Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sorkkis - 21.03.12 - klo:14:58

Otsikko: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 21.03.12 - klo:14:58
Löytys vika inverterin toimimattomuuteen . Toinen mitukan akuista antaa ulos vain 11,5 volttia mikä invertterille antaa virtaa eli liian vähän . Toinen akuista antoi ennen käynnistämistä ulos virtaa 12,5v ja käynnissä 14 volttia . Miks toinen akuista antaa ulos enemmän virtaa eli jännitettä kuin toinen ?  :-[
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Timppa - 21.03.12 - klo:16:34
Löytys vika inverterin toimimattomuuteen . Toinen mitukan akuista antaa ulos vain 11,5 volttia mikä invertterille antaa virtaa eli liian vähän . Toinen akuista antoi ennen käynnistämistä ulos virtaa 12,5v ja käynnissä 14 volttia . Miks toinen akuista antaa ulos enemmän virtaa eli jännitettä kuin toinen ?  :-[

Laita se invertteri siihen parempaan akkuun ja sitten siihen invertteriin laitat akkulaturin millä lataat
sitä huonompaa akkua. Ja siihen huonompaan akkuun myös invertteri ja siihen akkulaturi millä lataat
sitä parempaa akkua.

Voisko tuosta ottaa virtaa jopa ulkopuolelle?

Voilá!  Ikiliikkuja on keksitty!   :)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: iskra - 21.03.12 - klo:16:48
Löytys vika inverterin toimimattomuuteen . Toinen mitukan akuista antaa ulos vain 11,5 volttia mikä invertterille antaa virtaa eli liian vähän . Toinen akuista antoi ennen käynnistämistä ulos virtaa 12,5v ja käynnissä 14 volttia . Miks toinen akuista antaa ulos enemmän virtaa eli jännitettä kuin toinen ?  :-[


  Mulla on muutama akku sellanen ettei anna virtaa ulos ensinkään..
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: rene - 21.03.12 - klo:17:24
Et voi kytkeä invertteriä vain toiseen akkuun 24V järjestelmässä. Hanki invertteri joka toimii 24V jännitteellä tai hanki jännitteenalennin :)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: metsajussi - 21.03.12 - klo:17:36
Et voi kytkeä invertteriä vain toiseen akkuun 24V järjestelmässä. Hanki invertteri joka toimii 24V jännitteellä tai hanki jännitteenalennin :)

Kyllähän sen VOI mutta akut menevät siitä keskenään epätasapainoon, mikä ei tiedä hyvää niiden elinikäennusteelle. Invertteri toimii kyllä hyvin yhdessä akussa, ei siinä mitään. Mutta se toinen akku joutuu sitten ylilatauksen uhriksi ennenkuin se toinen vajaaksi imetty tulee täyteen.

Jos älykkäällä erillisellä 12 V laturilla tasaa ne akut käytön jälkeen yksitellen täyteen niin sitten ei ole hätää. Ja välillä ryöstää toista, välillä toista akkua , vaihtelun vuoksi niin väsyvät samaa tahtia.

Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 21.03.12 - klo:17:47
Et voi kytkeä invertteriä vain toiseen akkuun 24V järjestelmässä. Hanki invertteri joka toimii 24V jännitteellä tai hanki jännitteenalennin :)

Kyllähän sen VOI mutta akut menevät siitä keskenään epätasapainoon, mikä ei tiedä hyvää niiden elinikäennusteelle. Invertteri toimii kyllä hyvin yhdessä akussa, ei siinä mitään. Mutta se toinen akku joutuu sitten ylilatauksen uhriksi ennenkuin se toinen vajaaksi imetty tulee täyteen.

Jos älykkäällä erillisellä 12 V laturilla tasaa ne akut käytön jälkeen yksitellen täyteen niin sitten ei ole hätää. Ja välillä ryöstää toista, välillä toista akkua , vaihtelun vuoksi niin väsyvät samaa tahtia.
Järjestelmä on 12 volttinen , toiseen akkuun johtojen laittaminen hankalaa. Laturin laitan lataamaan yöksi , sillä se selvii. Mulla on vielä voimavirtakoneikko autossa joten nou hätä .
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: rene - 21.03.12 - klo:17:54
Et voi kytkeä invertteriä vain toiseen akkuun 24V järjestelmässä. Hanki invertteri joka toimii 24V jännitteellä tai hanki jännitteenalennin :)

Kyllähän sen VOI mutta akut menevät siitä keskenään epätasapainoon, mikä ei tiedä hyvää niiden elinikäennusteelle. Invertteri toimii kyllä hyvin yhdessä akussa, ei siinä mitään. Mutta se toinen akku joutuu sitten ylilatauksen uhriksi ennenkuin se toinen vajaaksi imetty tulee täyteen.

