa per ha) tehotonta juuri tuon typen keräämisen vuoksi, märehtijät saavat siitä energiaa ja valkuaista + tuottavat lannoitetta.

Suurin este tälle on näiden tavanomaisten erikoismiesten tehokkuusajattelu: viljaa viljelevä maito/lihantuottaja on "tehoton", kun kaikki pellot eivät ole vihreän tuotannossa, kunnon ohrantuottaja taas näkee punaista, jos kaikki viljelty ei ole puitavissa. Eli sellainen biologisesti tasapainoinen ja tuottava tilakokonaisuus on harrastelua näiden tosiviljelijöiden mielestä...

Petri
Viljelykierron ja rikkatorjunnan kruunaisi vielä joku harattava ruokakasvi.
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Luomusato 2013
Viljelykierron ja rikkatorjunnan kruunaisi vielä joku harattava ruokakasvi.
Tähän pyritään. Sitten sitä vasta tosi diletantin rooliin päästäänkin, kun vihannesmiehetkin naureskelevat... Noin vakavasti ottaen: silloin viimeistään tulee se 24/7 -ongelma ja pitäisi olla n:ssä paikassa kerrallaan. Mutta jos löytäisi jonkun halukkaan riviviljelijän 'loisimaan' tilalleen, niin saisi vielä yhden korvienvälinkin lisää... cc ei ole vain jäljillä, vaan jo perillä.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: Luomusato 2013
Ps 2015 tää VLN ja luomu kytkös ei pitäis enää aiheuttaa antille pahaa mieltä, kun uudella kaudella VLN saa tukea vain tavistiloilla  ;) ;D

Mikä tuki siltä otetaan pois? LFA, ymppi vai tilatuki?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luomusato 2013
Ps 2015 tää VLN ja luomu kytkös ei pitäis enää aiheuttaa antille pahaa mieltä, kun uudella kaudella VLN saa tukea vain tavistiloilla  ;) ;D

Mikä tuki siltä otetaan pois? LFA, ymppi vai tilatuki?
Ei saa puhua enää ympäristötuesta, kun se on ympäristökorvaus, joka ei ole tulotuki  ;) Siis keskimmäinen. Taviksille kyllä maksetaan.

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Luomusato 2013
Viljelykierron ja rikkatorjunnan kruunaisi vielä joku harattava ruokakasvi.
Tähän pyritään. Sitten sitä vasta tosi diletantin rooliin päästäänkin, kun vihannesmiehetkin naureskelevat... Noin vakavasti ottaen: silloin viimeistään tulee se 24/7 -ongelma ja pitäisi olla n:ssä paikassa kerrallaan. Mutta jos löytäisi jonkun halukkaan riviviljelijän 'loisimaan' tilalleen, niin saisi vielä yhden korvienvälinkin lisää... cc ei ole vain jäljillä, vaan jo perillä.
Alkaa olla kaikki virheet luomuviljelyssä kokeiltuna. Jokohan alkaisi toisella kaudella luanata?
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: Luomusato 2013
Alkaa olla kaikki virheet luomuviljelyssä kokeiltuna. Jokohan alkaisi toisella kaudella luanata?
Matemaatikkojen termein, virheiden joukko ei ole rajallinen. Mutta supistuvasta joukosta ei se alkio enää arvanvedossa niin helposti jää käteen...

Petri

c.c.less

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
  • Agronjetin ryhityskehmä
Vs: Luomusato 2013
Alkaa olla kaikki virheet luomuviljelyssä kokeiltuna. Jokohan alkaisi toisella kaudella luanata?
Matemaatikkojen termein, virheiden joukko ei ole rajallinen. Mutta supistuvasta joukosta ei se alkio enää arvanvedossa niin helposti jää käteen...

Petri
Alea iacta est!
Jotain tapahtui, emmekä ole varmoja mitä.