Jos älykkäällä erillisellä 12 V laturilla tasaa ne akut käytön jälkeen yksitellen täyteen niin sitten ei ole hätää. Ja välillä ryöstää toista, välillä toista akkua , vaihtelun vuoksi niin väsyvät samaa tahtia.
Sun kanssa en arvaa lähteä sähköasioista väittelemään :)    Jos vaikka latausjännite on 28V ja toisen akun jännite on siitä 11,5 niin toiselle kai jää 16,5 mitä ei mahda akku kestää tuntiakaan :-\
     Mitä arvelet, toimiiko tuollaisen invertterin perässä puikkohitsausinvertteri ja voiko jompikumpi inverttereistä hajota ???
      Jaa vai 12 volttinen.   No silloin ei pitäisi olla väliä.  Aika heikossa hapessa on jomman kumman akun maajohto tai virtajohto, luulen :-\    Tai pitkä ohut johto :-\
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Luomujussi - 21.03.12 - klo:19:02
Sorkka ei nyt edes kertonut olennaista. Siis onko ne akut kytketty rinnan vaiko sarjaan.....
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: metsajussi - 21.03.12 - klo:19:12
Sun kanssa en arvaa lähteä sähköasioista väittelemään :)    Jos vaikka latausjännite on 28V ja toisen akun jännite on siitä 11,5 niin toiselle kai jää 16,5 mitä ei mahda akku kestää tuntiakaan :-\
     Mitä arvelet, toimiiko tuollaisen invertterin perässä puikkohitsausinvertteri ja voiko jompikumpi inverttereistä hajota ???
      Jaa vai 12 volttinen.   No silloin ei pitäisi olla väliä.  Aika heikossa hapessa on jomman kumman akun maajohto tai virtajohto, luulen :-\    Tai pitkä ohut johto :-\

Aina saa väitellä. Minäkin olen joskus vahingossa päästänyt laitteen mustan käyttösavun karkuun....

Latausjännite ei ole ihan yksikäsitteinen asia, siinä on myös virranrajoitus mukana. Eli kovin tyhjään akkuun jännite ei alussa nouse kun virtaraja tulee vastaan.  Mutta olet asian jäljillä, se täydempi akku ylilataantuu, ja alkaa 'keittää'  ja hajottaa vettä. Ja pitkään näin tehdessään menee pilalle. Näin siis sarjakytkennässä eli 2 x 12 V => 24 V.

Jos taas 12 V akut ovat rinnan niin siitä vaan käyttämään, kyllä ne tasoissa silloin pysyvät.

Ja kolmas vaihtoehto on sitten ihan erillinen akku joka ladataan vaikka yöllä eriksen taas täyteen.

Tuo hitsausinvertterikysymys on paha - en osaa täydellä varmuudella vastata. JOS molemmat invertterit ovat kunnolla suunniteltuja ja toteutettuja, niin toimii eikä mikään hajoa. Mutta todennäköistä on, että niitä ei ole suunniteltu toisilleen, ja varsinkin sen ensimmäisen suunnitteluperuste on saattanut olla halpa hinta :-/
Ongelma voi liittyä siihen että sen hitsivehkeen tuottama kuorma on kovasti vaihteleva ja dynaaminen, ja se verkkosähköä tuottava vuorostaan ei ehkä osaa mukautua kunnolla niin nopeisiin ja suuriin kuorman vaihteluihin.
Akusta töpselisähköä hakkaavat muuntimet yleensä notkuvat pahasti kuorman mukaan (siis antojännite putoaa virran kasvaessa) ja se hitsipeli ei tykkää siitä. Sama ilmiö tulee vastaan pitkän roikan kanssa, siinä myös hukkuu liikaa voltteja matkalle.
Se hitsi voi myös olla niin hitsin älykäs, että se tosiaan nappaa haluamansa tehon vaikka syöttöjännite putoaakin, pudottamalla ottoimpedanssiaan. Tämä tarkoittaa että se lisää ottovirtaa saadakseen tehot kohdalleen. Tällöin sen syöttävän invertterin jännite putoaa lisää, hitsi lisää yhä virtaa kun jännitettä ei kerran saada... tämä noidankehä voi syntyä parin verkkosähkön jakson aikana. Viisaampi lopulta luovuttaa tai tyhmempi hajoaa......

Kaikkien hakkurityyppisten teholähteiden ottama ja antama virta on kuormitettuna myös aina (suodatuksen hyvyydestä riippuen) enemmän tai vähemmän hakkuritaajuudella piikikästä. Jos suodatus on riittämätön, on mahdollista että toisen hakkurin tuottamat häiriöt sekoittavat sen toisen hakkurin säätöpiirin, ja lopputulosta voi sitten vain arvailla. Yleensä siitä seuraa vähintään pysyviä ongelmia....

Peräkkäisiä hakkureita kyllä käytetään elektroniikassa, mutta suunnittelussa on yritetty ottaa huomioon että ne tulevat peräkkäin.

Jos laitteet olisivat omiani niin en tuota kokeilisi. Mutta saattavat ne noinkin toimia :-)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 21.03.12 - klo:19:39
Akut on siis kytketty rinnan . Saattais olla sekin et toinen akku ei saa virtaa kunnolla latauksessa siis auton laturista . Pitää tutkia . Vielä piikkusen tiilen hakkaamista ehtooksi , savuputkee laitan uutta kiukaaseen .
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Luomujussi - 21.03.12 - klo:19:56
Jos sulla akut kytketty rinnan ja akkujen napajännitteissä eroja niin voisin jopa huolestua. Sulla siis ehkä akut keskenään erilaisia tai toinen jopa viallinen. Siis kun sä kytket akkuja rinnan niin niiden toivoisi olevan jokseenkin samanlaisia ja kuntoisia.....

Voi olla että nyt aivan turhaan yritän sulle vinkkejä tyrkyttää....

Siin onhan se ihme ja kumma jos se sun invertteris ei pelaa kahdella jonkin dieselauton rakkineen rinnankytketyllä akulla.....
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: rene - 21.03.12 - klo:20:20
Jos sulla akut kytketty rinnan ja akkujen napajännitteissä eroja niin voisin jopa huolestua. Sulla siis ehkä akut keskenään erilaisia tai toinen jopa viallinen. Siis kun sä kytket akkuja rinnan niin niiden toivoisi olevan jokseenkin samanlaisia ja kuntoisia.....

Voi olla että nyt aivan turhaan yritän sulle vinkkejä tyrkyttää....

Siin onhan se ihme ja kumma jos se sun invertteris ei pelaa kahdella rinnankytketyllä akulla.....
Rinnan kytkettäessä akkujen samanlaisuus ei nyt toki mitenkään erityisesti korostu mutta on minusta vähintään vekkulia jos on erilainen jännite kahdessa rinnan kytketyssä akussa ::)




Se hitsi voi myös olla niin hitsin älykäs, että se tosiaan nappaa haluamansa tehon vaikka syöttöjännite putoaakin, pudottamalla ottoimpedanssiaan. Tämä tarkoittaa että se lisää ottovirtaa saadakseen tehot kohdalleen. Tällöin sen syöttävän invertterin jännite putoaa lisää, hitsi lisää yhä virtaa kun jännitettä ei kerran saada... tämä noidankehä voi syntyä parin verkkosähkön jakson aikana. Viisaampi lopulta luovuttaa tai tyhmempi hajoaa......
Jos laitteet olisivat omiani niin en tuota kokeilisi. Mutta saattavat ne noinkin toimia :-)

Esabin caddy on tuo hitsi ja se melko varmaan on juuri niin älykäs koska hitsaus onnistuu vaikka millaisella jatkojohdolla.   No eipä tarvitse tuota sitten kokeilla, kiitoksia neuvosta :)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: metsajussi - 21.03.12 - klo:20:28
Jos sulla akut kytketty rinnan ja akkujen napajännitteissä eroja niin voisin jopa huolestua. Sulla siis ehkä akut keskenään erilaisia tai toinen jopa viallinen. Siis kun sä kytket akkuja rinnan niin niiden toivoisi olevan jokseenkin samanlaisia ja kuntoisia.....


Luultavasti mittauswirhe?

Jos ne on kunnon kaapeleilla kiinni ja rinnan, niin oikeastaan niissä ei voi olla juurikaan eroa jännitteessä.

Tai joku liitos on niin hapettunut tms että käytännössä ne eivät enää ole rinnan JA toinen akku on vielä lähinnä kuollut.
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 21.03.12 - klo:21:10
Jos sulla akut kytketty rinnan ja akkujen napajännitteissä eroja niin voisin jopa huolestua. Sulla siis ehkä akut keskenään erilaisia tai toinen jopa viallinen. Siis kun sä kytket akkuja rinnan niin niiden toivoisi olevan jokseenkin samanlaisia ja kuntoisia.....


Luultavasti mittauswirhe?

Jos ne on kunnon kaapeleilla kiinni ja rinnan, niin oikeastaan niissä ei voi olla juurikaan eroa jännitteessä.

Tai joku liitos on niin hapettunut tms että käytännössä ne eivät enää ole rinnan JA toinen akku on vielä lähinnä kuollut.
Mittausvirheen kiistän . Menen kuormitusmittaukseen , siinä se selkii. Akut ovat melkein uudet joten vika voi olla akussakin .
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Timppa - 21.03.12 - klo:21:16
Kuinka te ihmiset oikeasti jaksatte miettiä tätäkin ns ongelmaa.

Akku on paskana. Ei se siit pähkäilemällä miksikään muutu.
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: jusu - 21.03.12 - klo:21:17
jos saa unta paremmin kun miettii loppuhun asti ;)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: metsajussi - 21.03.12 - klo:21:35
Niin  jos akut olivat irti rinnankytkennästä mittauksen aikana, niin sitten akku lienee juu sökö. Tai ollut alunperin huonosti kytketty, niin ettei ole ikinä edes latautunut. Pistä se erikseen lataukseen ja tutki piuhat ja tilanne uudelleen. Kuormitusmittauskaan ei kerro mitään järkevää jos se akku on vaan yksinkertaisesti tyhjä.

Mutta jos rinnankytkennässä kytkentäkaapeleiden ollessa kiinni tulee erilaisia tuloksia eri akuista niin ne rinnankytkentäpiuhat on vialla. Tai napakengät tms.



Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 21.03.12 - klo:21:59
Niin  jos akut olivat irti rinnankytkennästä mittauksen aikana, niin sitten akku lienee juu sökö. Tai ollut alunperin huonosti kytketty, niin ettei ole ikinä edes latautunut. Pistä se erikseen lataukseen ja tutki piuhat ja tilanne uudelleen. Kuormitusmittauskaan ei kerro mitään järkevää jos se akku on vaan yksinkertaisesti tyhjä.

Mutta jos rinnankytkennässä kytkentäkaapeleiden ollessa kiinni tulee erilaisia tuloksia eri akuista niin ne rinnankytkentäpiuhat on vialla. Tai napakengät tms.
Kyllä se selkii .
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 21.03.12 - klo:22:39
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..



Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 22.03.12 - klo:05:41
Löytys vika inverterin toimimattomuuteen . Toinen mitukan akuista antaa ulos vain 11,5 volttia mikä invertterille antaa virtaa eli liian vähän . Toinen akuista antoi ennen käynnistämistä ulos virtaa 12,5v ja käynnissä 14 volttia . Miks toinen akuista antaa ulos enemmän virtaa eli jännitettä kuin toinen ?  :-[

Toisessa on alv mukana ja toisessa 0  ;)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: metsajussi - 22.03.12 - klo:08:25
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..

Autoista en tiedä, mutta mm Belaruksessa ja mun mettiäisessä on tuollainen systeemi. Siellä on sellainen kahden nyrkin kokoinen vaihtorele joka vaihtaa akut sarjaan/rinnan tarpeen mukaan. Startissa pannaan sarjaan ja kaikkki  muut sähkönkäyttäjät samalla kokonaan irti. Muuten ovat rinnan.

Tuo kytkentä on sellainen sekavan oloinen, esim päävirtakytkimiä pitäisi olla kaksi jos haluaa koneesta kaikki sähköt poikki. Tuon vaihtoreleen ohjaus virtalukolle on otettu suoraan vain toiselta akulta, ja se rele hakkaa yhä avaimesta kääntäen vaikka runkoon menevän maajohdon ottaa irti.
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: maraani - 22.03.12 - klo:10:30
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..
LC HDJ80 ainakin on tällainen kytkentä. Apuvirran antamisen ja ottamisen kanssa vois olla vähän tarkkaa, mutta se_toinen_akku on kyl sen verran suojien alla, että erehtymisen mahdollisuutta ei ole. Tosin oli joku sankari onnistunut siitä jotkut lisävalot kytkemään...
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: rene - 22.03.12 - klo:14:17
Noista rinnankytkennöistä on sitten vielä sellainenkin versio että auton sähköt on 12 volttia mutta starttimoottori on sarjaan kytketty ja 24 volttia ja joku systeemi sitten on hoitamassa kytkennät. Tuollaisessa virityksessä akkujen välillä voi olla eroja jännitteessä. Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä kun toisen akun maajohto ei oikein yhdistä. Ja on syksy ja pimeää ja sataa..
LC HDJ80 ainakin on tällainen kytkentä. Apuvirran antamisen ja ottamisen kanssa vois olla vähän tarkkaa, mutta se_toinen_akku on kyl sen verran suojien alla, että erehtymisen mahdollisuutta ei ole. Tosin oli joku sankari onnistunut siitä jotkut lisävalot kytkemään...
Yleensä 24V järjestelmässäkin riittää apuvirraksi se että antaa apua jompaan kumpaan akkuun :)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 22.03.12 - klo:18:41
Yks Tuttu oli saanut mesen rikki lisävirtaa antaessaan . Tonnin paukku
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Luomujussi - 23.03.12 - klo:16:07
No löytyix tähän monen mielestä näennäiseen ongelmaan muuta ratkaisua kuin se että ainakin toinen akku särki tai vika on niissä akuissa tai sitten siitä kuuluisassa käyttäjässä.....
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 23.03.12 - klo:16:23
No löytyix tähän monen mielestä näennäiseen ongelmaan muuta ratkaisua kuin se että ainakin toinen akku särki tai vika on niissä akuissa tai sitten siitä kuuluisassa käyttäjässä.....

Tai sitten toinen akku on kylmemmässä paikassa eikä lataudu kunnolla koskaan täyteen  ::)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Timppa - 23.03.12 - klo:17:22
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 23.03.12 - klo:17:34
Saattaa olla kaapeliviottunu . Akku latinkiin ja kuormitus mittaukseen .
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Luomujussi - 23.03.12 - klo:18:04
Saattaa olla kaapeliviottunu . Akku latinkiin ja kuormitus mittaukseen .

Niin ja tuolla ei ole merkitystä rinnan kytkettyjen akkujen napajännitteen mittaukseen......josta aikaisemmin puhuit....
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 23.03.12 - klo:18:46
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Ala-Pertti - 23.03.12 - klo:19:01
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 23.03.12 - klo:19:37
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 23.03.12 - klo:21:52
sorkalla on ennenkin vaikeuksia ymmärtää plussan ja miinuksen ero  8)

Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: bouli - 24.03.12 - klo:06:36
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Jankataan täällä paljon muutakin itsestään selvää asiaa.
Esim. ei voi ymmärtää jotain massikka ketjuja.
Ei se itsestään selvä asia jankkaamalla muutu, paska mikä paska.  8) 8)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 24.03.12 - klo:08:44
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Monesti edelleenkin varmaan "jatkat käsin"  ??? Ja myös aloitat  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: bouli - 24.03.12 - klo:08:52
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Monesti edelleenkin varmaan "jatkat käsin"  ??? Ja myös aloitat  ;D
Ja partnerin kanssa usein käynee niin että se partneri joutuu jatkamaan käsin..  :o
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 24.03.12 - klo:09:01
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Monesti edelleenkin varmaan "jatkat käsin"  ??? Ja myös aloitat  ;D
Ja partnerin kanssa usein käynee niin että se partneri joutuu jatkamaan käsin..  :o
Mun ei tartte . Teistä en tiijä mutta joku kertoi nukkuneensa samassa sänkyssä JoHaRan kanssa hotellissa .  ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: bouli - 24.03.12 - klo:09:04
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Monesti edelleenkin varmaan "jatkat käsin"  ??? Ja myös aloitat  ;D
Ja partnerin kanssa usein käynee niin että se partneri joutuu jatkamaan käsin..  :o
Mun ei tartte .
No niin niin, niinhän mä just sanoin. Sun ei partnerin kanssa tarvi jatkaa käsin mutta sen partnerin tarvinnee..  ::)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: mah - 24.03.12 - klo:10:57
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Monesti edelleenkin varmaan "jatkat käsin"  ??? Ja myös aloitat  ;D
Ja partnerin kanssa usein käynee niin että se partneri joutuu jatkamaan käsin..  :o
Mun ei tartte .
No niin niin, niinhän mä just sanoin. Sun ei partnerin kanssa tarvi jatkaa käsin mutta sen partnerin tarvinnee..  ::)
Meillä on päältäajettava partneri, sähköstartti. Ei tarvi käsinensin vetää ja sitten työntää.... :-X
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 24.03.12 - klo:11:21
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Monesti edelleenkin varmaan "jatkat käsin"  ??? Ja myös aloitat  ;D
Ja partnerin kanssa usein käynee niin että se partneri joutuu jatkamaan käsin..  :o
Mun ei tartte .
No niin niin, niinhän mä just sanoin. Sun ei partnerin kanssa tarvi jatkaa käsin mutta sen partnerin tarvinnee..  ::)
Meillä on päältäajettava partneri, sähköstartti. Ei tarvi käsinensin vetää ja sitten työntää.... :-X
Okns se Neken barbaroo  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Neke - 24.03.12 - klo:19:20
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o

Hermoissa vikaa?
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Neke - 24.03.12 - klo:19:22
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D


Mistähän se mahtaa johtua, että vaikka tuon edestakaisen liikkeen aloittaa kuinka aikaisin tahansa, niin lopussa tahtoo vaan tulla kiire. :o
Katsos me ikääntyvät siis vanhemmat kuin kolmekymppiset pelkäämme et Nainen lähtee karkuun keskenkaiken . Nuoremmille sopi jatkaa käsin mutta ei vanhemmille .

Sorkka saa lehmänkin lentämään!
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 24.03.12 - klo:19:52
Mää en oikeasti ymmärrä miksi jaksatte tuollaista ittestään selvää asiaa jankata.

 ;D

Syy on sama kuin se että miksi mies jaksaa tehdä 5-1000 edestakaista liikettä. Tuurilla lopussa tapahtuu jotain mukavaa  ;D
Joskus mietittiin kumpi parempaa työntäminen vai vetäminen?? No työntö tietty, ku saa vielä vetääkkin sen päälle :)
Otsikko: jupa juu
Kirjoitti: sorkkis - 25.03.12 - klo:18:17
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .
Otsikko: Vs: jupa juu
Kirjoitti: Courtney1 - 25.03.12 - klo:18:33
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .
Tuanoinnii, kun on paikkakunta Koski Tl, nii mitä se Tl siinä meinaa ?!?

Teelusikkaa. Kun on Koskelta, niin ei voi kauhalla vaatia, kun on teelusikalla anettu  :-X
Otsikko: Vs: jupa juu
Kirjoitti: sorkkis - 25.03.12 - klo:19:52
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .
Tuanoinnii, kun on paikkakunta Koski Tl, nii mitä se Tl siinä meinaa ?!?

Teelusikkaa. Kun on Koskelta, niin ei voi kauhalla vaatia, kun on teelusikalla anettu  :-X
Ei mun vikani oo jos korjaamo on töpänny perkele .  >:(
Otsikko: Vs: jupa juu
Kirjoitti: Timppa - 25.03.12 - klo:20:21
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .
Tuanoinnii, kun on paikkakunta Koski Tl, nii mitä se Tl siinä meinaa ?!?

Teelusikkaa. Kun on Koskelta, niin ei voi kauhalla vaatia, kun on teelusikalla anettu  :-X
Ei mun vikani oo jos korjaamo on töpänny perkele .  >:(

Mun Mielestä olistärkeää ajatella ketä Ottaa autoa korjaamaan.  :D
Otsikko: Vs: jupa juu
Kirjoitti: sorkkis - 25.03.12 - klo:20:58
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .
Tuanoinnii, kun on paikkakunta Koski Tl, nii mitä se Tl siinä meinaa ?!?

Teelusikkaa. Kun on Koskelta, niin ei voi kauhalla vaatia, kun on teelusikalla anettu  :-X
Ei mun vikani oo jos korjaamo on töpänny perkele .  >:(

Mun Mielestä olistärkeää ajatella ketä Ottaa autoa korjaamaan.  :D
En olis ikinä uskonu et alkuperäis huollossa voi tommosta sattua . Se korjaaja mikä nykyisin huollot tekee on pätevä ja huollellinen .
Otsikko: Vs: jupa juu
Kirjoitti: rene - 25.03.12 - klo:22:44
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .
Voineeko tuota tuuria nyt kovin hyvänä pitää :-\ :-\
Otsikko: Vs: jupa juu
Kirjoitti: metsajussi - 26.03.12 - klo:09:29
Vika löytys . Muistanette varmaan et mitukka oli koneremontissa . Toisen akunjohtoa ei oltu muistaa laittaa kiinni . Välillä otti kiinni toiseen johtoon jolloin kaikki tuntus pelaavan . Hyvää tuuria ettei palanu koko auto .

Nyt pelaa .

Hyvä että löytys. Saavat taas ampeerit heittää volttia .-)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: iskra - 26.03.12 - klo:12:11
  Koskihan on hopeasijalla noissa auto-onnettomuuksissakin henkeä kohti,oli iltiksessä viime viikolla,mistähän johtuu...

  Muuten,mitä se toinen akku sitten tekee jos on yhdelläkin startannut jne..
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 26.03.12 - klo:18:10
  Koskihan on hopeasijalla noissa auto-onnettomuuksissakin henkeä kohti,oli iltiksessä viime viikolla,mistähän johtuu...

  Muuten,mitä se toinen akku sitten tekee jos on yhdelläkin startannut jne..

Jos sorkan mitukka on joku hybridi  ??? Siksi akkuja joka paikassa  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Timppa - 26.03.12 - klo:20:48
Koski on hopea sialla auto-onnettomuustilastossa.

Ihan sorkkiksen ansiota.
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 26.03.12 - klo:22:15
Koski on hopea sialla auto-onnettomuustilastossa.

Ihan sorkkiksen ansiota.

Kaurajoki ykksenä vai  ;D ;D ;D


Tasavirtakoneikko toimiiiiiiiiii  :)
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 26.03.12 - klo:22:25
  Koskihan on hopeasijalla noissa auto-onnettomuuksissakin henkeä kohti,oli iltiksessä viime viikolla,mistähän johtuu...

Ja autoavahinkokeskuksen listaa kun katsoo niin kuorma-autoista ja työkoneista varmaan yli puolessa on sijaintipaikkana Koski, kertoo jotain kyseisen kunnan kuskien ammattitaidosta.

Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: erik - 26.03.12 - klo:22:30
  Koskihan on hopeasijalla noissa auto-onnettomuuksissakin henkeä kohti,oli iltiksessä viime viikolla,mistähän johtuu...

Ja autoavahinkokeskuksen listaa kun katsoo niin kuorma-autoista ja työkoneista varmaan yli puolessa on sijaintipaikkana Koski, kertoo jotain kyseisen kunnan kuskien ammattitaidosta.

Tietenkään asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa että avk:n varasto on koskella  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: zetor8045 - 26.03.12 - klo:22:38
  Koskihan on hopeasijalla noissa auto-onnettomuuksissakin henkeä kohti,oli iltiksessä viime viikolla,mistähän johtuu...

Ja autoavahinkokeskuksen listaa kun katsoo niin kuorma-autoista ja työkoneista varmaan yli puolessa on sijaintipaikkana Koski, kertoo jotain kyseisen kunnan kuskien ammattitaidosta.

Tietenkään asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa että avk:n varasto on koskella  ;D
Ei tietenkään kun kaikki tulee koskelle vaan kolaroimaan  :o   ;D 
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: Timppa - 27.03.12 - klo:08:22
Koskella on EVVK:n keskusvarasto.  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: JoHaRa - 27.03.12 - klo:08:23
  Koskihan on hopeasijalla noissa auto-onnettomuuksissakin henkeä kohti,oli iltiksessä viime viikolla,mistähän johtuu...

Ja autoavahinkokeskuksen listaa kun katsoo niin kuorma-autoista ja työkoneista varmaan yli puolessa on sijaintipaikkana Koski, kertoo jotain kyseisen kunnan kuskien ammattitaidosta.

Tietenkään asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa että avk:n varasto on koskella  ;D

sorkan pihalla on haarakonttori  ;D
Otsikko: Vs: ja höh
Kirjoitti: sorkkis - 27.03.12 - klo:20:06
Kosken ongelmana ovat Turkulaiset jotka tulee tänne juopottelemaan .


Varasto tosiaankin siatsee Koskella . Vaikuttaa varmasti noiden romujen määrään .


Museo siatsee Muurlassa eli Salossa . Siellä JoHaRan ooppelikin huolletaan  ;D